Skäms inte för att själen är trasig

På arbetet måste vi kunna tala lika öppet om den psykiska ohälsan som att kroppen värker, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Vi behöver påminna oss om att de som hörs mest i sociala medier inte är flest”

Krönika, Alexandra Pascalidou. 

Li Shufu och Geely steg in i Mercedes för två år sedan ”genom bakdörren men med stora mål”, enligt Der Spiegel. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Elbilen banar väg för industripolitiken

PERSPEKTIV I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Harald Gatu, reporter.

Tyska Der Spiegel utmålar landets bilindustri som ”idéfattig, lat och ängslig”.

De senaste veckornas nyheter från Tyskland visar att landets fordonsindustri pressas av elektrifieringen. 10 000 jobb bort från Audi, nästan lika många från Mercedes och det var känt sedan tidigare att leverantörsjätten Continental vill kapa 20 000 jobb. Allt handlar om elektricitet. Som en av Mercedes-topparna sa: Fordonsindustrin genomgår just nu den största omvandlingen i sin historia.

Tydligare kan det knappast sägas. Tysk bilindustri har länge levt på devisen ”Vorsprung durch Technik” (”försprång genom teknik”), ett tekniskt försprång symboliserat i kvalitetsstämpeln Made in Germany. Prestigebilar som signalerat teknisk fulländning, avancerad ingenjörskonst och status. Försprånget håller på att glida ur tyskarna. I dag påstås amerikanska Waymo, som utvecklar självkörande fordon, ha ett börsvärde lika stort som Volkswagen, Mercedes och BMW tillsammans.

Nyligen publicerade tyska veckomagasinet Der Speigel ett alarmerande reportage om nervositeten inom tyska bilindustri. Omslaget visar en kraschad tysk bil med rubriken ”Från hundra till noll”.

För, som tidningen skriver, vad händer med den traditionstyngda stoltheten och myten om den tyska bilen när elmotor och batteri kommer från Sydkorea och dess uppkopplade styrsystem navigeras via amerikanska nätjättar? Och har inte den ”individuella körglädjen” förlorat sin magi när alltfler efterfrågar mobilitetstjänster som bättre passar plånbok, livssituation och klimat? En privatägd bil står ju still, outnyttjad, i genomsnitt 98 procent av sin livstid.

Motorn, den tyska biltillverkningens stolthet – och den mest värdefulla delen av ett fordon – håller på att avvecklas inför deras ögon, skriver tidningen. ”Det smärtar och följderna är allvarliga långt bortom de stora bilmärkena.” Miljoner tyskar är beroende av bilindustrin.

I flera år har varningsfingrar höjts i Tyskland. Vi har hamnat på efterkälken, vi måste göra något för att hinna i kapp. Därav de aviserade personalnerdragningarna den gångna veckan.

Samtidigt annonserade den tyska regeringen en ny strategi för industrin: spetsföretag ska skyddas från utländska uppköp. Vilken snabbt kritiserades av den tyska bilindustrins tyngsta lobbyorganisation VDA som menade att politikernas inblandning riskerade att inkräkta på entreprenörernas frihet och i förlängningen försämra innovationer och utveckling.

Att de tyska politikerna visar både oro och intresse för bilindustrins framtid är knappast oväntat. De tyska bilföretagen har en särställning och betecknas som hjärtat i industrinationen. Branschen bär upp en ansenlig del av det jättelika handelsöverskott landet har med omvärlden och är en del av förklaringen till att Tyskland under senare år faktiskt har haft en större export än Kina, både i reda pengar och som andel av BNP.

Nu vill den tyska i samarbete med franska regeringen se om sin fordonsindustri. Insikten om att elektrifieringen håller på att vända upp och ner på fordonsindustrin har lett till en återkomst för, just det, industripolitik. Ett begrepp som förpassades ur affärsspråket när det mest talades om IT, tjänstesamhälle och den nya ekonomin. Industrin sågs som något förlegat och gammalmodigt.

Efter att den finansiella ekonomin löpt amok och utlöste finanskrisen har behovet av en levande och innovativ tillverkningsindustri åter börjat diskuterats. Bilindustrins nya utmaningar har skyndat på den diskussionen.

För två år sedan initierade EU sin batteriallians med industrin för att skapa ett ”ekosystem” för europeiskt tillverkade batterier. Då handlar det både om att bygga upp en eftersatt infrastruktur – en stad som Peking har exempelvis lika många laddstolpar som hela Tyskland – och att bygga upp egna batterifabriker.

Det duger inte att elbilarnas batterier tillverkas av Kina, Japan och Sydkorea. Lägg därtill att det mesta av mjukvaran för de nya och alltmer uppkopplade bilarna kommer från amerikanska nätjättar. Europa är om inte överspelat så ordentligt på efterkälken. Europeiska investeringsbankens jättelån till Northvolt i Skellefteå och Västerås är en viktigare del av ett globalt industripolitiskt pussel än vad man kanske har trott. Northvolt blir ju Europas största batterifabrik när monteringen är i full drift 2024. Att kontrollera batteritekniken och fortsätta utveckla den ses som en strategiskt viktig tillgång. Därav de industripolitiska ambitionerna inom EU.

Nyfikna vill se området som är röjt för Northvolt planerade fabrik, fem minuters bilväg öster om Skellefteå centrum. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Affärstidningen Financial Times uppmärksammar just nu det industripolitiska uppvaknandet i Europa och exemplifierar med just Northvoltfabriken som det första och hittills mest påtagliga uttrycket av den nya inriktningen.

Efter 2040 kommer Volkswagen inte att tillverka en enda bil som drivs av bensin eller diesel. Nu närmast hoppas man att den nya elbilen ID.3 ska få samma genomslag som en gång den klassiska bubblan eller för den delen Golf fick på sin tid. I somras ingick Volkswagen och Ford i ett samarbete om elektrifiering och självkörande fordon, precis som franska PSA (Peugeot och Citroën) och Fiat-Chrysler.

Att utveckla den nya bilen kräver gigantiska investeringar. Bara Mercedes slantar upp en sådär 100 miljarder kronor i utvecklingspengar. Där bidrar en Sverige-bekanting med finansiering: Li Shufu från kinesiska Geely som också äger Volvo Cars.  Li Shufu och Geely steg in i Mercedes för två år sedan ”genom bakdörren men med stora mål”, enligt Der Spiegel. Med ett tioprocentigt ägande kan han utöva ett ansenligt inflytande. Som exempelvis att ta Mercedes gamla sorgebarn Smart till Kina och där elektrifiera den lilla bilen för den kinesiska massmarknaden.

Sveriges statsminister Stefan Löfven provsitter en av bilarna under ett besök hos biltillverkaren Geely. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Hur Li Shufus tyska äventyr påverkar Volvo Cars är svårt att spekulera i. Att ena dagen svälja Volvo för att sedan börja äta in sig i konkurrenten Mercedes kan kanske te sig märkligt. Men den kinesiska regeringen vill skapa globala mästare och Geely är ett sånt utvalt företag. Kinas största privata bilföretag och med största sannolikhet lättåtkomliga investeringsmiljarder i de statliga kreditinstituten.

Allt kanske inte handlar om elektricitet utan också om en hel del maktspel. Som han sa häromdagen, en av Mercedes-topparna: ”Fordonsindustrin genomgår just nu den största omvandlingen i sin historia.”

 

Läs mer: perspektiv | Teknik och miljö


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Arbetsrätten

”Det går alltid att hitta lösningar”

Coronakrisen krånglar till förhandlingarna – men kan också göra det lättare att komma överens, tror Erland Olauson som fått parternas uppdrag att titta på nya regler.

”Risk att arbetsgivaren får säga upp allt för fritt”

DEBATTNuvarande turordningsregler har brister, men det finns inga skäl för facken att gå med på åtgärder som försvagar arbetstagarna, skriver Carl Melin på den TCO-ägda tankesmedjan Futurion.

Allt fler varsel inom industrin

Efterlysning2456 personer inom tillverkningsindustrin varslades om uppsägning i mars. Är du en av dem? Då vill vi på DA komma i kontakt med dig!

Litterär pandemi för karantänsoffan

DA GILLARI tusentals år har pandemierna och farsoterna dragit genom litteraturen och lämnat lidande och död i sina spår – men även en stor portion kärlek och framtidstro. Dagens Arbete ger dig tipsen till karantänsoffan.

Rusning till att gå med i IF Metall

De två första dagarna i april fick IF Metall fler ansökningar om medlemskap än under hela januari.

”Vissa dagar kan jag inte ta mig upp ur sängen”

MÖTE MED”Diskbråck är nästan omöjligt att få igenom som arbetsskada.” Det var förutsättningen som juristen gav Kent Dahlin. 13 år senare fick de ändå rätt.

Coronakrisen

Ferbe om uppdraget som coronasamordnare: Många är fortfarande i chock

DA MÖTERRegeringens coronasamordnare Anders Ferbe tog fram förslaget på korttidsarbete redan före krisen. Aldrig anade han att en pandemi skulle skynda på införandet.

Stor rädsla för corona i skuggsamhället

PerspektivArbetsmiljöverket har stoppat all tillsyn. ”Vi åker inte ens ut på olyckor längre”, berättar en inspektör. Samtidigt fortsätter svartarbetet. Och människor i skuggsamhället är rädda, skriver Elinor Torp.

”Okej med korttidsarbete, bara lönetappet inte blir för stort”

EnkätMånga företag har infört korttidsarbete på grund av coronakrisen. DA frågade fyra industriarbetare: Är du beredd att gå ner i tid och inkomst för att säkra jobbet? 

ABB-facken till attack mot Wallenberg och Gardell

Facken på ABB tycker att beslutet att dela ut 18 miljarder till aktieägarna är provocerande. De varnar styrelsen ”för att dra ner företagets varumärke i smutsen genom att agera oetiskt.”

2

Staten ger företag bidrag även vid uppsägningar

Företag som säger upp personal har rätt att få statligt stöd enligt reglerna om korttidspermittering. Något som upprör IF Metall. ”Själva poängen är att företagen inte ska behöva säga upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

1

Höjda utdelningar – trots krisen

PERSPEKTIVDA:s Harald Gatu minns den bistra krisvåren 2009 då aktieutdelningarna frös inne. I dag slirar börsföretagen på hur det blir.

2

Facket på Scania vill ha korttidsavtal på plats innan helgen

Ingen lösning om korttidsarbete på plats ännu, när Scania meddelar att de stänger ner i Sverige. ”Allt händer så fort och vi har inte alla svar”, säger IF Metall-klubbens ordförande i Södertälje, Michael Lyngsie.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

Industrin jobbar för att få fram material till vården

”Vi jobbar dygnet runt”, säger Kristina Bengtsson på ACE Protection, som gör andningsskydd.

Inför coronan är vi alla lika – men industriarbetare kan inte jobba hemifrån

PerspektivDA:s arbetsmiljöreporter Elinor Torp reflekterar över coronasmittan, och listar tre viktiga punkter om din arbetsmiljö i dessa tider.

IF Metall tecknar flera avtal om korttidsarbete

IF Metall har anpassat flera avtal för att regeringens nya förslag om korttidsarbete ska kunna tecknas. Och fler branscher ges nu möjlighet till korttidsarbete.

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

Så får du lättast fyr på brasan

DA testar: TändstålEn specialslipad knivrygg är bäst när elden tänds med tändstål. Metallbrickorna som följer med håller inte måttet, enligt de sjöscouter som testat.

Ångesten tog över Tommys liv

LEVA MED DIAGNOSMänniskor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

1

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

Elever på Lernia: oroliga att vi skadas

VUXENUTBILDNINGSlipdamm, thinnerångor, dålig skyddsutrustning och nästan ingen teori alls. Så beskriver Alicia och andra elever sina skoldagar på Lernias fordonsutbildning i Växjö. Nu befarar Alicia att hon har fått skador för livet.

Lernia: Vi ser över detta och åtgärdar bristen

Lernias rektor i Växjö hänvisar DA till kommunikationschefen Katarina Devell i Stockholm. Här är hennes svar på frågorna om brister på Lernias vuxenutbildning i Växjö.

Foto: David Lundmark

Ett småskaligt hantverk

ÖgonblicketKlockan är 09.47 på Karlskrona lampfabrik.

EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen. Foto: Ludovic Marin, AP

EU:s minimilön – ett hot mot svenska löner

DA reder utEU:s planer på att införa en lag om minimilön kan, i värsta fall, leda till kraftiga lönesänkningar i Sverige.

IF Metalls kongress skjuts fram

IF Metall skjuter upp sin kongress till sent i höst, beslutade förbundsstyrelsen på onsdagen.

Avtal 2020

Industrin skjuter upp avtalsrörelsen

Facken inom industrin och arbetsgivarna säger ja till att skjuta fram avtalsrörelsen. Även Pappers förlänger avtalet. ”Vi befinner oss mitt i en pandemi. Det är inte läge att bråka om löner och villkor”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

LO och Svenskt Näringsliv: Förläng alla avtal

LO och Svenskt Näringsliv är överens. Nu uppmanar de alla fackförbund och arbetsgivarorganisationer att skjuta upp årets avtalsrörelse till hösten.

Opo vill skjuta upp löneförhandlingarna

På grund av det osäkra läget i och med Coronakrisen har Opartiska ordföranden bett parterna att skjuta upp förhandlingarna om avtalen fram till den 1 oktober.

”Tre öre mer i timmen. Annars strejkar vi”

Kollektivavtalets dagGideon Hazard kunde knappast förutse vilken historisk betydelse han skulle spela när han krävde tre öre mer i timmen.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.