Industriarbetarnas tidning

Melcher körde rätt in i pelaren

1 oktober, 2013

Skrivet av Anna Sofia Dahl

TruckolyckorMelcher Johansson fick bara några skråmor 
i truckolyckan, men det kunde ha slutat mycket värre. 
”Jag körde i tre, fyra, fem kilometer i timmen. Hade jag haft en högre hastighet hade jag flugit ut genom rutan.”

700 olyckor varje år

  •  Varje dag skadas två personer i Sverige i truck-olyckor. Truck är den maskin som orsakar flest arbetsplatsolyckor.
  •  Mellan 700 och 900 truckolyckor har inträffat varje år sedan 2005, visar Arbetsmiljöverkets siffror.
  •  Tillverkningsindustrin är den bransch som drabbas oftast, följd av parti- och detaljhandel och transportsektorn.
  • Vanligaste olycksorsaken är att föraren förlorar kontrollen över trucken.  


Det här gäller för truckar, enligt föreskrifterna:

  • Truckanvändningen ska undersökas och riskbedömas.
  • Truckar får 
endast användas i lämplig miljö. Man ska separera trucktrafik från gående och sikten ska vara god.
  • Lastbilsflak och liknande ska säkras innan trucken körs där.
  • Bälte ska användas när det finns.
  • Förarens kunskaper ska vara dokumenterade och arbetsgivaren ska ha utfärdat ett personligt tillstånd.

Läs också

Bristande rutiner bakom truckolyckor

”Korta truckkurser en olycksrisk”

Det tar tvärstopp. Den 24 ton tunga trucken möter magasinets pelare med en ordentlig smäll. Melcher Johansson slungas framåt och slår huvudet i framrutan. Glassplittret regnar ner över honom. De första sekunderna efter smällen är luddiga. Sedan kommer skräcken att det inte bara var pelaren som träffats.

– Jag fattade inte vad som  hade hänt. Första tanken var att jag kanske kört på en människa.

Efter att Melcher samlat sig klev han ner från förarhytten. Omtumlad såg han sig om och kände lättnaden av att det inte fanns någon annan där. Kollegan som hann fram först fick honom att sätta sig ner. Det smärtade i nacken och han ”var nog lite blek om nosen”. Men det kunde ha gått mycket värre.

Ambulansen förde Melcher till sjukhuset i Kalmar och de andra på jobbet samlades för att prata av sig. Brukets sjuksyster, som åkt med, talade om att han skulle bli kvar över natten, men mådde bra. Sårskadorna i ansiktet var små och smärtan i nacken berodde enligt röntgenbilderna inte på något allvarligt. Sjukskrivningen varade ett par dagar, sedan var han tillbaka i trucken igen.

I över 20 år har Melcher arbetat på Södra Cell i Mönsterås och fem av dem som truckförare. Rörelserna går på rutin. Han kliver ur trucken i fack 49 och pekar mot den stora hallens ena plåtvägg. Där förvarades massavagnar tillfälligt när olyckan skedde. Han hade just lämnat ett tag pappersmassa och backade för att vända och hämta ett nytt.

Massavagnarna gjorde att han inte kunde backa lika långt som vanligt. I just den vinkeln skymde lyftaggregatets stativ en av de stora pelarna. Melchers truck flyttade pelaren ett par millimeter i krocken. I dag är den gul och det sitter en extra gjutning i botten. För två år sedan var den röd. Samma röda färg som de märken som fortfarande sitter på truckens lyftaggregat.

Sedan 2012 har nio incidenter med truckar rapporterats på Mönsterås bruk, allt från tillbud till olyckor med personskador. I magasinet råder en ständig förändring. Lastbilar, tåg och båtar kommer och åker. Truckar hämtar och lämnar. Pappersmassa flyttas från ett fack till ett annat.

Även om Melcher själv säger att det var tillfälligheter som låg bakom olyckan har en del åtgärder gjorts. Två pelare vid varje fack målades gula och tre rödvita brädor sattes upp mellan pelarna. På så sätt ska det bli tydligare var ingången är. ”Annars är det som en allé där alla träd ser likadana ut, då är det svårare att hitta en väg.” Midjebältet har bytts ut mot ett trepunktsbälte och bältestvång har införts. Dessutom har pekskärmen där uppdragen finns bytts mot en mer lättanvändbar knappdosa.

Arbetet med att förhindra olyckor och förbättra arbetsmiljön är ständigt pågående.

– Vi har en väldig hjälp av skyddsombuden här, säger Melcher.               

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.