Industriarbetarnas tidning

Industrislakt eller nya möjligheter?

3 juni, 2021

Skrivet av

Omställning Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

Branschen står inför en stor omställning. Redan år 2025 väntas nio av tio nysålda bilar i Europa vara elektrifierade i någon form.

Elektrifieringen tvingar företagen att tänka om. Vad kan vi producera till elbilen? Hur många jobb behövs? Vilka kompetenser krävs?

En elektrisk bilmotor är betydligt enklare att montera än en förbränningsmotor. Elmotorn har betydligt färre delar och påstås kräva mindre underhåll.

Det här påverkar jobben i bilindustrins alla led. I synnerhet motorfabrikerna och de fabriker som nu tillverkar resten av drivlinan: växellåda och drivaxlar. Men också alla de underleverantörer som idag tillverkar delar till bensin- och dieselmotorn. Och i förlängningen också bilverkstäderna.

I Europa finns i dag ett 70-tal motor- och drivlinefabriker. Enbart Volkswagen­-gruppen (med Volkswagen, Audi, Skoda, Bentley, Seat, Lamborghini, Porsche, Bugatti, MAN och Scania) och Daimler (med Mercedes person- och lastbilar, Smart och Setra) har tillsammans uppåt ett tjugotal egna motor­fabriker. I Tyskland varnar bilbranschens inflytelserika intresseorganisation VDA att teknikskiftet riskerar att slakta 70 000 biljobb – bara i Tyskland.

Andra röster påpekar att bilföretagen överdriver farorna. Orsak: de vill förlänga produktionen av förbränningsmotorer som de redan har investerat oerhört mycket pengar i.

Industrislakt eller nya möjligheter? De företag som rustar sig tidigt bedöms ha bäst förutsättningar att klara omställningen.

Volvo Cars satsar 700 miljoner krono­r på att ställa om Skövdefabriken till att bli en komplett tillverkare av el­motorer. Ett viktigt och välkommet besked för de 2000 anställda på en av landets största industriarbetsplatser. Utan de pengarna hade Skövdefabriken snart varit i fara.

Enkät: Blir din nästa bil en elbil?

Redan 2025 väntas nio av tio nysålda bilar gå på el och Volvo satsar 700 miljoner i Skövde för att ändra produktionen. DA frågade tre läsare om de har planer på att byta till elbil.

Foto: David Lundmark

Uffe Eriksson, träarbetare, Dialogkraft, Norberg:
”Nej, jag har en rätt så nyinköpt diesel som jag tänker fortsätta med ett bra tag. Det är det mest miljövänliga. Jag tror inte på elbilar heller. Batterierna håller inte tillräckligt länge som det är i dag.” 

Foto: David Lundmark

Virpi Koski, kvalitetskoordinator och skyddsombud på Uponor i Virsbo:
”Nej, än så länge kommer man inte tillräckligt långt med en ’tankning’. Dessutom är jag lite orolig för säkerheten. Tänker på explosionsrisken och hur batterierna ska hanteras.”

Foto: Sören Håkanlind

Philip Källström, regionalt skyddsombud, IF Metall, Göteborg:
”Nej, det blir troligen inte en elbil för jag har inte tänkt köpa en så ny bil när det är dags. Om läget varit annorlunda kunde jag tänka mig en hybrid.”

Enkät: Isak Krantz

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

Förnekandet av klimatkrisen gav Donald Trump en stor del av de amerikanska gruvarbetarnas röster i presidentvalet. Men nu välkomnas president Joe Bidens klimatpolitik av gruvarbetarförbundet som kräver ”en rättvis omställning”.

”Sverige kan visa vägen”

”Sverige kan visa vägen”

Visst, läget är allvarligt. Men det finns också mycket positivt som händer för klimatet. Miljödebattören Stefan Edman vill lyfta fram industrins roll i ny klimatbok.

Så ställer vi om för klimatet

Så ställer vi om för klimatet

Även små steg tar oss framåt. Nu vill vi ha era bästa råd för att ställa om för klimatet. Urban Lindfors berättar om sitt byte till elbil.

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Globala ledare talar om ett historiskt skifte. Nu ska den gröna industrin byggas, skriver DA:s Harald Gatu.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Samhall­anställda känner sig svikna av facket

År efter år betalar medlemmarna in pengar till facket. Men när jobbet gör dem sjuka finns ingen där. Samhalls vittnen berättar hur fackförbunden slutat agera i arbetsmiljöfrågor.

”Jag är så arg på att facket inte agerar”

Magnus hade det så stressigt på jobbet att han inte orkade längre. Då blev sambon Catharina svårt sjuk i Covid. Nu kämpar de för att komma vidare.

De utsatta på Samhall behöver fackets stöd

Anställda på Samhall vittnar om att fackförbunden gör för lite för att hjälpa dem. Som en röd tråd i berättelserna från Samhallgolvet kommer facket in, fackets svek, skriver DA:s Elinor Torp.

Marie Nilsson, IF Metall: Vi slänger inte ut någon

Vi måste ta till oss av kritiken, säger IF Metalls ordförande Marie Nilsson om den besvikelse på facket som anställda på Samhall gett uttryck för.

Skapa ett Samhallfack

Alltför många Samhallarbetare far illa. Det är en politisk skandal men också en facklig, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.