Industriarbetarnas tidning

Nytt avtal på Scania begränsar inhyrningen

25 maj, 2015

Skrivet av

Ett helt nytt bemanningsavtal på Scania sätter ett tak på 10 procent för andelen inhyrda i produktionen. Det gör att över 400 inhyrda får fast jobb på fabriken i Södertälje i höst.

I dag är över 15 procent av produktionspersonalen i Södertälje inhyrd. Under vissa perioder har nästan var tredje arbetare kommit från ett bemanningsföretag.

–I dag kan arbetsgivarna ju hyra in helt fritt som de vill. Men i och med den här uppgörelsen så har vi lyckats begränsa inhyrningen, kommenterar Michael Gustafsson på Scania verkstadsklubb.

För precis ett år sedan stod Michael Gustafsson på IF Metalls kongress och kallade bemanningsföretagen för en cancersvulst som helst skulle förbjudas. Nu har han tecknat ett avtal som reglerar inhyrningen.

– Det är lite dubbelt det här. Vi är fortfarande starkt emot inhyrningen, men samtidigt måste man göra det bästa av situationen. Vi har försökt få till en lösning som innebär schysstare villkor än de som gäller idag.

Sedan tidigare har man ett avtal som reglerar hur arbetstiderna kan varieras på kort sikt. Med det nya avtalet har man kommit överens om hur flexibiliteten ska lösas med bemanning under en lite längre period.

Det nya avtalet reglerar det maximala antalet inhyrda. Tio procent innebär cirka 380 personer i Södertälje. Idag är antalet inhyrda på Södertäljefabriken drygt 800 personer. Det innebär att över 400 inhyrda kommer att erbjudas fast anställning som en följd av att inhyrningstaket sänks.

– Det kommer säkert att tas emot väl. Alla vill ha ett fast jobb.

Avtalet omfattar både Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Förhandlingarna, som skötts av koncernfacket, har pågått i två år och fick fart efter det att Volkswagen tagit över hela ägandet av Scania. I Volkswagen finns en uppgörelse mellan VW-facket och företaget om villkoren för de inhyrda inom koncernen. De riktlinjerna innebar en draghjälp för Scaniafacket.

– Utan dem hade vi aldrig fått motparten till förhandlingsbordet. Lönenivåer och andra villkor är bättre i det centrala bemanningsavtal som vi har i Sverige. Men inom Volkswagen finns rekommendationer om antalet inhyrda och hur länge de ska vara inne. Regleringar som saknas på svensk arbetsmarknad, säger Michael Gustavsson.

VW-avtalet rekommenderar 5 procents andel inhyrda per ort, inklusive tjänstemännen.

– Nu får vi 10 procent hos oss på enbart arbetarsidan. Slår vi ut det på alla tjänstemän så hamnar vi under 5 procent i Södertälje och lite över på orterna, Oskarshamn och Luleå.

Enligt det nya avtalet ska ingen vara inhyrd längre än 24 månader, efter det ska man erbjudas fast anställning. I god tid innan tidsgränsen är uppnådd ska den inhyrde få erbjudandet.

Men alla kommer inte automatiskt att erbjudas fast jobb. Michael Gustafsson:

– Om företaget av någon anledning inte vill fastanställa en inhyrd så har vi kommit överens om en ordnad process där vi i facket får veta varför inte vår medlem anställs. Företaget är skyldigt att berätta för oss varför man inte vill anställa just den individen.

– Då får vi också en diskussion om vilka kriterier som gäller så att det inte handlar om en godtycklig gallring.

För facket är de överläggningarna med företaget mycket viktiga.

– Ja, för det är just här som ett av de största orosmolnen finns. Att arbetsgivaren använder inhyrningen som en förlängd provanställning.

Avtalet syftar också till att de inhyrda inte ska få de sämsta jobben.  Det händer att inhyrda hänvisas till förslitande och tyngre arbetsuppgifter. Nu slås det fast att de inhyrda ska kunna rotera i samma utsträckning som de fast anställda och få samma tillgång till internutbildning.

Hur ska ni kunna kontrollera det?

– Genom vanligt fackligt fotarbete och snacka med våra medlemmar, säger Michael Gustafsson.

I avtalet ingår det också regler för vad som händer när behovet av inhyrda minskar. Senast tre månader innan uppdraget upphör ska den inhyrde varslas. Nedtrappningen följer turordningsprincipen ”den som har varit inne längst går sist”.

Vad har ni för garantier att företaget inte att företaget väljer att öka antalet visstidsanställda istället för att hyra in?

– Vi har skrivit in i avtalet att flexibiliteten hanteras med inhyrning. Skulle företaget i ett extremt läge behöva visstidsanställa så får de i så fall överlägga och komma överens med oss.

3 kommentarer till “Nytt avtal på Scania begränsar inhyrningen

  • Scaniafacket! Ni har en bra bit kvar till era Tyska vänner! Där är det max 5 procent ifrån det satans påhittet som heter bemanningsanställda! Dock vet jag att ni fortsätter eran kamp emot svulsten!
    Kenneth Sjödin

Lämna ett svar till kenneh sjödin Avbryt svar

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Imorgon ska parterna vara färdiga med förhandlingarna som kan avgöra framtiden för svensk arbetsmarknad. Vi reder ut vad ett förändrat anställningsskydd kan betyda för dig som anställd.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

Vägen mot en förändrad las

Vägen mot en förändrad las

Lagen om anställningsskydd ska ändras. Frågan är om det blir politikerna eller fack och arbetsgivare som får bestämma hur.

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Risk att arbetsgivaren får säga upp allt för fritt”

”Risk att arbetsgivaren får säga upp allt för fritt”

Nuvarande turordningsregler har brister, men det finns inga skäl för facken att gå med på åtgärder som försvagar arbetstagarna, skriver Carl Melin på den TCO-ägda tankesmedjan Futurion.

Vi måste få slut på otryggheten

Vi måste få slut på otryggheten

I praktiken omfattas många industrianställda inte av turordningsreglerna. Därför måste vi förhandla om trygghet och omställning, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.