Industriarbetarnas tidning

Brist på bilmekaniker

5 november, 2012

Det blir allt svårare för företagen i Skaraborg att hitta bilmekaniker för tunga fordon. Och platserna på fordonstekniska gymnasieutbildningen står tomma. En verkstad som känt av detta är Finnvedens Lastvagnar i Skövde.

– Vi söker folk hela tiden, säger Sven-Olof Eskilsson som är IF Metalls klubbordförande på Finnvedens Lastvagnar.

Företaget har 20 anställda bilmekaniker och servar framför allt Volvolastbilar. De som söker de lediga jobben har ofta ingen fordonsteknisk utbildning alls, enligt Sven-Olof Eskilsson.

Kraven på en bilmekaniker är betydligt högre i dag än de var tidigare. Jobbet kräver bland annat kunskaper i elektronik, data och engelska. I varje lastbil finns 7-8 olika datorer och kopplingsscheman är oftast skrivna på engelska.

– Det går inte att tro att man kan arbeta som bilmekaniker bara för att man läst Tekniskt Magasin någon gång, säger Sven-Olof Eskilsson.

Han säger att jobbet samtidigt är tungt och kräver ett tekniskt handlag. Hjul- och växellådor ska fortfarande bytas.

Sven-Olof Eskilsson tror att lönen är ett av skälen till att få väljer att utbilda sig till bilmekaniker för tunga fordon.

– När du börjar jobba efter utbildningen får du en lön på mellan 18 000 och 19 000. Sen tar det 5-6 år innan du är färdiglärd och når en lön på mellan 23 000 och 24 000. Jämför med den som hoppar in på en fabrik. Han har kanske lärt sig jobbet på tre månader och får full lön.

Tomas Edlund är rektor för fordons- och transporttekniska programmet på Katedralsskolan i Skara. Det är den enda skolan i Skaraborg som har det programmet. Tomas Edlund berättar att skolan hade noll sökanden till inriktningen lastbil- och mobila fordon (bland annat skogsmaskiner) till höstterminen. Förra läsåret fick de lägga ned programmet för att antalet sökanden var för få.

– Det är ett allvarligt beymmer, säger han. Yrkesutbildningar är dessutom väldigt dyra.

Han säger att skolan försökt få fler ungdomar att välja den inriktningen under flera år.

– Vi har gjort allt, säger han. Vi har gjort utskick, varit på mässor, bjudit in yrkesvägledare och annonserat i tidningen.

– Vi erbjuder till och med bidrag till körkortsutbildning, stipendier och ett års garanterad anställning efter färdig utbildning med godkänt resultat.

– Jag vet inte vad vi kan göra mer.

Susanne Yngve på Arbetsförmedlingen i Skövde säger att den senaste prognosundersökningen bland arbetsgivare visar att det finns en ”begynnande brist” på bilmekaniker för tunga fordon. Samma gäller undersökningar i närliggande kommuner.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.