Industriarbetarnas tidning

Europa stöttar – Sverige slirar

19 februari, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS: Regeringarna ute i Europa har inte varit sena att stödja bilindustrin. Men i Sverige dröjer det.

Totalt 28 miljarder kronor har den svenska regeringen utlovat i stöd och lånegarantier till den krisdrabbade fordonsindustrin. Ännu har inga pengar betalats ut.
General Motors begärde fem miljarder i kreditgarantier fram till årsskiftet men regeringen har varit kallsinnig.

Annat är det ute i Europa.
I Frankrike får bilföretagen låna 70 miljarder kronor under fem år mot att de inte säger upp någon personal. Ytterligare stöd ges till underleverantörer, försäljare och till forskningen. De finansinstitut som förmedlar billån får 10 miljarder kronor i stöd för att göra lånen attraktivare. Den som köper en bil med låga koldioxid-utsläpp får 10 000 kronor i rabatt av staten. I Tyskland har delstater förklarat sig villiga att gå in som delägare i Opel för att rädda produktionen. I höstas vägrade regeringen ge GM kreditgarantier för 400 miljarder kronor. Men i gengäld får bilindustrin ta del av ett stödpaket värt över 80 miljarder kronor. Dessutom har en bilskrotningspremie införts. Den som skrotar en nio år gammal bil får motsvarande 25 000 kronor. På så vis ska nybilsförsäljningen ta fart.I Storbritannien ställer staten upp med 40 miljarder kronor i både lån och kreditgarantier. Spanien stöttar sin bilindustri med drygt 40 miljarder kronor. Största enskilda delen av stödet, cirka en fjärdedel, går till offentliga inköp av ”innovativa och ekologiska fordon”.
Men i Sverige har det inte hänt mycket sedan regeringen strax före jul aviserade sitt stödpaket på 28 miljarder.

Några pengar till Saab är inte att vänta. Det vore att spela monopol med skattebetalarnas tillgångar, säger näringsminister Maud Olofsson.

Därmed riskerar hon i sällskap med statsminister Fredrik Reinfeldt att bli ihågkommen som den minister som lät Saab gå omkull.

Men inte bara Saab och Trollhättan. Saabs öde påverkar villkoren för åtskilliga av de uppåt tusen små och medelstora företag i det finmaskiga och internationellt konkurrenskraftiga nätet av underleverantörer som under årtionden byggts upp i främst västra Sverige.

Om Saab läggs ned påverkas också förutsättningarna för Volvo Personvagnar och även lastbilstillverkarna Volvo Lastvagnar och Scania. Ofta är det samma leverantörer som producerar till alla fyra. Försvinner volymerna till en stor kund då tappar man också skalfördelarna som pressar priserna på produkterna.

Resultatet av en nedläggning av Saab riskerar allt bli långt mer omfattande av en stängd bilfabrik i Trollhättan.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.