Industriarbetarnas tidning

Hungerstrejk mot Volvo i Indien

8 mars, 2013

Skrivet av Mikael Färnbo

Volvo är den sämsta arbetsgivaren i branschen, anser Volvoarbetare i tre världsdelar som intervjuats av svenska forskare. I Indien hungerstrejkade arbetarna i protest mot löner som inte går att leva på. Efter sex år på Volvo i Bangalore tjänar Shankarappa 650 kronor i månaden och kan inte försörja sin familj.

Se film från de hungerstrejkande Volvoarbetarna utanför lastbilsfabriken i Bangalore, Indien.


Se också: Slagord mot strekbrytare som bussas ut från Volvos lastbilsfabrik efter sitt skift:

TM Shankarappa har jobbat sex år som inhyrd truckförare på Volvos lastbilsfabrik utanför Bangalore i Indien. Lönen på 650 kronor i månaden räcker inte. Endast mat för en vuxen person i Bangalore beräknas kosta 481 kronor i månaden, enligt FN:s livsmedelsrekommendation. För att ha råd med mat till sin familj på fem personer, hyra och skolavgifter för barnen kör Shankarappa auto-rickshaw – en sorts moppetaxi – på kvällar och helger.

– Vi tillverkar lastbilar som säljs för dyra pengar. Men själva har vi inte råd att ta hand om våra familjer, säger han.

Shankarappa är inget undantag. Inhyrda och visstidsanställda med liknande löner utgör ofta en majoritet av arbetsstyrkan på Volvofabriken i Indien. Det berättar en stor mängd arbetare som Dagens Arbete träffat. De vittnar om att villkoren blivit sämre de senaste åren. Straffet för sen ankomst har till exempel skärpts. Mer än en halvtimme så ryker halva dagslönen. Prishöjningar på basvaror och tvåsiffrig inflation i det snabbväxande Bangalore har urholkat lönen. Många berättar att det inte går att leva på lönen de får av Volvo. Och att Volvo betalar sämre än andra liknande fabriker.

I protest mot de försämrade villkoren utbröt en strejk som varade i 110 dagar och avslutades i slutet februari i år. De sista veckorna övergick strejken till en hungerstrejk. Samtidigt tog fabriksledningen in strejkbrytare för att hålla uppe produktionen.

Uppgifterna om de låga lönerna får stöd av juristen Meenaksai Sundaram på den centrala fackorganisationen CITU. Han företräder ett sextiotal fackklubbar på fabriker runt Bangalore och bekräftar att Volvos löner är ovanligt låga.

– Volvo betalar i nivå med andra små lokala mekaniska fabriker i lokalområdet. Men jämför man med liknande företag, tyska eller japanska, är lönerna mycket lägre. Det är riktigt svårt att leva på en Volvolön, säger han.

Fabriksledningen håller inte med.

– Det stämmer inte. Vi betalar samma eller bättre än fabriker i området, säger Solomon Ravikumar, personaldirektör på Volvo India.

Han hänvisar också till en konsultrapport som påstås visa att Volvo ligger på samma nivå som andra multinationella företag med fabriker i Indien. Men rapporten får ingen utomstående se.

– Den är bara för internt bruk, tyvärr, säger han.

Men det är inte bara utanför fabriksgrindarna i Indien som missnöjet finns med Volvo som arbetsgivare. I somras fick arbetarna här besök av en svensk forskargrupp ledd av Nora Räthzel, professor i sociologi vid Umeå universitet. Forskargruppen har även besökt Volvos bussfabrik i mexikanska Tultitlán år 2005 och Volvos lastbilsfabrik i sydafrikanska Durban år 2006 och 2007.

– Vi har intervjuat en stor mängd arbetare och våra data är kvalitativa och tillförlitliga, säger Nora Räthzel.

Tongångarna från fabriksgrindarna i Bangalore ekar genom hela materialet.

– Det är väldigt slående hur lika de svarar. Alla jag frågat tycker att Volvo är den sämsta arbetsgivaren om man jämför med liknande företag som de har erfarenhet av. Många säger också att de inte kan leva på den lön de får av Volvo, säger hon.

Volvoledningen i Sverige delar inte den bild som framkommer i intervjuerna med arbetarna i Indien eller i de intervjuer den svenska forskargruppen gjort på fabrikerna i de tre länderna.

– Vi delar absolut inte bilden av att Volvokoncernen skulle vara den sämsta arbetsgivaren i Indien, Mexiko eller Sydafrika och vi vet att det inte heller är vad majoriteten av våra medarbetare tycker. I vår årliga anonyma attitydundersökning får samtliga berörda fabriker överlag riktigt bra resultat och det finns inget som indikerar att det skulle förekomma ett allmänt missnöje mot Volvo som arbetsgivare, säger Kina Wileke, presschef på AB Volvo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.