Industriarbetarnas tidning

SSAB:s underleverantör anklagas för att trakassera arbetare

29 maj, 2015

Skrivet av Hans Strandberg Johanna Kvarnsell

IF Metall och Transport vill att SSAB reder ut anklagelserna om att ett av stålbolagets transportföretag bryter mot mänskliga och fackliga rättigheter i Afrika.

 SSAB har liksom många andra svenska storföretag en tydlig uppförandekod, som betonar mänskliga rättigheter och rätten att organisera sig fackligt – och den gäller uttalat även företagets underleverantörer.

Här handlar det om den börsnoterade logistikjätten Agility Logistics, som transporterar kommersiellt gods och har lager över hela världen. Koncernen har mer än 20000 anställda i 100 länder och en nettoomsättning på motsvarande 38 miljarder kronor.

Agility Logistics finns också i Sverige, där man enligt hemsidan använder egna lastbilar ”och noggrant utvalda åkerier”. Åt SSAB sköter man sjötransporter från Oxelösund.

Men Agility Logistics anklagas nu av ett kenyanskt fackförbund (KLDTU) för långtidschaufförer för att bryta mot anställdas rättigheter. Det handlar om att hindra de anställda från att organisera sig, trakassera chaufförer och lagerarbetare, att avskeda folk på lösa grunder och att med polis hindra personalen från att komma in på jobbet.

– Via den internationella transportarbetarfederation ITF och Industri All Global har frågan hamnat hos oss. Detta är ett bra exempel på fackligt samarbete, det handlar om att värna grundläggande rättigheter längs hela varukedjan, säger Mats Svenssons IF Metalls internationelle sekreterare.

IF Metall skrev i början av maj brev till såväl den svenska delen av Agility Logistics och till SSAB:s koncernledning.

– Vi skriver att om dessa uppgifter stämmer så är det oacceptabelt. Därför vill vi att företagen undersöker detta och bidrar till att lösa problemen. Samtidigt ska våra lokala fackorganisationer ta upp frågan med bolaget, säger Mats Svensson.

Även Transportarbetareförbundet har uppvaktat SSAB å ITF:s vägnar. Förbundets internationelle politiske sekreterare säger till tidningen Transportarbetaren:

– Jag hoppas att SSAB även tar upp problemen i nästa upphandling. I den bästa av världar sprider det sig i Agilitys organisation så att företaget får kännedom om att de får påtryckningar från andra delar av världen.

SSAB:s presschef Marie Elfstrand kommenterar ärendet så här:

– Med anledning av det som har påtalats har vi en pågående dialog med Agility Logistics och har bett dem att bemöta kritiken och redogöra för de förbättringsåtgärder som vidtagits eller planeras. Vi tar förstås den uppkomna frågan på största allvar.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.