Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Digitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt”

Peter Larsson om att grundläggande kunskaper kommer att behövas även i framtiden.

Strejkrätten

Hamnarbetarförbundet i Göteborgs hamn 2016. Foto: TT Nyhetsbyrån.

IF Metall välkomnar konfliktutedning

Hamnkonflikten i Göteborg fick regeringen att utreda konflikträtten. Många LO-förbund oroas över utredningen. Men IF Metall välkomnar den.

Regeringen vill utreda rätten för ett fackförbund att konflikta för ett kollektivavtal när det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen. Detta sedan Hamnarbetarförbundet sedan 2016 varit i konflikt om arbetsvillkoren med företaget APM Terminals i Göteborgs containerhamn.

GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö skriver i sin DA-krönika nyligen att han ”lämnas ingen ro” när han hör arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ta om behovet av att se över konflikträtten. Pappers förbundsordförande Matts Jutterström säger i en intervju med tidningen Arbetet att regeringens utredning är ett beställningsverk av arbetsgivarna i Svenskt näringsliv.

IF metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä gör däremot en annan bedömning.

– Vi välkomnar en utredning eftersom det finns en lucka i lagen. Men vi har inte sagt ja eller nej till någon förändring av lagstiftningen. Det gör vi först när vi ser ett förslag.

Veli-Pekka Säikkälä tycker att ”hela debatten har varit oerhört ensidig”. För IF Metall gäller det att värna riksavtalet, menar han. Riksavtalet hotas om det blir möjligt för fackföreningar utanför LO att tränga undan ett gällande kollektivavtal för att ersätta det med ett företagsavtal.

– Debatten har handlat om vi ska röra strejkrätten eller inte. Men frågan handlar ju om något helt annat, en lucka i lagen.

Denna lucka handlar enligt Säikkälä om att en fackförening ges rätten att strejka för något man ändå inte kan få igenom. Enligt lagen får en facklig organisation gå i konflikt för att driva igenom ett kollektivavtal på en arbetsplats. Men om det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen ska det avtalet gälla. Det går inte att tränga undan ett existerande kollektivavtal.

– Alla inser att det finns en konstig lucka i lagen. Här får Hamnarbetarförbundet strejka för någonting som de inte kan få igenom eftersom det redan finns ett kollektivavtal.  Det blir mycket konstigt. Och i debatten har jag ännu inte hört någon som har en lösning på problemet.

Inom LO är man enligt Säikkälä överens om att Transport har rätten att teckna avtal i hamnarna. Transport ingår i LO till skillnad från Hamnarbetarförbundet som är en fristående organisation.

– Till bilden hör att Transport dessutom organiserar majoriteten av de anställda i hamnarna.

Vad skulle hända om Hamnarbetarförbundet fick rätt i att tränga undan Transports avtal?

– Då skulle andra kunna ta efter, bilda nya fackföreningar som tecknar egna företagsavtal.

Säikkälä menar att man då riskerar att få ett stort antal och att vi då ”kan  ta farväl till riksavtalen som reglerar löner och villkor för anställda i en bransch”.

– Tänk om  man exempelvis på Volvo lastvagnar bildade ett nytt fack som drev igenom ett företagsavtal. Då skulle de anställda där få helt andra villkor än vad de har på Scania i Södertälje. Då lämnar vi den svenska modellen med lika lön för lika arbete. Olika företag i en bransch skulle kunna ha vitt skilda villkor. Det fackliga löftet om att hålla ihop och inte bjuda under varandra skulle spricka direkt

– Vi vet inte minst från erfarenheterna i Europa vad företagsavtal innebär. Splittring av arbetarrörelsen. Låg organisationsgrad. Försämrade villkor. Det här är en aspekt av frågan som inte har kommit fram i debatten.

Veli-Pekka Säikkälä befarar också en utveckling där flera fackförbund tecknar avtal på samma arbetsplats.

– Det kanske kommer ytterligare ett förbund till hamnarna som också vill ha ett kollektivavtal. Då skulle vi kunna få en situation på arbetsplatserna där man har flera fackförbund för arbetarna. Precis som man haft i England.

Regeringens utredning tillsattes i fjol, i sommar ska den vara klar. Ser du inga risker med den?

– Jodå. Men jag ser också risker med att man inte gör någonting. De riskerna är ju väldigt långtgående. Att vi har, i det här fallet i hamnen , återkommande strejker på arbetsplatser där det redan finns kollektivavtal, vilket hotar jobben. Eller att vi bryter sönder vår princip om lika villkor på arbetsplatserna inom en viss bransch. Att inte göra något gynnar i förlängningen de som vill verkligen vill försämra konflikträtten.

Hurdå?

– Vi har inga okynneskonflikter i Sverige. Men det som händer i Göteborgs hamn stör den bilden och ger luft under vingarna för dem som vill försämra konflikträtten. I Sverige har vi långtgående möjligheter att vidta sympatiåtgärder för någon annan som vill ha kollektivavtal. Vi ska värna den rätten.

 Många som har invänt mot regeringens utredning är rädda för att det skulle  kunna leda till vad som kallas avtalsshopping, dvs att arbetsgivare ska kunna själva välja vilket fackförbund som de träffar avtal med. Hur ser du på det?

– Jodå och jag vet att det finns en utbredd rädsla för att arbetsgivare skulle kunna välja det billigaste avtalet som sedan inte går att tränga undan. En sak kan jag försäkra och det är att IF Metall aldrig kommer att gå med på förändringar av konfliktreglerna som ger utrymme för avtalsshopping.

– Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg LO, i och med Saltsjöbadsavtalet, har tagit på sig rollen att hålla ordning på arbetarsidan när det gäller organisations- och avtalsrätt. Det ska vi värna om,  därför är det Transport som ska ha kollektivavtalet i hamnarna.

Läs mer:


hg@da.se

10Kommentarer

Hasse Hoffa:

Är det inte så att det fackförbund som har flest medlemmar på arbetsplatsen är det förbund som tecknar kollektivavtal? Enligt Veli-Pekka verkar någon annan märklig princip gälla. Så när Transports avtal löpte ut förra året i GTB hamn, skulle naturligtvis APM Terminals ha tecknat avtal med Hamnarbetarförbundet. Vilket inte skedde, av orsaker som man inte behöver vara allt för konspiratorisk för att begripa.

Hans-Olof Nilsson:

Nej, det förbund som ska teckna avtal är det som tecknar riksavtal för arbetet i alla hamnar. Detta för att arbetsgivaren inte ska kunna ställa arbetarna i de olika hamnarna mot varandra. Transport har därför rätten till avtal enl LOs organisationsplan. Hamn vill inte teckna riksavtal. De har också erbjudits ett hängavtal i GBG på Transport men tackat nej.

stevO:

Som docenten i arbetsrätt säger, man ska teckna avtal med det största facket på arbetsplatsen för att få fredsplikt. Det är huvudfrågan för arbetsgivaren. Att arbetsgivaren väljer att teckna avtal med ett fackförbund som inte kan ge fredsplikt är helt upp till dom, men då kan man inte gnälla på att det blir stridsåtgärder.

Per Nilsson:

Det finns kanske 10 globala hamnoperatörer i världen. Dessa bryr sig inte mycket om våra interna strider. Sverige är heller inte ett måste att lägga omlastning i. Göteborg är viktigt för Sverige för direkttrafikens skull. Hamburg hanterar 10 ggr mer containrar och skulle kunna ta över hela Göteborgs trafik i morgon utan att behöva investera en krona. Det borde man tänka på. Ett starkt hamnfack med täta kontakter med facken i de europeiska hamnarna är ett måste annars har vi inte en chans. Det är inte 70-tal utan globaliserad 2000-tal. Hannas tvätteri i Eslöv är väck sedan länge, tyvärr.

kenta:

Veli-Pekka!
När börjar du på Svenskt Näringsliv?, före valet eller efter!

SWN:

Lucka i lagen säger Veli-Pekka! Han borde sätt sig in i frågan innan han uttalar sig. Det visar Uppdrag Gransknings väl genomarbetade program den 17 januari.
Att sedan Ylva Johansson springer iväg och startar en utredning visar på hennes olämplighet som Arbetsmarknadsminister – och hon gör nog inte det utan att Stefan Löfven är informerad.
Socialdemokraternas ”ökenvandring” bort från oss arbetare fortsätter. De riskerar att under Löfvens ledning vid höstens val att inte ens få ihop 30% av rösterna!

Dan Andersson Åmål:

Om jag vore i Veli-Pekka kläder skulle jag vara orolig. Det är han tydligen inte. Om man vore konspiratoriskt lagd, kanske skulle man tro att den nära kontakten med teknikarbetsgivarna skadat hans omdöme. Jag finner ingen förklaring till hans uttalanden. Rubba den oerhört känsliga balansen på arbetsmarknaden för en tillfällig konflikt. Hamnarbetareförbundet har en direkt demokrati, tycka vad man vill majoriteten av fackligt anslutna i Göteborg hamn tycks välja dem.
DET ÄR INTE ARBETSGIVARNA SOM BESTÄMMER VILKET FACK DE SKA FÖRHANDLA MED!
Mvh Dan Andersson

Göte Borg:

De sakkunniga i arbetsrätt enligt Uppdrag Granskning stödjer ju Hamn4:an och har gjort så i många år. Så vad dom tycker i denna konflikt där dom är aktiva parter bör nog tas med en nypa salt. Den svenska modellen bygger ju på centrala riksavtal för ett större kollektiv. Inte den enskilda arbetsplatsen.

mikael jönsson:

Docenten i arbetsrätt säger, man ska teckna avtal med det största facket på arbetsplatsen för att få fredsplikt. När börjar du på Svenskt Näringsliv, före valet eller efter!Veli-Pekka Säikkälä? JAG Kommer att lämna IF Metall efter detta. Lycka till.

Ulla Degaardt:

Klart att det största facket ska teckna avtal. Har följt denna konflikt ett tag nu och ser att det är en fara i detta att Transport står som förhandlare. Det har ju också handlat om yttranderätt och medförhandlarmöjlighet.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Fack och arbetsgivare har nu enats och föreslår i dag att det inte längre ska vara tillåtet att ta till stridsåtgärder om syftet inte är att få till ett kollektivavtal. Parterna vill lösa det genom att ändra i medbestämmandelagen.

10

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Konflikten i Sveriges största containerhamn handlade om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten. DA:s Harald Gatu reder ut.

2

”Snubblande nära ett statarsystem”

DEBATT”Att hamnkonflikten kan få en lösning ändrar inte att S valt att utreda konflikträtten. Med inskränkt strejkrätt är svensk arbetsmarknad snubblande nära det gamla statarsystemet”, skriver Thomas Nilsson, avdelningsordförande för Pappers i Grycksbo och Patrik Liljeglöd, distriktsordförande för Vänsterpartiet i Dalarna.

2

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

DEBATTStrejkrätten är fackföreningens viktigaste vapen. IF Metalls förbundsstyrelse måste uttala sig mot Ylva Johanssons utredning om att begränsa konflikträtten, skriver företrädare för IF Metalls avdelning 4, Södra Västerbotten.

5

”En skärpning är bara början”

Debatt”Facket möter i dag arbetsgivare som allt oftare utmanar skrivningarna i avtalen. Att i det läget försämra möjligheterna till det som är vår förutsättning för styrka i förhandlingarna – strejkrätten – är inte vad fackföreningsrörelsen behöver”, skriver Lars Wåhlstedt, förhandlingsombudsman på Pappers.

Rör inte strejkrätten

LedareDen segdragna konflikten i Göteborgs hamn måste kunna lösas utan lagändring, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

4

”Riskabelt petande i konflikträtten”

Krönika”För den konspiratoriskt lagde är det lätt att dra slutsatsen att situationen i Göteborgs hamn blivit en bricka i ett helt annat spel”, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

5

Läs mer från Dagens Arbete:

Illustration: Josephine Skapare

Får chefen neka min semester?

Fråga om jobbet | LedighetHar arbetsgivaren skyldighet att ge en orsak till varför en semesteransökan avslås, eller räcker det att bara säga nej?

Arbetsrätten

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Så ser ditt anställningsskydd ut

DA REDER UTSå ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Låt parterna ta hand om las

KRÖNIKAEn av de få saker vi vet säkert just nu är att arbetslösheten stiger, och väntas stiga ännu mer. Därför måste regeringen också ompröva kravet på ändringarna i anställningsskyddet, skriver GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

Krisstöd

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

6

SKF-facket befarar varsel

SKF delar hellre ut pengar till aktieägarna än att söka statligt stöd till permitteringar. Nu väntar varsel om uppsägningar, befarar facket.

1

Stora aktieutdelningar ger indraget krisstöd

Inget statligt krisstöd till företag som gör stora aktieutdelningar. Det beskedet från Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf kom på torsdagen.

1

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Ingen utökad tillträdesrätt för regionala skyddsombud

TillträdesrättRegeringens förslag om att ge regionala skyddsombud rätt att komma in på arbetsplatser där facket inte har några medlemmar kommer att röstas ner. Flera partier går i dag samman för att stoppa förslaget.

1

”Det är de små arbetsplatserna som behöver oss”

Regionala skyddsombud är oroliga över utvecklingen. Vad blir steg två, frågar de sig. Och kommer Arbetsmiljösverige monteras ner ytterligare?

”Jag har fått lära mig att ha tålamod”

Martin Gunnarsson är smålänningen som vill pröva nya sätt att värva medlemmar till IF Metall, och som med åren lärt sig att lugna ner sig lite.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DebattJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nödår, strejker, slit – och äventyr

ArbetarhistoriaHur var det att vara arbetare för hundra år sedan? Med usel lön, eländiga villkor och en polis som sköt skarpt. DA:s Pontus Ohlin hittar ett gammal­t brev och söker svar.

Efter coronan

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Passa på att utbilda de anställda”

Korttidspermitterade bör få utbildning. Bättre det än att folk går hemma och bygger altaner, säger förre Metallordföranden Göran Johnsson.

”Krisen kräver en framtids­grupp”

Industriledaren Carl Bennet tycker det är dags för näringslivet att överge kortsiktighet och utflyttning av produktion.

2

Efter coronan: fler robotar och mera närproducerat

PERSPEKTIVBortom coronan skymtar en återuppväckt industri med fler robotar och ökad automation. Kanske till och med de första stegen mot en ny och mindre riskfylld globalisering.

1

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Coronakrisen

”Det får inte bli en falsk trygghet”

Världsdagen för arbetsmiljöVad händer om du jobbar på ett USA-ägt företag som kräver munskydd för alla, åtta timmar om dagen? I Kristianstad fick skyddsombudet Susanne Alekova handskas med det.

Jesper Johansson är tjugosex år och har varit huvudskyddsombud i mer än två år. Foto: Åke Ericson

Sätter stopp för smittan

Nya risker.Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Repstopp i gruvan mitt under coronakrisen

ArbetsmiljöBajamajor till entreprenörerna. Dygnet-runt-arbete för att minska smittan. Zinkgruvan har reparationsstopp – mitt i coronatider. Hundra man extra befinner sig innanför grindarna.

Coronakrisen – dag för dag

TidslinjeAllt hände så fort. Här kan du följa utvecklingen när det nya coronaviruset spreds över världen. Vilka konsekvenser det fick, och fortfarande får, med ett särskilt fokus på svensk industri.

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Sekab ställer om till handsprit

OMSTÄLLNINGDomsjö fabriker skänkte 65 000 liter etanol till grann­fabriken Sekab, som snabbt ställde om till att producera handsprit och desinfektionsmedel. Och fler fabriker har ställt om sin verksamhet.

Avtal på plats för korttidsarbete för bemanningsanställda

Nu kan även bemanningsanställda få stöd vid korttidsarbete. IF Metall och övriga facken inom LO har kommit överens med motparten om ett centralt avtal.

1

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

1

IF Metall håller kongress i Västerås

300 kongressombud får förbereda sig för att åka till Västerås i höst. Nu är det klart att IF Metalls kongress blir på Aros Congress Center den 23–27 november i år.

Vi ska klara krisen – tillsammans

KRÖNIKANu kraftsamlar vi alla våra resurser och gör allt vi kan för att minska oron och öka tryggheten. Just nu gäller det att rädda jobb och se till att industriarbetare som trots allt blir arbetslösa kan försörja sig, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.