Industriarbetarnas tidning

Belgiska staten ger lånegaranti

14 december, 2010

Skrivet av

I går fick Volvo PV:s fabrik i Gent 2 miljarder kronor i lån från privata banker. Belgiska staten står för garantierna. I Sverige har regeringen stängt dörren för den typen av lån.

Volvo PV behöver pengar för att kunna stå på egna ben. Under de senaste tre åren då Volvo stod på Fords säljlista har inga större investeringar gjorts. Nu behövs satsningar om Volvo ska kunna hänga med i konkurrensen om de nya elbilarna och hybridmodellerna.

– Det är bara positivt att Gent får tillgång till det här lånet, säger Glenn Bergström, IF Metallare i Volvo PV:s bolagsstyrelse.

Missgynnar det Göteborg?

– Inte alls. Gent är en ren produktionsenhet och i Göteborg har vi både produktion, och utveckling. Bägge anläggningarna behöver nyinvestera.

Den svenska regeringen har valt att inte följa belgarnas exempel och ställa upp med garantier för lån i privata banker. Trots att alliansregeringen gick till val med sådana löften. Till Svenska Dagbladet har regeringens förre fordonssamordnare Jöran Hägglund sagt:

– Vi genomförde aldrig vallöftet att införa statliga kreditgarantier (i bilkrisens spår), alltså att bolagen kan låna i vanliga banker och att vi stod som säkerheter utifrån affärsmässiga bedömningar. Vi hann aldrig få det på plats innan krisen, sedan blev det så mycket annat. Där kunde vi ha genomfört ett riktat statligt kreditprogram mot fordonsbranschen.

I stället har den svenska regeringen valt att låta lånen gå via EIB, den europeiska investeringsbanken. Den har sagt ja till en Volvo-lån på 6 miljarder kronor. Just nu förhandlar företaget med regeringen om garantierna. Besked väntas före jul.

Hade det varit bra om den svenska regeringen dessutom gjort som den belgiska och öppnat för garantier i privata banker?

– Givetvis, säger Glenn Bergström. Jag förstår inte regeringens ointresse för industrin. Inte för att sossarna heller har rosat marknaden, men regeringen tycks ha en Stockholmsfixerad och tjänsteinriktad hållning som är märklig och oförklarlig. Jag förstår inte varför.

I dag tillverkar Gent betydligt fler bilar än Torslandafabriken. I Gent produceras XC60, C30, S40, V50 och S60. I Torlanda tillverkas de större modellerna: XC90, XC70, V60, V70 och S80.

– Vi behöver större flexibilitet på bägge anläggningarna så att vi kan bygga utifrån ett optimalt modellprogram. När den ena fabriken slår i taket, ska den andra kunna komplettera, säger Glenn Bergström.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.