Industriarbetarnas tidning

Christian Berggren: Hjälp underleverantörerna

27 november, 2009

Skrivet av

Bildustrin är större än Saab. Därför måste samhället göra allt för att stödja underleverantörerna och rädda Volvo undan kineserna, sa Christian Berggren när DA intervjuade honom i slutet av november.

Han är professor i industriell organisation vid Linköpings universitet. Han har länge följt utvecklingen i fordonsindustrin och doktorerade på hur svensk bilindustri sökte egna vägar till ökad flexibilitet.

Christian Berggren har trott att Saab kommer att läggas ned:

– Det är inte fråga om utan när. Det finns ingen återvändo. Alla – media, regeringen, oppositionen, facket – alla måste inse att fordonsindustrin är större än Saab Man måste se fordonsindustrin som en helhet.

Vad innebär det konkret i det om Saab nu läggs ner?
–Att staten måste få fram ett rejält omställningspaket. Framför allt måste stödet riktas till underleverantörerna. Där har regeringen inte gjort ett smack och jag tycker även oppositionen har varit svag i att ta tag i frågan om underleverantörerna.

Vilken typ av stöd är viktigt då?
–Dels måste underleverantörerna ha akut stöd. Hittills har ju inga undsättningslån betalats ut. Men nu är det skarpt läge. De måste få hjälp.

–Dels måste underleverantörerna få stöd i att bredda sitt produktregister så att de kan arbeta mer mot energisektorn. Där kommer en snabb tillväxt att ske. Energiteknik är en omogen bransch. Tvärtom mot bilindustrin som är en mogen bransch med låg tillväxt och låg lönsamhet.

Hur kan underleverantörerna använda sina erfarenheter från bilindustrin?
–Energiteknikbranschen har mycket att lära av fordonsindustrin. Underleverantörerna kan produktion, logistik, kvalité. De erfarenheterna är värdefulla.

Vad kan staten göra mer?
–Riktade beställningar av hybridfordon. Det finns många spännande projekt igång. Men utan beställningar riskerar de här projekten att läggas ner. Här har staten ett tungt ansvar.

–Dessutom måste staten göra allt för att rädda Volvo Personvagnar åt Sverige och Europa. Svenska regeringen borde göra allt för att förhindra att Ford av ren girighet säljer Volvo till kineserna. Det är mer akut än Saab. Och av en helt annan dignitet.

Vad kan regeringen göra åt Volvo-affären?
–Påverka genom EIB-lånen. Det är regeringen som ger kreditgarantier. Då kan man agera också. Volvo är viktigare än Saab.

Finns det några nya branscher inom bilproduktionen där svensk industri kan hålla sig framme?
–Ja, framför allt inom batteriteknik som kommer att bli mycket viktigt för framtiden. Sverige har avancerad batteriforskning men ingen egen batteriproduktion. 95 procent av alla batteripatent är japanska eller koreanska. Vi borde locka hit de koreanska företagen och producera för deras behov av batterier till deras europeiska fabriker. Det borde regeringen kunna jobba för.

Går det att utnyttja krisen till något positivt?
–Javisst, eltekniken skapar stora möjligheter för fordonsindustrin. Men det måste handla om storskalig produktion. Det räcker inte med forskningslabben. Idéerna måste industrialiseras, omsättas i produktion och säljas på marknaden.

Om du ska peka på en avgörande faktor till att Saab befinner sig där man är nu – vad skulle det vara?
– Att företaget aldrig stått på egna ben. Först ingick de i Scania, sedan i General Motors. Nu är det svårare än någonsin att stå på egna ben.

Trodde du på Koenigsegg som ägare till Saab?
– Nej. Saab behövde en stark partner som kunde tillverka bilar i industriell skala, i storleksordningen en halv miljon bilar per år. Inte tio bilar om året som Koenigsegg.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.