Industriarbetarnas tidning

”Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken”

19 oktober, 2017

Skrivet av

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar och kanske också förstärka sin organisation.

Avdelningsordförande Jimmy Faltin (bilden) är glad. Han hade några vaga misstankar, ”mest en känsla”, om att Northvolts fabrik kanske trots allt skulle hamna i Skellefteå. När han följde presskonferensen under torsdagsförmiddagen blev han säker.

– Men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken. Det är oerhört många bitar som ska falla på plats.

Jimmy Faltin har precis gjort en snabb skiss över vad avdelningen behöver göra framöver. Steg ett är att få mer konkret information.

– Hur ser tidsschemat ut, när ska de börja med rekryteringen, hur får vi en välfungerande kontakt med det här företaget?

Han säger också att avdelningen kan behöva se över sin organisation, behövs fler förtroendevalda eller ombudsmän? I dag har IF Metall Norra Västerbotten ungefär 4 500 medlemmar.

– Skulle det bli 1 000 nya är det stort för oss. Men jag försöker vara försiktig.

Satsningen i Skellefteå väntas enligt Northvolt ge 2 000 till 2 500 jobb. Hur många av dem som är direkt i produktionen vill företaget inte uppge.

Jimmy Faltin säger att han inte kan veta, men om han tittar på liknande industri och faktum att utvecklingsdelen ska ligga i Västerås  kan det kanske röra sig om 75 till 80 procent.

– Men det är förstås ren spekulation.

På många håll har industrier svårt att få tag i kvalificerad arbetskraft. Det är till viss del sant även i Skellefteåregionen, säger Jimmy Faltin. Enligt honom är många arbetsgivare ”yrvakna” och har precis insett att de måste konkurrera om arbetskraft på ett helt annat sätt än förr. Att Northvolt hittar personal till slut tror han dock.

– Kanske inte över en natt. Men upptagningsområdet är ganska stort. Och det kan finnas de som vill prova på något nytt.

Erfarenhet tror han kommer att vara viktigt.

– Kommer du från processindustri, inom papper eller metall, så har du nog en fördel.

Hans gissning är att det dessutom kommer att behövas någon form av internutbildning.

– Den här typen av industrier är så unika. Det är inte som för en svetsare, där svetsning på firma A är ganska likt svetsning på firma B.

Än så länge har IF Metall inga kontakter med Northvolt, men så småningom måste de skaffa det.

– Vi har ju ett intresse av att organisera deras framtida anställda och bilda en lokal facklig organisation.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

Sverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

I dag, fredag, togs det första spadtaget i bygget av batteriföretaget Northvolts pilotfabrik i Västerås, som ska innehålla demolina och forskningsanläggning.

Staten stöttar Nortvolts batterifabrik med 146 miljoner

Northvolt har fått ytterligare en finansiär. Den statliga Energimyndigheten skjuter till 146 miljoner kronor till projektet.

Scania investerar i Northvolts batteri­projekt

Scania investerar i Northvolts batteri­projekt

Scania investerar nästan 100 miljoner i Northvolt för att ta fram batterier för tunga transporter. ”Dagens batteriteknik måste utvecklas”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Batteritillverkaren Northvolt satsar i både Skellefteå och Västerås. Fabriken med tillverkning hamnar i Skellefteå, där 2000 till 2500 ska anställas där. Utvecklingen ska ligga i Västerås, med ungefär 300 anställda.