Industriarbetarnas tidning

Nu gäller väntan i Trollhättan

4 november, 2011

Skrivet av

Ett gåtfullt, otydligt ja från Kina, men oviss tystnad från General Motors. Det är spända dagar av väntan i Trollhättan innan affären gått i lås. Samtidigt väntar tuffa förhandlingar när 500 jobb ska bort.

– Jag tror att den siffran är tilltagen i överkant, säger verkstadsklubbens ordförande Håkan Skött.

– Bemanningen ska utgå från en produktionstakt på 20 bilar i timmen. Var vi exakt landar i antal anställda är svårt att säga idag.

Klubben har ännu inte kallats till några förhandlingar.

Av fabrikens anställda är 1 400 IF Metallmedlemmar. Hur många av de 500 varslade som är arbetare eller tjänstemän är fortfarande oklart. Det enda som sagts är pressmeddelandet där Saab säger att merparten av de varslade är kollektivanställda.

Den bantade bemanningen utgår från en årstakt på 35 000 bilar. Men de nya ägarnas mål är betydligt högre än så.

– Den låga bemanningen gäller bara under inkörningsfasen. När produktionen kommer igång och vi förhoppningsvis börjar sälja fler bilar så måste vi återanställa.

Att starta en stillastående bilfabrik tar tid. Det kommer att ta 8-10 veckor från det att affären är klar till att den första bilen rullar av monteringsbandet igen.

– Många av våra leverantörer har ju själva varslat och måste få tag i personal den dag det drar igång igen, säger Håkan Skött.

– Och för vår del handlar det om att trimma in utrustningen igen.

All produktionspersonal har kommit till jobbet åtminstone en gång i veckan under de sju månader fabriken stått stilla.

– Det har varit viktigt för alla. Och alla ska ha haft uppgifter att utföra när de kommit till jobbet.

Efter händelseutvecklingen den senaste veckan börjar man äntligen kunna se slutet på den ovisshet som rått sedan bandet stannade i våras. Nu ser man fram mot att få köra igång produktionen igen.

– Det har väl aldrig hänt att en fabrik stått still så länge och folk har fått lön, låt vara med några hack då och då. Och sedan ska vi köra igång igen. Mycket märkligt.

– Om nu allt faller ut som det ska, tillägger han snabbt.

Affären är ju inte klar. Fallgropar finns.

Till den 15 november gäller den avsiktsförklaring från Pang Da och Youngman som säger att de vill köpa hela Saab Automobile.

Även om nu allt inte är klart så märks det en försiktig optimism hos Håkan Skött. Signalerna från Kina har varit positiva.

– Jag tror att allt hänger på om GM nu säger ja. Men jag har svårt att tänka mig att de ska sätta sig emot.

General Motors har sedan några år ett ingående och strategiskt viktigt samarbete med ett av Kinas största bilföretag, det statliga SAIC. Därför borde de forna Saabägarna ha allt intresse av att inte stöta sig med de kinesiska myndigheterna.
Håkan Skött vill samtidigt ge en eloge till Victor Muller.

– Visst hade han kunnat göra en del saker på ett annat vis. Men utan honom hade vi inte suttit här idag.

– Jag tror att han är en Saabare i själ och hjärta och att han faktiskt tyckt om att slåss för Saab. Han har tyckt det varit roligt även om det kostat på. Uppgiften har ju varit honom övermäktig egentligen.

Av de nya tilltänkta ägarna har Håkan Skött bara träffat representanter för Pang Da.

– De gjorde ett bra intryck. De förklarade att de de vill satsa på Saab och genomföra stora investeringar.

– Självklart kommer det att bli kulturkrockar, det är naturligt. Men det gäller att bara lyssna och lära.

Det finns inga garantier för hur det kommer att gå, understryker han.

– Men det känns bra och man får väl tro på vad de säger.

Det har talats om satsningar de närmaste åren på runt 20 miljarder kronor. Håkan Skött ler förnöjsamt.

– Vi är inte riktigt vana att höra sånt.

Efter två ägare – Investor och General Motors – som inte riktigt var fokuserade Saab och en ägare utan pengar kan Saab nu få en ägare som dels har pengar, dels vill fokusera på Saab.

Det känns mycket ovant för den som, likt Håkan Skött, jobbat på fabriken sedan 1982. Många kriser har passerats. Fabriken har varit uträknad vid oräkneliga tillfällen.

– Häromdagen tog jag fram ett klipp från Aftonbladet under krisen 1990. De gjorde reportage hemifrån mig och det var samma ödesmättade rubriker då som nu.

– Någon tog fram ett klipp från 1977, det var samma sak då. Svarta rubriker, oro.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.