Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Digitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt”

Peter Larsson om att grundläggande kunskaper kommer att behövas även i framtiden.

Efter coronan

”Jag vet att våra svenska fordonsfabriker köper hundratals artiklar från exempelvis Kina, jag undrar, är inte volymerna hos fordonstillverkarna i Europa tillräckliga för att göra fabrikerna lönsamma”, skriver Fredrik Sidahl. Foto: TT Nyhetsbyrån.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

Debatt Det är dags att vi leverantörer börjar verka med vår produktion där kunden finns. För att komma tillbaka där vi började behöver vi kartlägga vad vi i Sverige och Europa glömt bort – hur man tillverkar vissa saker, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.

Om skribenten:

Fredrik Sidahl är vd för Fordonskomponentgruppen, FKG, branschorganisationen för Skandinaviens leverantörer i fordonsindustrin.

Det är maj 2020 och saker händer enligt manualen för en bättre B-film. Det är dessvärre på riktigt, och vi har ju ingen pandemimanual. Men vi äger ett öppet, pragmatiskt och solidariskt samhälle – kanske en del av vårt ”svenska DNA”

Århundrades (hoppas jag) kris började med att fabrikerna i vårt land sluta tillverka i brist på komponenter som kommer från ett land som ligger 750 mil bort, och jag kan inte låta bli att fundera på, hur kunde det bli så här?

Jag backar bandet en sådär 15 år då storföretagen krävde ett lågkostnadsland (LCC) för att vi leverantörer skulle kvalificera in som en leverantör på OK-listan. Pris på komponenten var ett mantra – givet att kvalité med mera var på plats.

Jag fattar inte varför kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, bara för att ta ett exempel bland många.

Hela prisdrevet under åren har trimmat oss till en konkurrenskraft i världsklass, men tillbaka till dåtid.

FKG genomförde 2009 en studie tillsammans med Tillväxtverket och dåvarande Exportrådet som fick namnet ”Dyrt att köpa billig”. I den jämfördes lågkostnadsländer med tillverkning mot Sverige utifrån fyra typiska komponenter. Studien visade att komponenttillverkning som lämpar sig till automatiska processer har så lite som sju procent i arbetsinsats, en kostnad där skillnaden mellan våra lönekostnader här och där borta snabbt förbrukas i transporter och sämre förmåga att parera volymändringar, som så många gånger sker i fordonsindustrin.

Men den stora vinsten är tryggheten och vetskapen av att det våra tillverkningsprocesser – fabrikerna – värderar är människor, kvalité, miljö och hållbarhet på riktigt och inte en vacker formulering i en hållbarhetsredovisning. Till detta skall vi lägga till jobben det skapar och därmed i slutändan vårt välstånd.

Jag tycker det är dags att på riktigt introducera Närproducerat. Vi leverantörer ska verka med vår produktion där kunden finns. Kanske inte genomförbart till 100,0 procent men förmodligen till en mycket högre andel än i dag.

För att genomföra, komma tillbaka där vi började, behöver vi kartlägga vad vi i Sverige och Europa har glömt bort: hur man tillverkar vissa saker. Jag fattar inte varför kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, bara för att ta ett exempel bland många.

Jag vet att våra svenska fordonsfabriker köper hundratals artiklar från exempelvis Kina, jag undrar, är inte volymerna hos fordonstillverkarna i Europa tillräckliga för att göra fabrikerna lönsamma?

Min analys av allt detta handlar om invanda mönster, så här har vi alltid gjort – åtminstone på senare tid – och det är för komplext att ändra på. Skitsnack, det är vad det är, och den lilla kostnaden i sammanhanget, sett över tid, är en billig försäkring och som sagt, hållbarhet på riktigt.

När coronakrisen till slut är över kan vi växla eftertanke till förtanke och vi kan med en gnutta sunt förnuft och sunda affärsmodeller skapa ett än bättre leverantörssystem hemma i Sverige och Europa.

Läs mer: Debatt | Opinion

2Kommentarer

Henrik:

Varför ska människor köpa bil tillverkad i ett annat land/producerad av ett utländskt företag?
Bättre att Tyskar köper Tyska bilar, Amerikanare köper sina truckar etc etc…..eller???
Global handel skapar välstånd, man får aldrig kompromissa med det för då har vi snart 30% av befolkningen ute och plockar potatis och jobbar på fälten.

Dan Andersson Åmål:

Global handel är en sak. Ska man ha just in time leverans. Kanske man får prioritera närhet till leverantören.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Hej då Hopp-Jerka, och hej på dig Corona-Carolina

KRÖNIKAKommer Coronakrisen att lära oss att uppslukas mindre och engagera oss mer i arbetet? Författaren Jan-Ewert Strömbäck funderar på framtidens arbetsliv med hjälp av Folke Fridell.

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

DEBATTKlimatkrisen kommer att finnas kvar när Coronapandemin bedarrat. Här finns en möjlighet för Sverige att visa ledarskap och vända kris till möjlighet, skriver Ylva Berg, vd för Business Sweden.

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

DEBATTSverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

”Följ med oss på kompetens­utveckling”

DebattHar verkligen företagsledningarna och bolagsstyrelserna rätt kompetens för att driva våra företag till framgång genom de föränderliga tiderna? Anders Olofsson på Caterpillar i Göteborg vill se fler samarbeten mellan parterna även efter krisen.

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Regeringen behöver tillsätta en kriskommission”

debattFör att komma igenom krisen bör vi betrakta den som en ofrivillig längre industrisemester, skriver nationalekonomen Susanne Ackum.

1

”Vi måste lära oss att hoppas på framtiden igen”

KrönikaUtan att förminska döden kan vi lära oss något viktigt av 1900-talets sjukdomshistoria: Att optimism – som politisk ideologi – är viktigt för att bygga framtiden, skriver historikern Henrik Arnstad.

”Passa på att utbilda de anställda”

Korttidspermitterade bör få utbildning. Bättre det än att folk går hemma och bygger altaner, säger förre Metallordföranden Göran Johnsson.

”Svensk produktion helt avgörande för vårt välstånd”

DEBATTEn del av lösningen är att lägga mer tillverkning i landet. För det behövs en tydlig politisk vision om hur Sverige kan stärka industrin, skriver Ove Leichsenring, ordförande för SWIRA.

”Nu behövs en ny väg för ekonomin”

DebattHär är ett antal frågor att hålla ögonen på, när samhället ska byggas upp efter coronakrisen, skriver tidigare finansministern Allan Larsson (S).

1

”Krisen kräver en framtids­grupp”

Industriledaren Carl Bennet tycker det är dags för näringslivet att överge kortsiktighet och utflyttning av produktion.

2

Efter coronan: fler robotar och mera närproducerat

PERSPEKTIVBortom coronan skymtar en återuppväckt industri med fler robotar och ökad automation. Kanske till och med de första stegen mot en ny och mindre riskfylld globalisering.

1

Jämlikhet är bästa skyddet

LEDAREPrecis som vi har en försvarsberedning som tolkar de militära säkerhetshoten bör en hälsoberedning tillsättas som värnar vår välfärdsberedskap, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

1

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

GÄSTKRÖNIKA”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Läs mer från Dagens Arbete:

”Petters och Saras död skapar inga rubriker”

KRÖNIKAPandemin har fått oss att verkligen bry oss om varandra. Bra! Samtidigt får det mig att tänka på en annan, ständigt bortglömd epidemi – drogdöden, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

LEDARE”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

1

Arbetsrätten

”Därför borde Liberalerna kämpa för las”

DebattMed tanke på Liberalernas las-historia borde de ha intresse av att – oavsett vissa reformer – bevara en stark arbetstrygghet, skriver L-profilen Olle Wästberg.

1

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DEBATTJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

”Risk att arbetsgivaren får säga upp allt för fritt”

DEBATTNuvarande turordningsregler har brister, men det finns inga skäl för facken att gå med på åtgärder som försvagar arbetstagarna, skriver Carl Melin på den TCO-ägda tankesmedjan Futurion.

2

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Regeringens förslag om RSO missar målet”

Replik | RSOAtt kontrollera arbetsmiljön är en myndighetsuppgift och inte en uppgift för de regionala skyddsombuden, skriver Saila Quicklund (M).

1

Krisstöd

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

KRÖNIKAOm du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

1

”Vi måste kunna saker – på riktigt”

KRÖNIKADigitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt, skriver Peter Larsson.

Är det Tom Cruise som räddar oss?

KrönikaDet finns tid för tankar nu när verkligheten har blivit som en film, skriver Carl-Einar Häckner.

”Låt unga hjälpa gröna näringar i sommar”

DEBATTLåt oss slå två flugor i en smäll och lösa ungdomars brist på sommarjobb genom att de får för dem anpassade jobb i skogs och jordbruket – som i år inte kan anställa säsongsarbetare på grund av coronakrisen. Det skriver Robert Johansson, S.

2

Anständiga utnyttjar inte krisen

KrönikaDet finns tyvärr företag som använder krisen för att trycka tillbaka facket. Som tur är ser vi också många exempel på där parterna i stället varit ödmjuka för situationen – och hittat bra lösningar, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

1

Coronakrisen

Ensamheten är inte jämlik 

KRÖNIKACoronakrisen fungerar som ett förstoringsglas över känslor vi redan bär på. Ensamhet är inget naturtillstånd – vi kan organisera ett samhälle som inte splittrar oss, skriver Daniel Mathisen.

Dagarna då livet förändrades

KRÖNIKA”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Nu behövs solidarisk innovation

LEDAREDet är hoppfullt när industriföretag ställer om sin produktion efter samhällets behov, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Nu är tid för solidaritet, inte höga aktie­utdelningar”

DEBATTDet är oerhört provocerande att företag tar del av ett krispaket finansierat av våra medlemmars skattepengar ena stunden för att sedan dela ut vinster till aktieägarna i nästa, skriver GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

1

Skäms inte för att själen är trasig

LedarePå arbetet måste vi kunna tala lika öppet om den psykiska ohälsan som att kroppen värker, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Obegripligt och felaktigt om skyddsombuden, Moderaterna”

Moderaternas vilja att skrota ett fungerande system för arbetsmiljöarbete är obegripligt – om inte anledningen helt enkelt är att inskränka fackets makt, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Vi som fortfarande tror på demokratin

KRÖNIKAMahmoud från Marocko och Håkan från ­Vällingby. Tillsammans räddar de liv, skriver journalisten och författaren Alexandra Pascalidou. 

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.