Industriarbetarnas tidning

Volvo tar plats på världens största marknad

25 augusti, 2010

Skrivet av

DA-ANALYS Efter Torslanda och Gent kommer Jiading. Det är där, i en förort till Shanghai, som 300 000 Volvobilar kommer att tillverkas för den kinesiska marknaden. Numera världens största.

I dag kom statistik från branschorganisationen China Association of Automobile Manufacturers som bekräftar bilden av Kina som världens största bilmarknad.

Vi snackar explosion nu. För fem år sedan såldes 5 miljoner bilar i Kina. I år: 16 miljoner.
Nästa år upp 10 procent. Sådär kommer det att hålla på ett tag, enligt alla bedömningar.

Kina har nu med andra ord definitivt tagit över den tätposition USA haft alltsedan T-Fordens dagar. För de stora biljättarna har Kina varit räddaren i nöden. General Motors och Volkswagen kunde i fjol parera katastrofala försäljningstapp i USA och Europa med att växa rejält i Kina.

Den som vill vara med på det kinesiska guldtåget måste finnas på plats. I alla fall om man producerar en konsumentvara som personbilar.

Det vet redan Volvo.

Volvo Personvagnar har varit kinesiskt i några veckor nu. Att den nye ägaren Geely snabbt skulle presentera planerna på en ny Volvofabrik i Kina var väntat och innehåller egentligen ingen dramatik.

Volvo har producerat bilar på plats i Kina i flera år nu. En förlängd version av S80 tillverkas och säljs bara i Kina och ingenstans annars.

Men dagens kinesiska Volvo-produktion har varit blygsam i jämförelse med Geelys ambitioner. 300 000 producerade bilar årligen i en fabrik som öppnar om två år och där i första hand V70- och C30-modellerna ska tillverkas.

I anslutning till Jiading-fabriken byggs dessutom en forsknings- och utvecklingsavdelning, samt ett museum som levandegör Volvos framväxt.

Om nu Kinafabriken skulle komma upp i 300 000 bilar är det naturligtvis ett gigantiskt kapacitetslyft för ett bilföretag som under fjolåret inte sålde mer än 334 808 bilar. Fjolåret var ett skitår. Nu taktar banorna i Torslanda och belgiska Gent upp så att årets produktion kommer att nå en bit över 400 000.

På Torlanda kommer den nya V60-modellen att byggas på samma bana som V70, S80 och XC70 – alla på samma plattform – plus XC90 som byggs på en egen plattform.

Med en kinesisk systerfabrik kommer naturligtvis spekulationerna om var investeringarna hamnar vid nästa generationsbyte av plattform. Att investera i en ny plattform är oerhört dyrt och avgör i praktiken fabrikers framtid.

Men det är ingen ny utmaning för Torslanda. Man har levt sida vid sida med Gent i årtionden. Dessutom tio år med Fords monteringsfabriker i England, Spanien, Tyskland, Turkiet, Belgien, Ryssland – och resten av världen.

Geelys köp av Volvo är det första stora företagsköpet utomlands av ett kinesiskt bolag. Ett pilotfall som följs med största intresse långt utanför bilbranschen.

Om Geely inte levde upp till sina åtaganden om att odla Volvo som ett svenskt märke – då skulle framtida kinesiska företagsförvärv sannolikt försvåras. Volvo behöver hitta en svenskbaserad, unik position, betonade Stefan Jacoby vid sin första presskonferens som Volvo-vd förra veckan.

Då borde rimligen också intäkterna från den kinesiska försäljningen vara ett plus för Torslanda.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.