Industriarbetarnas tidning

”Jag vore naiv om jag sa att allt är perfekt”

11 december, 2017

Skrivet av

Samhalls vd Monica Lingegård betonar i en stor intervju med DA att företaget måste ha en hållbar ekonomi och att man jobbar intensivt för en bra arbetsmiljö. Men: ”Klart det finns medarbetare som kommer i kläm”.

Så stort är  Samhall

Staten äger 100 procent av Samhall, som har 24 000 anställda. 1 200 av dessa är tjänstemän.

Företaget omsatte i fjol  7,5 miljarder. Av dessa kom 4,4 miljarder från staten.

Bidraget från staten har inte höjts sedan 2009, samtidigt som personalkostnaderna har ökat.  Regeringen föreslår 692 miljoner kronor mer för nästa år, extrasumman ska sedan höjas stegvis till drygt 1 miljard år 2020.

4 865 kunder på 622 orter anlitar Samhall.

(Detta är en intervju som gjordes för en månad sedan, inför pressläggningen av nya numret av Dagens Arbete, som också innehåller svar om granaterna från Samhalls distriktschef. Monica Lingegårds svar i SvT på söndagen kan du se här.)

Hur skulle du beskriva Samhalls utveckling från de skyddade verkstäderna till hur det ser ut i dag?

– Vi har klarat av att göra det med respekt. Vi har skolat om industriarbetare till alltifrån lokalvård, sömmerskor, truckförare och gjort det med omsorg och respekt för individen.

Har kraven på Samhalls anställda förändrats under utvecklingen mot ett tjänsteföretag?

– Det är en annan typ av verksamhet i dag. Det är inte uttalat att vi har andra eller högre krav på våra medarbetare. När vi hade de skyddade verkstäderna kunde vi ta in medarbetare i någon typ av förvaring. Det som är viktigt i dag är att om du är på Samhall så måste du ha någon typ av arbetsförmåga.

Finns det uppdrag som Samhall inte ska ta?

– Absolut. Det finns miljöer som är direkt olämpliga. Att ta in ett uppdrag som vi inte kan leverera på blir resursslöseri och ineffektivt.

Har du några exempel?

– Det har jag kanske. Men vi har ganska god koll. Vi avslutar uppdrag när det inte känns bra.

Händer det ofta?

– Nej, det gör det faktiskt inte.

Dagens Arbete har tidigare skrivit om Samhallpersonal som gjorde sorteringsjobb i återvinningsindustrin. Hur ser det ut i dag?

– I veckan så åkte vi förbi en stor återvinningscentral som vi jobbade med för tio år sedan och då sa vår marknadsdirektör att det där har vi lämnat. När man tittar så förstår man att där ska vi inte vara.

– Vi har uppdrag där vi tar emot mobiltelefoner. Det är någon form av återvinning och returhantering. Men de stora sorteringscentralerna där det kommer in sopor, där är vi inte i dag.

– Vi har lagt en väldigt tydlig tillväxtstrategi. Där är inte just den här lite ruffigare återvinningsindustrin med som en tillväxtbransch hos oss.

Vad innebär tillväxtstrategin för personalen?

– Klart det finns medarbetare som kommer i kläm, som hamnar med arbetsuppgifter som inte passar. Jag hoppas att vi fångar de sakerna och agerar på det.

Samhallanställda som vi pratat med klagar på att stressen och pressen har ökat. Hur ser du på det?

– Man ska vara lyhörd. När vi stängt fabriker hamnar folk i omställning som kan innebära stress. När vi mäter så är stressen störst hos den kategori som inte har tillräckligt att göra.

– Vi behöver bli bättre på daglig styrning. Skulle jag kritisera oss så finns det mycket kvar att göra utifrån planering, schema och arbetsledning. Det jobbar vi hårt med.

Personer vi pratat med säger att om de säger nej till arbetsuppgifter så uppmanas de att sjukskriva sig. Hur ser du på det?

– Jag vill bestämt hävda att det aldrig har hänt. Så funkar det inte.

– Vi är duktiga på att låta folk pröva olika yrken och arbetsuppgifter. Vi förväntar oss att medarbetare gör sitt yttersta för att det ska fungera. Precis som andra företag så har vi medarbetare som inte är beredda att göra det som krävs.

– Det finns ingen rättighet att få lön från Samhall om man inte klarar att jobba.

Vilket arbetsmiljöansvar har ni för er personal som är ute på kunduppdrag?

– Vi gör skyddsronder och inför alla uppdrag så gör vi regelrätta analyser. Jag vågar påstå att det alltid görs. Vi har en nära dialog med våra fackliga för att säkerställa att vi har en god arbetsmiljö även när vi är ute hos kund.

Ett skyddsombud i Göteborg har skrivit ett öppet brev där han kritiserar arbetsmiljön. Ligger det något i kritiken?

– Jag vore naiv om jag sa att allt är perfekt, för så är det inte. Medarbetare kan uppfatta stora utmaningar. I vårt uppdrag ligger det att utmana människor i att testa, våga och kliva utanför sin komfortabla zon. Låta folk prova på olika saker.

Om man inte klarar av att jobba hela dagen?

– Då har man inte heller lön för hela dagen, då är man kanske sjukskriven deltid.

– Vårt uppdrag är tydligt. Har man lön heltid så ska man också klara av att vara på arbetsplatsen heltid.

Statens vinstkrav, hur påverkar det era anställda?

– Det som är viktigt för mig och Samhall är att vi har en hållbar ekonomi. Plus och minus ska gå ihop. Det viktiga är att vi erbjuder utvecklande jobb och har en hållbar ekonomi.

En kommentar till “Jag vore naiv om jag sa att allt är perfekt

  • ”Personer vi pratat med säger att om de säger nej till arbetsuppgifter så uppmanas de att sjukskriva sig. Hur ser du på det?

    – Jag vill bestämt hävda att det aldrig har hänt. Så funkar det inte.”

    Väldigt konstigt då jag själv fått de orden till mig av HR i Göteborg, vilket jag även kan bevisa då det finns en ljudupptagning av just det mötet!

Lämna ett svar till En som vet Avbryt svar

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.