Industriarbetarnas tidning

Plågsam ovisshet för Europas bil­arbetare

28 september, 2009

Skrivet av

ANALYS Kinesiska ägare till Volvo? Oenighet bland Saabs nya? Blir det några EU-lån? Bilarbetarna i Sverige fortsätter att leva i plågsam ovisshet. Men det ödet delar de med många i Europas bilindustri.

Tidpunkten att befinna sig i detta vakuum är inte den bästa.

Bilproduktionen håller på att ta fart igen. Skakigt, försiktigt och med hjälp av statliga stödinsatser visserligen. Men ändå. En uppgång är alltid en uppgång. Därför har en knappt uttalad optimism återvänt.

Att inte vara med i uppgången kan ha sitt pris framöver. Ingen mår bra av att hamna på efterkälken.

Saab har nya spännande modeller som kan rulla av banan i Trollhättan framöver. Om nu ägarfrågan löser sig.

Helgens uppgifter från en styrelseledamot i Koeniggsegg att Saab-affären kan spricka redan nu på onsdag lugnar knappast skeptikerna. Men det viktigaste avgörandet för Saab är ändå att vänta om drygt tre veckor. Då säger Europeiska investeringsbanken EIB sitt om det nödvändiga storlånet.

Men det räcker inte att EIB säger ja. Den svenska regeringen kan fortfarande säga nej till att ställa upp som garant för lånet.

Volvo Personvagnar har varit till salu minst lika länge som Saab och väntar fortfarande på sin nya ägare. Facket på Volvo irriteras av att sitta på en ovan åskådarplats. Traditionellt har Volvofacket alltid varit mycket välinformerat om olika ägarförändringar. Nu sitter Detroit på alla uppgifter.

Till dess vi vet kommer diskussionen att fortsätta om oprövade kinesiska företaget Geely är tryggare att hålla i hand för Volvo än vad lilla Koenigsegg Group är för Saab.

Men det är fler än de svenska bilarbetarna som lever i en påfrestande ovisshet. Det illustrerades inte minst av förra veckans demonstrationsbilder från Antwerpen. Tusentals bilarbetare från flera länder protesterade mot kommande nerdragningar – och troligen fabriksstängningar – inom Opel.

Försäljningen av Opel till den kanadensiska underleverantörsjätten håller på att utlösa en politisk kris inom EU.

Regeringarna och facken i Belgien, Spanien och Storbritannien befarar att Opels tyska fabriker favoriseras när 10 500 ska skäras bort i det nya slimmade Magna-ägda Opel.

I fredags skrev brittiske handelsministern Lord Mandelson till den ansvarige EU-kommissionären Günter Verheugen och påpekade just detta.

I dag får samme kommissionär ett skarpt brev från spanske industriministern Miguel Sebastián med liknande innehåll. Han kräver att Bryssel ska se till det nya Opels rekonstruktion bygger på affärsmässiga och inte politiska grunder.

Som av en händelse publicerar Financial Times idag uppgifter om den interna effektiviteten i Opel. Vid huvudfabriken i tyska Rüsselsheim tar det 14 timmar längre att montera ihop en bil än i spanska Zaragoza och 8 timmar längre än i brittiska Ellesmore Port.

Om det argumentet biter på Opel-ledningen återstår att se. För drygt fyra år sedan valde ledningen för General Motors Europa att investera i Rüsselsheim på Trollhättans bekostnad – trots att Trollhättan hade 60 procent lägre löner, kortare semester, längre veckoarbetstid, mer flexibla arbetstider och lägre korttidsfrånvaro.

Omstruktureringen av Opel kommer att bli en politisk och facklig rysare under hösten. Opel-facken kommer att slåss för sina jobb, var de än hotas. De har redan många gånger visat att de tänker använda gatan som scen för att rädda jobben.

Under tiden vänder konjunkturen försiktigt uppåt. Toyota meddelade häromdagen en 6-procentig uppgång kommande halvår mycket tack vare den japanska regeringens stödinsatser. Bränslesnålare bilar subventioneras med uppåt 20 000 kronor.

Det är det gröna biltåget som går nu. Inte bara i Japan där Toyotas Priusfabriker gick för högvarv även under finansdepressionens svartaste dagar.

Ford planerar att börja tillverka bilar med små tvåcylindriga motorer. Volkswagen har en elbil på lut för den amerikanska marknaden. Där väntar tuffare utsläppskrav år 2012 i Kalifornien och ytterligare 13 delstater. Tillsammans motsvarar delstaterna en tredjedel av den amerikanska bilmarknaden.

Den som får fotfäste på den krävande marknaden kommer att ha en enorm konkurrensfördel.

Just den krävande marknaden kommer att bli en jättechans för bland annat Volvos nya plug-in-hybrid. Extremt låga utsläpp av koldioxid. Extremt låg bränsleförbrukning – bara 0,19 liter per mil. Kontakten i väggen hemma och elen räcker i 120 mil.

Modellerna finns, kunnig personal likaså. Fattas bara ägarna.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.