Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Viruset stress-testar den sårbara produktionen

2 mars, 2020

Skrivet av

PERSPEKTIV Tvärnit eller inbromsning? De ekonomiska följderna av Coronaviruset är ovissa. Men en sak är säker: Det innebär ett stress-test för ”just in time”-samhället.

Harald Gatu, reporter.

För nio år sedan havererade kärnkraftverket i Fukushima i Japan. Jordbävningen med den efterföljande tsunamin slog ut nödkylningen och fick härden att smälta och radioaktivitet läckte ut.

De katastrofala följderna av de radioaktiva utsläppen innebar ett hårt slag för Japan. Men haveriet kom att påverka tillvaron långt bortom det egentliga katastrofområdet. En påminnelse om sårbarheten det nya samhället uppbyggt på ”globala värdekedjor” med leverantörsnät förgrenat över flera kontinenter. En påminnelse som kunde märkas exempelvis så långt från olycksplatsen som i General Motors fabrik i Louisiana i USA som i ett slag ekade tom. Inga Chevrolet Colorado, inga Canyon-pickuper lämnade monteringsbanorna, eftersom inga komponenter kom från Japan. Och inga fanns i lager. Fabriken stod stilla.

Eller att inga bilar någonstans runtom i världen plötsligt kunde vitlackeras. Varför? Jo, just det pigment som användes i den vita billacken tillverkades endast i en fabrik som råkade ligga tillräckligt nära Fukushima för att lamslås.

Det mänskliga priset av Corona-virusets effekter kan framför allt avläsas i de dagliga rapporterna om antalet smittade och döda. De ekonomiska följderna är svårare att värdera. Förra veckans världsomspännande börsras, det kraftigaste sedan finanskrisen hösten 2008, utlöstes av de italienska virusrapporterna och stängningen av Venedigkarnevalen. Investerarna är nervösa eftersom morgondagen inte går att förutse. Nervositeten kan avläsas i aktiekurser, guldpriset och räntan på amerikanska tio-åriga statsobligationer. Allt pekar åt samma håll.

”Krisen kommer att leda till katastrof och dra med sig Trump i fallet” förutspår Nouriel Roubini, ekonomiprofessorn som kallats Dr Doom för att hans dystra spådomar tidigare lyckats förutse allvarliga nedgångar såsom finanskraschen 2008. Krisen är allvarligare än vad investerarna befarar, säger han i en intervju i tyska Der Spiegel.

Krisen är inte allvarlig bara för Kina utan för hela världen, något som underströks nyligen i en genomgång i Financial Times. Kinas ekonomi är fyra gånger större än vad den var under Sars-epidemin, som dessutom drabbade betydligt färre i Kina än Corona. Kina väger tyngre i dag än då. Landet står för 40 procent av världens råvaruimport. Kineserna köper var tionde vara som produceras i världen. Och även om Sveriges största handelspartner är Tyskland så påverkas svensk industri indirekt eftersom tysk industri köper in 30 procent av sina insatsvaror från Kina.

Tvärniten kan alltså komma och risken är stor att fordonsindustrin blir den första bransch som tvingas ta smällen, precis som under finanskrisen hösten 2008. Branschens underleverantörer inväntar den sista båten från Kina, sedan är det tomt. När tar lagren slut? Ungefär 6–7 veckor efter sista leverans. Normalt tar det någon vecka att packa in grejerna i containrar, transportera till hamnen, sedan följer 32 dagar på båt och sedan någon vecka för sista transport till kunden. Nästa vecka kan det börja märkas.

Då hamnar också frågan om korttidsarbete i hetluften. Är politikerna beredda? Det system som sjösattes av regeringen Reinfeldt visade sig vara odugligt och förre IF Metall-ordföranden Anders Ferbe har på regeringens uppdrag vässat ett förslag som ska göra stödet mer användbart.

Utöver korttidsarbetet lär andra stöd också diskuteras. Erfarenheterna från stödinsatserna från finanskrisen imponerar knappast. De så kallade undsättningslån som erbjöds underleverantörerna den gången visade sig omöjliga att ta. 8 procents ränta och pengarna skulle vara återbetalade inom ett halvår. Inga företag nappade.

Corona-krisen stänger företag

Underleverantörernas vd Fredrik Sidahl öppnar i en intervju med Dagens Arbete i dag dörren till en annan, mer långsiktig diskussion: är dagens globalisering långsiktigt hållbar? Klimatkrisens extremväder, Fukushima, pandemier som Corona-viruset, Brexit och Trumps tullar är olika exempel på vad som kan störa det finmaskiga leverantörsnätet. Är det inte klokare med mera närproducerat, frågar sig Sidahl.

Under ett drygt kvartssekel har ”just in time”-samhället blivit alltmer sårbart. Lagerhållningen har minimerats för att inte binda kapital, lagren är alltid på väg, till sjöss och är tänkt att dyka upp vid rätt tillfälle. Om de nu överhuvudtaget kommer fram.

Fotnot: Texten publicerades innan regeringen presenterade sitt förslag på att utvidga nuvarande system för korttidsarbete, så att det kan användas även vid situationer liknande denna.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

Varför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Globala ledare talar om ett historiskt skifte. Nu ska den gröna industrin byggas, skriver DA:s Harald Gatu.

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Det globala facket IndustriALL vill se att hela tillverkningskedjan av batterimetaller blir långsiktigt hållbar

Anders Ferbe: Stora delar av industrin har kommit igång

Anders Ferbe: Stora delar av industrin har kommit igång

Många branscher har fortfarande gigantiska problem, enligt regeringens coronasamordnare Anders Ferbe. Däremot kan stora delar av industrin vara på väg att återhämta sig. I mars, två veckor efter att du hade utsetts till coronasamordnare, sa du att ”det känns som att jag har hållit på med det här i ett halvår”. Nu har du gjort […]

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Underbemanning tär på Samhalls personal

Samhall i Karlstad har varit framgångsrikt att vinna kunder. Men personalen räcker inte till. Varje morgon träffas driftledarna för att få ihop folk till alla uppdragen. ”Vi bara kör”, säger Robert Hallstensson.

Dags att agera, närings­ministern

Helle Klein: ”Det sociala företaget blev ett vinstjagande bemanningsbolag som förstör både människor och marknad.”

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar ­äldreboenden, mat­affärer och gym. Utan skydd. De trängs på bussar och i små fikarum. Samhalls städare glömdes bort under pandemin.

HR styr allt men slipper ta ansvaret

Dagens Arbetes Elinor Torp om en yrkesgrupp som bestämmer allt mer, utan att behöva stå till svars. Det visar sig inte minst i granskningen av Samhall.