Industriarbetarnas tidning

Datorspel som tar tid och berör

25 januari, 2019

Skrivet av

Långsamma spel.Nytänkande spelutvecklare utmanar idén att datorspel alltid måste vara roliga. I stället tillåts vardagslivet ta plats och tid.

Allt det som är tröttsamt i verkligheten får nu ett särskilt skimmer i digital form. Raka sig, äta havregrynsgröt och tvätta kläderna. Vardagen har till sist fått en självklar plats också i datorspelen.

En ny våg av storspel, nu senast Rockstar Games Red Dead Redemption 2, har övergivit tanken på att utesluta tråkiga och repetitiva spelmoment. Tvärtom gör spelen en stor sak av livets måsten: äta, sova och spara ihop pengar till tågbiljetten. Allt tvingas du göra själv.

På ett sätt är det en svårbegriplig trend. Länge var datorspelen rena nöjesprodukter, tänkta att underhålla för stunden och ge snabb tillfredsställelse. Hur spelet kändes var viktigast. Något så enkelt som hur högt karaktären hoppade kunde vara avgörande för hur det togs emot av kritiker och konsumenter.

Kraftigare datorer och konsoler har möjliggjort vidöppna spelvärldar och en valfrihet som åtminstone upplevs som obegränsad. Ett tekniksprång som har använts till att skapa än mer bombastiska spelupplevelser, men också världar där varje liten detalj lever och andas. För första gången verkar det vara inom räckhåll att återge vardagslivets svårfångade komplexitet.

Mindre spelutvecklare har länge intresserat sig för vad som kan beskrivas som ”tråkiga” spel. Papers, Please av Lucas Pope utforskade arbetet som passkontrollant i en fiktiv öststat, medan en uppsjö av simulatorspel har erbjudit realistiska återgivningar av bland annat livet som truckförare och lagerarbetare.

Men att kalla spelen för tråkiga är egentligen orättvist. Snarare är det en fördjupning av vad som gjorde spelmediet så engagerande till att börja med: känslan av delaktighet, att själv kunna påverka utgången. När vardagssysslorna inkluderas även i de största spelproduktionerna förstärks upplevelsen av att det är på riktigt.

Ur Papers, Please.

Vardagens intrång har ytterligare en konsekvens: att underhållningsvåldet har blivit svårare att distansera sig ifrån. Inte för att våldet är grövre än tidigare, utan för att det numera existerar i en värld där människor går till jobbet på morgonen och kommer hem på kvällen.

Att själv spänna hanen och skjuta någon som du nyss delat en middag med är så mycket svårare än att meja ner de horder av nazister som sedan Wolfenstein 3D befolkat moderna storspel. Och kanske är detta ett tecken på att idén om vad ett datorspel är har breddats?

Vardagen får ett särskilt skimmer i digital form för att den betyder och berättar något. Tanken på att spel först och främst ska vara roliga tycks förlegad. I stället växer en ny generation av utvecklare och spelare fram som vill beröra och bli berörda.

Tre spel fyllda av vardag

Red Dead Redemption 2,

Rockstar Games (2018)

En enorm och oförglömlig western. Kräver ett nästan oändligt tålamod – aldrig tidigare har ett storspel varit så här stillsamt – men få spel lyckas involvera spelaren i sin värld på samma sätt.

Stardew Valley,

Eric Barone (2016)

Efter att ha ärvt en släktings gård överger du ditt liv i storstaden. Sedan händer inte så mycket mer: du inhandlar frön, vattnar grödorna och lär känna dina nya grannar.

Life is Strange,

Dontnod Entertainment (2015)

På en lektion upptäcker fotografistudenten Max Caulfield att hon har förmågan att vrida tillbaka tiden. Något som gör att konsekvenser av dina val väger ovanligt tungt.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Du sköna nya spelvärld

Du sköna nya spelvärld

Banbrytande ljussättning och nästan obefintliga laddningstider kan förändra hur tv-spel ser ut och fungerar. Förhoppningarna efter att Xbox Series X och Playstation 5 lanserades i november är stora.

När fabriken invaderas av fiender

När fabriken invaderas av fiender

Smältugnar, kraftstationer och maskinverkstäder. Ibland hämtar tv-spelen inspiration från välkända fabriksmiljöer.

Julens bästa kulturklappar

Julens bästa kulturklappar

Sällskapsspel, böcker, tid – eller ett gåvokort för fem fotbollslag i Kenya. Kolla in våra förslag till under-granen-presenter som inte kostar skjortan.

Välkommen till spelbunkern

Välkommen till spelbunkern

I ett överblivet skyddsrum i Södertälje värnar en tv-spelsförening om en försvinnande gemenskap: att krypa ihop i nedsuttna soffor och saccosäckar och spela tillsammans. Läs eller ladda ner och lyssna på reportaget.

Pixlar som slår i magen

En tilltufsad figur rör sig utmed stadens gator och avenyer. När solen når över horisonten bryter morgonljuset oregelbundet runt siluetten, bildar fladdriga skuggor på asfalten. Nattens kyla har slagit rot långt in i märgen, tycks omöjlig att undfly. Magen svider av hunger. Det är du. I spelet ”Hobo: Tough Life, utvecklat av den tjeckiska spelstudion […]

Han gör landets alla liar

Han gör landets alla liar

Nyslagna ängar gav plats för ängsblommor och ljus. Förr hade varje by sina egna liesmeder, men i dag återstår bara en enda i hela Sverige, Mattias Helje i Lima.

”Skiftjobbet ger mig egentid”

”Skiftjobbet ger mig egentid”

Nattarbete kan slita på hälsan. Eller ge möjlighet att bygga en stark kropp. Sodapannebrännare Sara Lind jobbar på det senare.

Välkommen till fåglarnas rike

Välkommen till fåglarnas rike

Under en längre sjukhusvistelse i tonåren blev naturen, fåglarna och fotograferandet det som höll Jonas Classon uppe. I dag är han en av de mest uppmärksammade fågelfotograferna i Europa.

Hela hans hem är en tidsresa

Hela hans hem är en tidsresa

Går det att skapa ett hem med enbart loppisprylar? Volvoarbetaren Christer Grindhage är på god väg. Varje rum inreds efter en tidsepok.

Tusen problem – en syndabock

Tusen problem – en syndabock

Allt är skit och åt helvete i landet som var bättre förr. I boken Det svenska missnöjet berättar folk vad de tycker fungerar dåligt.