Industriarbetarnas tidning

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

28 september, 2020

Skrivet av

DA Reder ut När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina. 

I århundraden var Kina en stormakt, en framgångsrik handelsnation som under medeltiden exporterade sina varor och upp­finningar över världen längs Sidenvägen. Karavaner av kameler och hästar fraktade siden, te, kryddor och porslin från Kina fram till Svarta havet och Medelhavet. 

Men Sidenvägen förlorade sin betydelse när sjöfarten utvecklades. Kina valde att överge världshaven, handelsflottan drogs tillbaka. Kinesiska muren byggdes, Kina slöt sig inåt.  

Efter isolering, inbördeskrig och revolutioner började Kina att moderniseras på 1980-talet. Under det senaste kvartsseklet har hundratals miljoner kineser lyfts ur fattigdom och landet har blivit rikt, om än ojämnt fördelat. De styrande utlovar ”en nationell pånyttfödelse”; nu ska landet åter bli starkt i  en omvärld där många varnar för Kinas ambitioner.  

I Europa

… är exempelvis flygplatsen Heathrow i London, hamnen i Piraeus utanför Aten, elnätet i Portugal samt fotbollslagen Inter i Italien och Wolverhampton i England numera i kinesisk ägo.

Sverige

… tillhör de europeiska länder som Kina gärna satsar i även om investeringarna än så länge begränsats till delar av fordonsindustrin (Volvo Cars och Nevs i Trollhättan), Nordic paper (i Säffle, Bäckhammar och Åmotfors) och Filmstaden SF Bio. En hel del pengar har också satsats i Arlanda Express, Spotify och livsmedelsföretaget Oatly.

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Världsekonomin och klimatet påverkar avtalsrörelsen

Världsekonomin och klimatet påverkar avtalsrörelsen

Snart börjar dragkampen om din nya lön. Förr varnade man att alltför höga löneökningar skulle sänka ekonomin. Nu kommer hotet från helt andra håll: Trumps tullar och klimatet, skriver Harald Gatu.

Trumps ståltullar hotar industrijobben i USA

Trumps ståltullar hotar industrijobben i USA

President Trumps nya importtullar kan det bli en hård nöt för svensk stålindustri, som har USA som stor marknad. ”Men det kan ändå bli värst för de amerikanska industriarbetarna – det vet vi sedan förra gången USA införde ståltullar”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Globala ledare talar om ett historiskt skifte. Nu ska den gröna industrin byggas, skriver DA:s Harald Gatu.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Svensk industri håller ångan uppe

Svensk industri håller ångan uppe

Den svaga svenska kronan eldar på vår export, och många branscher producerar nu intill bristningsgränsen. Därför jobbar också många extra mycket övertid.

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Amerikanska bilindustrin varnar nu för följderna av president Donald Trumps importtullar på europeiska bilar. Enligt en rapport riskerar tullarna att leda till jobbslakt – i USA

”Klyftorna kan utjämnas”

Klyftorna är på väg att växa, mellan stad och land, mellan inrikes och utrikes födda. Nu behövs bland annat mer utbildning, statliga investeringar och att vi skyndar på utvecklingen av storregioner, skriver Jan Edling från analysföretaget Flexicurity.

Hårt stål mot Kinas prisdumpning

Hårt stål mot Kinas prisdumpning

På Industri Alls Europamöte i Madrid är tongångarna hårda mot det som kallas Kinas dumpning av stålpriserna. En av talarna var Bjarne Rasmussen Degerfors järnverk.
”Hela vår industri slås sönder medan den kinesiska staten skiter i miljön”, säger han.

Stor demonstration mot pressade priser

Bland de 3500 anställda i stålindustrin som demonstrerar mot kinesisk dumpning finns flera svenskar. DA har fått en direktrapport från en av dem.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Underbemanning tär på Samhalls personal

Samhall i Karlstad har varit framgångsrikt att vinna kunder. Men personalen räcker inte till. Varje morgon träffas driftledarna för att få ihop folk till alla uppdragen. ”Vi bara kör”, säger Robert Hallstensson.

Dags att agera, närings­ministern

Helle Klein: ”Det sociala företaget blev ett vinstjagande bemanningsbolag som förstör både människor och marknad.”

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar ­äldreboenden, mat­affärer och gym. Utan skydd. De trängs på bussar och i små fikarum. Samhalls städare glömdes bort under pandemin.

HR styr allt men slipper ta ansvaret

Dagens Arbetes Elinor Torp om en yrkesgrupp som bestämmer allt mer, utan att behöva stå till svars. Det visar sig inte minst i granskningen av Samhall.