Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Viruset stress-testar den sårbara produktionen

2 mars, 2020

Skrivet av

PERSPEKTIV Tvärnit eller inbromsning? De ekonomiska följderna av Coronaviruset är ovissa. Men en sak är säker: Det innebär ett stress-test för ”just in time”-samhället.

Harald Gatu, reporter.

För nio år sedan havererade kärnkraftverket i Fukushima i Japan. Jordbävningen med den efterföljande tsunamin slog ut nödkylningen och fick härden att smälta och radioaktivitet läckte ut.

De katastrofala följderna av de radioaktiva utsläppen innebar ett hårt slag för Japan. Men haveriet kom att påverka tillvaron långt bortom det egentliga katastrofområdet. En påminnelse om sårbarheten det nya samhället uppbyggt på ”globala värdekedjor” med leverantörsnät förgrenat över flera kontinenter. En påminnelse som kunde märkas exempelvis så långt från olycksplatsen som i General Motors fabrik i Louisiana i USA som i ett slag ekade tom. Inga Chevrolet Colorado, inga Canyon-pickuper lämnade monteringsbanorna, eftersom inga komponenter kom från Japan. Och inga fanns i lager. Fabriken stod stilla.

Eller att inga bilar någonstans runtom i världen plötsligt kunde vitlackeras. Varför? Jo, just det pigment som användes i den vita billacken tillverkades endast i en fabrik som råkade ligga tillräckligt nära Fukushima för att lamslås.

Det mänskliga priset av Corona-virusets effekter kan framför allt avläsas i de dagliga rapporterna om antalet smittade och döda. De ekonomiska följderna är svårare att värdera. Förra veckans världsomspännande börsras, det kraftigaste sedan finanskrisen hösten 2008, utlöstes av de italienska virusrapporterna och stängningen av Venedigkarnevalen. Investerarna är nervösa eftersom morgondagen inte går att förutse. Nervositeten kan avläsas i aktiekurser, guldpriset och räntan på amerikanska tio-åriga statsobligationer. Allt pekar åt samma håll.

”Krisen kommer att leda till katastrof och dra med sig Trump i fallet” förutspår Nouriel Roubini, ekonomiprofessorn som kallats Dr Doom för att hans dystra spådomar tidigare lyckats förutse allvarliga nedgångar såsom finanskraschen 2008. Krisen är allvarligare än vad investerarna befarar, säger han i en intervju i tyska Der Spiegel.

Krisen är inte allvarlig bara för Kina utan för hela världen, något som underströks nyligen i en genomgång i Financial Times. Kinas ekonomi är fyra gånger större än vad den var under Sars-epidemin, som dessutom drabbade betydligt färre i Kina än Corona. Kina väger tyngre i dag än då. Landet står för 40 procent av världens råvaruimport. Kineserna köper var tionde vara som produceras i världen. Och även om Sveriges största handelspartner är Tyskland så påverkas svensk industri indirekt eftersom tysk industri köper in 30 procent av sina insatsvaror från Kina.

Tvärniten kan alltså komma och risken är stor att fordonsindustrin blir den första bransch som tvingas ta smällen, precis som under finanskrisen hösten 2008. Branschens underleverantörer inväntar den sista båten från Kina, sedan är det tomt. När tar lagren slut? Ungefär 6–7 veckor efter sista leverans. Normalt tar det någon vecka att packa in grejerna i containrar, transportera till hamnen, sedan följer 32 dagar på båt och sedan någon vecka för sista transport till kunden. Nästa vecka kan det börja märkas.

Då hamnar också frågan om korttidsarbete i hetluften. Är politikerna beredda? Det system som sjösattes av regeringen Reinfeldt visade sig vara odugligt och förre IF Metall-ordföranden Anders Ferbe har på regeringens uppdrag vässat ett förslag som ska göra stödet mer användbart.

Utöver korttidsarbetet lär andra stöd också diskuteras. Erfarenheterna från stödinsatserna från finanskrisen imponerar knappast. De så kallade undsättningslån som erbjöds underleverantörerna den gången visade sig omöjliga att ta. 8 procents ränta och pengarna skulle vara återbetalade inom ett halvår. Inga företag nappade.

Corona-krisen stänger företag

Underleverantörernas vd Fredrik Sidahl öppnar i en intervju med Dagens Arbete i dag dörren till en annan, mer långsiktig diskussion: är dagens globalisering långsiktigt hållbar? Klimatkrisens extremväder, Fukushima, pandemier som Corona-viruset, Brexit och Trumps tullar är olika exempel på vad som kan störa det finmaskiga leverantörsnätet. Är det inte klokare med mera närproducerat, frågar sig Sidahl.

Under ett drygt kvartssekel har ”just in time”-samhället blivit alltmer sårbart. Lagerhållningen har minimerats för att inte binda kapital, lagren är alltid på väg, till sjöss och är tänkt att dyka upp vid rätt tillfälle. Om de nu överhuvudtaget kommer fram.

Fotnot: Texten publicerades innan regeringen presenterade sitt förslag på att utvidga nuvarande system för korttidsarbete, så att det kan användas även vid situationer liknande denna.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

Varför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Globala ledare talar om ett historiskt skifte. Nu ska den gröna industrin byggas, skriver DA:s Harald Gatu.

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Det globala facket IndustriALL vill se att hela tillverkningskedjan av batterimetaller blir långsiktigt hållbar

Anders Ferbe: Stora delar av industrin har kommit igång

Anders Ferbe: Stora delar av industrin har kommit igång

Många branscher har fortfarande gigantiska problem, enligt regeringens coronasamordnare Anders Ferbe. Däremot kan stora delar av industrin vara på väg att återhämta sig. I mars, två veckor efter att du hade utsetts till coronasamordnare, sa du att ”det känns som att jag har hållit på med det här i ett halvår”. Nu har du gjort […]

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Samhalls vd: Kritiken mot oss är allvarlig

Sara Revell Ford svarar på kritiken mot Samhall och ger sin syn på det som kommit fram i Dagens Arbetes granskning.

Så gick det till när Samhall satte vinsten före människorna

Under våren granskade Dagens Arbete bristerna i arbetsmiljön på Samhall. Men hur blev det som det blev? För tio år sedan skedde något avgörande. För Kenneth Harnesk, då första linjens chef, gick det inte längre att vara kvar.

”Det fanns de som inte ville leva”

Två år efter Richard Fredrikssons första begäran om ingripande agerar Arbetsmiljöverket. Samhall får bakläxa.

Riksdagen vill ha en oberoende utredning av Samhall

Samhall måste utredas, av någon utifrån. Det anser en samlad opposition som via riksdagen uppmanar regeringen att tillsätta en extern utredning.

Ministrarna: Våra bolag ska vara föredömen

De ansvariga ministrarna är djupt bekymrade över att unga med funktionsnedsättningar inte platsar på Samhall. Regeringen har nu gett ett tydligt besked om vilka grupper som ska slussas till företaget.

Samhall­anställda känner sig svikna av facket

År efter år betalar medlemmarna in pengar till facket. Men när jobbet gör dem sjuka finns ingen där. Samhalls vittnen berättar hur fackförbunden slutat agera i arbetsmiljöfrågor.

”Jag är så arg på att facket inte agerar”

Magnus hade det så stressigt på jobbet att han inte orkade längre. Då blev sambon Catharina svårt sjuk i Covid. Nu kämpar de för att komma vidare.

De utsatta på Samhall behöver fackets stöd

Anställda på Samhall vittnar om att fackförbunden gör för lite för att hjälpa dem. Som en röd tråd i berättelserna från Samhallgolvet kommer facket in, fackets svek, skriver DA:s Elinor Torp.

Opinion

”Så kan fusk och slarv med asbest stoppas”

”Så kan fusk och slarv med asbest stoppas”

Vi måste städa upp EU:s arbetsmarknad från skitföretagare som riskerar arbetarnas hälsa, skriver Europaparlamentarikern Johan Danielsson, S.

Bekämpa antisemitismen i den digitala världen

I förra veckan hölls Förintelsekonferensen i Malmö. Internationella politiska ledare lovade att aktivt bekämpa antisemitismen och rasismen som tyvärr växer runtom i Europa. Sveriges regering satsar nästan 100 miljoner i nästa års budget på denna angelägna kamp för människovärde och demokrati. Till den svenska regeringens satsningar hör bland annat fortsatt arbete med att bekämpa hatbrott […]

”Helheten i överenskommelsen är bra”

”Helheten i överenskommelsen är bra”

Vi ska ha en levande debatt, men det är den valda förbundsstyrelsen som svarar för verksamheten mellan kongresserna. Vårt uppdrag därifrån är att komma till rätta med otrygga anställningar, skriver IF Metalls Marie Nilsson och Veli-Pekka Säikkälä.

”Beslutet om trygghet borde ligga i våra händer”

”Beslutet om trygghet borde ligga i våra händer”

IF Metalls medlemmar bör, precis som journalistförbundets, få rösta om vi ska ansluta oss till las-överenskommelsen, skriver fem industriarbetare.

Högt spel om människors trygghet

Högt spel om människors trygghet

Pontus Georgsson: När till och med Arbetsdomstolen har farhågor om lagförslaget kring ett nytt anställningsskydd borde det vara självklart att ta till sig av kritiken innan besluten hastas fram.

Nu kan vi få allt på ett bräde

Nu kan vi få allt på ett bräde

Per-Olof Sjöö: När vardagen startar efter pandemin har vi chansen att bygga ett mer rättvist och klimatsmart samhälle.