Industriarbetarnas tidning

Industrislakt eller nya möjligheter?

3 juni, 2021

Skrivet av

Omställning Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

Branschen står inför en stor omställning. Redan år 2025 väntas nio av tio nysålda bilar i Europa vara elektrifierade i någon form.

Elektrifieringen tvingar företagen att tänka om. Vad kan vi producera till elbilen? Hur många jobb behövs? Vilka kompetenser krävs?

En elektrisk bilmotor är betydligt enklare att montera än en förbränningsmotor. Elmotorn har betydligt färre delar och påstås kräva mindre underhåll.

Det här påverkar jobben i bilindustrins alla led. I synnerhet motorfabrikerna och de fabriker som nu tillverkar resten av drivlinan: växellåda och drivaxlar. Men också alla de underleverantörer som idag tillverkar delar till bensin- och dieselmotorn. Och i förlängningen också bilverkstäderna.

I Europa finns i dag ett 70-tal motor- och drivlinefabriker. Enbart Volkswagen­-gruppen (med Volkswagen, Audi, Skoda, Bentley, Seat, Lamborghini, Porsche, Bugatti, MAN och Scania) och Daimler (med Mercedes person- och lastbilar, Smart och Setra) har tillsammans uppåt ett tjugotal egna motor­fabriker. I Tyskland varnar bilbranschens inflytelserika intresseorganisation VDA att teknikskiftet riskerar att slakta 70 000 biljobb – bara i Tyskland.

Andra röster påpekar att bilföretagen överdriver farorna. Orsak: de vill förlänga produktionen av förbränningsmotorer som de redan har investerat oerhört mycket pengar i.

Industrislakt eller nya möjligheter? De företag som rustar sig tidigt bedöms ha bäst förutsättningar att klara omställningen.

Volvo Cars satsar 700 miljoner krono­r på att ställa om Skövdefabriken till att bli en komplett tillverkare av el­motorer. Ett viktigt och välkommet besked för de 2000 anställda på en av landets största industriarbetsplatser. Utan de pengarna hade Skövdefabriken snart varit i fara.

Enkät: Blir din nästa bil en elbil?

Redan 2025 väntas nio av tio nysålda bilar gå på el och Volvo satsar 700 miljoner i Skövde för att ändra produktionen. DA frågade tre läsare om de har planer på att byta till elbil.

Foto: David Lundmark

Uffe Eriksson, träarbetare, Dialogkraft, Norberg:
”Nej, jag har en rätt så nyinköpt diesel som jag tänker fortsätta med ett bra tag. Det är det mest miljövänliga. Jag tror inte på elbilar heller. Batterierna håller inte tillräckligt länge som det är i dag.” 

Foto: David Lundmark

Virpi Koski, kvalitetskoordinator och skyddsombud på Uponor i Virsbo:
”Nej, än så länge kommer man inte tillräckligt långt med en ’tankning’. Dessutom är jag lite orolig för säkerheten. Tänker på explosionsrisken och hur batterierna ska hanteras.”

Foto: Sören Håkanlind

Philip Källström, regionalt skyddsombud, IF Metall, Göteborg:
”Nej, det blir troligen inte en elbil för jag har inte tänkt köpa en så ny bil när det är dags. Om läget varit annorlunda kunde jag tänka mig en hybrid.”

Enkät: Isak Krantz

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

”Facken måste bli bättre kravställare”

”Facken måste bli bättre kravställare”

En rättvis omställning – just transition – är avgörande för en lyckad klimatomställning enligt världens fackförbund. ”Nu måste vi jobba för att bli mer konkreta i våra krav”, tror IF Metalls Ellika Berglund Aas.

Små komponenter ger stora problem

Små komponenter ger stora problem

Stopp i produktionen och flyttad semester. Bristen på halvledare tvingar bilindustrin att hanka sig fram.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

Förnekandet av klimatkrisen gav Donald Trump en stor del av de amerikanska gruvarbetarnas röster i presidentvalet. Men nu välkomnas president Joe Bidens klimatpolitik av gruvarbetarförbundet som kräver ”en rättvis omställning”.

”Sverige kan visa vägen”

”Sverige kan visa vägen”

Visst, läget är allvarligt. Men det finns också mycket positivt som händer för klimatet. Miljödebattören Stefan Edman vill lyfta fram industrins roll i ny klimatbok.

Skiftarbetets fram- och baksidor

Het näthandel ger helgskift

Het näthandel ger helgskift

Näthandelns uppsving under 2020 ledde till många timmar övertid på DS Smith i Värnamo. Nu har de infört ett nytt helgskift för att hinna med – och över 200 sökte jobben.

”Mycket man måste ha koll på”

”Mycket man måste ha koll på”

August Wieser gick i första kullen på pappersarbetarutbildningen på Polhemsskolan i Gävle. Nu har han fått jobb, och behovet av kompetent arbetskraft inom pappersindustrin är fortsatt stort. Men nu tar utbildningen paus – på grund av för få sökande.

Det är något med natten i gruvan

Det är något med natten i gruvan

När kroppen ska sova som djupast dricker vi kaffe och hjälps åt, skriver DA:s nya krönikör, musikern och gruvarbetaren Johan Airijoki.

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Skiftarbetet gjorde att Nadine Dabo mådde dåligt.
Efter två missfall jobbar hon nu dag och väntar barn.

Så kan nattjobbet bli mer  hälsosamt

Så kan nattjobbet bli mer hälsosamt

Att arbeta flera nätter i rad tär på kroppen. Forskare i Norden har nu vägt samman sina studier. Skiftarbete är ännu sämre för hälsan än vad man tidigare trott.

Måste jag jobba på julen i år igen?

Måste jag jobba på julen i år igen?

Kan samma skiftlag jobba under julen flera år i rad? Juristen Henric Ask svarar.

Julkort från fabriken

Julkort från fabriken

Hur är det att arbeta på julen när alla andra är lediga? DA besökte Rottneros bruk och pratade julskift och traditioner.

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Vissa permitteras, andra sägs upp. Men på medicinteknikbolaget Getinge i Solna kan de anställda lugnt räkna med att de får behålla jobben.

Hur kan jag sluta tidigare utan att bli varnad?

Jag jobbar kvällsskift och veckopendlar. Har under fem års tid tagit kompledigt på torsdagarna för att kunna köra hem tidigare. En tisdag sa en ny produktionsledare åt mig att jag skulle jobba klockan 14.00–24.00 den kommande torsdagen. Jag tyckte att beskedet kom med för kort varsel och avvek klockan 17 den torsdagen. Fick då en muntlig varning. Vad kan jag göra för att få kompa ut och klara veckopendlingen?