Industriarbetarnas tidning

Järvklo tar makten i VW:s världsfack

27 juni, 2018

Skrivet av

Johan Järvklo blir en av de mäktigaste fackföreningsledarna i världen. I dag utses han till generalsekreterare i Volkswagens världsfack.

De senaste tio åren har Johan Järvklo varit ordförande för Scania verkstadsklubb i Södertälje med 4 040 medlemmar. Från och med augusti kommer han att veckopendla mellan bostaden i Järna och huvudkontoret i Wolfsburg. Där ska han som den förste icke-tyske generalsekreteraren företräda 648 000 VW-anställda globalt.

– Naturligtvis mycket hedrande men samtidigt lite läskigt. Det är ju en stor organisation med många olika kulturer och traditioner att försöka samordna.

Vad gör ett världsfack?

– Hanterar alla möjliga sorts frågor, högt och lågt. Arbetar fram nya ramavtal för exempelvis inflytande för de anställda, är med och utarbetar strategier för företaget, hur vi på bästa sätt fyller fabrikerna med produktion.

Viktigaste frågan att driva?

– Medbestämmande och stärkt inflytande. Sedan måste man få folk att kämpa för sina rättigheter. Svårigheten är att det ser så olika ut i olika länder och framförallt mellan olika världsdelar. Det blir en utmaning att försöka samordna alla de viljor som finns.

Vad kommer du mest att sakna från Scania?

– Arbetskamraterna. Vi har varit ett bra gäng med en familjär stämning som man känner sig hemma i. Ser folk att man behöver en kram då får man det.

Det lär du inte få i Wolfsburg?

– Troligtvis inte.

Johan Järvklo började jobba på Scania 1995. Då var han 22 år och tog plats på motorverkstan där han fräste topplock.

– Ingen frågade om jag ville vara med i facket. Till slut gick jag in på fackexpedition och frågade: Vill ni inte ha med mig?

Det hände inte så mycket men han gav sig inte.  Snart stod ynglingen från motorverkstaden inne på expeditionen igen.

– Jag var nog rätt irriterad då och frågade nåt i stilen med ”gör ni ingenting på det här stället”. Då fick jag frågan: Vill du gå på kurs?

På den vägen är det. Nu tar vice ordföranden Michael ”Stålis” Lyngsie över ordförandeklubban i verkstadsklubben.

Något råd till honom?

– Tänk framåt och fundera på vad som är relevant för våra medlemmar framöver. Jag kan tycka att fackföreningsrörelsen har fastnat i Ådalen 31. Vårt gamla sätt att jobba känns inte alltid relevant för de yngsta. Men frågorna är desamma: mera pengar i fickan och säkrare jobb.

Hur har du själv varit med och moderniserat facket på Scania?

Vi började jobba på ett annat sätt, närmare medlemmarna. Byggde upp en starkare närvaro ute i grupperna och förde en aktiv dialog med de som var tveksamma till facket. Med tiden fick vi en helt annan organisation och det har gett resultat. Som lägst var bara 68 procent av arbetarna med i facket, idag har vi över 80 procent.

Ditt bästa minne som klubbordförande?

– Oj, det finns många härliga minnen från de här tio åren. De gånger det varit som härligast är nog ändå när jag lyckats hjälpa någon enskild medlem. Sist var det en kvinna som kallade mig för ängel över telefonen.

Till sist: får du en tjänstebil nu?

– Det tror jag inte men nån form av transportmedel behöver jag väl.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Tricket är att bjuda på något jättegott”

”Tricket är att bjuda på något jättegott”

Fackkämpe, ultralöpare – och vegan. Scanias klubbordförande Michael ”Stålis” Lyngsie har svårt att se någon anledning till att äta kött. 

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Korttidsavtal klart på Scania

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

Marie Nilsson: Vi står inför helt nya utmaningar

Marie Nilsson: Vi står inför helt nya utmaningar

Marie Nilsson har omvalts att leda IF Metall. Hon flaggade för tuffa tider i sitt tal, i samband med kongressen.

Så ska industrin bli grönare

Så ska industrin bli grönare

Vätgas ska göra svensk industri mer klimatsmart. Men hur funkar det och kan det skapa fler jobb?

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Dagens Arbete hörde av sig till tre av dem vi mötte under pandemins början. Vad har påverkat mest under coronaåret?

Enträget förhandlande gav extra i potten på Scania

Enträget förhandlande gav extra i potten på Scania

IF Metallklubbarna på Scania har förhandlat fram ett lönepåslag på 3,3 procent. 0,6 procentenheter mer än det centrala avtalet.

Förhandling eller kamp?

Förhandling eller kamp?

Två profilerade klubbordförande inom IF Metall möttes i en mejlväxling för att försöka förstå hur de kan se så olika på lasuppgörelsen.

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Permitterade snart åter till jobbet på Scania

Permitterade snart åter till jobbet på Scania

Under nästa vecka startar Scania upp produktionen i Europa i mindre skala. ”De flesta som permitterats i Sverige kommer tillbaka till jobbet”, säger Michael Lyngsie, IF Metalls klubbordförande på Scania i Södertälje.

Avtal 2023

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Om de allra högsta cheferna får kraftigt höjda ersättningar under avtalsrörelsen blir det svårare för parterna att komma överens, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen vill se en löneökning på 2,0 procent. De föreslår ett engångsbelopp enligt tysk modell om 3000 kronor. De vill även öka företagens makt över arbetstiden.

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

När våra företrädare lämnar oss med svältlöner så måste vi ta saken i våra egna händer och protestera, som resten av världen gör, skriver sex IF Metall-medlemmar.

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers ställer sig bakom LO-samordningen. Det blev klart under förbundsmötet i Uddevalla på söndagen. ”Det känns bra!”, säger Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson.

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Dagens Arbetes poddar Lyssna på de senaste avsnitten

Hej Socialdemokrat! – här är den indragna vallåten från 1968

Hej Socialdemokrat! – här är den indragna vallåten från 1968

1968 fick Socialdemokraterna 50,1 procent av rösterna i riksdagsvalet. Men det var knappast tack vare kampanjlåten ”Hej Socialdemokrat!”. Kalle Lind berättar.

Den bortglömda Linje 2-sången

Den bortglömda Linje 2-sången

Lyssna på Linje 2-sången från kärnkraftsomröstningen 1980. Dagens Arbetes reporter Jonas Nordling har grävt i arkivet – och pratat med linje 2-generalen.

Facket och näringslivet vill se snabbare grön omställning

Facket och näringslivet vill se snabbare grön omställning

Det största hindret för den gröna omställningen är att beslutsfattare och allmänhet inte tror att den kommer att kunna genomföras. Lyssna på podden med Marie Nilsson, Svante Axelsson och Helle Klein.

Fackets starka motstånd mot nazismen

Fackets starka motstånd mot nazismen

Författaren Anna-Lena Lodenius gästar Dagens Arbete Historia. Tillsammans med Harald Gatu och Helle Klein utforskar hon hur arbetarrörelsen hanterat högerextremismen historiskt. Författaren Mats Wingborg ger en nutida internationell utblick.

Facket och flyktingarna

Facket och flyktingarna

Svenska facken smugglade flyktingar, pengar och information under andra världskriget. Norska motståndsmän fick bo i ett hus i centrala Stockholm under täckmanteln att de var grafiska ombudsmän.

Hoten mot de svenska industrijobben

Hoten mot de svenska industrijobben

Svensk basindusti exporterar 90 procent av produkterna. Så hur drabbas Sverige när länder som USA vill rädda sina egna industrijobb? Och hur går det med den gröna omställningen när energikrisen slagit till?

Den stora modebluffen

Den stora modebluffen

När Domsjös trämassa blir viskosfiber i Indien görs det med metoder som har skadat människor och miljö i mer än hundra år. Så varför låtsas svenska ­mode­företag som H&M att det är nytt och fräscht?