Industriarbetarnas tidning

Framtidens kontrollrum kartläggs

16 augusti, 2018

Skrivet av

Jan Johansson, professor i industriell produktionsmiljö. Foto: Luleå tekniska universitet.

Framtidens bruk ser inte ut som dagens. Hur skapar man en bra arbetsplats när allt digitaliseras? Det ska forskare undersöka på SSAB.
– Vi vill se vilka krav som ställs på arbetskraften i framtiden, säger Tomas Karlsson, ordförande i järnbruksklubben, som är med i projektet.

Industri 4.0

Begreppet Industrie 4.0 formades av den tyska regeringen, och beskrivs som nästa stora industriella revolution.

Den virtuella och fysiska världen sammanlänkas, maskinerna blir autonoma och fabrikerna smarta. Beslutsfattande överlåts till algoritmer.

För anställda kan det innebära en möjlighet till bättre arbetsmiljö, men också risker med ökad stress och att arbeten slås ut.

Forskningsprojektet Attraktiva arbetsplatser genom Industri 4.0 pågår till 2022 och är ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet, SSAB och IF Metall.

Processoperatören lutar sig tillbaka i stolen. Kontrollrummet är nytt och fräscht och utanför ett stort fönster vajar palmer sakta i solen.

Rakt fram finns hundra skärmar. Det räcker att flytta blicken en aning för att se den som är aktuell just nu.

Det är dags för lunch. VR-glasögonen åker av och operatören är tillbaka i skrubben i järnbrukets källare. Utanför är det mörkt och snöglopp.

Är det så här framtidens processindustri kommer att se ut? Det är inte omöjligt, tror Jan Johansson, professor i industriell produktionsmiljö vid Luleå tekniska universitet. Frågan är om det är önskvärt.

Han leder ett forskningsprojekt om framtidens metallindustri i samarbete med SSAB Luleå och IF Metall. Hur kommer arbetsförhållandena se ut, vad behöver man lära sig? Hur blir arbetsplatsen lockande?

– SSAB står inför stora förändringar. Vi ska öka deras beredskap att hantera det ur ett arbetsmiljöperspektiv.

Rörelsen mot mer digitalisering pågår hela tiden. Forskarna ska kartlägga hur arbetsplatsen fungerar, ha workshops med dem som jobbar och studera annan forskning och andra länder. I Tyskland har man till exempel kommit längre med det som kallas Industri 4.0.

– Sen ska vi se om vi kan ge några råd, men SSAB bestämmer själva hur de ska göra, säger Jan Johansson.

Forskarna ska studera tre delar av arbetsplatsen:

Operatörerna. Redan i dag går arbetet mot mer och mer kontrollrum.

– Det kan nog attrahera fler unga, och fler kvinnor, tror IF Metalls Tomas Karlsson.

Nu ligger kontrollrummen nära verksamheten. I framtiden, tror han, kanske allt styrs från ett centralt kontrollrum. Jobbet blir mer automatiserat – och avancerat. Gränsen tjänstemän/arbetare suddas ut.

Underhåll. Hur ser framtidens reparatörer ut? Det blir vanligare att felsökningen sker på distans, ofta av leverantören själv. Felsökningen byggs in i systemen.

Entreprenörer. Här finns två typer. Dels teknisk kompetens som köps in utifrån. Dels personer som kommer in och jobbar på arbetsplatsen. Då finns risken att säkerheten blir lidande. Företagen behöver inte ha ett dåligt säkerhetstänk i sig, men när entreprenörerna blir många blir det svårt att samordna, och säkerhetskulturerna kan se olika ut.

Jan Johansson tycker att det är bra att facket är med redan från början. IF Metall ska få särskilda workshops för att bygga upp kompetens.

– IF Metall har aldrig sagt nej till ny teknik. Är vi långt fram teknikmässigt kanske företagen blir kvar i Sverige, eller så flyttar företag tillbaka hit, säger Tomas Karlsson.

Jan Johansson berömmer fackets inställning att vara mer rädd för den gamla tekniken än den nya.

– Det är klarsynt, och en skillnad mot till exempel fackliga företrädare i södra Europa och USA.

De tekniska möjligheterna är hur många som helst, säger Jan Johansson. Förutom VR kan man jobba med AR, augmented reality eller förstärkt verklighet. Genom ett par glasögon kan operatören se verkligheten, med olika saker pålagt, till exempel instruktioner. Även ”Big data”, de enorma mängder data man kan samla in och bearbeta digitalt, kan förändra arbetet.

Hur blir det då om 5–10 år, kommer en processoperatör sitta med VR-glasögon i kontrollrummet?

– Jag hoppas inte på det, det känns inte så kul! säger Jan Johansson.

I stället vill han skapa rum där operatören och reparatören träffas. Målet är att skapa en human industri, och det gäller därför att se med viss skepsis på den nya tekniken.

– Vi är positiva till ny teknik, men man måste tänka på de sociala konsekvenserna.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Låt industrin bli det gröna navet

Låt industrin bli det gröna navet

Med rätt satsningar kan återhämtningen efter coronakrisen bli språngbrädan som åstadkommer den nödvändiga klimatomställningen, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Här kan industri­arbetare lära känna nyaste tekniken

Här kan industri­arbetare lära känna nyaste tekniken

På lärfabriken i tyska Bochum får industriarbetare fundera på hur tekniken bäst kan anpassas till arbetsplatsen och människorna.

Allt mer ensamt när robotar ersätter arbetskamrater

Allt mer ensamt när robotar ersätter arbetskamrater

Färre arbetare och smartare maskiner. På SKF:s ”världsklass-fabrik” ersätts människan av förarlösa truckar och robotar. ”En tickande social bomb”, varnar forskare.

Virtuell värld skyddar montörer

Virtuell värld skyddar montörer

VR-glasögon och smarta kläder ska förhindra att du blir skadad på jobbet.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

Vilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

AI kan öka stressen på jobbet

AI kan öka stressen på jobbet

Den snabba utvecklingen av artificiell intelligens gör att allt fler arbetsuppgifter tas över av robotar. Ändå är arbetsdagen lika lång. Så behöver det inte vara, menar forskaren Pontus Strimling.

”Det är märkligt att så lite hänt”

”Det är märkligt att så lite hänt”

Robotar och automation har ersatt många tunga och smutsiga industrijobb. I vården finns däremot få hjälpmedel som minskar belastningen. I en gemensam intervju får IF Metalls och Kommunals ordförande svara på varför det ser ut som det gör och vad som behöver ändras.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.