Industriarbetarnas tidning

Debattartiklar är texter som tar ställning. Åsikterna är skribenternas egna.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

7 maj, 2020

Debatt Det är dags att vi leverantörer börjar verka med vår produktion där kunden finns. För att komma tillbaka där vi började behöver vi kartlägga vad vi i Sverige och Europa glömt bort – hur man tillverkar vissa saker, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, FKG.

Om skribenten:

Fredrik Sidahl är vd för Fordonskomponentgruppen, FKG, branschorganisationen för Skandinaviens leverantörer i fordonsindustrin.

Det är maj 2020 och saker händer enligt manualen för en bättre B-film. Det är dessvärre på riktigt, och vi har ju ingen pandemimanual. Men vi äger ett öppet, pragmatiskt och solidariskt samhälle – kanske en del av vårt ”svenska DNA”

Århundrades (hoppas jag) kris började med att fabrikerna i vårt land sluta tillverka i brist på komponenter som kommer från ett land som ligger 750 mil bort, och jag kan inte låta bli att fundera på, hur kunde det bli så här?

Jag backar bandet en sådär 15 år då storföretagen krävde ett lågkostnadsland (LCC) för att vi leverantörer skulle kvalificera in som en leverantör på OK-listan. Pris på komponenten var ett mantra – givet att kvalité med mera var på plats.

Jag fattar inte varför kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, bara för att ta ett exempel bland många.

Hela prisdrevet under åren har trimmat oss till en konkurrenskraft i världsklass, men tillbaka till dåtid.

FKG genomförde 2009 en studie tillsammans med Tillväxtverket och dåvarande Exportrådet som fick namnet ”Dyrt att köpa billig”. I den jämfördes lågkostnadsländer med tillverkning mot Sverige utifrån fyra typiska komponenter. Studien visade att komponenttillverkning som lämpar sig till automatiska processer har så lite som sju procent i arbetsinsats, en kostnad där skillnaden mellan våra lönekostnader här och där borta snabbt förbrukas i transporter och sämre förmåga att parera volymändringar, som så många gånger sker i fordonsindustrin.

Men den stora vinsten är tryggheten och vetskapen av att det våra tillverkningsprocesser – fabrikerna – värderar är människor, kvalité, miljö och hållbarhet på riktigt och inte en vacker formulering i en hållbarhetsredovisning. Till detta skall vi lägga till jobben det skapar och därmed i slutändan vårt välstånd.

Jag tycker det är dags att på riktigt introducera Närproducerat. Vi leverantörer ska verka med vår produktion där kunden finns. Kanske inte genomförbart till 100,0 procent men förmodligen till en mycket högre andel än i dag.

För att genomföra, komma tillbaka där vi började, behöver vi kartlägga vad vi i Sverige och Europa har glömt bort: hur man tillverkar vissa saker. Jag fattar inte varför kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, bara för att ta ett exempel bland många.

Jag vet att våra svenska fordonsfabriker köper hundratals artiklar från exempelvis Kina, jag undrar, är inte volymerna hos fordonstillverkarna i Europa tillräckliga för att göra fabrikerna lönsamma?

Min analys av allt detta handlar om invanda mönster, så här har vi alltid gjort – åtminstone på senare tid – och det är för komplext att ändra på. Skitsnack, det är vad det är, och den lilla kostnaden i sammanhanget, sett över tid, är en billig försäkring och som sagt, hållbarhet på riktigt.

När coronakrisen till slut är över kan vi växla eftertanke till förtanke och vi kan med en gnutta sunt förnuft och sunda affärsmodeller skapa ett än bättre leverantörssystem hemma i Sverige och Europa.

3 kommentarer till “Dags att på riktigt introducera Närproducerat

  • Varför ska människor köpa bil tillverkad i ett annat land/producerad av ett utländskt företag?
    Bättre att Tyskar köper Tyska bilar, Amerikanare köper sina truckar etc etc…..eller???
    Global handel skapar välstånd, man får aldrig kompromissa med det för då har vi snart 30% av befolkningen ute och plockar potatis och jobbar på fälten.

    • Inte ett antingen eller! Att tro att bara maximal globalisering och förenklad marknadslogik ska leda allt till det rätta är snarare ideologi än pragmatism.

  • Global handel är en sak. Ska man ha just in time leverans. Kanske man får prioritera närhet till leverantören.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Mer åsiktsmaterial

Att måla är som att kratta löv

Att måla är som att kratta löv

Livet är en konst men konsten har ett eget liv. Just nu vill jag bara måla, skriver trollkarlen Carl-Einar Häckner.

Molnen tröstar och skrämmer

Molnen tröstar och skrämmer

Sommarens skogsbrand togs över av regntunga moln – och barnens sträckkollande på Transformers, skriver författaren Sven Olov Karlsson.

Vidden av svinpesten tas in i små portioner

Vidden av svinpesten tas in i små portioner

Jag har tafatt börjat ge upp alla planer som på något sätt berör skogen, skriver författaren Sven Olov Karlsson.

Vi förtjänar bättre än så här

Vi förtjänar bättre än så här

egeringen avskaffade dansförbudet. I övrigt har vi bara fått oro. För jobben, elpriserna, skolorna, dödligt gängvåld och terrordåd, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Vi kan förändra genom kärlek

Vi kan förändra genom kärlek

Om vi bemöter våra olikheter med nyfikenhet blir både samhället och våra arbetsplatser bättre platser – för alla, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Döds­olyckorna måste få ett slut

Döds­olyckorna måste få ett slut

Självklart ska inte arbetare behöva oroa sig för att dö på jobbet. Både arbetsgivare och politiker måste visa att de menar allvar med nollvisionen, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Vad vill du att vi ska skriva om?

Vad vill du att vi ska skriva om?

Nu har jag så smått hunnit sätta mig in i de nya rutinerna på Dagens Arbete. Berätta gärna för mig vad du vill läsa mer om!

”Naivt att tro att facken kan vara opolitiska”

”Naivt att tro att facken kan vara opolitiska”

Facken behöver vänsterpolitik precis som arbetsgivarna pumpar in pengar till högerpartier, skriver Pappers första vice ordförande Mikael Lilja.

”Tar vi inte strid för löner och rättigheter är facket förlorat”

”Tar vi inte strid för löner och rättigheter är facket förlorat”

Om arbetarna ska betala för samhällets kriser medan facken tittar på är rörelsen förlorad. Då måste vi bygga något nytt, skriver industrarbetaren Andreas Köhler.

Även jag har blivit mindre av en rädd pojke

Även jag har blivit mindre av en rädd pojke

Jag brukar tro det mesta går åt helvete, men machokulturen på jobbet tror och hoppas jag ändå håller på att mjukas upp, skriver industriarbetaren Marcus Raihle.

Du kanske också vill läsa…

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

”Arbete är en fundamental mänsklig rättighet”

”Arbete är en fundamental mänsklig rättighet”

Arbetsmarknadspolitiken måste bli mer aktiv igen, inte avvecklas, skriver Ulf Dahlsten, tidigare  statssekreterare hos Olof Palme och författare till boken ”Efter Coronan. Svensk Modell i Kris”.

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

Klimatkrisen kommer att finnas kvar när Coronapandemin bedarrat. Här finns en möjlighet för Sverige att visa ledarskap och vända kris till möjlighet, skriver Ylva Berg, vd för Business Sweden.

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

Sverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

”Följ med oss på kompetensutveckling”

”Följ med oss på kompetensutveckling”

Har verkligen företagsledningarna och bolagsstyrelserna rätt kompetens för att driva våra företag till framgång genom de föränderliga tiderna? Anders Olofsson på Caterpillar i Göteborg vill se fler samarbeten mellan parterna även efter krisen.

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

Staten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Nu behövs en ny väg för ekonomin”

”Nu behövs en ny väg för ekonomin”

Här är ett antal frågor att hålla ögonen på, när samhället ska byggas upp efter coronakrisen, skriver tidigare finansministern Allan Larsson (S).

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Nu vänder vi blad – men inte helt va?

Nu vänder vi blad – men inte helt va?

En tid för eftertanke, vare sig du jobbar eller inte genom alla helgdagar. Vad var det som hände 2022 egentligen?

DA granskar sprängdåden

Dagens Arbete avslöjar hur kriminella lätt kan smuggla ut stora mängder sprängmedel från byggarbetsplatser. Kontroll och tillsyn brister. Och dömda kan fortsätta spränga.

Stulet: Halvt ton sprängmedel

Mer än ett halvt ton sprängmedel har stulits från byggarbetsplatser i Sverige. Det visar Dagens Arbetes granskning.

Dagens Arbete granskar sprängdåden

Dagen Arbete har tagit reda på var sprängmedlet som används vid sprängdåden kommer ifrån. Över ett halvt ton sprängmedel har stulits från byggarbetsplatser de senaste fem åren. Här sammanfattar vi granskningen.

Frågorna om sprängdåden som regeringen inte vill svara på

När Dagens Arbete vill ställa frågor om sprängdåden till justitieminister Gunnar Strömmer (M) bollas vi vidare och får mejlsvar utan möjlighet till följdfrågor. Här är alla frågor vi hade velat få svar på.

S: ”Kan finnas anledning att se över lagen”

Efter Dagens Arbetes granskning av sprängdåden öppnar Socialdemokraterna upp för en översyn av lagen om hantering av sprängmedel.

Larmet: Byggdynamit kan användas i terrordåd

”Sprängmedel är terroristernas favoritvapen. Därför är det angeläget att få stopp på stölderna av byggdynamit”, säger sprängmedelsexperten Bo Janzon. 

”Man undrar ju hur mycket sprängmedel som är i omlopp”

Det som förvånade journalisterna David Lundmark och Johanna Edström mest när de granskade hur mycket sprängmedel som är på drift, är att sprängmedel är så pass billigt – och politikerna inte gjort mer för att täppa till alla luckorna i lagen. 

Sprängkort dras inte in för dömda brottslingar

Personer som dömts för grova brott får inte sitt sprängkort indraget.
Dagens Arbetes granskning visar att de som ansvarar för sprängkorten inte får veta om någon döms för brott.

Företag spränger utan tillstånd

Trots indragna tillstånd kan företag fortsätta spränga. Dagens Arbetes granskning visar hur lätt det är för företag att strunta i myndighetens beslut.