Industriarbetarnas tidning

Nya Saab ska bli framtidens gröna bil

13 juni, 2012

Skrivet av

Nya Saab ska bli en grön bil driven av grön el. Framtidens bil ska byggas i Trollhättan, säger nye huvudägaren Kai Johan Jiang.

Första modellen blir en ombyggd Saab 9-3. Den beräknas rulla av monteringslinan i Trollhättan nästa år eller 2014.

Tidigast 2013 kommer produktionspersonal att anställas. Det är då produktionen tidigast kommer igång.

Ett par hundra ingenjörer kommer omedelbart att anställas som ska arbeta tillsammans med kinesiska och japanska.

– Vi vill kombinera svensk innovationskraft med japansk spetsteknologi och tillgången till kinesiska marknaden, säger Kai Johan Jiang.

Jiang, som utbildats och varit verksam i Sverige i många år, fick idéen att ta över Saab för ett år sedan. Han kontaktade förre Volvo-direktören KE Trogen som han lärt känna under sin tid på Volvo Lastvagnar i Kina.

De två gick vidare med idén. Jiangs företag National Modern Energy Holdings gick samman med det japanska investment bolaget Sun Investment LLC och bildade Nevs- National Electric Vehicle Sweden AB. Syftet var att ta över konkursboet efter Saab Automobile.

Trollhättefabriken ska inte bara utveckla och bygga elbilar. På sikt ska fabriken också tillverka de viktiga batterierna till bilen

Mattias Bergman presenterade affärsplanen.

– Visionen är att bygga ett världsledande företag för elbilar.

– Vi vill ta till vara det svenska industriella kunnandet som i synnerhet finns i Västra Götalands-regionen. Vi har tillgång till en produktionsanläggning i världsklass.

– Till detta kan vi tillföra spetsteknologi från Japan och i slutändan access till den kinesiska marknaden.

Kina är en intressant marknad för hållbara transportlösningar, enligt Mattias Bergman

– Kina anstränger sig för att bygga upp den infrastruktur som behövs och planerar göra stora inköp av elbilar för att klara av omställningen till mer hållbara trafiklösningar.

Han underströk Saabs ”stolta historia som bygger på innovation och design”.

– Produktionsanläggningen och Trollhättan är en  trovärdig avsändare för företag som vill leda utvecklingen av elbilar i premiumklassen.

Att bygga en ny fabrik i Kina är inget realistiskt alternativ.

– Det är en enormt större investering med minst ett par års konstruktionstid.

Från konkursboet köpper National Electric Vehicle Sweden följande:

  • Anläggningen
  • Verktygsbolaget Tools
  • Testanläggning Powertrain
  • Rättigheterna till nya Saab 9-3 och plattformen Phoenix.

Däremot ingår inte reservdelsbolaget Parts som nu är i statens ägo. Ett samarbetsavtal med Parts finns.

Nevs köper heller inte rätten till modellerna 9-5 och 9-4x.

– Vi har inget intresse av 9-5 och 9-4x. GM sitter på rättigheterna och de bilarna har alltför tunga plattformar för en elbil.

Vad gäller varumärket har Nevs inlett process en ”process” med Saab AB och Scania som äger varumärket Saab. Utgången av den processen påverkar inte köpet.

Köpeskillingen är hemlig även om siffran 1,8 miljarder kronor flitigt figurerat i media.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.