Industriarbetarnas tidning

Frågorna Geely behöver svara på

18 november, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS På torsdagsförmiddagen träffar Volvofacket kinesiska bilföretaget Geely. I bästa fall får facket veta vilka planer företaget har. DA har listat frågorna som facket måste få svar på.

Två timmar har avsatts till mötet mellan facken och företrädare för det kinesiska bolag som kan bli nästa ägare till Volvo Personvagnar.

Problemet hittills har varit att Volvofacket inte vet vad Geely vill göra med Volvo. Därför har facket har efterlyst Geelys affärsplan. Så länge inte affärsplanen presenterats går det heller inte att ta ställning för eller emot Geely, har facket resonerat.

Volvofacket måste få veta följande:

1. Vad händer med tillverkningen i Europa på kort, medellång och lång sikt?

2. Vad händer med utvecklingsavdelningen i Göteborg på kort, medellång och lång sikt?

3. Får huvudkontoret vara kvar i Göteborg?

4. Hur ser Geelys produktionsplan för Volvo ut? Volymer? Modeller?

5. Hur ser finansieringen ut? Finns pengarna inte bara att köpa utan även driva Volvo några år innan vinsterna rullar in?

Det är långt ifrån säkert att Volvofacket får svar på dessa frågor redan i morgon. Troligtvis blir det en hel del utbyte av artigheter, eftersom detta är första gången Geely kommer till Torslanda och Göteborg som sannolika ägare till det svenska bilmärket.

Men det vore märkligt om inte Geely i alla fall kunde presentera konturerna av en affärsplan. En hel del har sipprat ut i amerikanska affärsmedia. Om uppgifterna nu stämmer vill Geely producera en miljon bilar. All utveckling kvar i Sverige. En ny fabrik i Kina och fullt drag på monteringsbanorna i Gent, Torslanda och Uddevalla.

En miljon bilar låter bra. Men bilarna ska säljas också. Volvo har länge haft som mål 600 000 bilar. Men man har hittills inte lyckats sälja fler än 468 000 bilar (rekordåret 2007). En försäljningsplan som inbegriper Kina bör presenteras om miljonmålet ska ha någon substans.

Frågorna är många. Men räkna inte med alltför många svar första dagen Geely är i stan.

(Texten korrigerad 19 november.)

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?