Molnen tröstar och skrämmer
Sommarens skogsbrand togs över av regntunga moln – och barnens sträckkollande på Transformers, skriver författaren Sven Olov Karlsson.
Industriarbetarnas tidning
Debattartiklar är texter som tar ställning. Åsikterna är skribenternas egna.
Debatt När världen öppnar upp efter krisen finns behov på världsmarknaden att fortsätta möta klimatutmaningarna. Kunskapen, teknologin och lösningarna finns i Sverige, skriver Ylva Berg, vd för Business Sweden.
Ylva Berg är vd för Business Sweden som ägs gemensamt av staten och näringslivet.
Business Sweden hjälper svenska bolag att öka sin globala försäljning och internationella bolag investera och expandera i Sverige.
Ylva Berg har tidigare varit chef för det svenska exportrådet i Köpenhamn.
Den kris vi upplever nu kommer att påverka vår ekonomi fundamentalt. När restriktionerna lättar möter vi en ny verklighet, som vi behöver planera för redan nu.
Vilka sektorer och länder kommer återhämta sig först? Hur kommer brustna globala leverantörskedjor repareras? Har nya affärsmodeller uppstått bland mina konkurrenter under krisen?
Även om vi rör oss på osäker mark och prognoserna ser dystra ut är det avgörande för Sverige att identifiera möjligheter inom våra styrkeområden, som kan hjälpa oss att få hjulen i exporten att snurra igen.
För att stötta de exporterande företagen behövs särskilda insatser för små och medelstora företag. De behöver hjälp med att hantera kunder och leverantörer på marknader där de inte själva har räckvidd. Det är viktigt att dessa bolag inte tappar för mycket marknad, utan snabbt får allt stöd för att kunna återta sina positioner. Det är viktigt för jobben i Sverige.
Extra satsningar på näringslivsdelegationer, mässor, matchningsevent och marknadsföringskampanjer i prioriterade utlandsmarknader kommer att bli mycket viktigt.
För att säkra ytterligare arbetstillfällen behövs även proaktivt stöd till svenska företag med utländska ägare. De kommer att behöva hjälp med att förstå vilka stöd som nu finns tillgängliga även för dem i Sverige, och vi kommer också att behöva stärka deras förmåga att stå emot eventuella nedläggningshot då utländska företag gör om sina leverantörskedjor efter Corona.
Tillverkningsindustrin, fordonsindustrin, infrastruktur, och ny teknologi är alla branscher där Sverige har starka erbjudanden. När reserestriktionerna successivt lyfts behöver vi snabbt sjösätta riktade exportfrämjande program inom prioriterade svenska branscher och styrkeområde.
Extra satsningar på näringslivsdelegationer, mässor, matchningsevent och marknadsföringskampanjer i prioriterade utlandsmarknader kommer att bli mycket viktigt.
Analys av globala klimatutmaningar, efterfrågan på världsmarknaden och dialog med ledande svenska företag visar att det finns en stark vilja att bättre positionera och marknadsföra Sverige och företagens klimatsmarta lösningar för att effektivt och långsiktigt kunna bidra till ett bättre klimat.
Under krisen har vi kunnat följa kraftigt minskade koldioxidutsläpp som följd av minskat resande och stängd produktion. Lösningen på klimatutmaningarna är dock inte en stängd världsmarknad utan måste ske genom klimatsmarta investeringar i ny teknologi.
Kunskapen, teknologin och lösningarna finns i Sverige. Behoven och efterfrågan finns på världsmarknaden.
Riktade kommunikationsinsatser och samarbete krävs för att nå ut med vårt erbjudande till utländska företag, statliga aktörer och institutioner. En framgångsrik insats skulle inte bara öka den svenska konkurrenskraften och möjliggöra fortsatt utveckling av svensk hållbar teknologi, utan också aktivt främja hållbar utveckling och tillväxt samt bidra till genomförandet av Parisavtalet och Agenda 2030.
Coronakrisen är en utmaning som sätter spår i oss alla, tydliga och ambitiösa visioner för framtiden är viktigare än någonsin. Klimatkrisen har varit på agendan länge men viljan till förändring har varit svag, nu har pandemin visat att förändring är möjlig när den politiska viljan finns. Klimatkrisen kommer att finnas kvar när Coronapandemin bedarrat, här finns en möjlighet för Sverige att visa ledarskap och vända kris till möjlighet.
Ylva Berg
vd Business Sweden