Industriarbetarnas tidning

Bygger fabrik i antifacklig delstat

21 maj, 2015

Skrivet av

Volvo Cars bygger sin första amerikanska bilfabrik i en av de mest fackföreningsfientliga delstaterna.

Volvo, som får generöst investeringsstöd av South Carolina, anser inte att etableringen strider mot företagets etiska regler.

På en företagsmässa i april sa Nikki Haley att hon går i höga klackar ”inte för att det skulle vara modernt utan för att vi sparkat ut fackföreningarna alla veckans dagar så länge som jag varit med”. Foto: TT
På en företagsmässa i april sa Nikki Haley att hon går i höga klackar ”inte för att det skulle vara modernt utan för att vi sparkat ut fackföreningarna alla veckans dagar så länge som jag varit med”. Foto: TT

För någon månad sedan kunde radiolyssnarna i South Carolina höra en reklamsnutt från flygplanstillverkaren Boeing. I reklaminslaget medverkade guvernören, den 44-åriga Nikki Haley, en konservativ republikan som sägs sikta på högre ämbeten är guvernörsposten i den sydligt belägna delstaten.

Från radion talade hon direkt till de anställda på den Boeingfabrik som togs i drift i delstaten för fem år sedan. Budskapet var tydligt: organisera er inte i facket.

Bakgrunden till reklaminslaget var att det amerikanska fackförbundet International Association of Machinists and Aerospace Workers försökt organisera de anställda och på så vis få till stånd ett kollektivavtal på arbetsplatsen. Facket hade begärt att de anställda skulle få rösta ja eller nej till att låta sig representeras av facket.

Fackets försök utlöste starka reaktioner från konservativa politiker. Så starka att facket nu har skjutit upp omröstningen åtminstone ett halvår. Man anser att ”en fri och obunden omröstning är omöjlig att genomföra idag”.

South Carolina tär en av de 25 delstater – ”right to work-states” – där lagstiftningen är extra besvärlig för facket. Men delstaten leds dessutom av en administration som på sistone tagit aktiv del i kampen mot facket. I spetsen går guvernören.

Redan när hon tillträdde sitt ämbete markerade Nikki Haley sitt motstånd. Som ansvarig för delstatens arbetsmarknadsfrågor utsåg hon en jurist som gjort sig känd för ”union busting”, att bekämpa facklig organisering.

Att hon ställde upp i Boeings reklaminslag var alltså ingen tillfällighet. Striden på Boeing föranledde det ansedda affärsmagasinet Bloomberg Business att skriva ”Boeings bästa bekämpare av facket är South Carolinas guvernör Nikki Haley”.

På en företagsmässa i april sa hon att hon går i höga klackar ”inte för att det skulle vara modernt utan för att vi sparkat ut fackföreningarna alla veckans dagar så länge som jag varit med”.

När hon i januari höll sitt traditionsenliga tal om tillståndet i delstaten sa hon: ”Vi har ett rykte i omvärlden att vi inte vill ha fackföreningar därför att vi inte behöver fackföreningar”.

Här ska alltså Volvo Cars bygga sin första personbilsfabrik på amerikansk mark. Beslutet togs av Volvo Cars bolagsstyrelse. Där sitter bland annat Glenn Bergström från Volvo verkstadsklubb. Han avböjer att kommentera valet av South Carolina.

Volvo Cars presstalesman Stefan Elfström säger:

– Vi har bara positiva erfarenheter av att de anställda är organiserade i fackföreningar. Det är en självklarhet för oss att de fackliga rättigheterna respekteras,

Men inte lika självklart för den politiska ledningen i South Carolina?

– Vad jag vet så finns det inga legala hinder för de anställda att organisera sig i South Carolina. Om de önskar det. För vår del välkomnar vi en facklig organisering.

Med tanke på vad er uppförandekod säger om rätten till facklig organisering – är det inte lite problematiskt att etablera sig i en delstat som är så uttalat antifacklig?

– Det är inte möjligheten till att utöva fackliga rättigheter som styrde valet av produktionsort. Vi tittade brett över hela USA och Mexiko. Att vi till slut valde South Carolina beror på flera saker. Till exempel infrastrukturen, att det finns en utskeppningshamn i närheten, tillgången på arbetskraft med mera.

South Carolina satsar hårt på att locka till sig investeringar. Lönerna är låga och delstaten kan erbjuda företagen generösa lån och bidrag. Boeing lockades av halva lönekostnaden jämfört med fabrikerna i Seattle i norr där facket har förhandlingsrätt. Men delstaten lockade också med frikostiga krediter, på samma sätt har man fått dit de tyska biltillverkarna BMW och Daimler.

Dagens Arbete har tidigare skrivit om att Volvo Cars, enligt tidningen Post and Courier, kommer att få sammanlagt två miljarder kronor, halva investeringskostnaden, i stöd från South Carolina. I gengäld garanterar Volvo jobb i femton år.

Läs också:

Fackets kämpar lever farligt

(Reportage från 2010, Pdf)
Det krävs mod för att jobba fackligt i USA. DA var med när svenska facket landade på amerikansk mark.

  ”Det finns knappt några välbetalda arbetarjobb kvar”

(Reportage från 2011) Vi åkte till USA och fann en medelklass i kris och radikala gruppers pånyttfödelse. Men också syndens stad där krigen räddat jobben.

Samma delstat som ger er ekonomiskt stöd för att etablera er, samma delstat bekämpar aktivt facket. Är inte det ett problem?

– Alltså, det inga legala hinder om de anställda vill organisera sig, säger Stefan Elfström.

Stämmer uppgifterna om ekonomiskt stöd, de har inte dementerats av delstaten?

– Vill de gå ut med siffror så är de naturligtvis fria att göra det. Men vi kommenterar aldrig några belopp.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metall-ordförande

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metall-ordförande

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metalls ordförande Marie Nilsson på sina nya fabrik i USA i våras. ”En jäkla förolämpning mot oss”, säger Glenn Bergström, IF Metalls representant i Volvo Cars bolagsstyrelse. Företaget säger att det berodde på att det rådde sekretess i fabriken vid tillfället. 

Trump hotar – Volvo kan ta det lugnt

Trump hotar – Volvo kan ta det lugnt

Det är bilmässa i Detroit och Donald Trump fortsätter att hota amerikanska biltillverkare för att de ska bygga i USA i stället för Mexico. Han gör det delvis mot bättre vetande, skriver DA:s Harald Gatu. Detta oroar även utländska företag – men Volvo Cars kan ta det lugnt.

Antifacklig guvernör blir FN-ambassadör

Antifacklig guvernör blir FN-ambassadör

Hon har sagt att hon har höga klackar för att kunna sparka på facket. Nu blir South Carolinas guvernör Nikki Haley USA:s FN-ambassadör.

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Amerikanska bilindustrin varnar nu för följderna av president Donald Trumps importtullar på europeiska bilar. Enligt en rapport riskerar tullarna att leda till jobbslakt – i USA

Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

Volvo startar sin första bilfabrik i USA om några år – med miljardstöd från en delstat vars guvernör bär högklackat för att kunna sparka ut facket. Dagens Arbete åkte till södra USA och mötte en verklighet med låga löner och otrygga anställningar.

”Detta kommer att bli ett test för Volvo”

”Detta kommer att bli ett test för Volvo”

Ledaren för amerikanska bilfacket förvånas över att Volvo med sin höga moral väljer South Carolina. Men han säger att han givetvis ska försöka organisera arbetarna.

Ångesten tog över Tommys liv

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.