Industriarbetarnas tidning

Tiden rinner iväg för Volvo

7 augusti, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS: I går tilltog ryktena om Volvo Personvagnars nya ägare. En upplösning tycks vara nära förestående. För det blir allt mer bråttom om inte Volvo helt ska sargas.

Att köra på fälgarna håller inte särskilt länge. Men det är precis vad Volvo Personvagnar gör just nu. Ägaren Ford har sitt amerikanska hus att se om och Volvo har lämnats i sticket att klara sig mer eller mindre på egen hand.

Tiden rinner iväg.

De senaste ryktena om en kinesisk-svensk-amerikansk ägarkonstellation tycks ha bäring. Enligt ryktena skulle Ford – åtminstone i sex, sju år – behålla en minoritetspost i företaget mycket på grund av att Volvo är så integrerat i Ford-familjen.

En svensk delägare sökes enligt ryktena bland riskkapitalister eller AP-fonder.

Majoritetsägaren skulle heta Geely, Kinas största privata biltillverkare med ambitioner att få ett internationellt fotfäste.

Geelys ambitioner beskrivs i det senaste numret av the Economist. Företaget är en liten spelare i bilvärlden, även i förhållande till Volvo.

Trots sin litenhet har Geely visat sina finansiella muskler genom att utveckla hela sex olika plattformar. En ambitiös men ytterst kostsam satsning. Inte ens Toyota har så många olika plattformar.

På dessa plattformar ska Geely bygga nio nya modeller under de kommande 18 månaderna. År 2015 planerar man ha 42 modeller i sortimentet.

Geely är bara i början av sin satsning. Volvo personvagnar tillverkar faktiskt dubbelt så många bilar ett normalår än vad Geely hittills visats sig klara av.

Men Geely har ambitioner. Det startades av den the Economist kallar för ”Kinas självutnämnde Henry Ford”, Li Shufu. Han har ytterst vördnadsfullt och ödmjukt talat om Volvo som ”en mystisk, vacker kvinna” och att Geely skulle vara som ett gäng bondpojkar.

Geely behöver Volvo. Geely behöver den svenska biltillverkarens kunnande och prestige. Inte minst sedan det tvivlats om kvalité och säkerhet i Geelys egna bilar. Ett ryskt motormagasin testade nyligen krocksäkerheten i en av Geelys modeller. Bilen makade sig fram i en hastighet av blygsamma 64 km i timmen och kraschade. Såväl förare som passagerare uppges, enligt the Economist, ha blott tio procents chans att överleva.

Geely behöver Volvo. Men behöver Volvo Geely? Ja, i ett avseende. Få tillgång till den snabbt växande kinesiska bilmarknaden. Medan den nordamerikanska och västeuropeiska bilmarknaden sedan 30 år tillbaka bara haft en 1-procentig tillväxt exploderar bilförsäljningen i länder som Kina, Indien, Ryssland och Brasilien. Den som inte är med där har knappast någon framtid. Det är i öster framtiden finns.

Hittills har USA varit Volvos viktigaste marknad, i synnerhet när dollarn varit dyr. Men snart är Kina viktigast och då kan Geely vara någon att hålla i hand.

Geely vill – enligt uppgifter i Dagens Industri – stärka Volvos verksamhet i Sverige och Belgien. Företaget har närmat sig Ford och Volvo via den brittiska investmentbanken Rothschild, där finns två gamla Volvo-direktörer. PG Gyllenhammar är vice vd och Hans-Olov Olson rådgivare. En koppling att ta med i beräkningen när nu Geely seglat upp som den hetaste ägarkandidaten.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.