Industriarbetarnas tidning

Nya Saab ännu inte körklar

18 augusti, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS: Då vet vi mer. Men ändå inte. Handskakningen i dag mellan GM och Koenigsegg rätade ut några frågetecken. Nu hänger Saabs framtid på 300 miljoner dollar. Minst.

Det är inte ofta som regeringen kallar till presskonferens om bilindustrins framtid. Men i dag kom Jöran Hägglund, statssekreterare i näringsdepartementet, ut i strålkastarljuset.

Det fanns anledning. Saab Automobile håller på att stiga ur den rekonstruktionsskugga som många trodde vara ett evigt mörker.

Hägglund lät positiv och hoppingivande, men pekade samtidigt på de komplicerade processer som kantar Saabs väg tillbaka med Koenigsegg vid ratten.

Den nya ägaren måste tillföra ”betydande privat kapital”, sa Hägglund. Det är det ena.

Det andra är att bilindustrin är en bransch ”med högst riskpremier”. Risken är stor att man hamnar i diket helt enkelt. Höga kostnader, skärpta krav, svår marknad med många konkurrenter, låga vinster.

Den tredje processen stavas EIB. Europeiska investeringsbanken. Där behöver Saab låna 600 miljoner dollar. Annars går det inte.

För att överhuvudtaget kunna få det lånet krävs regeringens välsignelse. Regeringen måste ställa upp som garant för lånet. Innan regeringen gör det vill den se en hållbar affärsplan som sträcker sig bortom de modeller som står redo att lämna monteringsbanorna i Trollhättan.

Ett fjärde hinder att passera är EU-kommissionen. Den ska godkänna lånegarantierna som den svenska regeringen väntas ställa upp med.

Men när alla dessa hinder är passerade fattas det ändå 300 miljoner dollar (vissa påstår 400 miljoner) för att Saab ska kunna komma igång på allvar.

Utan pengar ingen produktion. Så enkelt är det.

Vad som är intressant i uppgörelsen är att Saab – om nu allt går i lås – blir ett fritt, självständigt bolag. Koenigsegg Group övertar 100 procent av aktierna från General Motors. I praktiken innebär det att Saab kan bygga vilka relationer de vill.

Enligt obekräftade uppgifter efterskänker GM skulder på 750 miljoner dollar, nödvändiga maskiner och utrustning överförs till Trollhättan och Koenigsegg får köra igång tillverkningen av först 9-3x och sedan den nya 9-5:an nästa år utan någon kompensation till gamle ägaren. Bara det värt några miljarder kronor.

Men det är livet bortom det nuvarande produktprogrammet som bekymrar. Finansieringsplan och produktprogram hänger intimt samman. Saknas finansieringen kan man heller inte utveckla några nya modeller.

Visionerna finns.

Lyssna bara på Christian von Koenigsegg, vd hos de nya Saab-ägarna när han slår på stora trumman idag: ”Vår plan är att förvandla Saab till ett självständigt, vibrerande entreprenörsföretag och göra det ’hållbart’ genom att vara vinstgivande. Vi ska återuppliva Saabs arv med ekologisk känslighet, säkerhet, innovativ design och körglädje”.

Det fattas alltså inga visioner. Men det krävs minst ytterligare 300 miljoner dollar för att kunna börja förverkliga dem.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?