Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Digitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt”

Peter Larsson om att grundläggande kunskaper kommer att behövas även i framtiden.

Coronakrisen

På fredagen kom det väntade besked att Volvo Cars i Torslanda också stänger ner. 25 000 anställda berörs. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige. När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet.

Nästa vecka sänker sig tystnaden över fabriksgolven som tillhör det svenska fordonsklustret. Från Volvos slutmontering av personbilar på Torslanda ner till komponenttillverkarna i Skillingaryd och Svenljunga.

9 000 anställda berörs på Scania, 25 000 på Volvo Cars, 20 000 inom AB Volvos svenska produktion. Bland de 350 underleverantörerna inom Fordonskomponentgruppen berörs ännu fler, de företagen har cirka 95 000 personer på lönelistorna.

Beskedet om permitteringarna vid AB Volvo kom inte som någon överraskning, med tanke på beskedet tidigare i veckan att slutmonteringen i Tuve stänger.

Dagens besked från Volvo Cars var också väntat. Torslandafabriken är en av de sista som fortfarande är igång i Europa. På bara en vecka har så gott som alla andra monteringslinor stannat.

Från det att först lilla Ferrari i lördags avblåste all produktion och sedan jätten Ford stoppade fabrikerna i tyska Köln och rumänska Craiova har den ena biltillverkaren efter den andra följt efter. Oftast på grund av brist på insatsvaror.

De stora komponentfabrikerna i Wuhan stängde strax efter det kinesiska nyåret i slutet av januari och de sista containrarna som lämnade hamnarna har efter halvannan månad på båt nått Europa och tömt sin last. Nu är det tomt i hyllorna.

Men det är inte enbart komponentbrist som har stängt bilindustrin. Fords motorfabrik i spanska Valencia slog igen när tre anställda upptäcktes vara smittade av covid-19. Även amerikanska bilfabriker har stängts – ofta efter påtryckningar från bilarbetarförbundet UAW – sedan anställda funnits smittade.

Ett annat företag som påverkas av fordonsindustrins tvärnit är SKF som nu stoppar produktionen vid tre fabriker i Europa. Än så länge fortsätter verksamheten i den svenska delen av SKF som inte är lika exponerad mot fordonsindustrin som de stängda systerfabrikerna.

I Sverige stänger Scania fabrikerna i Oskarshamn, Södertälje och Luleå i två veckor. 9000 anställda berörs. Bild från Scania Södertälje. Foto: Åke Ericson.
25 000 anställda berörs av stängningen på Volvo Cars. Foto: TT Nyhetsbyrån.

I samband med finanskrisen 2008-2009 rasade folk ur fordonsindustrin med tusentals som varslades om uppsägning varje vecka. Då fanns inget system för korttidsarbete, nu är det på plats. Anställda kan permitteras och få drygt 90 procent av sin inkomst via mestadels statliga pengar. Politikerna har lagstiftat, fackförbund och arbetsgivare är överens, nu ligger bollen hos det lokala facket och den enskilde arbetsgivaren att göra upp om den företagsvisa tillämpningen.

På Volvo Cars har facket gjort upp om korttidspermittering för alla anställda på fabrikerna i Göteborg, Skövde och Olofström som nu får gå hem. Avtalet sträcker sig ett halvår framåt. I april, maj, juni görs ett bruttolöneavdrag för alla på 6 procent. Därefter ska facket och arbetsgivarna sätta sig ner igen och utvärdera hur uppgörelsen har fungerat inför de följande tre avtalsmånaderna.

– Vi har ett helt fantastiskt verktyg i våra händer, säger Glenn Bergström, ordförande i IF Metalls verkstadsklubb vid Volvo Cars i Göteborg.

– Förr hade vi ingenting, nu har vi ett av Europas bästa system för korttidsarbete. Kanske det allra bästa, fullt i klass med det tyska. Tänk dig att kunna gå hem, få behålla jobbet och samtidigt få ut 94 procent av lönen, helt makalöst.

Han minns hur det var förra gången, vid finanskrisen.

– Varsel och uppsägningar. Vi skickade hem tusentals människor då, till en dålig a-kassa som inte gav mycket i kompensation. Och sedan, när det vände fick vi inte tag på människorna. Det gjorde att vi kom igång onödigt sent när allt drog igång igen.

Utöver de svenska fabrikerna stänger Volvo Cars sin amerikanska anläggning i South Carolina. Fabriken i belgiska Gent slog igen häromdagen. Däremot är tillverkningen av Volvobilar i Kina igång igen.

Under tiden som Europas och Nordamerikas bilindustri stänger fabriksgrindarna har den kinesiska nämligen visat tecken på att kvickna till igen. Samma dag, i måndags, som Toyota aviserade att man stänger sina fabriker i Frankrike, Storbritannien, Tjeckien, Turkiet och Polen gick man åter upp i tvåskift i kinesiska Guangzhou. Mycket därför att nätet av underleverantörer så smått börjat fungera igen.

Enligt Automotive News China har nio av tio återförsäljare öppnat sina bilsalonger igen efter att ha varit stängda i över en månad. Men bland försäljarna råder ändå, enligt tidningen, en utbredd pessimism. Vem ska köpa bilarna? Det måste finnas efterfrågan också, inte bara utbud.

Läs mer:


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

”Det får inte bli en falsk trygghet”

Världsdagen för arbetsmiljöVad händer om du jobbar på ett USA-ägt företag som kräver munskydd för alla, åtta timmar om dagen? I Kristianstad fick skyddsombudet Susanne Alekova handskas med det.

Jesper Johansson är tjugosex år och har varit huvudskyddsombud i mer än två år. Foto: Åke Ericson

Sätter stopp för smittan

Nya risker.Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Här jobbar ­skiftarbetarna 40 procent

KORTTIDSAVTALPå Skåpafors händer inte mycket. Först stoppade man produktionen, sedan fick alla skiftarbetare gå hem. Men Pappersavdelningens ordförande Ulrik Jörback är ändå optimistisk. – Vi brukar klara oss även i lite sämre tider.

1

Repstopp i gruvan mitt under coronakrisen

ArbetsmiljöBajamajor till entreprenörerna. Dygnet-runt-arbete för att minska smittan. Zinkgruvan har reparationsstopp – mitt i coronatider. Hundra man extra befinner sig innanför grindarna.

Coronakrisen – dag för dag

TidslinjeAllt hände så fort. Här kan du följa utvecklingen när det nya coronaviruset spreds över världen. Vilka konsekvenser det fick, och fortfarande får, med ett särskilt fokus på svensk industri.

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Vissa permitteras, andra sägs upp. Men på medicinteknikbolaget Getinge i Solna kan de anställda lugnt räkna med att de får behålla jobben.

1

Sekab ställer om till handsprit

OMSTÄLLNINGDomsjö fabriker skänkte 65 000 liter etanol till grann­fabriken Sekab, som snabbt ställde om till att producera handsprit och desinfektionsmedel. Och fler fabriker har ställt om sin verksamhet.

Är det okej att ta ett annat jobb?

Fråga om jobbetÄr det okej att ta ett annat jobb när man är permitterad, Om man har likvärdig kompetens, vem  får stanna vid korttidspermittering, och kan arbetsplatsen stänga om alla är rädda för att bli smittade? Coronakrisen väcker många nya frågor kring jobbet. Juristen Henrik Ask reder ut.

Avtal på plats för korttidsarbete för bemanningsanställda

Nu kan även bemanningsanställda få stöd vid korttidsarbete. IF Metall och övriga facken inom LO har kommit överens med motparten om ett centralt avtal.

1

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

1

Ensamheten är inte jämlik 

KRÖNIKACoronakrisen fungerar som ett förstoringsglas över känslor vi redan bär på. Ensamhet är inget naturtillstånd – vi kan organisera ett samhälle som inte splittrar oss, skriver Daniel Mathisen.

Permitterade snart åter till jobbet på Scania

Under nästa vecka startar Scania upp produktionen i Europa i mindre skala. ”De flesta som permitterats i Sverige kommer tillbaka till jobbet”, säger Michael Lyngsie, IF Metalls klubbordförande på Scania i Södertälje.

Dagarna då livet förändrades

KRÖNIKA”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Ferbe om uppdraget som coronasamordnare: Många är fortfarande i chock

DA MÖTERRegeringens coronasamordnare Anders Ferbe tog fram förslaget på korttidsarbete redan före krisen. Aldrig anade han att en pandemi skulle skynda på införandet.

Hela månaden räknas för den som blir medlem i a-kassan i dag

a-kassaDen som blir medlem i a-kassan den sista mars får tillgodoräkna sig hela månaden, vilket kan spela stor roll för rätten till ersättning.

Stor rädsla för corona i skuggsamhället

PerspektivArbetsmiljöverket har stoppat all tillsyn. ”Vi åker inte ens ut på olyckor längre”, berättar en inspektör. Samtidigt fortsätter svartarbetet. Och människor i skuggsamhället är rädda, skriver Elinor Torp.

”Okej med korttidsarbete, bara lönetappet inte blir för stort”

EnkätMånga företag har infört korttidsarbete på grund av coronakrisen. DA frågade fyra industriarbetare: Är du beredd att gå ner i tid och inkomst för att säkra jobbet? 

Facket på Scania vill ha korttidsavtal på plats innan helgen

Ingen lösning om korttidsarbete på plats ännu, när Scania meddelar att de stänger ner i Sverige. ”Allt händer så fort och vi har inte alla svar”, säger IF Metall-klubbens ordförande i Södertälje, Michael Lyngsie.

Nu behövs solidarisk innovation

LEDAREDet är hoppfullt när industriföretag ställer om sin produktion efter samhällets behov, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Nu är tid för solidaritet, inte höga aktie­utdelningar”

DEBATTDet är oerhört provocerande att företag tar del av ett krispaket finansierat av våra medlemmars skattepengar ena stunden för att sedan dela ut vinster till aktieägarna i nästa, skriver GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

1

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

Öppna ladorna, Magdalena Andersson

LEDAREHelle Klein: ”Coronakrisen hotar inte bara människors hälsa utan hela samhällsekonomin. Nu gäller statlig krispolitik på maxnivå”.

2

GS sluter avtal om korttidsarbete

På onsdagen slöt GS ett central avtal om korttidsarbete med motparterna inom industrin. ”Vi betraktar det här som en tillfällig åtgärd”, säger GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

”Denna dag, liksom de flesta denna vecka, är det ganska öde”

LäsarbildenLars-Eric Jönsson på Tetra Pak i Lund om hur hans jobb har påverkats av Coronakrisen.

Industrin jobbar för att få fram material till vården

”Vi jobbar dygnet runt”, säger Kristina Bengtsson på ACE Protection, som gör andningsskydd.

Inför coronan är vi alla lika – men industriarbetare kan inte jobba hemifrån

PerspektivDA:s arbetsmiljöreporter Elinor Torp reflekterar över coronasmittan, och listar tre viktiga punkter om din arbetsmiljö i dessa tider.

IF Metall tecknar flera avtal om korttidsarbete

IF Metall har anpassat flera avtal för att regeringens nya förslag om korttidsarbete ska kunna tecknas. Och fler branscher ges nu möjlighet till korttidsarbete.

Vi isolerar oss – men löser coronakrisen tillsammans

LEDARECoronakrisen är djupgående och det kommer att ta lång tid att bekämpa viruset och reparera samhället. Är det någon gång det lilla ordet solidaritet kan komma väl till pass är det nu, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

1

Läs mer från Dagens Arbete:

Arbetsrätten

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Så ser ditt anställningsskydd ut

DA REDER UTSå ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

”Det går alltid att hitta lösningar”

Coronakrisen krånglar till förhandlingarna – men kan också göra det lättare att komma överens, tror Erland Olauson som fått parternas uppdrag att titta på nya regler.

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

Krisstöd

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

3

SKF-facket befarar varsel

SKF delar hellre ut pengar till aktieägarna än att söka statligt stöd till permitteringar. Nu väntar varsel om uppsägningar, befarar facket.

1

Stora aktieutdelningar ger indraget krisstöd

Inget statligt krisstöd till företag som gör stora aktieutdelningar. Det beskedet från Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf kom på torsdagen.

1

”Jag har fått lära mig att ha tålamod”

Martin Gunnarsson är smålänningen som vill pröva nya sätt att värva medlemmar till IF Metall, och som med åren lärt sig att lugna ner sig lite.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DebattJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nödår, strejker, slit – och äventyr

ArbetarhistoriaHur var det att vara arbetare för hundra år sedan? Med usel lön, eländiga villkor och en polis som sköt skarpt. DA:s Pontus Ohlin hittar ett gammal­t brev och söker svar.

Efter coronan

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Passa på att utbilda de anställda”

Korttidspermitterade bör få utbildning. Bättre det än att folk går hemma och bygger altaner, säger förre Metallordföranden Göran Johnsson.

”Krisen kräver en framtids­grupp”

Industriledaren Carl Bennet tycker det är dags för näringslivet att överge kortsiktighet och utflyttning av produktion.

2

Efter coronan: fler robotar och mera närproducerat

PERSPEKTIVBortom coronan skymtar en återuppväckt industri med fler robotar och ökad automation. Kanske till och med de första stegen mot en ny och mindre riskfylld globalisering.

1

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Regionala skyddsombud

Ingen utökad tillträdesrätt för regionala skyddsombud

TillträdesrättRegeringens förslag om att ge regionala skyddsombud rätt att komma in på arbetsplatser där facket inte har några medlemmar kommer att röstas ner. Flera partier går i dag samman för att stoppa förslaget.

1

”Det är de små arbetsplatserna som behöver oss”

Regionala skyddsombud är oroliga över utvecklingen. Vad blir steg två, frågar de sig. Och kommer Arbetsmiljösverige monteras ner ytterligare?

IF Metall håller kongress i Västerås

300 kongressombud får förbereda sig för att åka till Västerås i höst. Nu är det klart att IF Metalls kongress blir på Aros Congress Center den 23–27 november i år.

Vi ska klara krisen – tillsammans

KRÖNIKANu kraftsamlar vi alla våra resurser och gör allt vi kan för att minska oron och öka tryggheten. Just nu gäller det att rädda jobb och se till att industriarbetare som trots allt blir arbetslösa kan försörja sig, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson

Litterär pandemi för karantänsoffan

DA GILLARI tusentals år har pandemierna och farsoterna dragit genom litteraturen och lämnat lidande och död i sina spår – men även en stor portion kärlek och framtidstro. Dagens Arbete ger dig tipsen till karantänsoffan.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.