Någonstans i Sverige
1942 pågick ett intensivt arbete på Saabs fabriker med att få fram alla bomb- och spaningsplan som Flygvapnet beställt.
Industriarbetarnas tidning
9 oktober, 2020
Skrivet av Pontus Ohlin
… men inget krav på bälte i baksätet.
Det rullade på för svensk bilindustri det här året, 1979. Inte minst för Saabfabriken i Trollhättan och dess modell 900 GL, som hade lanserats året innan och som skulle bli en veritabel kassako i flera år framöver.
900 GL var lite större och lite lyxigare än sin företrädare, 99:an. Krocksäkrare dessutom. Och så fasligt dyr som först befarats var den inte heller. För drygt 50 000 kronor kunde man komma över en – det vill säga strax under 200 000
i dagens prisläge.
Men då kanske man inte hade råd att samtidigt unna sig en Sony Walkman, det senaste från Japan.
Modellen var förvisso bara en tre-dörrars, men att fälla ner framsätena för att komma in i de bakre var inget ovanligt alls på den här tiden. Där fanns det heller inget tvång på säkerhetsbälte. Först sju år senare, 1986, blev det lag på det. Men då endast för personer över 15 år. Inte förrän två år senare kom lagen att även omfatta barn.
Lars Fältman på Saabexperten i Uppsala, om att företaget fortfarande får reparera just sådana här modeller. Den första generationen av 900:orna tillverkades fram till 1993. Saab slutade tillverka bilar efter konkursen 2011.
… var också året när Konsums varusortiment Blåvitt introducerades och när Socialstyrelsen slutade klassa homosexualitet som en sinnessjukdom.
… var topphastigheten för den här GL-modellen. Den accelererade från 0 till 100 på 14,6 sekunder.