Industriarbetarnas tidning

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

21 april, 2020

Skrivet av

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem.

Luigi Garrapa, 64 år, har dubbla känslor över att återvända till jobbet som montör på Scanias chassiavdelning i Södertälje. 25 mars stängde lastbilstillverkaren sina fabriker över hela Europa.

Luigi Garrapa är själv i riskgruppen för Covid-19 eftersom har är rökare och har högt blodtryck. Han har inte varit ute särskilt mycket under permitteringen och då han handlat har han använt munskydd.

– Flera arbetskamrater har ringt mig och pratat. En del är oroliga för smittriskerna på jobbet, säger han.

Frågor som kommit upp är om företaget håller med munskydd, hur nära det ska vara varandra i monteringen och i kafferummet.

– Vi får helt enkelt se när vi kommer dit. På ett sätt är det ändå skönt att börja jobba igen, det har varit lite långtråkigt att sitta hemma. Jag har passat på att vila ordentligt, säger Luigi Garrapa.


24 mars: Anställda på Scania i Södertälje går ut genom grinden vid chassi­porten, osäkra på när de kommer tillbaka. Foto: Åke Ericson

Dagen då fordonsindustrin stannade

Mitt i krisen. Luigi Garrapa på Scania var en av tusentals industriarbetare som permitterades. Oron för hans 84-åriga mamma i Italien tynger honom.

Korttidsarbete ska skydda jobben

  • Infördes den 16 mars.
  • Bygger på att fack och arbetsgivare är överens om att försöka undvika varsel genom att tillfälligt minska arbetstid och inkomst.
  • Företag kompenseras av staten med upp till 70 procent av lönekostnaden. Anställda får behålla minst 88 procent av sin inkomst.

Strax efter klockan fyra på eftermiddagarna står snurrgrinden vid chassiporten på Scania i Södertälje aldrig still. Tisdagen den 24 mars lämnade montörerna sina jobb med stor osäkerhet om när de får komma tillbaka igen. När cheferna kallade till möte några dagar tidigare var beskedet att det skulle dröja tre veckor till att börja med. Sedan ändrades det och förlängdes. Då visste ingen när grinden skulle börja snurra igen. För hjulen i svensk fordonsindustri stod still.

När fabriker i länder som Italien, Frankrike, Tyskland och Belgien stängde, bröts leveranskedjorna till jättarna AB Volvo, Volvo Cars och Scania i Sverige.

Den här tisdagen den 24 mars är stämningen ändå uppsluppen ute på parkeringen. Scania-anställda har bildat grupper och resonerar med varandra om den ovissa framtiden. Många röker en sista cigarrett innan de sätter sig i bilarna och rullar hemåt. En del samåker, som några yngre killar i en silverfärgad Toyota. Föraren varvar upp motorn och släpper kopplingen så däcken spinner över asfalten, ett svart streck blir kvar på parkeringen.

Luigi Garrapa som hunnit bli 64 år skakar på huvudet och ler. Han slänger ciggen och hostar lite lätt i armvecket.

Scanias globala produktionschef Ruthger de Vries tar senare emot inne i växellådsfabriken i Södertälje. Ljudet från skornas klackar mot golvet är det enda som hörs i den stora industrilokalen. Han ser sig omkring, märkbart tagen.

– Allt det här är inte värt någonting om vi inte har personal som jobbar. En tyst, folktom fabrik är det värsta som finns för en produktionschef, säger han.

IF Metall-ordföranden Michael Lyngsie som står bredvid, nickar och beskriver känslan som ”olustig”. Han har under många år själv jobbat i växellådsfabriken.

Båda var med under finanskrisen 2008–2009 när efterfrågan i fordonsindustrin störtdök. Men det går ändå inte att jämföra med den pågående coronakrisen där fabriker stänger helt.

– Regeringens krispaket och möjligheten till korttidsarbete är oerhört starkt, säger Michael Lyngsie.

– Det räddar oss i det här läget, säger Ruthger de Vries.

Ruthger de Vries och Michael Lyngsie i den tomma Scania-fabriken. Foto: Lina Larsson

Scania och IF Metall-klubben var bland de första i Sverige att komma överens om ett avtal om korttidsarbete. Att de kunde enas så snabbt beror bland annat på att de för några år sedan införde en ny ordning för hur förhandlingar ska gå till.

I stället för att fack och arbets­givare tar fram var sitt förslag, för att sedan sätta sig vid förhandlingsbordet, så sätter man sig tillsammans direkt.

– Då är vi inte låsta från början, säger Michael Lyngsie.

Han betonar att det krävdes mod från både fack och arbetsgivare för att våga sig på det nya sättet att mötas för att lösa gemensamma problem.

– En del handlade om ett generationsskifte i ledningen men också i fackklubben.

”Regeringens ­krispaket och möjligheten till korttids­arbete är oerhört starkt”, sa Michael Lyngsie, IF Metall-ordförande Scania. Foto: Lina Larsson

Michael Lyngsie och andra förtroendevalda i IF Metall får signaler från medlemmar som oroas över när de kan komma tillbaka till jobbet. Men det handlar också om rädsla för att smittan då ska spridas på arbetsplatsen.

– Vi förbereder uppstart. Nu måste efterfrågan komma i gång. När vi startar så måste medarbetarna känna sig trygga. Det handlar om social distansering även här och möjlighet till handtvätt. En trygg arbetsmiljö, säger Ruthger de Vries.

De siktar på att starta om produktionen vecka 17, berättar han. Och det ska visa sig stämma. Nu sätts fabrikerna igång igen.

24 000 personer kopplade till produktionen permitterades från Scania globalt. Samtidigt har de som arbetar med servicenätverk och reservdelar haft fullt upp med att hålla i gång lastbilsflottan, så att den kan leverera samhällsviktigt materiel som livsmedel och medicinsk utrustning.

Luigi Garrapa var som sagt en av alla Scania-anställda som omfattades av korttidsarbete. När han den här tisdagen den 24 mars tar hissen upp till lägenheten i en av Stockholms södra förorter använder han bilnyckeln för att trycka på knappen och hissdörren öppnas genom en lätt tryckning med höften. Det är fascinerande hur snabbt vi människor anpassat oss till rådande omständigheter.

– Ni får ursäkta att det är så stökigt. Nu har jag flera veckor på mig att städa, säger Luigi.

Mer hinner han inte säga innan han blir avbruten av katten Kendrik som tar i från magen när han säger mjau. Hela dagen har han väntat på att husse ska servera mat.

Kendrik har blivit ett viktigt sällskap för Luigi. Katten som blev kvar när dottern flyttade ut. Luigi suckar. Flera veckors permittering från jobbet som montör på chassiavdelningen gör att han nu får en massa tid för att ta tag i det han skjutit upp – att rensa och städa i lägenheten.

– För jag går inte ut, bara om jag måste handla.

Luigi bävar lite för den ofrivilliga ledigheten. För drygt ett år sedan gick hans fru bort och han har inte orkat gå igenom alla de saker som samlats under ett långt äktenskap. För att inte tala om alla känslomässiga minnen.

Till det så gnager oron i magen. Luigis 84-åriga mamma bor ensam i en liten by i södra Italien, ett av Europas värst drabbade länder. Hon får knappt gå och handla. De har kontakt på telefon och den planerade semesterresan dit i sommar vet ingen om den blir av. Luigi har också en bror utanför Venedig, en av de regioner i världen där covid-19 slagit som hårdast.

– Man vet inte så mycket. Jag hoppas Sverige klarar sig bättre från viruset än Italien och Spanien, säger Luigi.

Just coronavirusets härjningar i Italien var en orsak till att Scania behövde stänga i Sverige. Viktiga komponenter slutade tillverkas i landets norra, industritäta delar.

Luigi längtar tillbaka. Trots sina 64 år har han klarat sig från krämpor och har inga som helst problem att montera bromsslangar och andra kopplingar på lastbilsaxlarna.

– Jag jobbar på rätt sätt.

Han tittar ut från köksfönstret över bilparkeringen.

– Och jag borde sluta röka. Det är inte bra om man får corona.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

Permitterade snart åter till jobbet på Scania

Under nästa vecka startar Scania upp produktionen i Europa i mindre skala. ”De flesta som permitterats i Sverige kommer tillbaka till jobbet”, säger Michael Lyngsie, IF Metalls klubbordförande på Scania i Södertälje.

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Anders Ferbe: Stora delar av industrin har kommit igång

Många branscher har fortfarande gigantiska problem, enligt regeringens coronasamordnare Anders Ferbe. Däremot kan stora delar av industrin vara på väg att återhämta sig. I mars, två veckor efter att du hade utsetts till coronasamordnare, sa du att ”det känns som att jag har hållit på med det här i ett halvår”. Nu har du gjort […]

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Facket på Scania vill ha korttidsavtal på plats innan helgen

Ingen lösning om korttidsarbete på plats ännu, när Scania meddelar att de stänger ner i Sverige. ”Allt händer så fort och vi har inte alla svar”, säger IF Metall-klubbens ordförande i Södertälje, Michael Lyngsie.

”Dags att planera för en omstart efter krisen”

Akutstöden har varit nödvändiga, men vi måste vrida om så att insatserna framöver stöttar snabb återgång i arbete, skriver Klas Eklund, ordförande för omstartskommissionen.

Detta gäller vid korttidsarbete

Vad gäller vid utbildning, får man jobba mer än vad avtalet säger och hur snabbt kan korttidsarbetet blåsas av? DA har fått många frågor från er läsare – här är svaren.

”Nu måste vi se till att kompetensutveckling också sker”

Trots att korttidsarbete används i stor omfattning sker nästan inga kompetensutvecklande insatser. Vi parter är överens om att det är viktigt – nu måste vi också se till att det blir verklighet, skriver avtalssekreterarna för Pappers, GS och IF Metall tillsammans med Industriarbetsgivarna.

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

Om du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

Arbetsrätt Striden om las

Århundradets förhandling

Ge för guds skull inte politikerna möjlighet att skapa oreda på arbetsmarknaden för lång tid framöver, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Använd strejken mot försämringarna som föreslås”

Det finns ingen anledning att sätta sig vid ett förhandlingsbord där försämringar kommer att bli vägledande, skriver sex tidigare förtroendevalda inom IF Metall.

”Vi förhandlar för att stärka tryggheten”

En stark industri kräver yrkesskickliga industriarbetare med uppdaterade kunskaper och trygga jobb, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

LO-förbunden eniga: Las-förhandlingarna återupptas

På ett extrainsatt representantskap på fredagen beslutades att förhandlingarna om las, lagen om anställningsskydd, ska fortsätta.

Pontus Georgsson

Pappers vill ha en ”tredje väg” i las-förhandlingarna

Pappers planerar att säga nej till fortsatta förhandlingar om anställningstryggheten. I stället föreslår förbundet en ”tredje väg” – att föra in frågan i avtalsrörelsen.

Industriarbetsgivarna: Vi ska inte förhandla utifrån politikernas förslag

Mer fokus på kompetens än turordning. Det hoppas Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf blir resultatet när parterna de närmaste månaderna ska förhandla om anställningsskyddet.

Öppnare förhandlingar ska lösa vårens LO-kaos

En rejäl omstart, mer insyn och inflytande och några röda linjer som inte får korsas – så hoppas LO läka ihop sprickan som uppstått under diskussionerna om arbetsrätten.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Marcus Bolin

Pappers: Kravet på 4 procent ligger fast

Trots lågkonjunktur och krisande tider för tidningspapper kommer Pappers fortsätta kräva fyraprocentiga lönepåslag för sina medlemmar.

Arbetsgivarna: Krympande kaka att fördela

Läge att ”besinna sig”, anser industrins chefsekonomer inför att de pausade löneförhandlingarna ska återupptas. Men facken kräver 3 procent från den 1 april.

”Våra beslut påverkar alla medlemmar”

Avtalsförhandlingarna drar snart i gång igen och Lizette Lindqvist är en av dem som har makt över resultatet.

”För många arbetare var det ingen hemester”

”Hemestern” är slut för alla som har så mycket pengar att det är exotiskt att inte resa utomlands. För oss andra börjar i stället kampen mot nollavtal och allt sämre anställningsskydd, skriver truckföraren Zara Biske.

IF Metall: Vår utgångspunkt är 3 procent

Industriarbetsgivarna har svårt att se något utrymme för höjda löner i höstens avtalsrörelse, men facket utgår fortfarande från sitt bud på 3 procents löneökningar.

Pappers: Slopa aktieutdelningarna

Företagen inom massa- och pappersindustrin bör avstå från aktieutdelningar. Det anser Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson som nu tecknat avtal om korttidsarbete med Industriarbetsgivarna.

LO och Svenskt Näringsliv: Förläng alla avtal

LO och Svenskt Näringsliv är överens. Nu uppmanar de alla fackförbund och arbetsgivarorganisationer att skjuta upp årets avtalsrörelse till hösten.

Industrin skjuter upp avtalsrörelsen

Facken inom industrin och arbetsgivarna säger ja till att skjuta fram avtalsrörelsen. Även Pappers förlänger avtalet. ”Vi befinner oss mitt i en pandemi. Det är inte läge att bråka om löner och villkor”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.