Industriarbetarnas tidning

Iggesund kör med värstingskift

11 november, 2015

Skrivet av

Arbetstider. Jobba 16 timmar i sträck? Ingen ovanlighet på Iggesund när de anställda blir färre och många vill tjäna mer. Och reglerna är luddiga.

Trötthet en riskfaktor

Att jobba långa pass gör dig trött, och ökar risken för olyckor. En studie har visat att risken att skada sig var dubbelt så hög om man jobbade 12 timmar. Vid 16-timmarspass var ­risken mer än tre gånger så hög.

Störst är risken för skador om du jobbar ensam, har ett monotont eller fysiskt tungt jobb.

Långa arbetspass har även kopplats till ökad risk för depression och ökat alkoholintag.

Jobbar du långa pass är det extra viktigt med ordentliga pauser, speciellt en ordentlig matpaus, så du får återhämta dig.

Ännu viktigare är en rejäl vila mellan passen. Enligt EU:s regler ska dygnsvilan vara minst 11 timmar, men det kan avtalas bort.

Forskare anser att du behöver minst 13–14 timmars dygnsvila.
11 timmars dygnsvila kan fungera ett kort tag.

Det skiljer sig mycket från person till person hur bra man klarar långa arbetspass.

På Holmen Iggesund kallas värstingskiften ”dubbel­jacken”. Sexton timmars arbete i ett sträck.

– Lustigt att du ställer frågan. Jag tackade just nej till att jobba extra innan du dök upp, säger Magnus Svenskas.

Vi sitter i pausutrymmet intill barktrummans manöverrum. Medan kollegorna stämmer av månadens V75-spel, sitter jag och Magnus och diskuterar arbetstid, skiftgång och ”värstingskift”.

Magnus Svenskas är 44 år och relativt nyanställd. Han har bara sex år på Iggesund bakom sig.

En gång i sin ungdom började han på Matfors pappersbruk. Sedan jobb på en skidanläggning och på ungdomshem.

Numera drar han in lön som indunstare – men söker sig gärna upp till kompisarna på barktrumman, som var hans första anhalt på Iggesund.

– Jag har aldrig haft ett dagtidsjobb, säger han begrundande.

I Matfors jobbade han skift. Och när han hyrde ut och lagade skidor handlade det om helger och kvällsjobb.

– Och på ungdomshemmet kunde man jobba tre dygn i sträck. Då sov man även där.

Visserligen var ledigheterna långa däremellan. Men ändå. Det var ett jobb som slet och de flesta stod ut i två, tre år.

– Själv jobbade jag i tio år!

Magnus berättar att hans barn aldrig uppfattade att han jobbade när de var små. Vilket han kan förstå.

– Jag hade mycket tid för barnen på dagarna, mycket hämtande och skjutsande.

”Detta som en effekt av att vi blir allt färre. Hundra anställda ska bort fram till 2017.”

Numera jobbar han sexskift och när DA är på besök gör han sitt förmiddagspass (06.00–14.00) i sodahuset.
Just i dag fick han frågan om han inte kunde köra eftermiddagspasset (14.00–22.00) också.

– Men det gick inte. Min fru är i Gävle och det är jag som hämtar yngsta dottern i skolan. Dessutom får jag hem ved under eftermiddagen.

– Så jag tackade nej.

Magnus Svenskas menar att har man två minderåriga barn och en fru som jobbar mycket, kan man inte ställa upp på vad som helst.

– Det finns andra som är mer fria. Själv ligger jag lågt och har sagt ifrån att jag har svårt.

Magnus menar att den tiden kommer längre fram när han både kan jobba extra och köra dubbelskift. Han misstänker därför att frågan från arbetsledningen om att jobba extra blir allt vanligare framöver.

– Detta som en effekt av att vi blir allt färre. Hundra anställda ska bort fram till 2017.

Lasse Johansson, 56 år, klev innanför grindarna på Iggesund direkt efter gymnasiet. Nu har han varit där i snart fyrtio år.

– Jag har jobbat med allt och just nu är jag operatör på renseriet.

Han håller med Magnus om att trycket på de anställda ökat för varje år som gått.
– Ja, det har blivit värre. Vi är färre anställda som ska jobba alltmer.

Tänker han tillbaka, så upplever han att ”värstingskiften” var mer sällsynta förr.
– Det är i alla fall min uppfattning.

Han tar renseriet som exempel. Där är alla lite till åren och kan vara borta av olika skäl. Då ställer man upp och hoppar in för varandra när det behövs. Med andra ord kan det bli ett dubbelskift då och då.

– Det är inget tvång … och skulle jag vara borta hoppar arbetskompisarna in för mig. Vi ställer upp för varandra.

Vilket är hans eget ”värstingskift”?

Lasse Johansson funderar. Söker i minnet. Det var nog när han jobbade dagtid på transportsidan i mitten av nittiotalet.

– Då jobbade jag 36 timmar i sträck och var rejält mosig efteråt …
– Vi hade snöjour och då fanns ingen arbetstidsbegränsning.

Lasse Johansson är väl medveten om dygnsviloregeln i avtalet.
– Men jag är inte lika säker på att alla är det, säger han.

Generellt sett menar han att skiftgången sliter på kroppen.
– Sömnen blir sämre och jag tror att vi som jobbar skift värderar vår lediga tid mer med stigande ålder.

Inför varje nytt år kan de anställda välja hur många utfyllnadsskift de vill göra.
– Många har ett rikt friluftsliv med jakt och fiske och kanske väljer bort skiften av den anledningen.
– Vill jag tjäna mindre, ja då väljer jag färre U-skift.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Du kanske också vill läsa…

Kräver skadestånd för värstingpass

En sommarvikarie som jobbade 27 arbetsdagar i sträck, brott mot veckovilan samt anställda som jobbat 16-timmarsskift tre dagar på raken. Pappers kräver 150 000 i skadestånd för brott mot arbetstidsreglerna.

Luddiga regler öppnar för långa skift

På Iggesund har facket och företaget olika syn på dubbelskiften och dygnsviloregeln.

De vill ha kvar taket på 150 övertidstimmar

De vill ha kvar taket på 150 övertidstimmar

Arbetsgivarna på teknikavtalet vill utöka möjligheten att beordra övertid. Från dagens 150 timmar per år till 200. På IF Metalls avdelning i Sörmland avfärdas kravet.

Förhandlingarna på Iggesund fortsätter

Förhandlingarna mellan Pappers och Holmen om neddragningarna i Iggesund är långt ifrån klara. Men nu menar sig facket ha vunnit en delseger, genom att att rädda ett antal jobb från outsourcing.

Förhandlingar om Iggesund nästa vecka

Förhandlingar inleds nästa vecka

Nästa vecka ska Pappers och de andra berörda facken på Holmens pappersbruk i Iggesund träffa arbetsgivaren för första gången sedan varslet.

Besked om Iggesund nästa vecka

Nästa vecka kommer en löntagarrapport om neddragningarna på Iggesund, då blir det troligen också besked om det verkligen blir 150 anställda som varslas. Turordningsförhandlingarna inleds nästa månad.

Holmen varslar 150 på Iggesund

Iggesund Paperboard varslar 150 personer om uppsägning. Företaget motiverar beslutet med att man vill vässa konkurrenskraften. För de anställda kom beskedet som en överraskning – och när DA besökte bruket tidigare i år var tongångarna helt annorlunda. Då handlade det om god orderingång och svårigheterna att hitta folk.

En sliten axel blir som ny

En sliten axel blir som ny

Klockan är 14.02 på Holmen i Iggesund.

Industrins heta stridsfrågor

Industrins heta stridsfrågor

Det har blivit mars och Opo – de opartiska ordförandena – kliver in för att leda industrins förhandlingar. Parterna är oense om mycket. Några stridsfrågor är hetare än andra.

Maktstriden om din tid

Hur flexibel kan du bli?

Helgarbete och extra timmar utan mer betalt – det är drömmen för industrin som vill ha folk på plats bara när produktionen behöver det. Anställdas inflytande över arbetstiderna har blivit ett besvär som helst ska bort.

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Tesla hävdar att över 90 procent av personalen arbetar, trots strejken. Nu går IF Metall ut med en egen siffra.

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Tesla får inte genast tillgång till de registreringsskyltar som blockerats av facket.

Så kan Tesla runda postblockaden

Så kan Tesla runda postblockaden

Transportstyrelsens registreringsskyltar får bara skickas via Postnord, men det finns sätt att kringgå stoppet.

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Nu får Teslaägaren svar på tal – ”klart man vill att det ska slå hårt”.

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

De nya uppgifterna får Tesla-ägaren att bryta tystnaden på sin plattform X.

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Snart ökar trycket på Tesla ytterligare när fler stridsåtgärder genomförs.

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren Kurt Eriksson dementerar uppgifterna om att Elon Musk nu ska ha lagt sig i den svenska konflikten.

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

”Det kan påverka konflikten, att den blir längre.”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

”Det måste vara Teslas val”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Byggnads ordförande Johan Lindholm: ”Tror absolut att det är hundraprocentig uppslutning.”

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

”Utan den detaljen kan man inte leverera bilen.”

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

”Har förbundsstyrelsen beslutat om en konflikt så har man en skyldighet att delta i den.”

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

Högre ersättning ska få fler att sluta upp

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Harald Gatu: Teslas strejkbrytare tvingar oss tillbaka till tiden när arbetare ställdes inför frågan: Vilken sida står du på?

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

Målarna varslar om totalstopp för all lackering av Tesla-bilar.

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas  tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken.

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

”Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställd”

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä konstaterar att långt ifrån alla bilmekaniker på Tesla deltar i strejken.

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Så har strejken slagit på Teslas verkstäder runt om i landet.

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

I fredags inleddes en strejk på Teslas alla bilverkstäder i landet. Vi har tagit fram en lista på vad som händer vid en strejk, vad du får och inte får göra.