Industriarbetarnas tidning

Kassako på löpande band

9 oktober, 2020

Skrivet av

… men inget krav på bälte i baksätet.

Det rullade på för svensk bilindustri det här året, 1979. Inte minst för Saabfabriken i Trollhättan och dess modell 900 GL, som hade lanserats året innan och som skulle bli en veritabel kassako i flera år framöver.

900 GL var lite större och lite lyxigare än sin företrädare, 99:an. Krocksäkrare dessutom. Och så fasligt dyr som först befarats var den inte heller. För drygt 50 000 kronor kunde man komma över en – det vill säga strax under 200 000
i dagens prisläge.

Men då kanske man inte hade råd att samtidigt unna sig en Sony Walkman, det senaste från Japan.

Modellen var förvisso bara en tre-dörrars, men att fälla ner framsätena för att komma in i de bakre var inget ovanligt alls på den här tiden. Där fanns det heller inget tvång på säkerhetsbälte. Först sju år senare, 1986, blev det lag på det. Men då endast för personer över 15 år. Inte förrän två år senare kom lagen att även omfatta barn.

Det händer.

Lars Fältman på Saabexperten i Uppsala, om att företaget fortfarande får reparera just sådana här modeller. Den första generationen av 900:orna tillverkades fram till 1993. Saab slutade tillverka bilar efter konkursen 2011.

1979

… var också året när Konsums varusortiment Blåvitt introducerades och när Socialstyrelsen slutade klassa homosexualitet som en sinnessjukdom.

165 Km/h

… var topphastigheten för den här GL-modellen. Den accelererade från 0 till 100 på 14,6 sekunder.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Friska pengar från nya delägare. Delar av bolaget förs över till ett nybildat dotterbolag. Så ville Nevs betala sina skulder och rädda biltillverkningen i Trollhättan.

”Det är illavarslande signaler”

Signalerna påminner för mycket om gamla Saabtiden. Det är illavarslande, säger Leif Håkansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg.

Saabs kamp mot klockan

En kamp mot klockan – igen. Inga pengar från delägarna i Kina och Saabfabriken i Trollhättan går en ny kvalfylld sommar till mötes. Nu står hoppet till indiska Mahindra eller möjligen andra kinesiska ägare. Men det är bråttom.

Varde juleljus

Varde juleljus

Liljeholmens stearinfabrik i Danvikstull på Södermalm i Stockholm, 1926. De största julljusen måste hängas upp då de ska poleras.

Paus på propellern

Paus på propellern

Vi bjuder på en arkivbild från 1946, som faktiskt kan fara med viss osanning.

Redo för disken i det nya folkhemmet

Redo för disken i det nya folkhemmet

Ramnäs bruk i Surahammar är mest känt för sina kättingar, men tillverkade även diskbänkar.

Lastbilar ut –  strumpor in

Lastbilar ut –  strumpor in

Det är kortfrisyrens år 1929, på Malmö strumpfabrik.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

Game, set – och verkstad!

Game, set – och verkstad!

Vi hittar in på Svenska Racket­fabrikens verkstad, en solig dag i centrala Uppsala för 86 år sedan.

En sommar i Småland

En sommar i Småland

Arkivbilden Torsten Ullmans verkstadsfabrik i småländska Moheda 1974. Det är den 22 juli 1974. En måndag.Inne på Torsten Ullmans verkstadsfabrik i småländska Moheda sitter studenten Inga-Lill Axelsson på en stol och arbetar framför en av fabrikens pelarborrmaskiner. Hon hade fått sommarjobb här. Det är oklart när Inga-Lill Axelsson ansökte om sommarjobbet, men troligtvis under vårkanten […]

Lön & makt Podden om industriarbetarnas historia

Genombrottet 1905 – det första landsomfattande avtalet

Genombrottet 1905 – det första landsomfattande avtalet

Harald Gatu och Anna Julius om industriarbetarnas historia. Avsnitt 1: Allt började på Hvilans gjuteri och mekaniska verkstad i Kristianstad.

Den längsta striden 1945 – om strejken som inte ville ta slut

Den längsta striden 1945 – om strejken som inte ville ta slut

Lön & makt, avsnitt 2: Harald Gatu och Anna Julius om den längsta striden, metallstrejken 1945.

Den stora oredan 1983 – när den svenska modellen (nästan) föll

Den stora oredan 1983 – när den svenska modellen (nästan) föll

Harald Gatu och Anna Julius om det glada 80-talet, som var allt annat än glatt för fackföreningsrörelsen.

Vändningen 1995 – konflikten om kollektivavtalets kärna

Vändningen 1995 – konflikten om kollektivavtalets kärna

Harald Gatu och Anna Julius om övertidsblockaden som gav facket fördel efter 90-talskrisen.

Den svåra prövningen 2009 – finanskris och förtroendekris

Den svåra prövningen 2009 – finanskris och förtroendekris

Harald Gatu och Anna Julius om striden om kollektivavtalet under finanskrisen.

Dagens Arbete startar historiepodd

Dagens Arbete startar historiepodd

Dagens Arbete startar en ny podd om industriarbetarnas historia. I Lön & makt lyfter Harald Gatu och Anna Julius fram fem viktiga årtal som format din lön och dina villkor i dag.