Industriarbetarnas tidning

Bästa resultat – dödsstöt i Säffle

3 oktober, 2012

Skrivet av

DA-ANALYS I fjol gjorde Volvo Bussar bästa resultatet på femton år. Det räckte inte för att Säfflefabriken skulle klara sig.

I dag kan många av de 330 Volvoanställda i Säffle berätta om det chockbesked de fick på onsdagsmorgonen. Nedläggning och flytt av monteringen till polska Wroclaw som under åren utrustats för att ta hand om just den tillverkning som i dag görs i Säffle.

Den polska anläggningen är fyra gånger större än Säffle. Där ska bussarna till den stora med stagnerande Europamarknaden i fortsättningen monteras.

Att beskedet kom oväntat och chockartat är inte att undra på.

Volvo Bussar har inte varit någon lysande affär på många år. Men fjolåret var det bästa på femton år. Allt pekade åt rätt håll, trodde man.

Det räckte med att läsa formuleringarna i den senaste årsredovisningen från i våras.

Där gläds AB Volvos vd och koncernchef Olof Persson över bussarnas framfart.

”Volvo Bussar hade ett ur historiskt perspektiv bra år sett från både volym- och lönsamhetsperspektiv”.

Företaget kunde glädja sig åt ”ännu ett starkt år med kraftigt ökad försäljning och förbättrad lönsamhet för bussarna”.

För första gången sprängdes miljardvallen i vinst. Och vinstmarginalen – vinstens andel av försäljning – nådde över 4 procent. Den högsta sedan 1997. Och försäljningen, den nådde all time high: drygt 22 miljarder kronor.

Inte undra på att Säffle lever i chock idag.

Volvo Bussars vinster kommer främst från de nya tillväxtmarknaderna. I krisens Europa däremot efterfrågas inte lika mycket bussar som förr om åren. Då pressas priserna och då söker företagen vägar för att kapa sina kostnader. Då står valet mellan att samla tillverkningen i en nyinvesterad stor fabrik – i Polen – eller splittra produktionen på två, den större och den mindre.

Utbyggnaden av den polska fabriken gör att Volvo i dag står med en större produktionskapacitet än vad som behövs för att sälja bussarna i krisens Europa.

Om flytten är ekonomiskt försvarbar? Det vill facken nu låta undersöka med hjälp av löntagarkonsult. Volvo lär inte backa från sitt beslut, oavsett vad en konsultrapport kommer fram till.

Däremot kan AB Volvo kompensera det Säffle som under år har bidragit till att göra Volvo till en av världens ledande busstillverkare med energisnåla hybridbussar och det innovativa trafiksystemet Bus Rapid Transit.

AB Volvo var visserligen i djup kris under finanskrisen när hälften av efterfrågan plötsligt försvann. Men koncernen återhämtade sig förvånansvärt snabbt med att sätta rekord både vad gäller försäljning och vinstmarginal.

Företaget har lättat på plånboken förr. Inte minst mot aktieägarna. De senaste tio åren har de fått dela på 78 miljarder kronor. Nu börjar MBL-förhandlingarna.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?