Industriarbetarnas tidning

Stålhättan 
räddade foten

27 maj, 2013

Skrivet av Anna Sofia Dahl

Truckolyckor Olycksrisken kan inte byggas bort. Truckar och människor måste dela på fabrikens utrymme. Och Ante Jonjic hade gått samma sträcka hur många gånger som helst. Ändå hände det. – Det var stålhättan som räddade mig.

700 – 900 olyckor per år

  • Varje dag skadas två personer i Sverige i truck-olyckor. Truck är den maskin som orsakar flest olyckor på arbetsplatserna.
  • Mellan 700 och 900 truckolyckor har inträffat varje år sedan 2005, visar Arbetsmiljöverkets siffror. Det är mest män som skadas och var femte olycka drabbar män under 25 år.
  • Tillverkningsindustrin är den bransch som drabbas oftast, följd av parti- och detaljhandel och transportsektorn.
  • Vanligaste orsaken till olyckorna är att föraren förlorar kontrollen över trucken.

Det här gäller för truckar, enligt föreskrifterna:

  •  Truckanvändningen ska undersökas och riskbedömas.
  •  Truckar får endast användas i lämplig miljö. Det innebär att man ska separera trucktrafiken från gående och att sikten ska vara god.
  • Lastbilsflak och liknande ska säkras innan trucken kör ut på flaket.
  • Bälte ska användas när det finns.
  • Förarens kunskaper ska vara dokumenterade och arbetsgivaren ska ha utfärdat ett personligt tillstånd.

De gula skoavtrycken på betonggolvet visar vägen. Här delar fotgängare och truckar på samma utrymme. Lars Andersson har varit skyddsombud på Volvos nedre fabrik i Olofström i 13 år. Han stannar till vid övergångsstället som binder samman de gula vägarna. Just den här korsningen är den mest trafikerade. Truckar på väg från en linje till en annan far förbi. Men andra regler än utanför fabriksväggarna gäller. Här har truckarna företräde.

– Truckarna och personalen jobbar väldigt tätt ihop. Det är enda sättet. Man kan inte bygga bort det, säger Lars.

I mitten av februari gick Ante Jonjic som vanligt på förmiddagsskiftet som pressoperatör. Klockan hade passerat nio och han skulle byta linje åtta, som är en av fabrikens största, mot den något mindre linje 13.

Kollegerna behövde hjälp och ”vi är som ett lag på de två linjerna. Vi hjälper varandra”. Samma typ av dovt gröna maskin som formar, justerar och klipper. Men med olika delar på 
bandet.

Ante och en kollega följde de gula skoavtrycken bort. Småpratade lite om arbete och kvalitet. De korsade vägen för att komma fram till linje 13. En truck hade precis lämnat detaljer och höll på att backa ut från utrymmet under tak. Exakt vad som händer sen vet han inte riktigt.

– Jag såg trucken en bit bort, men sen minns jag inte mer.

Nästa minne Ante har är att foten sitter fast under trucken. Att han faller åt sidan och tar emot sig med armbågen för att inte skada höften som opererats. Att folk runt honom skriker och att han tror att foten är av.

Väntan på ambulansen var lång. I 40 minuter fick Ante ligga på betonggolvet med ovissheten som sällskap. Smärtan kom undan för undan. Han visste fortfarande inte hur foten klarat sig. Skon fick sitta kvar till ambulanspersonalen kom. På sjukhuset visade röntgenbilderna att ingenting var brutet. Men foten var rejält svullen och ligamenten uttöjda.

Stålhättan på skorna var det som räddade honom. ”Jag tänkte rama in dem, men jag slängde dem i stället” säger han. I drygt två månader tvingades Ante ligga stilla hemma på soffan. I dag gör det fortfarande ont när han trampar på fotens utsida.

På Volvo i Olofström rapporteras över 1 000 incidenter som har med truckar att göra varje år. Efter Antes olycka bestämde företaget att all personal ska genomgå en säkerhetsutbildning. Där visas listorna på tillbud och alla ska provsitta i en truck för att se hur begränsad sikten är.

Lars Andersson säger att de redan innan arbetade löpande med trafik-säkerheten, men att mer kan göras. Att det är bra att öka förståelsen för varandra. Och Ante håller med.

– Jag har gått där hur många gånger som helst. Men marginalerna är små.

Läs mer:

”Korta truckkurser en olycksrisk”

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.