Industriarbetarnas tidning

Småpengar i regeringens bilstöd

26 januari, 2009

Skrivet av

Drygt 200 kronor per Scania-anställd i Södertälje. I tre år. Större är inte Maud Olofssons utbildningsstöd till bilindustrin.

Utbildningssatsningarna i bilindustrin ska finansieras av Europeiska socialfonden, hävdar näringsminsiter Maud Olofsson.

Men socialfonden medger inte större stöd än två miljoner kronor per företag. Pengarna ska räcka i tre år.

I samband med en debatt med William Frank, verkstadsklubbens ordförande vid Volvo Lastvagnar i Umeå, sa näringsminister Maud Olofsson enligt TT:

– Det nu är klart att medel ur EU:s sociala fond kan gå in i företagen för en intern satsning på utbildning. Här finns 3,6 miljarder kronor och det är mycket pengar.

Men det blir inte många kronor per anställd. För Scania i Södertälje innebär det att stödet motsvarar cirka 200 kronor per anställd. Och de pengarna ska räcka i tre år. Pengarna ska gå till lärare och undervisningsmaterial, inte löner.

Detta enligt reglerna för ”programområde 1” i EU:s sociala fond. Några andra regler för kompetensutveckling finns inte, meddelar socialfondens kontor i Stockholm

När Dagens Arbete kontaktar Maud Olofsson för en kommentar hänvisar man till arbetsmarknadsdepartementet. Frågan ligger på deras bord. Där upplyser Sven–Otto Littorins pressekreterare Caroline Johansson:

– Scania i Södertälje, Oskarshamn och Luleå har ansökt om 70 miljoner.

På Scania hänvisar man till länsstyrelsen i Stockholms län. Det är den och inte Scania som formellt ansöker om stödet.

På länsstyrelsen i Stockholm är det Anna Larsson på avdelningen för regional utveckling som handlägger Scania-stödet. Men några 70 miljoner till Scania har länsstyrelsen inte ansökt om.

Länsstyrelsen har ansökt om 125 miljoner kronor, men det är inget specifikt Scania-stöd. Pengarna ska även gå till underleverantörer. Och ansökningarna gäller orter, inte företag.

– Vi har ansökt om 70 miljoner till Stockholms län, säger Anna Larsson.– Vi har också ansökt om 40,5 miljoner till Oskarshamn och 13 miljoner till Luleå eftersom vårt dominerande företag i Stockholms län, Scania, har betydande verksamhet på de andra orterna också.

– Pengarna ska gå till tung fordonsindustri, understryker hon.

· Enligt reglerna kan inget företag få mer än 2 miljoner. Tror du att Scania kan få mer?

– Det får vi se.· Stämmer det att pengarna bara kan gå till utbildningsmaterial och lärare?

– Ja, pengarna får inte gå till de anställdas löner.

På tisdag ska strukturfondspartnerskapet i Stockholms län behandla länsstyrelsens ansökan.

Hela socialfonden har från och med 2007 12,4 miljarder kronor att fördela fram till och med 2013. Hälften står EU för, hälften svenska staten. För årets verksamhet finns 1,6 miljarder kronor, enligt tjänstemän på Europeiska socialfondens kontor i Stockholm.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.