Industriarbetarnas tidning

En ny oviss chans för Trollhättan

13 juni, 2012

Skrivet av

DA-ANALYSMedan medierna trängdes i Saabs flashiga Showroom cyklade en arbetslös Saab-arbetare förbi. Han lutade cykeln mot stängslet och tittade in mot den tysta fabriken. För Tommy Antonsson tändes hoppet i dag.

Han tillhörde tills för något år sedan Magasin 20-gänget som monterade panelerna i Saab. Montör i tjugofyra år.

Han berättade att han cyklat upp till Stallbacka den här dagen för att han var nyfiken.

Inte varje dag nya ägare visar sig i den bilfabrik som dömts till döden dussin gånger men ändå lyckats sprattla till av liv tretton gånger på dussinet.

I dag startade ett nytt kapitel för Saab-fabriken och det startade inne i det Showroom  som ställdes i ordning lagom till den nya 9-5:an för två år sedan. Just den modell som de nya ägarna Nevs inte vill ha med att göra.

Och det beror inte bara på att General Motors sitter på licenserna och blockerar varje köpare att överta 9-5:an och crossover-modellen 9-4x.

Nej 9-5:an duger inte att göra elbil av. Dess plattform är för tung.

En ny tid är här.

Tommy Antonsson var nyfiken att se en skymt av den nya tiden.

Vi som befann oss inne i detta Showroom såg mest en glasvägg som vätter in mot slutlinen på monteringen. Det är där de färdiga bilarna rullar av banan.

Tidigast 2013, kanske 2014 ska de första elbilarna i form av en ombyggd variant av Saab 9-3 rulla av slutlinen.

Håller den prognosen?

Ingen vet. Ingen vet överhuvudtaget något om elbilens slagkraft framöver. Vi vet bara att den bränsletörstiga explosionsmotorn är på väg ut. Och att det kan gå rasande fort om efterfrågan pressar tillverkarna. Se bara vad som hänt med bränsleförbrukningen i motorerna efter krisen jämfört med innan.

Vi vet vad som är på väg ut. Men vi vet inte exakt vad som kommer i stället. Därför är det så svårt att  föreställa sig när monteringsbanorna bakom Showroomets glasvägg ska kunna leva igen.

Men vad vi vet är att efterfrågan på nya smarta bränslesnåla gröna bilar kommer att öka. Och den efterfrågan kommer främst att finnas i USA och Kina. Ett land med mättad men fullständigt otidsenlig bilpark. Ett annat land med liten men snabbt växande bilmarknad i kombination med att vilja tygla bilens skadliga miljöeffekter.

Trollhättan gör sig redo för det racet. Om det lyckas är en annan sak. Den affärsplan som presenterades var rapsodisk och inget sades om den livsviktiga finansieringen.

Men om Trollhättan inte hade varit Trollhättan skulle aldrig den här chansen ha yppat sig. Saab-fabriken var inte ”en bilfabrik bland andra” som statsministern råkade påstå hösten 2008.

Tillgången på en komplett bilfabrik med allt som rymmer design, konstruktion, karosseri, måleri och montering var avgörande. En modern och effektiv produktionsanläggning i kombination med människors kunskap och engagemang gav Trollhättan en ny chans.

Utan de tillgångarna hade vi inte suttit i Showroom i dag och tittat på Power Point-bilder som sade sig placera Trollhättan och Stallbackafabriken i det industriella framtidslandskapet.

En av tillgångarna, montören Tommy Antonsson, hade tagit sin cykel för att ana den framtiden. Han fick inga svar, men ett nytänt hopp.

Kanske han och de övriga i monteringen, på karosseriet, i måleriet, också en dag ska omfattas av den chans som Trollhättan fick i dag.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?