Nu behövs solidarisk innovation

Det är hoppfullt när industriföretag ställer om sin produktion efter samhällets behov, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Pengarna både finns – och inte

Klart det är trevligt att få utdelning på en aktie. Men hur var det nu med att det inte finns pengar, alltså till löneökningarna, frågar sig Marcus Raihle.

Coronakrisen

På fredagen kom det väntade besked att Volvo Cars i Torslanda också stänger ner. 25 000 anställda berörs. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige. När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet.

Nästa vecka sänker sig tystnaden över fabriksgolven som tillhör det svenska fordonsklustret. Från Volvos slutmontering av personbilar på Torslanda ner till komponenttillverkarna i Skillingaryd och Svenljunga.

9 000 anställda berörs på Scania, 25 000 på Volvo Cars, 20 000 inom AB Volvos svenska produktion. Bland de 350 underleverantörerna inom Fordonskomponentgruppen berörs ännu fler, de företagen har cirka 95 000 personer på lönelistorna.

Beskedet om permitteringarna vid AB Volvo kom inte som någon överraskning, med tanke på beskedet tidigare i veckan att slutmonteringen i Tuve stänger.

Dagens besked från Volvo Cars var också väntat. Torslandafabriken är en av de sista som fortfarande är igång i Europa. På bara en vecka har så gott som alla andra monteringslinor stannat.

Från det att först lilla Ferrari i lördags avblåste all produktion och sedan jätten Ford stoppade fabrikerna i tyska Köln och rumänska Craiova har den ena biltillverkaren efter den andra följt efter. Oftast på grund av brist på insatsvaror.

De stora komponentfabrikerna i Wuhan stängde strax efter det kinesiska nyåret i slutet av januari och de sista containrarna som lämnade hamnarna har efter halvannan månad på båt nått Europa och tömt sin last. Nu är det tomt i hyllorna.

Men det är inte enbart komponentbrist som har stängt bilindustrin. Fords motorfabrik i spanska Valencia slog igen när tre anställda upptäcktes vara smittade av covid-19. Även amerikanska bilfabriker har stängts – ofta efter påtryckningar från bilarbetarförbundet UAW – sedan anställda funnits smittade.

Ett annat företag som påverkas av fordonsindustrins tvärnit är SKF som nu stoppar produktionen vid tre fabriker i Europa. Än så länge fortsätter verksamheten i den svenska delen av SKF som inte är lika exponerad mot fordonsindustrin som de stängda systerfabrikerna.

I Sverige stänger Scania fabrikerna i Oskarshamn, Södertälje och Luleå i två veckor. 9000 anställda berörs. Bild från Scania Södertälje. Foto: Åke Ericson.
25 000 anställda berörs av stängningen på Volvo Cars. Foto: TT Nyhetsbyrån.

I samband med finanskrisen 2008-2009 rasade folk ur fordonsindustrin med tusentals som varslades om uppsägning varje vecka. Då fanns inget system för korttidsarbete, nu är det på plats. Anställda kan permitteras och få drygt 90 procent av sin inkomst via mestadels statliga pengar. Politikerna har lagstiftat, fackförbund och arbetsgivare är överens, nu ligger bollen hos det lokala facket och den enskilde arbetsgivaren att göra upp om den företagsvisa tillämpningen.

På Volvo Cars har facket gjort upp om korttidspermittering för alla anställda på fabrikerna i Göteborg, Skövde och Olofström som nu får gå hem. Avtalet sträcker sig ett halvår framåt. I april, maj, juni görs ett bruttolöneavdrag för alla på 6 procent. Därefter ska facket och arbetsgivarna sätta sig ner igen och utvärdera hur uppgörelsen har fungerat inför de följande tre avtalsmånaderna.

– Vi har ett helt fantastiskt verktyg i våra händer, säger Glenn Bergström, ordförande i IF Metalls verkstadsklubb vid Volvo Cars i Göteborg.

– Förr hade vi ingenting, nu har vi ett av Europas bästa system för korttidsarbete. Kanske det allra bästa, fullt i klass med det tyska. Tänk dig att kunna gå hem, få behålla jobbet och samtidigt få ut 94 procent av lönen, helt makalöst.

Han minns hur det var förra gången, vid finanskrisen.

– Varsel och uppsägningar. Vi skickade hem tusentals människor då, till en dålig a-kassa som inte gav mycket i kompensation. Och sedan, när det vände fick vi inte tag på människorna. Det gjorde att vi kom igång onödigt sent när allt drog igång igen.

Utöver de svenska fabrikerna stänger Volvo Cars sin amerikanska anläggning i South Carolina. Fabriken i belgiska Gent slog igen häromdagen. Däremot är tillverkningen av Volvobilar i Kina igång igen.

Under tiden som Europas och Nordamerikas bilindustri stänger fabriksgrindarna har den kinesiska nämligen visat tecken på att kvickna till igen. Samma dag, i måndags, som Toyota aviserade att man stänger sina fabriker i Frankrike, Storbritannien, Tjeckien, Turkiet och Polen gick man åter upp i tvåskift i kinesiska Guangzhou. Mycket därför att nätet av underleverantörer så smått börjat fungera igen.

Enligt Automotive News China har nio av tio återförsäljare öppnat sina bilsalonger igen efter att ha varit stängda i över en månad. Men bland försäljarna råder ändå, enligt tidningen, en utbredd pessimism. Vem ska köpa bilarna? Det måste finnas efterfrågan också, inte bara utbud.

Läs mer:


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

ABB-facken till attack mot Wallenberg och Gardell

Facken på ABB tycker att beslutet att dela ut 18 miljarder till aktieägarna när provocerande. De varnar styrelsen ”för att dra ner företagets varumärke i smutsen genom att agera oetiskt.”

Stor rädsla för corona i skuggsamhället

PerspektivArbetsmiljöverket har stoppat all tillsyn. ”Vi åker inte ens ut på olyckor längre”, berättar en inspektör. Samtidigt fortsätter svartarbetet. Och människor i skuggsamhället är rädda, skriver Elinor Torp.

Staten ger företag bidrag även vid uppsägningar

Företag som säger upp personal har rätt att få statligt stöd enligt reglerna om korttidspermittering. Något som upprör IF Metall. ”Själva poängen är att företagen inte ska behöva säga upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Höjda utdelningar – trots krisen

PERSPEKTIVDA:s Harald Gatu minns den bistra krisvåren 2009 då aktieutdelningarna frös inne. I dag slirar börsföretagen på hur det blir.

1

Facket på Scania vill ha korttidsavtal på plats innan helgen

Ingen lösning om korttidsarbete på plats ännu, när Scania meddelar att de stänger ner i Sverige. ”Allt händer så fort och vi har inte alla svar”, säger IF Metall-klubbens ordförande i Södertälje, Michael Lyngsie.

”Okej med korttidsarbete, bara lönetappet inte blir för stort”

EnkätMånga företag har infört korttidsarbete på grund av coronakrisen. DA frågade fyra industriarbetare: Är du beredd att gå ner i tid och inkomst för att säkra jobbet? 

Nu behövs solidarisk innovation

LEDAREDet är hoppfullt när industriföretag ställer om sin produktion efter samhällets behov, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Klockan har tickat länge – det är bara att börja röjningsarbetet”

GÄSTKRÖNIKA”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

”Inga vinst­utdel­ningar under krisen. Ok?”

DEBATTTa nu chansen och visa på ett krisledarskap där ni kommer bli ihågkomna som hjältar – inte som giriga direktörer som sätter vinsten först, skriver industriarbetaren Kennet Bergkvist.

1

Öppna ladorna, Magdalena Andersson

LEDAREHelle Klein: ”Coronakrisen hotar inte bara människors hälsa utan hela samhällsekonomin. Nu gäller statlig krispolitik på maxnivå”.

2

GS sluter avtal om korttidsarbete

På onsdagen slöt GS ett central avtal om korttidsarbete med motparterna inom industrin. ”Vi betraktar det här som en tillfällig åtgärd”, säger GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

”Denna dag, liksom de flesta denna vecka, är det ganska öde”

LäsarbildenLars-Eric Jönsson på Tetra Pak i Lund om hur hans jobb har påverkats av Coronakrisen.

Industrin jobbar för att få fram material till vården

”Vi jobbar dygnet runt”, säger Kristina Bengtsson på ACE Protection, som gör andningsskydd.

Inför coronan är vi alla lika – men industriarbetare kan inte jobba hemifrån

PerspektivDA:s arbetsmiljöreporter Elinor Torp reflekterar över coronasmittan, och listar tre viktiga punkter om din arbetsmiljö i dessa tider.

IF Metall tecknar flera avtal om korttidsarbete

IF Metall har anpassat flera avtal för att regeringens nya förslag om korttidsarbete ska kunna tecknas. Och fler branscher ges nu möjlighet till korttidsarbete.

Vi isolerar oss – men löser coronakrisen tillsammans

LEDARECoronakrisen är djupgående och det kommer att ta lång tid att bekämpa viruset och reparera samhället. Är det någon gång det lilla ordet solidaritet kan komma väl till pass är det nu, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

1

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

Corona – vilka regler gäller vid arbete och sjukdom?

DA reder utEn rad nya regler ska minska smittspridningen och göra det enklare att stanna hemma vid misstänkt sjukdom. Här har vi samlat de viktigaste förändringarna.

Hur har du det? Ge oss en bild!

EfterlysningNu i coronatider får vi på DA hitta andra arbetssätt, och vi behöver DIN hjälp! Berätta hur ni har det på ditt jobb − och skicka gärna ett foto.

Inkomsten kan bli lägre – men inte lönen

DA reder utKris i företaget men du får ändå behålla anställningen. Så här fungerar den nya korttidspermitteringen.

Från permittering till korttidsarbete

TidslinjeDet här med statligt stöd, minskad arbetstid och skyddad inkomst vid kriser är inget nytt. Häng med på resan från permittering till korttidsarbete.

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.

IF Metall-kongressen kan bli digital

Det blir ingen IF Metall-kongress i maj – i alla fall inte i vanlig form. Exakt hur man ska göra ska förbundsstyrelsen besluta i veckan.

Ingen fara – toapapperet görs som vanligt

HAMSTRINGLåt dig inte stressas av pappersbristen i butikerna. Produktionen på bruken rullar på som vanligt.

Korttidspermittering – det här gäller

DA REDER UTÄr din arbetsplats i kris? DA reder ut vad som gäller för alla jobbar på ett företag som har kollektivavtal med IF Metall

4

Läs hela bevakningen av Coronakrisen här

Korttidsarbete införs i dag – staten tar hälften av lönekostnaden

Företagen ska kompenseras till hälften och anställda får behålla 90 procent vid korttidspermittering.

1

Skulderna plågar företagen

PerspektivI corona-krisen är det inte bara vikande efterfrågan och brustna leverantörskedjor som plågar företagen. Deras egna skulder riskerar att förvärra läget, skriver DA:s reporter Harald Gatu.

Ferbe utsedd till Coronasamordnare

”Partssystemet vi har i Sverige är en enorm styrka i sådana här lägen. Vi är vana vid att lösa svårigheter tillsammans”, säger den tidigare IF Metall-ordföranden Anders Ferbe.

Läs mer från Dagens Arbete:

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

Elever på Lernia: oroliga att vi skadas

VUXENUTBILDNINGSlipdamm, thinnerångor, dålig skyddsutrustning och nästan ingen teori alls. Så beskriver Alicia och andra elever sina skoldagar på Lernias fordonsutbildning i Växjö. Nu befarar Alicia att hon har fått skador för livet.

Lernia: Vi ser över detta och åtgärdar bristen

Lernias rektor i Växjö hänvisar DA till kommunikationschefen Katarina Devell i Stockholm. Här är hennes svar på frågorna om brister på Lernias vuxenutbildning i Växjö.

Foto: David Lundmark

Ett småskaligt hantverk

ÖgonblicketKlockan är 09.47 på Karlskrona lampfabrik.

EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen. Foto: Ludovic Marin, AP

EU:s minimilön – ett hot mot svenska löner

DA reder utEU:s planer på att införa en lag om minimilön kan, i värsta fall, leda till kraftiga lönesänkningar i Sverige.

IF Metalls kongress skjuts fram

IF Metall skjuter upp sin kongress till sent i höst, beslutade förbundsstyrelsen på onsdagen.

Avtal 2020

Industrin skjuter upp avtalsrörelsen

Facken inom industrin och arbetsgivarna säger ja till att skjuta fram avtalsrörelsen. Även Pappers förlänger avtalet. ”Vi befinner oss mitt i en pandemi. Det är inte läge att bråka om löner och villkor”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

LO och Svenskt Näringsliv: Förläng alla avtal

LO och Svenskt Näringsliv är överens. Nu uppmanar de alla fackförbund och arbetsgivarorganisationer att skjuta upp årets avtalsrörelse till hösten.

Opo vill skjuta upp löneförhandlingarna

På grund av det osäkra läget i och med Coronakrisen har Opartiska ordföranden bett parterna att skjuta upp förhandlingarna om avtalen fram till den 1 oktober.

”Tre öre mer i timmen. Annars strejkar vi”

Kollektivavtalets dagGideon Hazard kunde knappast förutse vilken historisk betydelse han skulle spela när han krävde tre öre mer i timmen.

I dag corona – då spanska sjukan

HistoriaI dag är det coronaviruset som spökar i avtalsrörelsen – för hundra år sedan var det spanska sjukan. DA:s Harald Gatu fördjupar sig i en tidigare sjukdomsspridning, som tvingade fackföreningsrörelsen till en svårbemästrad försvarsstrid.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.