"Ödesvalet är inte över. Kampen måste fortsätta"Nu måste Liberalerna och de rödgröna bilda allians, skriver Helle Klein på bloggen.

”Vi behöver fundera över vilken makt vi har över teknologin – och den över oss”Daniel Mathisen om digital ensamhet.

Cecilia Thorsén och Kina Råberg bygger effektivt enligt Meritors egen variant på lean-konceptet. Foto: Ylva Bergman
Montören Morgan Carlén ­gillar förändringar men varnar för att arbetarna blir mer osynliga. Foto: Ylva Bergman
Ellinor Johansson och Sebastian Sedell följer med sin produkt hela vägen längs med banan. Foto: Ylva Bergman
Förändringsprocessen på Meritor i Lindesberg, som i dag har knappt tusen anställda, startade på allvar 2011.

Ökad vinst och ­minskad värk

Rotation.Meritor har vässat sig till lönsam världsklass genom att effektivisera monteringen av hjulaxlar. Ständig förändring tryggar jobben – men flera anställda klagar på den ökande stressen.

Dagens vinnare kan lätt bli morgondagens förlorare. Bästa sättet att skydda sig är att ständigt förändras och se till att ligga flera steg före konkurrenterna. Bara så kan en hjulaxelfabrik på en liten svensk ort fortsätta att konkurrera på en global marknad.

Det är slagorden som gäller för Meritor i Lindesberg, som för sju år sedan var i ett helt annat läge. Med 1 100 anställda och fyra miljarder i omsättning lyckades man ändå inte skapa särskilt mycket vinst.

– Vi visste att det vi gjorde då inte skulle fungera i längden. Vi var tvungna att tänka på hur vi kunde göra annorlunda, minns fabrikens nya platschef, Laila Österholm.

I dag är man knappt tusen anställda, har ungefär samma omsättning, men jobbar betydligt mer effektivt. Den svenska produktionsenheten har blivit en driftsäker kassako för den amerikanskägda koncernen.

Förändringsprocessen startade på allvar 2011. Då rekryterades en chef som hade spelat handboll på elitnivå och som inte var rädd för att förändra spelidén, öka farten och ge konkurrenterna en rejäl match.

Första steget var att göra logistiken i monteringen effektivare. Tidigare jobbade varje montör vid sin station och gjorde ett visst moment innan hjulaxeln gick vidare till nästa.

Nu ville chefen få in alla moment i en gemensam linje.

Problemet var att Meritor bygger tusentals olika hjulaxlar. Det skulle krävas oändligt långa banor.

Ellinor Johansson och Sebastian Sedell följer med sin produkt hela vägen längs med banan. Foto: Ylva Bergman

Ellinor Johansson och Sebastian Sedell följer med sin produkt hela vägen längs med banan. Foto: Ylva Bergman

Lösningen blev en egen variant på lean-konceptet. Montörerna följer med sin produkt hela vägen längs med banan. Oavsett vilken hjulaxel de ska montera så börjar de på samma ställe och följer samma väg genom de 15 stationerna. På första stationen tar de en tom hjulaxel och sedan följer de ett ”recept” som visar exakt hur monteringen ska gå till för just den axeln. På varje station plockar de bara fram de komponenter som receptet anger.

Med det nya arbetssättet tar det mindre än en halvtimme att montera en bakaxel. Nu tillämpas samma koncept även på framaxelbanan och växelbanan.
I början taktades varje moment, men det slutade man med. Montörerna slipper -gärna stressen som det innebär att jobba mot klockan, men det är -inte fri fart som gäller.

– Vi vill att människan kan styra framfarten. Det ger för-delar för både den mjuka -sidan och för våra produkter. Det är sådana här kompromisser hela tiden, säger Laila Österholm.

Laila Österholm, platschef Meritor Lindesberg.

Platschefen Laila Österholm

Finns det inte en risk att montörerna slutar tänka när de bara följer recept?

– Det kan bli så att hjärnan går på rulle och då är det en nackdel. Men det är samtidigt en fördel att aldrig behöva vara sömnlös över att glömma något viktigt, säger Laila Österholm och fortsätter:

– Jag vill däremot gärna bygga in en större individuell stolthet i det vi gör. Volvo har ”Made by Sweden”, vi vill skapa en ”Made by Me”-känsla.

Alla tyckte inte att det var så roligt med förändringen. Många var vana vid att välja vilka stationer de ville jobba på och med vilka personer. De kände sig oroliga för att hamna i ett långt monteringsflöde.

I början var det till och med några som fick fysiska problem, eftersom deras kroppar var vana vid att alltid göra samma rörelser. Visst blir det upprepningar nu också efter en halvtimme, men rotationen och att få göra fler saker är trots allt bättre för hälsan.

I dag är det färre på Meritor som drabbas av värk i axlar och ryggar eftersom arbetet dessutom görs med olika hjälpmedel. Men vissa har fått bekymmer med karpaltunnelsyndrom, berättar huvudskyddsombudet Hans-Ove Lundgren.

– Det blir både och, alltså både mer variation och mer bundenhet, när man jobbar som vi gör, säger han.

Effektiviteten har ett pris. IF Metalls klubbordförande, Tommy Kragh, saknar lugnet som fanns förut.

– Man kände kanske sig mindre stressad på jobbet, men det var också mindre att göra.

Montören Morgan Carlén håller med om att stressen har ökat.

– Nu är det mer ut, ut, ut! De nya som kommer ska bara montera, montera och montera.

De får aldrig lära sig varför vi monterar på det här sättet, eller vad som händer om det blir fel. De har ingen aning! Och folk blir lätt stressade när de inte får andas ut och känna att de är med.

”Vi har blivit mer som en stor familj och man lär känna många bättre.”
Hans-Ove Lundgren, huvudskyddsombud.

Hans-Ove Lundgren, huvudskyddsombud. Foto: Ylva Bergman

Hans-Ove Lundgren. Foto:Ylva Bergman

Tidigare fanns det också mer utrymme för att stå och snacka skit, minns Morgan Carlén.

– Nu jobbar man mest två och två längs med banan. Det är allt. Och vi blir mer opersonliga mot varandra, säger han och fortsätter:

– Jag gillar förändringar och att utvecklingen går framåt. Och jag förstår också poängen med det. Man vill få ut axlar, tjäna pengar och allt det där. Men någonstans har man lite glömt bort personerna. Man blir lite osynlig, tyvärr.

Huvudskyddsombudet Hans-Ove Lundgren har en annan uppfattning.

– Vi har blivit mer som en stor familj och man lär känna många bättre.

Och Ann-Louise Möller, som har jobbat på Meritor i tio år, tycker att det nya sättet att jobba på är överlägset det gamla.

– Allting har blivit mycket bättre. Vi blir mer involverade i processen från början till slut.

Dessutom är det mer ordning och reda överallt tycker hon.

– Förut kunde balkarna ligga lite huller om buller, och vi klättrade och vi grejade. Nu är det mycket enklare.

Och nackdelarna?

– Nej, jag tycker inte att det är så mycket negativt, säger Ann-Louise Möller.

Trots att fler produkter tillverkas och monteras i dag görs färre fel än tidigare. Då var de rätt många som jobbade på kvalitetsavdelningen för att kontrollera att inga fabrikatsfel lämnade fabriken. I dag sköts det av en handfull personer på varje pass. En av dem är Bert Olov Lundholm. 46 år i branschen har gjort honom till en mästare på kvalitetskontroll. Snart blir han pensionär, men han tror att arbetskamraterna som blir kvar har en ljus framtid framför sig:

– Vi gör bara mer och mer, och det vi tillverkar hamnar lite överallt i världen. Så länge det finns lastbilar, måste man ha fram- och bakaxlar.

Har inte jakten på effektivisering varit stressande?

– Nej, vete sjutton! Det tror jag inte. Det är bra folk på Meritor och det mesta fungerar utan problem, säger Bert Olov Lundholm.

Effektiviseringen har gjort att fabriken i Lindesberg kan konkurrera ut företag i andra delar av världen, trots att lönekostnaderna är betydligt högre i Sverige.

Det finns dock en del saker som IF Metallklubben vill ändra på. Andelen otrygga anställningar är hög. Runt 17 procent är visstidsanställda när Dagens Arbete besöker fabriken.

Enligt facket finns det också motivationsproblem kopplade till löneutvecklingen. Nyanställda på monteringssidan går in på 23 500 kronor och kan nå taket på 33 000 kronor redan efter fem år. De som jobbat länge tycker det är orättvist att nyanställda så snabbt är uppe i samma lön som de.

– Det är klart att den som jobbat tolv år kan bli sur. Vårt lönesystem är byggt så, tyvärr, och vi vill ändra på det. Vi har för lite premiering till dem som jobbar länge. Därför skulle vi vilja se en kraftigare arbetstidstilläggskurva, som gör att folk vill vara kvar, säger Tommy Kragh.

”Någonstans har man glömt bort lite personerna. Man blir lite osynlig, tyvärr.”
Morgan Carlén.

Montören Morgan Carlén ­gillar förändringar men varnar för att arbetarna blir mer osynliga. Foto: Ylva Bergman

Montören Morgan Carlén ­gillar förändringar men varnar för att arbetarna blir mer osynliga. Foto: Ylva Bergman

Facket tittar även på möjligheten att förkorta arbetstiden till sex timmar per dag. Fabriken skulle få två timmar mer av produktionstid genom att rasterna försvinner och man har bara en kort, obetald lunchpaus mitt på dagen, men då krävs det att alla banor går på samma höga produktionsnivå. Det är dock tveksamt om företaget är lika intresserat av sådana förändringar.

IF Metalls klubbordförande Tommy Kragh saknar lugnet som fanns förut. Foto: Ylva Bergman

Tommy Kragh, klubbordförande. Foto: Ylva Bergman

Däremot följer de redan upp effekterna av den nya produktionsmodellen för att göra förbättringar. Många anställda har bidragit med synpunkter.

Det måste bland annat bli lite lugnare. Ett tröttande sorl finns hela tiden där. Ljudvolymerna måste sänkas i stället för att som nu dölja det med hög musik.
Det borde också kunna bli ljusare, taket skulle kunna höjas, och tänk om mer plats skulle skapas på sidorna. Ett sätt att öka effektiviteten skulle, enligt fackets representanter, vara att samla maskinerna närmare intill varandra så att transporterna minskar.

När det väl kommer till kritan är det trots allt inte nya maskiner, automatiseringar och effektivare produktionsprocesser som är det viktigaste. Det är något annat, enligt Laila Österholm, som gör Meritor i Lindesberg till en alldeles speciell industri med framtidstro:

– Det är människorna! På alla nivåer, oavsett roller, har vi bra människor. Vi bor i Bergslagen och på utsidan är vi kanske lite karga, men på insidan har vi ett stort hjärta.

Har projekten blivit så bra som ni hade räknat med?

– De har gått precis som vi vill att de ska gå, men det räcker inte. Vi vill hela tiden bli bättre för vi verkar i hela världen och vi gör premiumprodukter, säger platschefen och fortsätter:

– Vi är som tjusiga handväskor, och det betyder att vi gärna blir kopierade av konkurrenter från andra länder med billigare arbetskraft. Det sporrar oss att bli så bra vi kan utifrån våra förutsättningar.

Hector Barajas

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Ögonspårning ska sprida ­kunskaper

EYETRACKING Ett par glasögon som registrerar vad du tittar på när du jobbar – kan det vara något? På Gnosjö automatsvarvning håller man på att testa. Kanske blir det lättare för erfarna att lära ut jobbet till nya.

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

TEKNIKBatteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

När röken har lagt sig

arbetsmiljöGummibranschen har en mörk historia. Men nu är arbetsmiljön bättre. Eller? Ingen vet vad gummiröken innehåller, så arbetarna har hittat egna sätt att skydda sig.

General Electric i Belfort. Foto: AP

Franska facket tar strid mot GE

TvistGeneral Electric lovade att skapa 1000 nya jobb i Frankrike. I stället blir det tvärtom. Facken är ursinniga. "Företaget drivs av rent finansiella intressen", säger ombudet Philippe Petitcolin.

Foto: Mats Erlandsson

95 varslas när V-Tab lägger ner i Västerås

95 varslas.Anledningen är MittMedias val att inte förnya sitt avtal med V-Tab, uppger vd Peder Schumacher.

Här byggs framtidens vindkraft

ENERGIBara de sista detaljerna återstår. Sedan har en före detta båtbyggares idé från 90-talet förverkligats. På Moelvens limträfabrik byggs vindkraftstorn i trä.

Makten över företagen

Vinsten framför allt

Aktieägarna förstFörr tackades de anställda för sina insatser. I dag är aktieägarna viktigas­t. Sveriges största industriaffär gjordes för att ägarna skulle tjäna miljarder.

”Kortsiktigheten kan leda till katastrof”

INTERVJUAktieägarnas makt riskerar att leda till katastrof. Därför måste företagen styras efter helt nya regler. Det kan politikerna ordna, säger Oxfordprofessorn Colin Mayer.

Rekordstora utdelningar – men hur länge till?

PERSPEKTIV”Våren är aktieägarnas skördetid. Sällan har bolagen på Stockholmsbörsen delat ut så mycket pengar som nu: långt över 250 miljarder kronor. Kul för dem som är med på festen, men är det bra för morgondagen?”, skriver DA:s Harald Gatu.

Ladda ner DA nr 5 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

Färre industriarbetare med i facket

För tredje året i rad minskar andelen industriarbetare som vill vara med i facket. Det visar en ny rapport gjord av tankesmedjan Arena Idé.

1

Striden om arbetsrätten

Oro när facket förhandlar om turordning

Håller facket på att sälja ut en hjärtefråga – eller finns det en chans till ökad trygghet på arbetsmarknaden? När fack och arbetsgivare nu förhandlar om arbetsrätten väcker det starka känslor.

4

Europa sent ute med egna batterifabriker

PerspektivScania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

IF Metall stämmer företag för brott mot kollektivavtalet

ARBETSDOMSTOLENIF Metall stämmer ett företag i Uppsala inför Arbetsdomstolen. Företaget har infört sammanfallande semesterår, trots att det enligt facket bryter mot semesterlagen och kollektivavtalet.

”Det är skönt att få ta i”

ProfilenHalva veckan väver Petra Elström exklusiva mattor i Märta Måås-Fjetterströms verkstad i Båstad. Men det är bland kossorna som hennes vecka kommer i balans.

Dödsolycka i Lycksele

En man i 55-årsåldern har omkommit efter en arbetsplatsolycka i en serviceverkstad i Lycksele.

Dödsolycka i Södra Sandby

En man i 20-årsåldern omkom igår efter en arbetsplatsolycka på en betongfabrik i Södra Sandby utanför Lund.

IF Metall stämmer bilvårdsföretag

16 bilvårdsarbetare i Göteborg har haft för låga löner, enligt IF Metall. Därför stämmer facket arbetsgivaren inför Arbetsdomstolen, AD.

4

Ta med en arbetskompis och rösta

KRÖNIKA | EU-VALET ”Vi behöver ett EU som bryr sig. Det är våra jobb det handlar om, vår vardag och våra liv”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Skuldfällan

Blir Kjell någonsin fri?

Kjells firma gick i konkurs för 27 år sedan. Huset såldes med tvång och skulderna började växa. Han hoppades bli ”förlåten” vid pensioneringen – i stället kom ett brev från Kronofogden. Läs eller lyssna på DA:s reportage.

EU-valet

Allt du vill veta om EU-valet

Nu är det bara dagar kvar till valet till Europaparlamentet. Behöver du veta mer innan du bestämmer dig? Vi guidar om hur EU funkar, vad partierna vill och vad medlemskapet betyder för dig som jobbar.

4

Las ska utredas på ett år

Regeringen har nu tillsatt utredningen som på ett år ska föreslå ändringar i lagen om anställningstrygghet, bland annat ”tydligt utökade undantag från turordningsreglerna”. Men om parterna under tiden kan enas om en förändrad Las kan deras förslag bli lag i stället för utredarens.

8

”Nästa års avtalsrörelse började i dag”

PerspektivSvensk basindustri har svårt att hitta rätt arbetskraft och hämmas av höga lönekostnader och krångliga tillståndsprocesser, enligt Industriarbetsgivarna. DA:s Harald Gatu har läst nya rapporten och konstaterar att nästa års avtalsrörelse redan har börjat.

1

Månadsklocka ska ge färre ­olyckor

ARBETSMILJÖ Ett tema per månad. Så arbetar Kvarn­sveden för att öka säkerhetstänket på bruket. ”Det blir lättare när man har en sak i taget att ­fokusera på”, säger huvudskyddsombudet Jan Grundelius.

Trumps kamp i Sundsvall

HANDELSKRIGUSA:s sanktioner mot ryska oligarker gjorde att Robert Sundin och hans 500 arbetskamrater på Kubal fick gå nio månader under hot om arbetslöshet. Nu när den faran är avvärjd möter DA ändå oro för vad som ska bli nästa kris.

”Därför ska jag demonstrera 1 maj”

KRÖNIKATrots januariavtalets mindre bra delar är det betydligt bättre än alternativet. Nu ska vi driva politiken i en riktning som medlemmarna vinner på.

1

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Lång kamp för ett erkännande

FÖRSÄKRINGSPENGARHon fick svåra utslag, andningsbevsär och huvudvärk på jobbet. Hon misstänkte skärvätskorna, företaget nekade ansvar – men Jaana Isaksson gav sig inte. Läs eller lyssna på hennes berättelse.

1

Så tar du hand om pannan

Tips från proffsetEn äkta gjutjärnspanna äger man inte – man lånar den av sina barn. Månadens läsarproffs visar hur du får den att hålla länge.

Vårbudgeten ger stöd åt arbetslösa och miljön

Regeringen ger i sin vårbudget bland annat ökat stöd till klimatsmart industri och satsar extra för att utrikes födda kvinnor ska få en chans till jobb. Men man tar också bort kravet på kollektivavtal för nystartsjobb och slopar skattesubventionen på gruvdieseln.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.