Industriarbetarnas tidning

Datorspel som tar tid och berör

25 januari, 2019

Skrivet av

Långsamma spel.Nytänkande spelutvecklare utmanar idén att datorspel alltid måste vara roliga. I stället tillåts vardagslivet ta plats och tid.

Allt det som är tröttsamt i verkligheten får nu ett särskilt skimmer i digital form. Raka sig, äta havregrynsgröt och tvätta kläderna. Vardagen har till sist fått en självklar plats också i datorspelen.

En ny våg av storspel, nu senast Rockstar Games Red Dead Redemption 2, har övergivit tanken på att utesluta tråkiga och repetitiva spelmoment. Tvärtom gör spelen en stor sak av livets måsten: äta, sova och spara ihop pengar till tågbiljetten. Allt tvingas du göra själv.

På ett sätt är det en svårbegriplig trend. Länge var datorspelen rena nöjesprodukter, tänkta att underhålla för stunden och ge snabb tillfredsställelse. Hur spelet kändes var viktigast. Något så enkelt som hur högt karaktären hoppade kunde vara avgörande för hur det togs emot av kritiker och konsumenter.

Kraftigare datorer och konsoler har möjliggjort vidöppna spelvärldar och en valfrihet som åtminstone upplevs som obegränsad. Ett tekniksprång som har använts till att skapa än mer bombastiska spelupplevelser, men också världar där varje liten detalj lever och andas. För första gången verkar det vara inom räckhåll att återge vardagslivets svårfångade komplexitet.

Mindre spelutvecklare har länge intresserat sig för vad som kan beskrivas som ”tråkiga” spel. Papers, Please av Lucas Pope utforskade arbetet som passkontrollant i en fiktiv öststat, medan en uppsjö av simulatorspel har erbjudit realistiska återgivningar av bland annat livet som truckförare och lagerarbetare.

Men att kalla spelen för tråkiga är egentligen orättvist. Snarare är det en fördjupning av vad som gjorde spelmediet så engagerande till att börja med: känslan av delaktighet, att själv kunna påverka utgången. När vardagssysslorna inkluderas även i de största spelproduktionerna förstärks upplevelsen av att det är på riktigt.

Ur Papers, Please.

Vardagens intrång har ytterligare en konsekvens: att underhållningsvåldet har blivit svårare att distansera sig ifrån. Inte för att våldet är grövre än tidigare, utan för att det numera existerar i en värld där människor går till jobbet på morgonen och kommer hem på kvällen.

Att själv spänna hanen och skjuta någon som du nyss delat en middag med är så mycket svårare än att meja ner de horder av nazister som sedan Wolfenstein 3D befolkat moderna storspel. Och kanske är detta ett tecken på att idén om vad ett datorspel är har breddats?

Vardagen får ett särskilt skimmer i digital form för att den betyder och berättar något. Tanken på att spel först och främst ska vara roliga tycks förlegad. I stället växer en ny generation av utvecklare och spelare fram som vill beröra och bli berörda.

Tre spel fyllda av vardag

Red Dead Redemption 2,

Rockstar Games (2018)

En enorm och oförglömlig western. Kräver ett nästan oändligt tålamod – aldrig tidigare har ett storspel varit så här stillsamt – men få spel lyckas involvera spelaren i sin värld på samma sätt.

Stardew Valley,

Eric Barone (2016)

Efter att ha ärvt en släktings gård överger du ditt liv i storstaden. Sedan händer inte så mycket mer: du inhandlar frön, vattnar grödorna och lär känna dina nya grannar.

Life is Strange,

Dontnod Entertainment (2015)

På en lektion upptäcker fotografistudenten Max Caulfield att hon har förmågan att vrida tillbaka tiden. Något som gör att konsekvenser av dina val väger ovanligt tungt.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

Battlefield 3

När fabriken invaderas av fiender

Smältugnar, kraftstationer och maskinverkstäder. Ibland hämtar tv-spelen inspiration från välkända fabriksmiljöer.

Julens bästa kulturklappar

Sällskapsspel, böcker, tid – eller ett gåvokort för fem fotbollslag i Kenya. Kolla in våra förslag till under-granen-presenter som inte kostar skjortan.

Välkommen till spelbunkern

I ett överblivet skyddsrum i Södertälje värnar en tv-spelsförening om en försvinnande gemenskap: att krypa ihop i nedsuttna soffor och saccosäckar och spela tillsammans. Läs eller ladda ner och lyssna på reportaget.

Pixlar som slår i magen

En tilltufsad figur rör sig utmed stadens gator och avenyer. När solen når över horisonten bryter morgonljuset oregelbundet runt siluetten, bildar fladdriga skuggor på asfalten. Nattens kyla har slagit rot långt in i märgen, tycks omöjlig att undfly. Magen svider av hunger. Det är du. I spelet ”Hobo: Tough Life, utvecklat av den tjeckiska spelstudion […]

Tips för en fin hemester

Nej, sommaren 2020 lär inte bli de spännande resornas sommar. Det går att göra nåt bra av den ändå. Här är DA-redaktionens bästa tips för dig som semestrar hemma.

Nya vinklar på Palme och Sträng

När Olof Palme uppmärksammas gäller det nästan alltid mordet. Men Palme, tillsammans med Gunnar Sträng, var med och skapade välfärdslandet Sverige. Journalisten Lennart Lund tipsar om böcker som ger nya perspektiv på dem båda.

Från debutbok till stor­satsning i amerikansk streamingtjänst

DA träffade Simon Stålenhag hösten 2015, när han nått framgångar med boken Ur varselklotet. Nu har tv-serien som baseras på hans böcker premiär på Amazon Prime.

Litterär pandemi för karantänsoffan

I tusentals år har pandemierna och farsoterna dragit genom litteraturen och lämnat lidande och död i sina spår – men även en stor portion kärlek och framtidstro. Dagens Arbete ger dig tipsen till karantänsoffan.

På vissa arbetsplatser har de anställda eget gym, andra egen bagarstuga. På bruket i Husum har man både och. Foto: Lina Larsson

”Kul att göra något tillsammans”

På pappersbruket i Husum kan de anställda baka tunnbröd om de vill. En gammal bagarstuga står öppen för dem året om.

Det nya ljudet från Bakersfield

Miljoner fattigbönder tvingades fly sina hem och samlades i nödtorftiga läger. I dessa utanförskapsområden växte den amerikanska arbetarklassen­s musik fram: en modern, uppkäftig country and western.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Marcus Bolin

Pappers: Kravet på 4 procent ligger fast

Trots lågkonjunktur och krisande tider för tidningspapper kommer Pappers fortsätta kräva fyraprocentiga lönepåslag för sina medlemmar.

Arbetsgivarna: Krympande kaka att fördela

Läge att ”besinna sig”, anser industrins chefsekonomer inför att de pausade löneförhandlingarna ska återupptas. Men facken kräver 3 procent från den 1 april.

”Våra beslut påverkar alla medlemmar”

Avtalsförhandlingarna drar snart i gång igen och Lizette Lindqvist är en av dem som har makt över resultatet.

”För många arbetare var det ingen hemester”

”Hemestern” är slut för alla som har så mycket pengar att det är exotiskt att inte resa utomlands. För oss andra börjar i stället kampen mot nollavtal och allt sämre anställningsskydd, skriver truckföraren Zara Biske.

IF Metall: Vår utgångspunkt är 3 procent

Industriarbetsgivarna har svårt att se något utrymme för höjda löner i höstens avtalsrörelse, men facket utgår fortfarande från sitt bud på 3 procents löneökningar.

Pontus Georgsson

Pappers: Slopa aktieutdelningarna

Företagen inom massa- och pappersindustrin bör avstå från aktieutdelningar. Det anser Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson som nu tecknat avtal om korttidsarbete med Industriarbetsgivarna.

LO och Svenskt Näringsliv: Förläng alla avtal

LO och Svenskt Näringsliv är överens. Nu uppmanar de alla fackförbund och arbetsgivarorganisationer att skjuta upp årets avtalsrörelse till hösten.

Industrin skjuter upp avtalsrörelsen

Facken inom industrin och arbetsgivarna säger ja till att skjuta fram avtalsrörelsen. Även Pappers förlänger avtalet. ”Vi befinner oss mitt i en pandemi. Det är inte läge att bråka om löner och villkor”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Arbetsrätt Striden om las

”Använd strejken mot försämringarna som föreslås”

Det finns ingen anledning att sätta sig vid ett förhandlingsbord där försämringar kommer att bli vägledande, skriver sex tidigare förtroendevalda inom IF Metall.

”Vi förhandlar för att stärka tryggheten”

En stark industri kräver yrkesskickliga industriarbetare med uppdaterade kunskaper och trygga jobb, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

LO-förbunden eniga: Las-förhandlingarna återupptas

På ett extrainsatt representantskap på fredagen beslutades att förhandlingarna om las, lagen om anställningsskydd, ska fortsätta.

Pappers vill ha en ”tredje väg” i las-förhandlingarna

Pappers planerar att säga nej till fortsatta förhandlingar om anställningstryggheten. I stället föreslår förbundet en ”tredje väg” – att föra in frågan i avtalsrörelsen.

Industriarbetsgivarna: Vi ska inte förhandla utifrån politikernas förslag

Mer fokus på kompetens än turordning. Det hoppas Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf blir resultatet när parterna de närmaste månaderna ska förhandla om anställningsskyddet.

Öppnare förhandlingar ska lösa vårens LO-kaos

En rejäl omstart, mer insyn och inflytande och några röda linjer som inte får korsas – så hoppas LO läka ihop sprickan som uppstått under diskussionerna om arbetsrätten.

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.