Industriarbetarnas tidning

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

7 december, 2020

Skrivet av

Barnarbete, fördrivna ursprungsbefolkningar och miljöförstöring. Jakten på metaller till elbilarnas batterier sker långt från flotta bilsalonger. Nu vill det globala facket IndustriALL göra hela tillverkningskedjan långsiktigt hållbar, från gruvbrytning till själva bilproduktionen.

Bilindustrin är utsatt för ett hårt tryck just nu, säger Atle Høie, biträdande generalsekreterare i IndustriALL.

– Många bilföretag är desperata i sina försök att trovärdigt framstå som seriösa. Bland annat ser de över sin långsiktiga inköpstrategi så att man kan försäkra sig om att batterierna i deras elbilar innehåller kobolt, litium och grafit som är framtagna ur en hållbar produktion.

IndustriALL, där svenska IF Metall och Unionen ingår, representerar 50 miljoner arbetare i gruvor och tillverkningsindustri i 140 länder.

– I alla branscher som berör batteriproduktionen har vi värdefulla ingångar. Från gruvbrytning, över den kemiska industrin och till själva bilföretagen. I alla led har vi upparbetade kontakter och en facklig närvaro.

Vi vill identifiera de tunga aktörerna i alla delar av produktionskedjan. Från bilindustrin ska vi ta oss hela vägen ner ända till gruvbrytningen

Det gör, menar Atle Høie, IndustriALL till en viktig aktör för en mer hållbar batteriproduktion. För några veckor tog internationalen de första stegen i ett treårigt strategiskt arbete i syfte att förbättra villkoren i batteriproduktionen.

– Poängen med vårt arbete är att tydliggöra varifrån insatsvarorna kommer så att man kan sätta press och förbättra villkoren i alla led.

– Vi vill identifiera de tunga aktörerna i alla delar av produktionskedjan. Från bilindustrin ska vi ta oss hela vägen ner ända till gruvbrytningen.

Ett problem är att en betydande del av gruvbrytningen sker utanför de stora företagen, i den informella sektorn, som i Kongo. Från Kongo skeppas merparten av de sällsynta metallerna till Kina som idag har de flesta av världens batterifabriker. I Kina finns inga fackförbund anslutna till IndustriALL. Kina är ett hål för oss, konstaterar Atle Høie. Ett problem, men det påverkar inte det globala industrifackets ambitioner. Batterier till elbilar bedöms bli den snabbast växande industrisektorn framöver.

Nu ska medlemsförbunden inom IndustriALL engageras och kontakter tas med bilföretagen. Tanken är att några bilkoncerner ska ansluta sig till projektet.

– Vi hoppas att vi kan få med oss ett par av bilkoncernerna så att de öppnar sin leverantörskedja för oss. Då att vi kan följa den hela vägen ner till gruvbrytningen.

Vilka tror du är mest intresserade?

– De starkaste ramavtalen har vi med de franska bilkoncernerna. I Frankrike finns också några av de stora kemiska företagen som är involverade i batteriproduktion. När det gäller gruvföretag har vi bra kontakter med exempelvis Glencore och Anglo American. Men samtidigt har vi de starkaste fackföreningarna inom den tyska bilindustrin genom IG Metall.

Kanske kan det bli något tyskt bilföretag. Daimler och BMW ingår redan i ett partssamarbete om hållbar gruvdrift, Irma – Institute for responsible mining assurance.

– Att bilkoncerner engagerar sig i den typen av globala initiativ är ett viktigt tecken på branschens växande engagemang. Irma har exempelvis utarbetat kravspecifikationer för gruvorna och de biltillverkare som ingår i Irma förbinder sig till att göra företagsbesiktningar av gruvorna utifrån de krav som Irma ställer. Även många gruvföretag ingår i Irma.

Inom en annan bransch, textilindustrin, har IndustriALL varit framgångsrika med att teckna globala avtal. Överenskommelser med klädjättar som svenska HM och spanska Inditex syftar till att stärka de anställdas ställning hos tusentals leverantörsföretag.

– Men det är en helt annan bransch, säger Atle Høie. HM har ju ingen egen produktion utan köper in allt de säljer från en mängd olika leverantörer.

– Klädföretagen saknar de formella band till sina underleverantörer som finns inom bilindustrin. Inom bilbranschen har vi dessutom globala avtal med alla stora koncerner, bortsett från de japanska, där de förpliktigar sig att se över sina leverantörskedjor. Därmed har vi egentligen en bättre utgångspunkt i bilindustrin än när vi påbörjade arbetet med klädkedjorna.

Till sist: Vad förväntar du dig av de svenska fordonstillverkarna?

– Att de är intresserade av vårt arbete. Självfallet hoppas vi att någon av dem ansluter sig till själva projektet och att de sedan efterlever och följer upp de rekommendationer vi har kommit fram till.   

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Marie Nilsson omvald som förbundsordförande

Marie Nilsson omvald som förbundsordförande

Marie Nilsson och övriga förbundsledningen omvaldes på en extrakongress under torsdagen.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Därför måste vi lära av Kinas industripolitik

Därför måste vi lära av Kinas industripolitik

Kajsa Borgnäs: Coronapandemin, klimatkrisen och Kinas stora tekniska framsteg visar att vi behöver en mer aktiv industripolitik.

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Viruset stress-testar den sårbara produktionen

Viruset stress-testar den sårbara produktionen

Coronaviruset visar oss sårbarheten i ”just in time”-samhället, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Underbemanning tär på Samhalls personal

Samhall i Karlstad har varit framgångsrikt att vinna kunder. Men personalen räcker inte till. Varje morgon träffas driftledarna för att få ihop folk till alla uppdragen. ”Vi bara kör”, säger Robert Hallstensson.

Dags att agera, närings­ministern

Helle Klein: ”Det sociala företaget blev ett vinstjagande bemanningsbolag som förstör både människor och marknad.”

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar ­äldreboenden, mat­affärer och gym. Utan skydd. De trängs på bussar och i små fikarum. Samhalls städare glömdes bort under pandemin.

HR styr allt men slipper ta ansvaret

Dagens Arbetes Elinor Torp om en yrkesgrupp som bestämmer allt mer, utan att behöva stå till svars. Det visar sig inte minst i granskningen av Samhall.