Industriarbetarnas tidning

Datorspel som tar tid och berör

25 januari, 2019

Skrivet av

Långsamma spel.Nytänkande spelutvecklare utmanar idén att datorspel alltid måste vara roliga. I stället tillåts vardagslivet ta plats och tid.

Allt det som är tröttsamt i verkligheten får nu ett särskilt skimmer i digital form. Raka sig, äta havregrynsgröt och tvätta kläderna. Vardagen har till sist fått en självklar plats också i datorspelen.

En ny våg av storspel, nu senast Rockstar Games Red Dead Redemption 2, har övergivit tanken på att utesluta tråkiga och repetitiva spelmoment. Tvärtom gör spelen en stor sak av livets måsten: äta, sova och spara ihop pengar till tågbiljetten. Allt tvingas du göra själv.

På ett sätt är det en svårbegriplig trend. Länge var datorspelen rena nöjesprodukter, tänkta att underhålla för stunden och ge snabb tillfredsställelse. Hur spelet kändes var viktigast. Något så enkelt som hur högt karaktären hoppade kunde vara avgörande för hur det togs emot av kritiker och konsumenter.

Kraftigare datorer och konsoler har möjliggjort vidöppna spelvärldar och en valfrihet som åtminstone upplevs som obegränsad. Ett tekniksprång som har använts till att skapa än mer bombastiska spelupplevelser, men också världar där varje liten detalj lever och andas. För första gången verkar det vara inom räckhåll att återge vardagslivets svårfångade komplexitet.

Mindre spelutvecklare har länge intresserat sig för vad som kan beskrivas som ”tråkiga” spel. Papers, Please av Lucas Pope utforskade arbetet som passkontrollant i en fiktiv öststat, medan en uppsjö av simulatorspel har erbjudit realistiska återgivningar av bland annat livet som truckförare och lagerarbetare.

Men att kalla spelen för tråkiga är egentligen orättvist. Snarare är det en fördjupning av vad som gjorde spelmediet så engagerande till att börja med: känslan av delaktighet, att själv kunna påverka utgången. När vardagssysslorna inkluderas även i de största spelproduktionerna förstärks upplevelsen av att det är på riktigt.

Ur Papers, Please.

Vardagens intrång har ytterligare en konsekvens: att underhållningsvåldet har blivit svårare att distansera sig ifrån. Inte för att våldet är grövre än tidigare, utan för att det numera existerar i en värld där människor går till jobbet på morgonen och kommer hem på kvällen.

Att själv spänna hanen och skjuta någon som du nyss delat en middag med är så mycket svårare än att meja ner de horder av nazister som sedan Wolfenstein 3D befolkat moderna storspel. Och kanske är detta ett tecken på att idén om vad ett datorspel är har breddats?

Vardagen får ett särskilt skimmer i digital form för att den betyder och berättar något. Tanken på att spel först och främst ska vara roliga tycks förlegad. I stället växer en ny generation av utvecklare och spelare fram som vill beröra och bli berörda.

Tre spel fyllda av vardag

Red Dead Redemption 2,

Rockstar Games (2018)

En enorm och oförglömlig western. Kräver ett nästan oändligt tålamod – aldrig tidigare har ett storspel varit så här stillsamt – men få spel lyckas involvera spelaren i sin värld på samma sätt.

Stardew Valley,

Eric Barone (2016)

Efter att ha ärvt en släktings gård överger du ditt liv i storstaden. Sedan händer inte så mycket mer: du inhandlar frön, vattnar grödorna och lär känna dina nya grannar.

Life is Strange,

Dontnod Entertainment (2015)

På en lektion upptäcker fotografistudenten Max Caulfield att hon har förmågan att vrida tillbaka tiden. Något som gör att konsekvenser av dina val väger ovanligt tungt.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Du sköna nya spelvärld

Du sköna nya spelvärld

Banbrytande ljussättning och nästan obefintliga laddningstider kan förändra hur tv-spel ser ut och fungerar. Förhoppningarna efter att Xbox Series X och Playstation 5 lanserades i november är stora.

När fabriken invaderas av fiender

När fabriken invaderas av fiender

Smältugnar, kraftstationer och maskinverkstäder. Ibland hämtar tv-spelen inspiration från välkända fabriksmiljöer.

Julens bästa kulturklappar

Julens bästa kulturklappar

Sällskapsspel, böcker, tid – eller ett gåvokort för fem fotbollslag i Kenya. Kolla in våra förslag till under-granen-presenter som inte kostar skjortan.

Välkommen till spelbunkern

Välkommen till spelbunkern

I ett överblivet skyddsrum i Södertälje värnar en tv-spelsförening om en försvinnande gemenskap: att krypa ihop i nedsuttna soffor och saccosäckar och spela tillsammans. Läs eller ladda ner och lyssna på reportaget.

Pixlar som slår i magen

En tilltufsad figur rör sig utmed stadens gator och avenyer. När solen når över horisonten bryter morgonljuset oregelbundet runt siluetten, bildar fladdriga skuggor på asfalten. Nattens kyla har slagit rot långt in i märgen, tycks omöjlig att undfly. Magen svider av hunger. Det är du. I spelet ”Hobo: Tough Life, utvecklat av den tjeckiska spelstudion […]

DA möter: Volontärerna i Nyvång

DA möter: Volontärerna i Nyvång

Följ med till museet vid Nyvångs gruva och träffa entusiasterna som håller det vid liv. Ett samtal om vikten av att vårda minnet av både bygdens och släktens historia.

Volontärerna i Nyvång älskar sin hembygd

Volontärerna i Nyvång älskar sin hembygd

Runt om i Sverige kämpar ideella krafter för att hålla minnen av gamla arbetsplatser vid liv. Som i skånska Nyvång. Här låg en gång Nordens största kolgruva. Men nu tycks även museiföreningen sjunga på sista versen.

Kajsa svarar på snapchat-signaler

Kajsa svarar på snapchat-signaler

Att Jeff Bernysson har en hund, två minigrisar, tre katter och fyra vaktlar kanske inte är så udda. Men så har han ett dussin papegojor också. Här berättar han om  … …  hur det började Jag tycker om alla djur, men särskilt fåglar och i synnerhet papegojor. Min farbror hade en blågul ara i många år och det […]

Spionförfattaren som själv var agent

Spionförfattaren som själv var agent

John le Carrés romaner är lika vindlande och ­snåriga som den värld av spioner han skildrar. DA:s deckarexpert Lennart Lund följer under­rättelseagenten George Smiley genom decennierna.

Vilda fångar

Vilda fångar

Under tio års tid har fotografen Julia Lindemalm skildrat djurparker och vår obesvarade kärlek till vilda djur.

DA granskar skuggsamhället

Åtal mot bolaget som städade hos statsministern

Åtal mot bolaget som städade hos stats­ministern

Företagaren som anlitat svart arbetskraft för att städa Magdalena Anderssons villa, åtalas för brott mot utlänningslagen. Städerskan Chilo kommenterar: ”Nyheten gör mig glad, äntligen skipas rättvisa.”

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Statsministerns städerska fick svarta pengar direkt av ägaren till städbolaget. Hans tidigare firma är dömd för ekonomisk brottslighet och han själv är ökänd hos facket som en oseriös aktör.

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Bland underentreprenörerna i Projekt Rosenbad finns ett stort städbolag som bryter mot lag och avtal. Anställda vittnar om hemska arbetsförhållanden.

Vi städar Sverige – utanför lagen

Vi städar Sverige – utanför lagen

Dagens Arbete fortsätter granskningen av Sveriges laglösa arbetsliv där kriminella bolag mjölkar staten på miljarder.
Det är valår och vi lyfter människorna som städar vårt land, från verkstadsgolv till statsministerns villa.

LO-ordföranden: Facken larmar om fusk – men myndigheterna gör ingenting

LO-ordföranden: Facken larmar om fusk – men myndigheterna gör ingenting

Kan fackförbunden göra mer för att få bukt med skuggsamhället? Nu svarar LO-ordföranden Susanna Gideonsson på kritiken. ”När allt ser bra ut på papperet måste vi ha någon som slår larm”, säger hon.

Arbetslivs­kriminalitet: Kollektivavtal ingen garanti för schysta villkor

Arbetslivs­kriminalitet: Kollektivavtal ingen garanti för schysta villkor

Till Syndikalisterna söker sig människor i hopp om att få ut löner som deras arbetsgivare struntat i att betala. Flera har försökt få hjälp av de LO-förbund som finns på arbetsplatsen, men utan resultat.

Så ska Sverige få kontroll över fusket i arbetslivet

Så ska Sverige få kontroll över fusket i arbetslivet

Genom regionala ”Akrim-center”, liknande dem i Norge, vill regeringen städa upp på svensk arbetsmarknad.

”Hela branscher korrumperas”

”Hela branscher korrumperas”

Grov brottslighet, människohandel och modernt slaveri – kriminaliteten är omfattande på svensk arbetsmarknad. Nu krävs förändringar på en rad områden, säger Ola Pettersson, ordförande i Delegationen mot arbetslivskriminalitet. 

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

”När vi följer pengarna så ser vi att ersättning betalas ut, men sen går tillbaka igen. Arbetarna har alltså inte fått behålla pengarna”, säger Skatteverkets samordnare Nina Blomkvist.

De jobbade med syra utan skyddskläder

De jobbade med syra utan skyddskläder

Städarnas berättelser: Monika, Milan och Boris städar livsmedelsindustrin och vittnar om en vardag fylld av rädsla i arbetet hos kriminella bolag.

Så har skugg­samhället vuxit fram

Så har skugg­samhället vuxit fram

En rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.