Industriarbetarnas tidning

Debattartiklar är texter som tar ställning. Åsikterna är skribenternas egna.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

7 maj, 2020

Debatt Det är dags att vi leverantörer börjar verka med vår produktion där kunden finns. För att komma tillbaka där vi började behöver vi kartlägga vad vi i Sverige och Europa glömt bort – hur man tillverkar vissa saker, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.

Om skribenten:

Fredrik Sidahl är vd för Fordonskomponentgruppen, FKG, branschorganisationen för Skandinaviens leverantörer i fordonsindustrin.

Det är maj 2020 och saker händer enligt manualen för en bättre B-film. Det är dessvärre på riktigt, och vi har ju ingen pandemimanual. Men vi äger ett öppet, pragmatiskt och solidariskt samhälle – kanske en del av vårt ”svenska DNA”

Århundrades (hoppas jag) kris började med att fabrikerna i vårt land sluta tillverka i brist på komponenter som kommer från ett land som ligger 750 mil bort, och jag kan inte låta bli att fundera på, hur kunde det bli så här?

Jag backar bandet en sådär 15 år då storföretagen krävde ett lågkostnadsland (LCC) för att vi leverantörer skulle kvalificera in som en leverantör på OK-listan. Pris på komponenten var ett mantra – givet att kvalité med mera var på plats.

Jag fattar inte varför kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, bara för att ta ett exempel bland många.

Hela prisdrevet under åren har trimmat oss till en konkurrenskraft i världsklass, men tillbaka till dåtid.

FKG genomförde 2009 en studie tillsammans med Tillväxtverket och dåvarande Exportrådet som fick namnet ”Dyrt att köpa billig”. I den jämfördes lågkostnadsländer med tillverkning mot Sverige utifrån fyra typiska komponenter. Studien visade att komponenttillverkning som lämpar sig till automatiska processer har så lite som sju procent i arbetsinsats, en kostnad där skillnaden mellan våra lönekostnader här och där borta snabbt förbrukas i transporter och sämre förmåga att parera volymändringar, som så många gånger sker i fordonsindustrin.

Men den stora vinsten är tryggheten och vetskapen av att det våra tillverkningsprocesser – fabrikerna – värderar är människor, kvalité, miljö och hållbarhet på riktigt och inte en vacker formulering i en hållbarhetsredovisning. Till detta skall vi lägga till jobben det skapar och därmed i slutändan vårt välstånd.

Jag tycker det är dags att på riktigt introducera Närproducerat. Vi leverantörer ska verka med vår produktion där kunden finns. Kanske inte genomförbart till 100,0 procent men förmodligen till en mycket högre andel än i dag.

För att genomföra, komma tillbaka där vi började, behöver vi kartlägga vad vi i Sverige och Europa har glömt bort: hur man tillverkar vissa saker. Jag fattar inte varför kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, bara för att ta ett exempel bland många.

Jag vet att våra svenska fordonsfabriker köper hundratals artiklar från exempelvis Kina, jag undrar, är inte volymerna hos fordonstillverkarna i Europa tillräckliga för att göra fabrikerna lönsamma?

Min analys av allt detta handlar om invanda mönster, så här har vi alltid gjort – åtminstone på senare tid – och det är för komplext att ändra på. Skitsnack, det är vad det är, och den lilla kostnaden i sammanhanget, sett över tid, är en billig försäkring och som sagt, hållbarhet på riktigt.

När coronakrisen till slut är över kan vi växla eftertanke till förtanke och vi kan med en gnutta sunt förnuft och sunda affärsmodeller skapa ett än bättre leverantörssystem hemma i Sverige och Europa.

3 kommentarer till “Dags att på riktigt introducera Närproducerat

  • Varför ska människor köpa bil tillverkad i ett annat land/producerad av ett utländskt företag?
    Bättre att Tyskar köper Tyska bilar, Amerikanare köper sina truckar etc etc…..eller???
    Global handel skapar välstånd, man får aldrig kompromissa med det för då har vi snart 30% av befolkningen ute och plockar potatis och jobbar på fälten.

    • Inte ett antingen eller! Att tro att bara maximal globalisering och förenklad marknadslogik ska leda allt till det rätta är snarare ideologi än pragmatism.

  • Global handel är en sak. Ska man ha just in time leverans. Kanske man får prioritera närhet till leverantören.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mer åsiktsmaterial

”Ge personligt stöd så fler kan utbildas”

”Ge personligt stöd så fler kan utbildas”

Henrik Valentin: De som behöver yrkesutbildning för att få jobb måste få personligt stöd på Arbetsförmedlingen, inte bara en kontakt via en skärm.

Vad händer med humorn nu?

Vad händer med humorn nu?

Carl Einar-Häckner om att ligga på soffan och vänta på bättre tider.

En väckarklocka för alla demokrater

Den 6 januari 2021 kommer för all tid att bli datumet då den amerikanska demokratin skakade i sina grundvalar. Bilderna från Washington där Trumpanhängare stormar Kapitolium påhejade av presidenten själv ska vi sent glömma. Ännu när detta skrivs pågår kaoset och ingen vet riktigt hur det ska sluta. President Trump har hela ansvaret för det […]

När spänningen måste vara lagom

När spänningen måste vara lagom

När spänningen måste vara lagom

”Skatten har blivit elefanten i rummet”

”Skatten har blivit elefanten i rummet”

Vårt skattesystem inte bara bevarar utan driver på ökande klyftor i samhället, men det diskuteras inte när jämlikheten ska utredas, skriver Ulf Dahlsten, författare till boken Efter Coronan. Svensk Modell i Kris.

Förhandling eller kamp?

Förhandling eller kamp?

Två profilerade klubbordförande inom IF Metall möttes i en mejlväxling för att försöka förstå hur de kan se så olika på lasuppgörelsen.

Årets debatt handlar om anställnings­tryggheten

Anställningstryggheten hör nog till årets hetaste debatt, både politiskt och bland parterna på arbetsmarknaden. Du som läser Dagens Arbete har sett de senaste turerna då IF Metall och Kommunal hängde på uppgörelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv och lyckades förhandla till sig förbättringar för sina medlemmar. Något som upprört flera andra LO-förbund, däribland GS och […]

Märket är en urvuxen tvångströja

Märket är en urvuxen tvångströja

Vi har länge varit kritiska mot att vårt inflytande är för litet i processen inför avtalsrörelsen. LO måste enas om en bredare modell för lönenivåerna, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

De nya avtalen är er förtjänst

De nya avtalen är er förtjänst

Utan er medlemmar hade inte vi inte kunnat teckna ett nytt avtal med bättre villkor och löner, skriver Marie Nilsson.

Avtalet i hamn – i ett svårt läge

Avtalet i hamn – i ett svårt läge

Att det trots allt blev en reallöneökning ser jag som ett styrkebesked för svenska modellen, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Du kanske också vill läsa…

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

”Arbete är en fundamental mänsklig rättighet”

”Arbete är en fundamental mänsklig rättighet”

Arbetsmarknadspolitiken måste bli mer aktiv igen, inte avvecklas, skriver Ulf Dahlsten, tidigare  statssekreterare hos Olof Palme och författare till boken ”Efter Coronan. Svensk Modell i Kris”.

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

Klimatkrisen kommer att finnas kvar när Coronapandemin bedarrat. Här finns en möjlighet för Sverige att visa ledarskap och vända kris till möjlighet, skriver Ylva Berg, vd för Business Sweden.

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

Sverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

”Följ med oss på kompetensutveckling”

”Följ med oss på kompetensutveckling”

Har verkligen företagsledningarna och bolagsstyrelserna rätt kompetens för att driva våra företag till framgång genom de föränderliga tiderna? Anders Olofsson på Caterpillar i Göteborg vill se fler samarbeten mellan parterna även efter krisen.

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

Staten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Nu behövs en ny väg för ekonomin”

”Nu behövs en ny väg för ekonomin”

Här är ett antal frågor att hålla ögonen på, när samhället ska byggas upp efter coronakrisen, skriver tidigare finansministern Allan Larsson (S).

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

”Ge personligt stöd så fler kan utbildas”

Henrik Valentin: De som behöver yrkesutbildning för att få jobb måste få personligt stöd på Arbetsförmedlingen, inte bara en kontakt via en skärm.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.