Industriarbetarnas tidning

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

28 september, 2020

Skrivet av

DA Reder ut När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina. 

I århundraden var Kina en stormakt, en framgångsrik handelsnation som under medeltiden exporterade sina varor och upp­finningar över världen längs Sidenvägen. Karavaner av kameler och hästar fraktade siden, te, kryddor och porslin från Kina fram till Svarta havet och Medelhavet. 

Men Sidenvägen förlorade sin betydelse när sjöfarten utvecklades. Kina valde att överge världshaven, handelsflottan drogs tillbaka. Kinesiska muren byggdes, Kina slöt sig inåt.  

Efter isolering, inbördeskrig och revolutioner började Kina att moderniseras på 1980-talet. Under det senaste kvartsseklet har hundratals miljoner kineser lyfts ur fattigdom och landet har blivit rikt, om än ojämnt fördelat. De styrande utlovar ”en nationell pånyttfödelse”; nu ska landet åter bli starkt i  en omvärld där många varnar för Kinas ambitioner.  

I Europa

… är exempelvis flygplatsen Heathrow i London, hamnen i Piraeus utanför Aten, elnätet i Portugal samt fotbollslagen Inter i Italien och Wolverhampton i England numera i kinesisk ägo.

Sverige

… tillhör de europeiska länder som Kina gärna satsar i även om investeringarna än så länge begränsats till delar av fordonsindustrin (Volvo Cars och Nevs i Trollhättan), Nordic paper (i Säffle, Bäckhammar och Åmotfors) och Filmstaden SF Bio. En hel del pengar har också satsats i Arlanda Express, Spotify och livsmedelsföretaget Oatly.

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Världsekonomin och klimatet påverkar avtalsrörelsen

Världsekonomin och klimatet påverkar avtalsrörelsen

Snart börjar dragkampen om din nya lön. Förr varnade man att alltför höga löneökningar skulle sänka ekonomin. Nu kommer hotet från helt andra håll: Trumps tullar och klimatet, skriver Harald Gatu.

Trumps ståltullar hotar industrijobben i USA

Trumps ståltullar hotar industrijobben i USA

President Trumps nya importtullar kan det bli en hård nöt för svensk stålindustri, som har USA som stor marknad. ”Men det kan ändå bli värst för de amerikanska industriarbetarna – det vet vi sedan förra gången USA införde ståltullar”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Globala ledare talar om ett historiskt skifte. Nu ska den gröna industrin byggas, skriver DA:s Harald Gatu.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Svensk industri håller ångan uppe

Svensk industri håller ångan uppe

Den svaga svenska kronan eldar på vår export, och många branscher producerar nu intill bristningsgränsen. Därför jobbar också många extra mycket övertid.

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Amerikanska bilindustrin varnar nu för följderna av president Donald Trumps importtullar på europeiska bilar. Enligt en rapport riskerar tullarna att leda till jobbslakt – i USA

”Klyftorna kan utjämnas”

Klyftorna är på väg att växa, mellan stad och land, mellan inrikes och utrikes födda. Nu behövs bland annat mer utbildning, statliga investeringar och att vi skyndar på utvecklingen av storregioner, skriver Jan Edling från analysföretaget Flexicurity.

Hårt stål mot Kinas prisdumpning

Hårt stål mot Kinas prisdumpning

På Industri Alls Europamöte i Madrid är tongångarna hårda mot det som kallas Kinas dumpning av stålpriserna. En av talarna var Bjarne Rasmussen Degerfors järnverk.
”Hela vår industri slås sönder medan den kinesiska staten skiter i miljön”, säger han.

Stor demonstration mot pressade priser

Bland de 3500 anställda i stålindustrin som demonstrerar mot kinesisk dumpning finns flera svenskar. DA har fått en direktrapport från en av dem.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Christina Anderssons son Robin fastnade i en maskin och dog på jobbet. Nu startar hon en minnesfond för att hedra sonen och hjälpa andra anhöriga ekonomiskt.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

”Det behövs mer pengar till rättsväsendet”

Saila Quicklund (M): Det behövs mer resurser till berörda myndigheter och att preskriptionstiden för arbetsmiljöbrott förlängs.

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

Lagstiftaren och domstolarna behöver lära sig om den förändring som skett på arbetsmarknaden, skriver åklagaren Christer B Jarlås.

Så löser Norge brotten på halva tiden

Norge har klart kortare utredningstider vid arbetsmiljöbrott än Sverige. Hur vi jobbar kan kanske därför ses som förslag på förbättringar hos er, skriver norska domaren Rune Bård Hansen.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Las-uppgörelsen

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

När IF Metall gjorde upp med arbetsgivarna om anställningsskyddet var det inget svek, utan solidaritet med dem som har det sämst, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.