Industriarbetarnas tidning

”Ingen dörr får vara oknackad”

15 december, 2017

Samhall har ett stort fokus på sälj och antalet säljare har ökat. Det är alla tjänstemäns ansvar att hitta nya kunder, betonar ledningen.

”Ingen dörr får vara oknackad”, står det i Samhalls verksamhetsplan. Prio ett för säljkåren är att skapa affärstillfällen för att lösa Samhalls pressade ekonomiska situation. Det gäller att vinna nya affärer.

Samhall ägs av staten och får 4,4 miljarder kronor i ersättning per år. Summan har inte höjts sedan 2009, samtidigt som personalkostnaderna har ökat. Det innebär att företaget har en pressad ekonomisk situation.

Regeringen vill att Samhall ska få 692 miljoner kronor extra nästa år. Extraanslaget ska höjas stegvis till drygt 1 miljard kronor extra 2020.

För att hitta tillräckligt med arbetsuppgifter för Samhallsarbetarna finns det ekonomiska morötter för säljarna. Om de hittar uppdrag på orter där Samhall i dag saknar arbete kan de få bonus. Det kan också utgå bonus om säljarna vinner affärer som främjar en större bredd av arbetsuppgifter för medarbetarna.

Säljarna rankas i en topplista utifrån hur bra de har nått uppsatta försäljningsmål.

3 kommentarer till “Ingen dörr får vara oknackad

  • Men inse fakta! Säljare anställs för att få in mera jobb. Men hur ska jobben bemannas? Det anställs inga fler medarbetare på Samhall. Medarbetare blir sjuka av stressen, alltid personalbrist och många orkar inte utan blir sjuka. Hur fasiken tänker de avsvariga för Samhall? Bedrövligt att inte kunna sköta ett företag som Samhall, då är de helt på fel plats. Vi anställda vill inte dö av hjärtinfarkter av all stress.

  • Säljarna får som uppgift att jaga kunder till Samhall, men arbetsuppgifterna de tar in är inte ”Matchade” till de anställdas förutsättningar. Tyvärr har tjänstemännen såsom lägre chefer eller mellanchefer, inte höjt sin röst ordentligt för att påtala detta. Ingen har kunnat/vågat/viljat, säga emot huvudkontoret gällande olämpligheten av vissa arbetsuppgifter. Säljarna som tillhör säljsidan har inte kommunikation med driftsidan av företaget. Därmed blir det fel när säljarna arbetar på provision och därför inte bryr sig om verkligheten ute i verksamheten. Man tar in arbetsuppgifter som är olämpliga, och jagar mest städuppdrag då det är lättare att få tag i sådana än andra kunduppdrag. Många av de anställda har sådana begränsningar i arbetsförmågan att de inte klarar de uppdrag som tas in, vilket leder till sjukskrivning eller uppmaning från företaget om att söka sjukersättning. Vid nedläggning av den sista enheten i Göteborg uppmanades flertalet anställda att söka sjukersättning, då företaget inte ansåg sig ha arbetsuppgifter att erbjuda dem. Detta sades av de lägre chefer som hade uppdrag att kommunicera med de berörda ”medarbetarna”. Detta företag har totalt glömt bort av vilken anledning det finns till. Om det inte vore för de ”anvisade” så hade inte företaget existerat. Någonstans på vägen har Samhall förlorat sitt DNA tyvärr.

  • Alla objekt är inte katastrof 🙂
    Jag förstår inte varför man tar på sig mer och mer städ? Det passar bara ett fåtal av arbetstagarna, och felaktiga avtal ger alldeles för lite tid att städa rent….
    FÖRSÖK ATT INTE STRESSA, TA DET I ER EGEN TAKT, OCH SKRIV ISTÄLLET EN AVVIKELSERAPPORT på vad som ej hanns med, då måste dom lösa problemet med mer tid/folk. Håll ut, tror att det vänder till det bättre….
    Kram o tanke

Lämna ett svar till Herman Avbryt svar

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.