Industriarbetarnas tidning

Inspektion fick branschen att skärpa sig

29 november, 2010

Skrivet av DAVID HENRIKSSON

Tunga lyft och buller. Arbetsmiljöverkets kontroll i fjol visade att många däckverkstäder hade dålig arbetsmiljö. Men branschen skärpte sig. I dag har hjälpmedel ersatt tidigare manuell hantering av tunga däck.

– Det har kostat lite, men företagen har förstått att det lönar sig i långa loppet, säger Minke Wersäll på Arbetsmiljöverket.

Det är framförallt kraven på ökad säkerhet och skonsammare arbetsställningar som legat i fokus.

Vid Arbetsmiljöverkets inspektion fick hela 90 procent av de 450 besökta verkstäderna nedslag. Bland de vanligaste problemen var för högt staplade hjul, dålig hantering av kemiska produkter och rutiner för pumpning.

Att stapla hjul för högt kan ge förslitningsskador och kravet är max fyra däck på varandra. Företag fick göra omfattande ombyggnationer och det tog tid.

– Vi har väntat tålmodigt på arbetsgivarna men det har gett resultat, nu finns inom branschen en förståelse för förebyggande arbetsmiljöarbete, säger Minke Wersäll.
Nästa steg kommer nu att bli att göra en liknande inspektion av bilbranschen i sin helhet.

FAKTA/Åtgärder för att undvika manuell hantering av hjul i och över axelhöjd.
• Hjälpmedel ska finnas på verkstäder som erbjuder säsongsförvaring för minst 200 hjul, t.ex. däckkärra med gripfunktion, pall eller andra hjälpmedel för att nå rätt arbetshöjd.
• Undersökning och bedömning av risker vid hantering av kemiska produkter, samt åtgärder av dessa.
• Kunskaper om risker och instruktioner vid buller och vibrationer.
• Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete.

Källa: Arbetsmiljöverket

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.