Industriarbetarnas tidning

Järvklo tar makten i VW:s världsfack

27 juni, 2018

Skrivet av

Johan Järvklo blir en av de mäktigaste fackföreningsledarna i världen. I dag utses han till generalsekreterare i Volkswagens världsfack.

De senaste tio åren har Johan Järvklo varit ordförande för Scania verkstadsklubb i Södertälje med 4 040 medlemmar. Från och med augusti kommer han att veckopendla mellan bostaden i Järna och huvudkontoret i Wolfsburg. Där ska han som den förste icke-tyske generalsekreteraren företräda 648 000 VW-anställda globalt.

– Naturligtvis mycket hedrande men samtidigt lite läskigt. Det är ju en stor organisation med många olika kulturer och traditioner att försöka samordna.

Vad gör ett världsfack?

– Hanterar alla möjliga sorts frågor, högt och lågt. Arbetar fram nya ramavtal för exempelvis inflytande för de anställda, är med och utarbetar strategier för företaget, hur vi på bästa sätt fyller fabrikerna med produktion.

Viktigaste frågan att driva?

– Medbestämmande och stärkt inflytande. Sedan måste man få folk att kämpa för sina rättigheter. Svårigheten är att det ser så olika ut i olika länder och framförallt mellan olika världsdelar. Det blir en utmaning att försöka samordna alla de viljor som finns.

Vad kommer du mest att sakna från Scania?

– Arbetskamraterna. Vi har varit ett bra gäng med en familjär stämning som man känner sig hemma i. Ser folk att man behöver en kram då får man det.

Det lär du inte få i Wolfsburg?

– Troligtvis inte.

Johan Järvklo började jobba på Scania 1995. Då var han 22 år och tog plats på motorverkstan där han fräste topplock.

– Ingen frågade om jag ville vara med i facket. Till slut gick jag in på fackexpedition och frågade: Vill ni inte ha med mig?

Det hände inte så mycket men han gav sig inte.  Snart stod ynglingen från motorverkstaden inne på expeditionen igen.

– Jag var nog rätt irriterad då och frågade nåt i stilen med ”gör ni ingenting på det här stället”. Då fick jag frågan: Vill du gå på kurs?

På den vägen är det. Nu tar vice ordföranden Michael ”Stålis” Lyngsie över ordförandeklubban i verkstadsklubben.

Något råd till honom?

– Tänk framåt och fundera på vad som är relevant för våra medlemmar framöver. Jag kan tycka att fackföreningsrörelsen har fastnat i Ådalen 31. Vårt gamla sätt att jobba känns inte alltid relevant för de yngsta. Men frågorna är desamma: mera pengar i fickan och säkrare jobb.

Hur har du själv varit med och moderniserat facket på Scania?

Vi började jobba på ett annat sätt, närmare medlemmarna. Byggde upp en starkare närvaro ute i grupperna och förde en aktiv dialog med de som var tveksamma till facket. Med tiden fick vi en helt annan organisation och det har gett resultat. Som lägst var bara 68 procent av arbetarna med i facket, idag har vi över 80 procent.

Ditt bästa minne som klubbordförande?

– Oj, det finns många härliga minnen från de här tio åren. De gånger det varit som härligast är nog ändå när jag lyckats hjälpa någon enskild medlem. Sist var det en kvinna som kallade mig för ängel över telefonen.

Till sist: får du en tjänstebil nu?

– Det tror jag inte men nån form av transportmedel behöver jag väl.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Korttidsavtal klart på Scania

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

Så ska industrin bli grönare

Så ska industrin bli grönare

Vätgas ska göra svensk industri mer klimatsmart. Men hur funkar det och kan det skapa fler jobb?

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Dagens Arbete hörde av sig till tre av dem vi mötte under pandemins början. Vad har påverkat mest under coronaåret?

Enträget förhandlande gav extra i potten på Scania

Enträget förhandlande gav extra i potten på Scania

IF Metallklubbarna på Scania har förhandlat fram ett lönepåslag på 3,3 procent. 0,6 procentenheter mer än det centrala avtalet.

Förhandling eller kamp?

Förhandling eller kamp?

Två profilerade klubbordförande inom IF Metall möttes i en mejlväxling för att försöka förstå hur de kan se så olika på lasuppgörelsen.

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Permitterade snart åter till jobbet på Scania

Permitterade snart åter till jobbet på Scania

Under nästa vecka startar Scania upp produktionen i Europa i mindre skala. ”De flesta som permitterats i Sverige kommer tillbaka till jobbet”, säger Michael Lyngsie, IF Metalls klubbordförande på Scania i Södertälje.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Facket på Scania vill ha korttidsavtal på plats innan helgen

Ingen lösning om korttidsarbete på plats ännu, när Scania meddelar att de stänger ner i Sverige. ”Allt händer så fort och vi har inte alla svar”, säger IF Metall-klubbens ordförande i Södertälje, Michael Lyngsie.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Underbemanning tär på Samhalls personal

Samhall i Karlstad har varit framgångsrikt att vinna kunder. Men personalen räcker inte till. Varje morgon träffas driftledarna för att få ihop folk till alla uppdragen. ”Vi bara kör”, säger Robert Hallstensson.

Dags att agera, närings­ministern

Helle Klein: ”Det sociala företaget blev ett vinstjagande bemanningsbolag som förstör både människor och marknad.”

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar ­äldreboenden, mat­affärer och gym. Utan skydd. De trängs på bussar och i små fikarum. Samhalls städare glömdes bort under pandemin.

HR styr allt men slipper ta ansvaret

Dagens Arbetes Elinor Torp om en yrkesgrupp som bestämmer allt mer, utan att behöva stå till svars. Det visar sig inte minst i granskningen av Samhall.