Industriarbetarnas tidning

Ledarsidan i Dagens Arbete bildar opinion utifrån arbetarrörelsens värderingar.

Rör inte strejkrätten

9 januari, 2018

Skrivet av

Helle Klein, chefredaktör.

Ledare Den segdragna konflikten i Göteborgs hamn måste kunna lösas utan lagändring. Låt AD pröva frågan igen.

Konflikten i Göteborgs hamn har fått politikerna att tappa tålamodet. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson gick häromdagen ut och aviserade en lagändring som innebär inskränkning av strejkrätten. Johansson föregriper därmed den utredning som regeringen tillsatte i maj 2017 och som ska vara klar i maj nu i år.

Att tålamodet tryter är på ett sätt fullt förståeligt. Den segdragna hamnarbetarkonflikten och de ständiga strejkerna och blockaderna hotar inte bara Göteborgs hamnverksamhet utan hela landets industriföretag. IF Metall har markerat att de är bekymrade för sina medlemmars arbeten och tycker därför att det är bra att regeringen tillsatt utredningen.

”Det är bättre att en S-ledd regering utreder konflikträtten än att borgerligheten inskränker den”, resonerar IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Medan andra industrifackförbund som Pappers och GS-facket är betydligt mer bekymrade över regeringens agerande. GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö kritiserar i en krönika i Dagens Arbete arbetsmarknadsministerns uttalande om att strejkrätten troligen måste inskränkas.

”För den konspiratoriskt lagde är det lätt att dra slutsatsen att situationen i Göteborgs hamn blivit en bricka i ett helt annat spel. Har Svenskt Näringslivs idoga arbete för att rubba maktbalansen på svensk arbetsmarknad funnit sitt guldägg”, reflekterar Per-Olof Sjöö.

Konflikten är snårig och svårhanterlig. Låsningen verkar total. Hamnarbetarförbundet är ett litet uppstickarförbund som kom till på 1970-talet utifrån ett missnöje med Transport som organiserar hamnarbetarna. Det står utanför LO-kollektivet. Däremot är det största fackförbund i Göteborgs containerhamn. Arbetsgivaren har slutit kollektivavtal med Transport som är det mindre fackförbundet på arbetsplatsen.

Kortfattat kan man säga att både Hamnarbetarförbundet och Hamnbolaget APM Terminals visar prov på en militant och dogmatisk hållning, något som den svenska avtalsmodellen med sina förhandlingar och kompromisser inte riktigt är anpassad för. Båda parter har försökt åka snålskjuts kan man säga – arbetsgivaren förhandlar med det förbund som det blir billigast att förhandla med och Hamnarbetarförbundet har skaffat sig en position av att ha alla rättigheter för sina medlemmar som Transport förhandlat fram men samtidigt inte anse sig bunden av fredsplikt då de inte är kollektivavtalspart.

Därför blir konflikten ganska svårlöst. Fast egentligen borde det inte vara så svårt då två grundregler är tydliga på svensk arbetsmarknad: ett fackförbund får inte vidta stridsåtgärder för att undantränga ett för arbetsplatsen redan gällande kollektivavtal med en annan facklig organisation och arbetsgivaren är skyldig att tillämpa gällande avtal för alla arbetstagare oavsett om de är medlemmar i det avtalsbärande facket eller ej.

Hamnarabetarförbundet lyckades dock i en tvist i Arbetsdomstolen 2004 få till det att det inte handlade om att försöka tränga undan Transports avtal. I stället drev man principen om rätten att träffa eget avtal även om det inte är det som gäller. Precis som den tidigare LO-ombudsmannen Anders Nilsson konstaterar på sin Facebook är det obegripligt att AD gick på Hamnarbetarförbundets linje den gången. Tyvärr bidrog det till en cementering av konflikten.

Egentligen borde de båda facken kunna gå samman i en förhandlingskartell men så länge Hamnarbetarförbundets strejker anses lovliga finns ingen vilja att bilda en sådan kartell. Och arbetsgivaren svarar med att utesluta Hamnarbetarförbundet från samråd om arbetsmiljöfrågor och närvaro vid lokala förhandlingar. Det spär förstås på militansen hos Hamnarbetarförbundet.

”Nu är inte AD:s domar ristade i sten”, konstaterar Nilsson och menar att frågan mycket väl borde kunna prövas i AD en gång till.

Faktum är, vilket Nilsson också pekar på, finns det en dom i AD från förra året där arbetsgivaren som har kollektivavtal med Transport ingick lokala avtal med Hamnarbetarförbundet som frångick det centrala avtalets bestämmelser – bland annat hade man sämre ob-ersättning och andra arbetstider. Transport stämde då arbetsgivaren och vann i AD. Arbetsgivaren tvingades betala 600 000 kr i skadestånd. AD motiverar beslutet med att arbetsgivaren gjort vinst på brottet mot gällande kollektivavtal och bör därför avskräckas från att framhärda i brott mot det kollektivavtal som bolaget åtagit sig att följa.

APM Terminal har alltså ägnat sig åt fulspel och därmed sått det man nu får skörda i form av ett militant Hamnarbetarförbund och ständiga produktionsstörningar. Domen borde dock kunna utgöra en bra grund för en ny prövning av grundkonflikten i AD och 2004 års ödesdigra beslut kunna ändras.

Just nu finns bara förlorare i denna segdragna konflikt. De ständiga produktionsstörningarna i hamnen är förödande. Tusentals jobb står på spel. Hamnens flöden är nyckeln i en globaliserad ekonomi som Sveriges.

Även om starka krafter gärna ser en inskränkning i strejkrätten vore det en farlig väg att gå. Strejkrätten är en grundbult i den svenska arbetsmarknaden. Bara så kan kollektivavtalsmodellen upprätthållas. Den har bidragit till långa tider av arbetsfred vilket gynnat både arbetsgivare och arbetstagare. Konflikten i Göteborgs hamn måste kunna lösas utan lagändring.

Svenskt Näringsliv och Ylva Johansson får lugna ner sig. Låt AD pröva frågan igen.

4 kommentarer till “Rör inte strejkrätten

  • Bra Helle Klein!!!
    Till Ylva Johansson!
    Hamnarbetarna mot APMTerminals i AD (Arbetsdomstolen)
    15 jan kl 13.00,
    16 jan kl 09.00,
    17 jan kl 09.00.
    Som socialdemokrat och arbetsmarknadsminister har Du nu ett utmärkt tillfälle, att inom promenadavstånd från departementet bevista en förhandling i AD. Jag misstänker att Dina besök i AD inte har varit alltför många. Så tag nu chansen för att få förståelse för de anställdas (arbetare och tjänstemän) eviga kamp mot arbetsgivarna (kapitalisterna).
    Väl mött på åhörarplats.
    P.S. Om Du inte har möjlighet, skicka en observatör. Någon från departementet måste vara intresserad. D.S.

  • En konflikt med politisk klangbotten:Ser med stort intresse fram mot vad Svt ”Uppdrag Granskning”kommer att visa där man skall belysa konflikten mellan , världens största container rederi AP M Maersk ochlilla Hamn arbetarförbundet

  • Vi inom LO familjen borde stödja hamnarbetareförbundet, och inte ha ett sådant förbannade revirtänk. Det är märkligt tyst, när tankar om inskränkningar av strejkrätten luftas, måste alla fackförbund reagera kraftigt!

  • Oavsett konflikten i hamnen måste strejkrätten värnas. Det stämmer som Helle Klein skriver att den stämmer dåligt med den svenska avtalsmodellen med strejkrätt som upphör när avtal har ingåtts. Men det finns också en lagenligt och avtalsmässig grundläggande strejkrätt som oavsett konflikter om avtal måste värnas. Den är redan nu tillräckligt begränsad. Dessutom borde strejkböterna tas bort. Jag tycker de är medeltidsmässiga

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Riskabelt petande i konflikträtten”

”Riskabelt petande i konflikträtten”

”För den konspiratoriskt lagde är det lätt att dra slutsatsen att situationen i Göteborgs hamn blivit en bricka i ett helt annat spel”, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Fack och arbetsgivare har nu enats och föreslår i dag att det inte längre ska vara tillåtet att ta till stridsåtgärder om syftet inte är att få till ett kollektivavtal. Parterna vill lösa det genom att ändra i medbestämmandelagen.

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

Strejkrätten är fackföreningens viktigaste vapen. IF Metalls förbundsstyrelse måste uttala sig mot Ylva Johanssons utredning om att begränsa konflikträtten, skriver företrädare för IF Metalls avdelning 4, Södra Västerbotten.

”En skärpning är bara början”

”Facket möter i dag arbetsgivare som allt oftare utmanar skrivningarna i avtalen. Att i det läget försämra möjligheterna till det som är vår förutsättning för styrka i förhandlingarna – strejkrätten – är inte vad fackföreningsrörelsen behöver”, skriver Lars Wåhlstedt, förhandlingsombudsman på Pappers.

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Konflikten i Sveriges största containerhamn handlade om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten. DA:s Harald Gatu reder ut.

IF Metall välkomnar konfliktutedning

Många LO-förbund oroas över att strejkrätten ska inskränkas av regeringens pågående konfliktutredning. Men IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä menar att debatten är snedvriden.

Strejk för ”industrins undersköterskor”

Strejk för ”industrins undersköterskor”

Tvätteriarbetarna som främst är kvinnor har de sämsta lönerna och arbetar i de sämsta arbetsmiljöerna inom industrin. Det är hög tid att de får bättre villkor och det är nödvändigt för facket att ta denna strid. Allt tal om jämställdhet och solidaritet skulle annars bara vara tomma ord.

Kampen går vidare men nu tackar jag för mig

Helle Klein: Under tio år har jag haft äran att leda er tidning. Stort tack för förtroendet!

Utan kamp förtvinar våra solidariska rötter

Utan kamp förtvinar våra solidariska rötter

När få , om ens någon, upplevt fackliga kraftmätningar lockar låtsaslösningar – som fantasier om ett svenskare Sverige, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

Det är också en styrka att vara pragmatisk

Det är också en styrka att vara pragmatisk

Ett medlemskap i Nato behöver inte betyda att vårt arbete för fred och mot kärnvapen behöver tystna. I bästa fall kan det bli tvärt om, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Avtal 2023

Avtal klart – löneökningar på 7,4 procent på två år

Avtal klart – löneökningar på 7,4 procent på två år

Facken inom industrin har kommit överens med arbetsgivarsidan om ett tvåårigt avtal. Därmed är märket satt.

Risk för strid om låglöne­satsningen

Risk för strid om låglöne­satsningen

Parterna hade inte ens hunnit lämna presskonferensen innan det blev tydligt att en del i industrins avtal verkar tolkas olika. Ska satsningen ingå i det överenskomna löneutrymmet, eller läggas ovanpå?

Fem avgörande frågor i årets avtalsrörelse

Fem avgörande frågor i årets avtalsrörelse

På lördag ska det finnas ett nytt avtal. Fack och arbetsgivare sitter nu i slutförhandlingar för att hinna i tid. Här är fem frågor som återstår att lösa.

Facken säger nej till första avtalsförslaget

Facken säger nej till första avtalsförslaget

”Nivåerna måste upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Strejkar vi svenskar för lite?

Strejkar vi svenskar för lite?

Samförstånd före strejk har länge varit den svenska modellen i praktiken. Men är fackens hot om strejk en nödvändig muskelträning för att hålla sig i trim? Och vilka frågor är så viktiga att facket bör gå ut i strejk?

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

”Det är vår tur att få det bättre”

”Det är vår tur att få det bättre”

Vi LO-medlemmar måste få kompensation för det vi stått tillbaka för under de senaste åren, skriver Rainor Melander, Pappers avdelningsordförande på Väja bruk.

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Många minns hur en kraschad bank på andra sidan jordklotet kan stoppa produktionen och skicka ut tusentals i arbetslöshet. Är det annorlunda den här gången?

Så lyckades tyska facket få högre löner

Så lyckades tyska facket få högre löner

Hur lönerna ökar i konkurrentlandet Tyskland påverkar svensk avtalsrörelse. Men vad betyder de siffror som slungas nedifrån kontinenten? DA reder ut vad som hände när 3,9 miljoner tyska verkstadsarbetare fick ett nytt kollektivavtal.

Missnöje med lågt lönekrav

Missnöje med lågt lönekrav

Inflationen äter upp löneökningarna. På industrier runt om i landet frågar sig många: Varför är det vi arbetare som ska ta smällen?

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.