Industriarbetarnas tidning

Volvo lägger ner Säfflefabriken

3 oktober, 2012

Skrivet av

Volvo lägger ner i Säffle. 330 anställda berörs när tillverkningen flyttar till Polen. Vi ska syna företagets argument, säger facket.

Företaget hänvisar till överkapaciteten i sina bussfabriker. Tillverkningskapaciteten är större än efterfrågan. Samtidigt viker marknaden.

Efterfrågan på bussar väntas minska under kommande år. Därför pressas priserna och av den anledningen flyttas produktionen till Polen där kostnaderna är lägre och där investeringar gjorts för att klara den typ av montering som gjorts i Säffle. Fabriken i Polen är fyra gånger större än den i Säffle.

Mikael Sällström, ordförande i Volvoklubbarnas koncernfack, säger:

– Det har funnits en diskussion om bussarnas lönsamhet ett tag. Det är inget bolag som dras med jätteförluster, men företaget anser tydligen att lönsamheten befinner sig på en icke acceptabel nivå.

– Vi får gå igenom företagets argument nu och granska dem med hjälp av en löntagarkonsult. Sedan får vi se hur vi på bästa sätt kan hjälpa alla de människor som drabbas.

Håkan Karlsson, vd för Volvo Bussar motiverar beslutet i ett pressmeddelande:

– Efterfrågan på nya bussar i Europa har stadigt minskat under de senaste åren samtidigt som priserna pressats, särskilt i de nordiska marknaderna. Genom att koncentrera produktionen av kompletta bussar till en fabrik kan vi sänka kostnaderna och därmed vända den negativa lönsamhetsutvecklingen.

IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe beklagar beskedet från Volvo:

– Det är ett smärtsamt besked att Volvo har för avsikt att lägga ned busstillverkningen i Säffle, både för de anställda och för hela kommunen.

– Vi måste nu tillsammans med klubben analysera företagets avsikter och om det går så långt som till nedläggning måste alla åtgärder vidtas för att skaffa ersättningsjobb, säger Anders Ferbe, som i dag kommer att kontakta IF Metalls klubb i Säffle för ett första samtal om det stöd som klubben kan behöva

Utöver Säfflefabriken har Volvo Bussar även en tillverkningsenhet i Borås där bussarnas chassin byggs.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen