Industriarbetarnas tidning

Bollen ligger hos regeringen

18 februari, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS: Nu hänger Saab:s framtid på regeringen. Utan stödinsatser måste Saab Automobile rekonstrueras. En rekonstruktion kommer att plåga det nät av underleverantörer som redan nu står på randen till sammanbrott.

Tiotusentals jobb och årtionden av biltekniskt kunnande står på spel när General Motors lägger Saab:s öde i regeringen Reinfeldts knä.

Saab Automobile ska bli ett eget bolag efter nyår. Då ska det stå på egna ben med ett nytt produktprogram – och förhoppningsvis med nya ägare. Vid det laget har General Motors dragit sig ur.

Men vägen dit är lång och krokig. Saab Automobile behöver stöd – nu.

GM har inga pengar. Amerikanska kongressen kommer inte att lägga en enda cent i Trollhättan. Det ökar trycket på regeringen.

På tisdagskvällen uppgav näringsminister Maud Olofsson i SVT:s Aktuellt att GM inte sökt medel ur Europeiska Investeringsbanken men att Saab Automobile nu – i sista stund – skulle ha gjort det.

Sannolikt behövs mer stöd och det är den frågan som regeringen nu får ta ställning till.

Hittills har regeringen försökt tvinga GM att ta sitt ägaransvar. Men nu ställs frågan på sin spets när GM klart och tydligt mätt ut tiden för sitt engagemang i Trollhättan. Efter nyår är GM borta som ägare. Det enda man kan tänka sig att ha kvar i Saab Automobile är tekniskt samarbete eftersom den svenska biltillverkaren är så integrerad i resten av General Motors.

Utan statligt stöd tvingas Saab Automobile ansöka om rekonstruktion. Och det snabbt. Vid en rekonstruktion byggs företaget om igen och fordringsägarna – mestadels underleverantörer – utsätts för en enorm press med uppskjutna eller uteblivna betalningar. Ett tufft ackord för en bransch med uppåt tusen små och medelstora företag som redan nu hotas av sammanbrott.

Saab Automobiles öde handlar inte bara om Trollhättan. Det handlar också om det unika västsvenska fordonsklustret som också Volvo Personvagnar – och lastbilstillverkarna Volvo Lastvagnar och Scania – är beroende av.

Faller en biltillverkare bort minskar volymerna och därmed skalfördelarna som gör underleverantörernas komponenter billigare. På så sätt är Saab:s öde betydligt större än en fabrik i Trollhättan.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Slutbud lämnat i kväll

Slutbud lämnat i kväll

Facken och arbetsgivarna inom industrin har på lördagskvällen fått ett slutbud att ta ställning till. Ett besked väntas tidigast söndag morgon.

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.