Industriarbetarnas tidning

IF Metall välkomnar konfliktutedning

18 januari, 2018

Skrivet av

Hamnkonflikten i Göteborg fick regeringen att utreda konflikträtten. Många LO-förbund oroas över utredningen. Men IF Metall välkomnar den.

Regeringen vill utreda rätten för ett fackförbund att konflikta för ett kollektivavtal när det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen. Detta sedan Hamnarbetarförbundet sedan 2016 varit i konflikt om arbetsvillkoren med företaget APM Terminals i Göteborgs containerhamn.

GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö skriver i sin DA-krönika nyligen att han ”lämnas ingen ro” när han hör arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ta om behovet av att se över konflikträtten. Pappers förbundsordförande Matts Jutterström säger i en intervju med tidningen Arbetet att regeringens utredning är ett beställningsverk av arbetsgivarna i Svenskt näringsliv.

IF metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä gör däremot en annan bedömning.

– Vi välkomnar en utredning eftersom det finns en lucka i lagen. Men vi har inte sagt ja eller nej till någon förändring av lagstiftningen. Det gör vi först när vi ser ett förslag.

Veli-Pekka Säikkälä tycker att ”hela debatten har varit oerhört ensidig”. För IF Metall gäller det att värna riksavtalet, menar han. Riksavtalet hotas om det blir möjligt för fackföreningar utanför LO att tränga undan ett gällande kollektivavtal för att ersätta det med ett företagsavtal.

– Debatten har handlat om vi ska röra strejkrätten eller inte. Men frågan handlar ju om något helt annat, en lucka i lagen.

Denna lucka handlar enligt Säikkälä om att en fackförening ges rätten att strejka för något man ändå inte kan få igenom. Enligt lagen får en facklig organisation gå i konflikt för att driva igenom ett kollektivavtal på en arbetsplats. Men om det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen ska det avtalet gälla. Det går inte att tränga undan ett existerande kollektivavtal.

– Alla inser att det finns en konstig lucka i lagen. Här får Hamnarbetarförbundet strejka för någonting som de inte kan få igenom eftersom det redan finns ett kollektivavtal.  Det blir mycket konstigt. Och i debatten har jag ännu inte hört någon som har en lösning på problemet.

Inom LO är man enligt Säikkälä överens om att Transport har rätten att teckna avtal i hamnarna. Transport ingår i LO till skillnad från Hamnarbetarförbundet som är en fristående organisation.

– Till bilden hör att Transport dessutom organiserar majoriteten av de anställda i hamnarna.

Vad skulle hända om Hamnarbetarförbundet fick rätt i att tränga undan Transports avtal?

– Då skulle andra kunna ta efter, bilda nya fackföreningar som tecknar egna företagsavtal.

Säikkälä menar att man då riskerar att få ett stort antal och att vi då ”kan  ta farväl till riksavtalen som reglerar löner och villkor för anställda i en bransch”.

– Tänk om  man exempelvis på Volvo lastvagnar bildade ett nytt fack som drev igenom ett företagsavtal. Då skulle de anställda där få helt andra villkor än vad de har på Scania i Södertälje. Då lämnar vi den svenska modellen med lika lön för lika arbete. Olika företag i en bransch skulle kunna ha vitt skilda villkor. Det fackliga löftet om att hålla ihop och inte bjuda under varandra skulle spricka direkt

– Vi vet inte minst från erfarenheterna i Europa vad företagsavtal innebär. Splittring av arbetarrörelsen. Låg organisationsgrad. Försämrade villkor. Det här är en aspekt av frågan som inte har kommit fram i debatten.

Veli-Pekka Säikkälä befarar också en utveckling där flera fackförbund tecknar avtal på samma arbetsplats.

– Det kanske kommer ytterligare ett förbund till hamnarna som också vill ha ett kollektivavtal. Då skulle vi kunna få en situation på arbetsplatserna där man har flera fackförbund för arbetarna. Precis som man haft i England.

Regeringens utredning tillsattes i fjol, i sommar ska den vara klar. Ser du inga risker med den?

– Jodå. Men jag ser också risker med att man inte gör någonting. De riskerna är ju väldigt långtgående. Att vi har, i det här fallet i hamnen , återkommande strejker på arbetsplatser där det redan finns kollektivavtal, vilket hotar jobben. Eller att vi bryter sönder vår princip om lika villkor på arbetsplatserna inom en viss bransch. Att inte göra något gynnar i förlängningen de som vill verkligen vill försämra konflikträtten.

Hurdå?

– Vi har inga okynneskonflikter i Sverige. Men det som händer i Göteborgs hamn stör den bilden och ger luft under vingarna för dem som vill försämra konflikträtten. I Sverige har vi långtgående möjligheter att vidta sympatiåtgärder för någon annan som vill ha kollektivavtal. Vi ska värna den rätten.

 Många som har invänt mot regeringens utredning är rädda för att det skulle  kunna leda till vad som kallas avtalsshopping, dvs att arbetsgivare ska kunna själva välja vilket fackförbund som de träffar avtal med. Hur ser du på det?

– Jodå och jag vet att det finns en utbredd rädsla för att arbetsgivare skulle kunna välja det billigaste avtalet som sedan inte går att tränga undan. En sak kan jag försäkra och det är att IF Metall aldrig kommer att gå med på förändringar av konfliktreglerna som ger utrymme för avtalsshopping.

– Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg LO, i och med Saltsjöbadsavtalet, har tagit på sig rollen att hålla ordning på arbetarsidan när det gäller organisations- och avtalsrätt. Det ska vi värna om,  därför är det Transport som ska ha kollektivavtalet i hamnarna.

10 kommentarer till “IF Metall välkomnar konfliktutedning

  • Är det inte så att det fackförbund som har flest medlemmar på arbetsplatsen är det förbund som tecknar kollektivavtal? Enligt Veli-Pekka verkar någon annan märklig princip gälla. Så när Transports avtal löpte ut förra året i GTB hamn, skulle naturligtvis APM Terminals ha tecknat avtal med Hamnarbetarförbundet. Vilket inte skedde, av orsaker som man inte behöver vara allt för konspiratorisk för att begripa.

  • Nej, det förbund som ska teckna avtal är det som tecknar riksavtal för arbetet i alla hamnar. Detta för att arbetsgivaren inte ska kunna ställa arbetarna i de olika hamnarna mot varandra. Transport har därför rätten till avtal enl LOs organisationsplan. Hamn vill inte teckna riksavtal. De har också erbjudits ett hängavtal i GBG på Transport men tackat nej.

  • Som docenten i arbetsrätt säger, man ska teckna avtal med det största facket på arbetsplatsen för att få fredsplikt. Det är huvudfrågan för arbetsgivaren. Att arbetsgivaren väljer att teckna avtal med ett fackförbund som inte kan ge fredsplikt är helt upp till dom, men då kan man inte gnälla på att det blir stridsåtgärder.

  • Det finns kanske 10 globala hamnoperatörer i världen. Dessa bryr sig inte mycket om våra interna strider. Sverige är heller inte ett måste att lägga omlastning i. Göteborg är viktigt för Sverige för direkttrafikens skull. Hamburg hanterar 10 ggr mer containrar och skulle kunna ta över hela Göteborgs trafik i morgon utan att behöva investera en krona. Det borde man tänka på. Ett starkt hamnfack med täta kontakter med facken i de europeiska hamnarna är ett måste annars har vi inte en chans. Det är inte 70-tal utan globaliserad 2000-tal. Hannas tvätteri i Eslöv är väck sedan länge, tyvärr.

  • Lucka i lagen säger Veli-Pekka! Han borde sätt sig in i frågan innan han uttalar sig. Det visar Uppdrag Gransknings väl genomarbetade program den 17 januari.
    Att sedan Ylva Johansson springer iväg och startar en utredning visar på hennes olämplighet som Arbetsmarknadsminister – och hon gör nog inte det utan att Stefan Löfven är informerad.
    Socialdemokraternas ”ökenvandring” bort från oss arbetare fortsätter. De riskerar att under Löfvens ledning vid höstens val att inte ens få ihop 30% av rösterna!

  • Om jag vore i Veli-Pekka kläder skulle jag vara orolig. Det är han tydligen inte. Om man vore konspiratoriskt lagd, kanske skulle man tro att den nära kontakten med teknikarbetsgivarna skadat hans omdöme. Jag finner ingen förklaring till hans uttalanden. Rubba den oerhört känsliga balansen på arbetsmarknaden för en tillfällig konflikt. Hamnarbetareförbundet har en direkt demokrati, tycka vad man vill majoriteten av fackligt anslutna i Göteborg hamn tycks välja dem.
    DET ÄR INTE ARBETSGIVARNA SOM BESTÄMMER VILKET FACK DE SKA FÖRHANDLA MED!
    Mvh Dan Andersson

  • De sakkunniga i arbetsrätt enligt Uppdrag Granskning stödjer ju Hamn4:an och har gjort så i många år. Så vad dom tycker i denna konflikt där dom är aktiva parter bör nog tas med en nypa salt. Den svenska modellen bygger ju på centrala riksavtal för ett större kollektiv. Inte den enskilda arbetsplatsen.

  • Docenten i arbetsrätt säger, man ska teckna avtal med det största facket på arbetsplatsen för att få fredsplikt. När börjar du på Svenskt Näringsliv, före valet eller efter!Veli-Pekka Säikkälä? JAG Kommer att lämna IF Metall efter detta. Lycka till.

  • Klart att det största facket ska teckna avtal. Har följt denna konflikt ett tag nu och ser att det är en fara i detta att Transport står som förhandlare. Det har ju också handlat om yttranderätt och medförhandlarmöjlighet.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

Strejkrätten är fackföreningens viktigaste vapen. IF Metalls förbundsstyrelse måste uttala sig mot Ylva Johanssons utredning om att begränsa konflikträtten, skriver företrädare för IF Metalls avdelning 4, Södra Västerbotten.

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Fack och arbetsgivare har nu enats och föreslår i dag att det inte längre ska vara tillåtet att ta till stridsåtgärder om syftet inte är att få till ett kollektivavtal. Parterna vill lösa det genom att ändra i medbestämmandelagen.

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Konflikten i Sveriges största containerhamn handlade om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten. DA:s Harald Gatu reder ut.

”En skärpning är bara början”

”Facket möter i dag arbetsgivare som allt oftare utmanar skrivningarna i avtalen. Att i det läget försämra möjligheterna till det som är vår förutsättning för styrka i förhandlingarna – strejkrätten – är inte vad fackföreningsrörelsen behöver”, skriver Lars Wåhlstedt, förhandlingsombudsman på Pappers.

Rör inte strejkrätten

Rör inte strejkrätten

Den segdragna konflikten i Göteborgs hamn måste kunna lösas utan lagändring, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Riskabelt petande i konflikträtten”

”Riskabelt petande i konflikträtten”

”För den konspiratoriskt lagde är det lätt att dra slutsatsen att situationen i Göteborgs hamn blivit en bricka i ett helt annat spel”, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Strejkvarsel på tvätterier

Strejkvarsel på tvätterier

IF Metall varslar om strejk på tvätteriavtalet för att få igenom kravet på utvecklingsgarantier.

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

IF Metall: Vår utgångspunkt är 3 procent

IF Metall: Vår utgångspunkt är 3 procent

Industriarbetsgivarna har svårt att se något utrymme för höjda löner i höstens avtalsrörelse, men facket utgår fortfarande från sitt bud på 3 procents löneökningar.

”Nu måste vi se till att kompetensutveckling också sker”

”Nu måste vi se till att kompetensutveckling också sker”

Trots att korttidsarbete används i stor omfattning sker nästan inga kompetensutvecklande insatser. Vi parter är överens om att det är viktigt – nu måste vi också se till att det blir verklighet, skriver avtalssekreterarna för Pappers, GS och IF Metall tillsammans med Industriarbetsgivarna.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.