Industriarbetarnas tidning

IF Metall söker stöd hos Obama

14 maj, 2012

Skrivet av

IF Metalls avdelning i Trollhättan vänder sig till USA:s president Obama för att få General Motors att släppa licenserna till Saab.

– Ett långskott kan tyckas, men vi måste försöka med allt, säger Leif Håkansson, ombudsman i avdelningen.

Det är han som tillsammans med avdelningens ordförande Tonnie Andersson skrivit brevet till Barack Obama.

Orsaken till att de har skrivit brevet är att GM inte vill förhandla om licenserna till Saab 9-4x och 9-5. GM:s nej satte i höstas krokben för en affär med kinesiska köpare.

– Detta är vad vi hör genom media. Vi vet att det rör sig om gamla licenser och beprövad teknik. Det handlar inte alls om någon spjutspetsteknik,

Så sent som i förra veckan återupprepade GM sitt nej.

Då återstår inget annat än att försöka få kontakt med företrädare för den amerikanska staten, säger Leif Håkansson.

– De äger ju fortfarande 60 procent av aktierna i General Motors. Ledningen för GM har varit helt omöjliga att nå.

Just nu förhandlar konkursförvaltarna med vad som tycks vara två intressenter, indiska Mahindra och kinesiska Youngman om att ta över Saab-fabriken.  Leif Håkansson vet ingenting om hur förhandlingar påverkas av General Motors hårdnackade inställning i licensfrågan.

– Ingen aning. Vi vet inte mer än vad som står i media och de har både haft rätt och fel förr.

 

IF Metalls brev till Obama:

Bäste Herr President,

Vi ser med uppskattning på vad Ni har gjort för att utveckla bilindustrin och bibehålla sysselsättningen inom bilindustrin i USA. Vi är svenska industriarbetare som tidigare arbetade på Saab Automobile och om vår regering hade gjort lika betydande insatser för oss, skulle vi ha varit tacksamma.

För oss ligger framtiden för biltillverkning och bilutveckling i händerna på ett antal potentiella köpare som har insikt om det värde som finns i varumärket Saab. Alla de potentiella köparna har deklarerat att de avser att hålla kvar utveckling och produktion i vår region.

Det stora problemet nu är att General Motors inte avser att tillåta produktion av bilar från Saab. Genom det agerandet är det sannolikt att General Motors stänger och låser dörren till en framtid där vi utvecklar och tillverkar bilar.

Herr President, vi är säkra på att Ni förstår vår frustration. Vi är nära en affär som räddar varumärket Saab, bilutveckling, våra jobb och vår industriella infrastruktur. Konkursförvaltarna har flera potentiella köpare men General Motors är inte ens beredda att förhandla om licensfrågorna. Vi tillägger att det inte längre handlar om spetsteknik utan om väl kända tekniska lösningar.

När vi övervägde vilka vägar som fanns för oss att gå i det här läget, insåg vi att ett brev till Er kunde vara den bästa lösningen. De ansträngningar som Ni har gjorde för några år sedan för att rädda General Motors var exceptionella. I den processen blev emellertid Saab svårt skadat. Sedan nästan fem månader är vi försatta i konkurs och tiden är på väg att rinna ut.

Ett initiativ från Er, in riktning mot ledningen för General Motors, skulle kunna förändra bilden helt för oss. Saab Automobile har varit ett nischmärke ända sedan starten 1949. Det kommer aldrig att bli ett hot mot den stora koncernen General Motors.

Vår förhoppning är att Ni ska känna att Saab Automobile är värt att räddas. Vi, fler än 4 500 bilarbetare i Sverige, ser fram mot Ert svar.

Med bästa hälsningar

Tonnie Andersson Leif Håkansson
Ordförande, IF Metall avd 29 Ombudsman IF Metall avd 29

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.