Industriarbetarnas tidning

Frågor och svar om Saabs öde

25 november, 2009

Skrivet av

Tillbaka på ruta ett – eller nära slutet? Dagens Arbete guidar dig i den ovisshet som råder kring Saab Automobile dagen efter Koenigseggs avhopp.

Vad händer nu?
Den första hållpunkten är nu på tisdag. Då samlas General Motors styrelse. Mötet var inplanerat sedan tidigare, men Saabs öde blir en ny punkt på dagordningen.

Vad har GM att välja mellan?
GM har tre alternativ. Behålla Saab, försöka hitta en ny köpare eller lägga ner. Helst vill de sälja.

Varför?
Därför att då slipper GM en massa kostnader. Nedläggning är dyrt. Det har sagts att det skulle kosta GM uppåt fyra miljarder kronor att lägga ner i Trollhättan. En sån utgift vill man säkert undvika. I synnerhet nu när GM bestämt sig för att behålla Opel och inte får in några pengar den vägen.

Kan GM även behålla Saab?
På sin höjd kortsiktigt. Men inte på lång sikt. GM har bestämt sig för vilka modeller man vill satsa på. Där ingår inte Saab.

Varför skulle GM ändå kunna behålla Saab på kort sikt?
Därför att GM redan investerat en hel del i två modeller som står klara att börja tillverka. Dessutom har GM rustat Trollhättefabriken en hel del för att den ska kunna stå på egna ben. Kör man igång tillverkningen av de nya modellerna och får snurr på försäljningen kan Saab säljas vid ett senare tillfälle.

Finns det verkligen några köpare då?
Det enklaste svaret är nej. Men nu är spekulationerna igång. Och intresset riktas mot Kina. Geely, som lagt ett bud på Volvo, uppges vara intresserade.

Varför skulle Geely vara intresserade?
Att komma åt det kluster, det kunskapsintensiva nätverk av små och medelstora företag, som lever runt såväl Volvo Personvagnar som Saab. Sedan kan de också se samordningsvinster mellan Volvo och Saab. Får man Saab kan man slå ut utvecklingskostnaderna på ytterligare, säg 100 000 bilar per år. I så fall skulle Geely lyckas med det som Wallenberg och Gyllenhammar misslyckades med för trettio år sedan: slå ihop de bägge svenska bilmärkena.

Vad talar emot Geely?
Att de har nog att tänka på. Att ro hem Volvoaffären tar säkert en hel del kraft. Men å andra sidan fick Saab nyligen besök av Geely. Om det nu betyder något.

Beijing Automotive utmålas också som spekulant?
Ja, de har så här långt varit Koenigseggs partner och skulle fixa de tre miljarder kronor som fattades. De borde i alla fall snabbt kunna ta ställning till om de är intresserade eller inte. På de här månaderna har de säkert skaffat sig nödvändig kunskap om Saab för att kunna fatta ett beslut.

Varför nämns just kinesiska företag som spekulanter?
Därför att de har pengar. Och de har dessutom en strategi i att köpa upp västerländska bilföretag. Dels för att komma över kunnande. Dels för att kunna få fotfäste på den västeuropeiska marknaden.

Varför skulle Saab locka?
Saab har bevisligen gjort avancerade bilar. Där finns ett tekniskt kunnande, en kompetens som
varit Trollhättefabrikens livlina under alla år. Nu står två nya modeller klara att tillverka, massor av pengar har redan plöjts ner i dessa modeller. Dessutom har Trollhättan en modern fabrik som är en av de mest effektiva i Europa. Lönekostnaden är heller inte särskilt hög om man jämför med de västeuropeiska konkurrenterna.

Men Saab har ju aldrig gått med vinst?
Det där är ett påstående som tål att nagelfaras. Hela tiden har det sagts att Trollhättefabriken går med plus den dag man producerar 150 000 bilar under ett år. Rekordet är 130 000. Problemet för Saab har varit att man bara tillverkat två modeller. Vad hade hänt om ägaren bemödat sig att utveckla ännu en modell? Då hade Trollhättan med största sannolikhet kommit upp i den magiska gränsen på 150 000 bilar per år.

Varför hoppade Koenigsegg av affären?
De hänvisar till tidsfaktorn. Affären drog ut på för lång tid. Under resans gång fortsatte Saab att blöda och det försvårade Koenigseggs övertagande.

Varför drog det ut på tiden?
Affären var ytterst komplicerad. Koenigsegg hänvisar till att man förde förhandlingar med sex olika perter: General Motors, den svenska regeringen, Riksgälden, Europeiska investementbanken, EU-kommissionen och den kinesiska partnern Beijing Automotive. 84 avtal skulle skrivas och alla pusselbitar skulle vara på plats innan första december. Men processen var inte så snabb eller enkel som Koenigsegg hoppats på. Förseningen kostade finansiella förluster och till sist blev läget ohållbart.
Är det kört nu?
Nej, men läget är naturligtvis kritiskt. Bollen ligger nu hos GM. På tisdag, efter GM:s styrelsemöte, bör vi veta mera.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.