”Kopplingarna till högerextremism är en fara för demokratin”Helle Klein, chefredaktör.

”Vi kvinnor inte ska behöva ta kampen själva”Svetsaren Maria Höök om när man inte orkar säga ifrån mot sexistiska kommentarer.

Strejkrätten

Hamnarbetarförbundet i Göteborgs hamn 2016. Foto: TT Nyhetsbyrån.

IF Metall välkomnar konfliktutedning

Hamnkonflikten i Göteborg fick regeringen att utreda konflikträtten. Många LO-förbund oroas över utredningen. Men IF Metall välkomnar den.

Regeringen vill utreda rätten för ett fackförbund att konflikta för ett kollektivavtal när det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen. Detta sedan Hamnarbetarförbundet sedan 2016 varit i konflikt om arbetsvillkoren med företaget APM Terminals i Göteborgs containerhamn.

GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö skriver i sin DA-krönika nyligen att han ”lämnas ingen ro” när han hör arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ta om behovet av att se över konflikträtten. Pappers förbundsordförande Matts Jutterström säger i en intervju med tidningen Arbetet att regeringens utredning är ett beställningsverk av arbetsgivarna i Svenskt näringsliv.

IF metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä gör däremot en annan bedömning.

– Vi välkomnar en utredning eftersom det finns en lucka i lagen. Men vi har inte sagt ja eller nej till någon förändring av lagstiftningen. Det gör vi först när vi ser ett förslag.

Veli-Pekka Säikkälä tycker att ”hela debatten har varit oerhört ensidig”. För IF Metall gäller det att värna riksavtalet, menar han. Riksavtalet hotas om det blir möjligt för fackföreningar utanför LO att tränga undan ett gällande kollektivavtal för att ersätta det med ett företagsavtal.

– Debatten har handlat om vi ska röra strejkrätten eller inte. Men frågan handlar ju om något helt annat, en lucka i lagen.

Denna lucka handlar enligt Säikkälä om att en fackförening ges rätten att strejka för något man ändå inte kan få igenom. Enligt lagen får en facklig organisation gå i konflikt för att driva igenom ett kollektivavtal på en arbetsplats. Men om det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen ska det avtalet gälla. Det går inte att tränga undan ett existerande kollektivavtal.

– Alla inser att det finns en konstig lucka i lagen. Här får Hamnarbetarförbundet strejka för någonting som de inte kan få igenom eftersom det redan finns ett kollektivavtal.  Det blir mycket konstigt. Och i debatten har jag ännu inte hört någon som har en lösning på problemet.

Inom LO är man enligt Säikkälä överens om att Transport har rätten att teckna avtal i hamnarna. Transport ingår i LO till skillnad från Hamnarbetarförbundet som är en fristående organisation.

– Till bilden hör att Transport dessutom organiserar majoriteten av de anställda i hamnarna.

Vad skulle hända om Hamnarbetarförbundet fick rätt i att tränga undan Transports avtal?

– Då skulle andra kunna ta efter, bilda nya fackföreningar som tecknar egna företagsavtal.

Säikkälä menar att man då riskerar att få ett stort antal och att vi då ”kan  ta farväl till riksavtalen som reglerar löner och villkor för anställda i en bransch”.

– Tänk om  man exempelvis på Volvo lastvagnar bildade ett nytt fack som drev igenom ett företagsavtal. Då skulle de anställda där få helt andra villkor än vad de har på Scania i Södertälje. Då lämnar vi den svenska modellen med lika lön för lika arbete. Olika företag i en bransch skulle kunna ha vitt skilda villkor. Det fackliga löftet om att hålla ihop och inte bjuda under varandra skulle spricka direkt

– Vi vet inte minst från erfarenheterna i Europa vad företagsavtal innebär. Splittring av arbetarrörelsen. Låg organisationsgrad. Försämrade villkor. Det här är en aspekt av frågan som inte har kommit fram i debatten.

Veli-Pekka Säikkälä befarar också en utveckling där flera fackförbund tecknar avtal på samma arbetsplats.

– Det kanske kommer ytterligare ett förbund till hamnarna som också vill ha ett kollektivavtal. Då skulle vi kunna få en situation på arbetsplatserna där man har flera fackförbund för arbetarna. Precis som man haft i England.

Regeringens utredning tillsattes i fjol, i sommar ska den vara klar. Ser du inga risker med den?

– Jodå. Men jag ser också risker med att man inte gör någonting. De riskerna är ju väldigt långtgående. Att vi har, i det här fallet i hamnen , återkommande strejker på arbetsplatser där det redan finns kollektivavtal, vilket hotar jobben. Eller att vi bryter sönder vår princip om lika villkor på arbetsplatserna inom en viss bransch. Att inte göra något gynnar i förlängningen de som vill verkligen vill försämra konflikträtten.

Hurdå?

– Vi har inga okynneskonflikter i Sverige. Men det som händer i Göteborgs hamn stör den bilden och ger luft under vingarna för dem som vill försämra konflikträtten. I Sverige har vi långtgående möjligheter att vidta sympatiåtgärder för någon annan som vill ha kollektivavtal. Vi ska värna den rätten.

 Många som har invänt mot regeringens utredning är rädda för att det skulle  kunna leda till vad som kallas avtalsshopping, dvs att arbetsgivare ska kunna själva välja vilket fackförbund som de träffar avtal med. Hur ser du på det?

– Jodå och jag vet att det finns en utbredd rädsla för att arbetsgivare skulle kunna välja det billigaste avtalet som sedan inte går att tränga undan. En sak kan jag försäkra och det är att IF Metall aldrig kommer att gå med på förändringar av konfliktreglerna som ger utrymme för avtalsshopping.

– Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg LO, i och med Saltsjöbadsavtalet, har tagit på sig rollen att hålla ordning på arbetarsidan när det gäller organisations- och avtalsrätt. Det ska vi värna om,  därför är det Transport som ska ha kollektivavtalet i hamnarna.


hg@da.se

10Kommentarer

Hasse Hoffa:

Är det inte så att det fackförbund som har flest medlemmar på arbetsplatsen är det förbund som tecknar kollektivavtal? Enligt Veli-Pekka verkar någon annan märklig princip gälla. Så när Transports avtal löpte ut förra året i GTB hamn, skulle naturligtvis APM Terminals ha tecknat avtal med Hamnarbetarförbundet. Vilket inte skedde, av orsaker som man inte behöver vara allt för konspiratorisk för att begripa.

Hans-Olof Nilsson:

Nej, det förbund som ska teckna avtal är det som tecknar riksavtal för arbetet i alla hamnar. Detta för att arbetsgivaren inte ska kunna ställa arbetarna i de olika hamnarna mot varandra. Transport har därför rätten till avtal enl LOs organisationsplan. Hamn vill inte teckna riksavtal. De har också erbjudits ett hängavtal i GBG på Transport men tackat nej.

stevO:

Som docenten i arbetsrätt säger, man ska teckna avtal med det största facket på arbetsplatsen för att få fredsplikt. Det är huvudfrågan för arbetsgivaren. Att arbetsgivaren väljer att teckna avtal med ett fackförbund som inte kan ge fredsplikt är helt upp till dom, men då kan man inte gnälla på att det blir stridsåtgärder.

Per Nilsson:

Det finns kanske 10 globala hamnoperatörer i världen. Dessa bryr sig inte mycket om våra interna strider. Sverige är heller inte ett måste att lägga omlastning i. Göteborg är viktigt för Sverige för direkttrafikens skull. Hamburg hanterar 10 ggr mer containrar och skulle kunna ta över hela Göteborgs trafik i morgon utan att behöva investera en krona. Det borde man tänka på. Ett starkt hamnfack med täta kontakter med facken i de europeiska hamnarna är ett måste annars har vi inte en chans. Det är inte 70-tal utan globaliserad 2000-tal. Hannas tvätteri i Eslöv är väck sedan länge, tyvärr.

kenta:

Veli-Pekka!
När börjar du på Svenskt Näringsliv?, före valet eller efter!

SWN:

Lucka i lagen säger Veli-Pekka! Han borde sätt sig in i frågan innan han uttalar sig. Det visar Uppdrag Gransknings väl genomarbetade program den 17 januari.
Att sedan Ylva Johansson springer iväg och startar en utredning visar på hennes olämplighet som Arbetsmarknadsminister – och hon gör nog inte det utan att Stefan Löfven är informerad.
Socialdemokraternas ”ökenvandring” bort från oss arbetare fortsätter. De riskerar att under Löfvens ledning vid höstens val att inte ens få ihop 30% av rösterna!

Dan Andersson Åmål:

Om jag vore i Veli-Pekka kläder skulle jag vara orolig. Det är han tydligen inte. Om man vore konspiratoriskt lagd, kanske skulle man tro att den nära kontakten med teknikarbetsgivarna skadat hans omdöme. Jag finner ingen förklaring till hans uttalanden. Rubba den oerhört känsliga balansen på arbetsmarknaden för en tillfällig konflikt. Hamnarbetareförbundet har en direkt demokrati, tycka vad man vill majoriteten av fackligt anslutna i Göteborg hamn tycks välja dem.
DET ÄR INTE ARBETSGIVARNA SOM BESTÄMMER VILKET FACK DE SKA FÖRHANDLA MED!
Mvh Dan Andersson

Göte Borg:

De sakkunniga i arbetsrätt enligt Uppdrag Granskning stödjer ju Hamn4:an och har gjort så i många år. Så vad dom tycker i denna konflikt där dom är aktiva parter bör nog tas med en nypa salt. Den svenska modellen bygger ju på centrala riksavtal för ett större kollektiv. Inte den enskilda arbetsplatsen.

mikael jönsson:

Docenten i arbetsrätt säger, man ska teckna avtal med det största facket på arbetsplatsen för att få fredsplikt. När börjar du på Svenskt Näringsliv, före valet eller efter!Veli-Pekka Säikkälä? JAG Kommer att lämna IF Metall efter detta. Lycka till.

Ulla Degaardt:

Klart att det största facket ska teckna avtal. Har följt denna konflikt ett tag nu och ser att det är en fara i detta att Transport står som förhandlare. Det har ju också handlat om yttranderätt och medförhandlarmöjlighet.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Fack och arbetsgivare har nu enats och föreslår i dag att det inte längre ska vara tillåtet att ta till stridsåtgärder om syftet inte är att få till ett kollektivavtal. Parterna vill lösa det genom att ändra i medbestämmandelagen.

10

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Konflikten i Sveriges största containerhamn handlade om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten. DA:s Harald Gatu reder ut.

2

”Snubblande nära ett statarsystem”

DEBATT”Att hamnkonflikten kan få en lösning ändrar inte att S valt att utreda konflikträtten. Med inskränkt strejkrätt är svensk arbetsmarknad snubblande nära det gamla statarsystemet”, skriver Thomas Nilsson, avdelningsordförande för Pappers i Grycksbo och Patrik Liljeglöd, distriktsordförande för Vänsterpartiet i Dalarna.

2

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

DEBATTStrejkrätten är fackföreningens viktigaste vapen. IF Metalls förbundsstyrelse måste uttala sig mot Ylva Johanssons utredning om att begränsa konflikträtten, skriver företrädare för IF Metalls avdelning 4, Södra Västerbotten.

4

”En skärpning är bara början”

Debatt”Facket möter i dag arbetsgivare som allt oftare utmanar skrivningarna i avtalen. Att i det läget försämra möjligheterna till det som är vår förutsättning för styrka i förhandlingarna – strejkrätten – är inte vad fackföreningsrörelsen behöver”, skriver Lars Wåhlstedt, förhandlingsombudsman på Pappers.

Rör inte strejkrätten

LedareDen segdragna konflikten i Göteborgs hamn måste kunna lösas utan lagändring, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

4

”Riskabelt petande i konflikträtten”

Krönika”För den konspiratoriskt lagde är det lätt att dra slutsatsen att situationen i Göteborgs hamn blivit en bricka i ett helt annat spel”, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

5

Läs mer från Dagens Arbete:

BONUS I INDUSTRIN

Scania: Lika bonus för alla – utom ledningen

På Scania håller företagsledningen med facket: bonusen ska vara lika för alla. Men för höga chefer finns ett annat bonusprogram.

Astra Zenecas kommunikations­direktör: ”Man kan ta det som en sporre”

Man kan välja att gräva ner sig, eller se en låg bonus som en sporre. Det säger Astra Zenecas kommunikationsdirektör Jacob Lund i en intervju om kritiken mot företagets bonussystem.

”Nästa gång skär någon av sig handen”

Bonussystem kan vara bra men det finns risker. Och det är en fördel om de går att påverka i förhandlingar. Vi lät avtalssekreterarna med företrädare på Pappers, IF Metall och GS kommentera.

Ladda ner DA nr 3 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

DA nomineras för sin förklarande journalistik

Dagens Arbete har chans att vinna tre av åtta klasser i Fackföreningspressens pris i år. Det står klart sedan vi nominerats även för ”Bästa avslöjande” och ”Bästa förklarande text”.

DA:s fotograf dubbelt prisad i Årets Bild

Dagens Arbetes fotograf David Lundmark tog hem två priser i finalen av Årets Bild-tävlingen i Jönköping. Han vann klassen ”Årets porträtt” och fick också pris för sitt uppmärksammade reportage om dödsolyckor.

DA:s redigerare kan prisas för reportage om klädindustrin

Dagens Arbetes redigeringsledare Isak Krantz kan vinna Fackförbundspressens journalistpris i klassen ”Bästa redigering” för reportaget om klädindustrin på Mauritius.

”Det började som ren självterapi”

DA MÖTERIndustriarbetaren Tommy Jeansson har skrivit självbiografin ”Ett myteri inifrån”, om att leva med psykisk ohälsa i 56 år utan att veta om det.

Industrin och jämställdhet

”Det gäller att fortsätta tjata och gnata”

Man kan inte ena stunden tycka att folk får göra som de vill med föräldraledigheten, och nästa stund klaga över ett ojämställt arbetsliv, säger förbundsordförande Marie Nilsson apropå IF Metalls jämställdhetskampanj.

1

Minska stressen med ökad jämställdhet

Ökad jämställdhet i vardagen är ett effektivt sätt att minska kvinnors dubbla stress menar stressforskaren Petra Lindfors. Här får du hennes bästa tips.

#metoo-uppropet som kom av sig

I bransch efter bransch samlades kvinnor till upprop mot sexism. Men industrin fick aldrig sitt #metoo. Ida Sjölander, montör på Scania, försökte.

6

”Stort behov av att prata feminism på golvet”

Feministiskt stipendiumI maj delar LO ut sitt första stipendium för facklig feminism. På sikt hoppas initiativtagarna att facken nu får en gemensam plattform att jobba från.

Fixar din chef tampongerna?

DILEMMATAtt ha mens och jobba inom industrin är inte alltid lätt. Kvinnor vittnar om svårigheten att ta en paus vid värk eller att få tid till att gå på toaletten.

Vad har hänt på industrigolven efter #metoo?

Skriv till ossDet är snart 1,5 år sedan #metoo exploderade. I Sverige blev genomslaget särskilt stort, men från industrins kvinnor kom aldrig något upprop. Nu efterlyser vi era erfarenheter – vad har hänt på industrigolven efter #metoo?

Nu öppnar ett Marx-spa

Viskadalens folkhögskola inviger i dag ett spa där Karl Marx ska stå staty. ”Vi vill inte vara något 'Scandic' som många andra kursgårdar, tvärtom måste vi lyfta rörelsens rötter”, säger skolchefen Joakim Hjelm.

1

DA kan vinna Guldspaden

Dagens Arbete nomineras återigen till Sveriges finaste pris för grävande journalistik – Guldspaden – för reportaget om det svenska skuggsamhället.

Lager på lager för snygg vägg

Tips från proffsetDags att byta väggfärgen där hemma? Målaren Linda Larsson på Derome Plusshus i Värö ger sina bästa tips till hemmafixaren.

”Jag vill göra det jag älskar”

PROFILENMiran ”Dewana” Raouf kom till Sverige 2015 från irakiska delen av Kurdistan. Nu jobbar han på Finnskogsvalsen i Torsby och har hunnit bygga en dröm – en mobil frisersalong.

Så ska dödsolyckor stoppas

Mer resurser till polisen för att utreda arbetsmiljöbrott, öka skyddsombudens befogenheter, fortsatt arbete mot osund konkurrens. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tog med sig flera förslag från gårdagens möte med branschfolk och fack.

1
Märta Måås-Fjetterströms väveri

Ärvd kunskap ger slitstark gemenskap

Ett sekel av mattorHos textilföretaget Märta Måås-Fjetterströms verkstad i Båstad går kunskapen aldrig ut genom dörren. Receptet? Väverskorna har suttit sida vid sida i hundra år.

Ripjakt utan Blixten

Fågeljakten har fått vänta för gruvarbetaren Adam Johansson. En dag när snö fallit bestämmer han sig för att ta med hundarna ut på fjället. Men ett minne av en död familjemedlem gör sig påmint.

Tjänar du på de nya reglerna?

Slopad karensdagÄr du snuvig och jobbar långa pass? Då är du en av vinnarna när karensdagen nu ersatts av ett karensavdrag. Det ska göra sjuklönen mer rättvis.

1

Det nya blåa Sydamerika

HÖGERVÅGSydamerika har på mindre än tio år förvandlats från en djupt vänsterpräglad till en konservativt dominerad kontinent. DA förklarar varför.

”Inte uppe för diskussion i nuläget”

IF Metall, GS- och Pappers kommer inte att följa fackförbundet Kommunal, som drar in sitt ekonomiska stöd på tre miljoner kronor till Socialdemokraterna.

2
Chefredaktör Helle Klein med tidningen Dagens Arbetsmiljö

Dagens Arbete startar ny tidning om arbetsmiljö

Skyddsombuden inom LO får i år en ny tidning: Dagens Arbetsmiljö. Den kommer att innehålla vassa granskningar, men framför allt vara ett handfast verktyg i det dagliga arbetsmiljöarbetet.

2

Striden om arbetsrätten

”Kompetens är en överlevnadsfråga”

ANALYSI veckan korsades två samhällsdebatter, den om arbetsrätten och korttidsarbete. Men egentligen handlar de om samma sak, skriver DA:s Harald Gatu: förmågan till ställa om i en föränderlig värld.

Svenskt Näringsliv vill ha fri uppsägningsrätt

Skrotad las, bättre a-kassa, bättre omställning, bättre kompetensutveckling och privatiserad arbetsförmedling. Det är Svenskt Näringslivs önskelista inför de fortsatta förhandlingarna med LO.

3

”Det är bara tokerier”

Höjd a-kassa och bättre omställning är bra förslag. Men att slopa saklig grund för uppsägning är bara tokerier. Så kommenterar LO:s Torbjörn Johansson förslaget från Svenskt Näringsliv.

”Det var fan dags att skärpa sig”

HälsaEtt telefonsamtal från en nära vän och arbetskamrat fick Pappers välkända profil Mikael Lilja att fundera på hälsan. En magsäcksoperation senare berättar han om att äta bara en kvarts pizza och hur vikttappet gjorde att han nästan undkom fortkörningsböter.

Delad stress blir mindre för alla

KRÖNIKA ”Kvinnor inom industrin stressar mer än männen. De tar större ansvar för hemmet och har oftare monotona arbetsuppgifter. Så här kan vi inte ha det!”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

3
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.