Industriarbetarnas tidning

Harald Gatu: Geely måste visa vad de vill

28 oktober, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS Kinesiska Geely har länge lett långloppet om Volvo Personvagnar och närmar sig nu målsnöret. Inte oväntat. Men nu måste korten läggas på bordet: Vad vill Geely med Volvo?

Dagens presskonferens har varit väntad. Att något skulle ske innan årsskiftet var givet. Valet har stått mellan två alternativ: Volvo i Geelys ägo eller Volvo kvar i Ford.

Geely är Kinas största privata biltillverkare med ambitioner att få fotfäste på den internationella marknaden. Att kapa åt sig Volvo Personvagnar har varit lockande alltsedan den dag Ford annonserade att den svenska biltilverkaren varit till salu.

Att affären dröjt ända till nu kan tyda på flera saker.

· Oenighet om köpeskillingen förstås. Ford behöver pengar och köpte en gång Volvo PV för över 50 miljarder kronor. Fortfarande är prislappen okänd men den lär hamna på runt 20 miljarder.· Oenighet om teknologin. Ford är livrädd att släppa ifrån sig tekniska hemligheter som Geely sedan kan kopiera till den kinesiska marknaden. Där, på världens nu största bilmarknad, vill Ford kunna slåss med de inhemska tillverkarna. Då vill Ford inte bjuda på de tekniska lösningar som man själv satsat åtskilliga slantar på. Fords finanschef Lewis Booth påpekade idag att mycket återstår innan köpet är klart. ”Djävulen finns i detaljerna”, sa han.

· Oklarhet om vad Geely vill med Volvo PV. De svenska intressena – inte minst de fackliga organisationerna – har efterlyst klara besked vad gäller Volvos framtid i Sverige.

På den sista punkten är nu Ford och Geely någorlunda tydliga. Geely utfäster sig att respektera Volvos affärsplan. Vidare säger man att huvudkontor, forskning- och utveckling samt tillverkning ska vara kvar i Göteborg.

Sånt borde lugna de anställda. I alla fall tills deras fackliga representanter fått tillfälle att nagelfara Geelys planer närmare. Facket förväntas få svar på sina frågor. Geely måste lägga papperen på bordet.

Med Geely byter Volvo ut jätteägaren Ford Motor Company mot en ägare som faktiskt är mindre än Volvo självt – mätt i antal producerade bilar. Ett normalår tillverkar Volvo dubbelt så många bilar som vad Geely hittills mäktat med.

Men trots sin litenhet har Geely visat att man har kapacitet att utveckla sex olika plattformar. Vilket inte är billigt. Inte ens Toyota har så många olika plattformar.

På dessa plattformar planerar Geely bygga nio nya modeller under de kommande året. Om fem år räknar man att ha 42 modeller i sortimentet.

Med Volvo får Geely tillgång till spetskunnande och dessutom ett eget, etablerat prestigemärke. Geelys egen kvalité och säkerhet har det rått starka tvivel om..

Med Geely får Volvo tillgång till den snabbt växande kinesiska bilmarknaden. Och det kan bli guld värt om korten sköts rätt.

Det är i östern framtiden finns. Världsekonomin håller på att skifta tyngdpunkt – bort från den skuldtyngda amerikanska till den snabbväxande kinesiska. Att finnas med på Kina-marknaden är livsviktigt för varje biltillverkare.

Inte minst sedan Kina nyligen passerade USA som världens största bilmarknad. Och den marknaden kommer att växa flera gånger om.

I USA går det 900 bilar på 1 000 invånare. En mättad marknad. I västra Europa drygt 600. Men i Kina fortfarande bara 30. Det visar vilken potential som finns.

Geely tågar nu in i Göteborg och slutförhandlar med Ford. Marken har förberetts av två gamla Volvo-ikoner: PG Gyllenhammar och Hans-Olov Olson, bägge som rådgivare till Geely.

Kanske det kan lugna göteborgarna. Men först måste Geely visa vad de vill.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen