Industriarbetarnas tidning

Industrislakt eller nya möjligheter?

3 juni, 2021

Skrivet av

Omställning Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

Branschen står inför en stor omställning. Redan år 2025 väntas nio av tio nysålda bilar i Europa vara elektrifierade i någon form.

Elektrifieringen tvingar företagen att tänka om. Vad kan vi producera till elbilen? Hur många jobb behövs? Vilka kompetenser krävs?

En elektrisk bilmotor är betydligt enklare att montera än en förbränningsmotor. Elmotorn har betydligt färre delar och påstås kräva mindre underhåll.

Det här påverkar jobben i bilindustrins alla led. I synnerhet motorfabrikerna och de fabriker som nu tillverkar resten av drivlinan: växellåda och drivaxlar. Men också alla de underleverantörer som idag tillverkar delar till bensin- och dieselmotorn. Och i förlängningen också bilverkstäderna.

I Europa finns i dag ett 70-tal motor- och drivlinefabriker. Enbart Volkswagen­-gruppen (med Volkswagen, Audi, Skoda, Bentley, Seat, Lamborghini, Porsche, Bugatti, MAN och Scania) och Daimler (med Mercedes person- och lastbilar, Smart och Setra) har tillsammans uppåt ett tjugotal egna motor­fabriker. I Tyskland varnar bilbranschens inflytelserika intresseorganisation VDA att teknikskiftet riskerar att slakta 70 000 biljobb – bara i Tyskland.

Andra röster påpekar att bilföretagen överdriver farorna. Orsak: de vill förlänga produktionen av förbränningsmotorer som de redan har investerat oerhört mycket pengar i.

Industrislakt eller nya möjligheter? De företag som rustar sig tidigt bedöms ha bäst förutsättningar att klara omställningen.

Volvo Cars satsar 700 miljoner krono­r på att ställa om Skövdefabriken till att bli en komplett tillverkare av el­motorer. Ett viktigt och välkommet besked för de 2000 anställda på en av landets största industriarbetsplatser. Utan de pengarna hade Skövdefabriken snart varit i fara.

Läs också

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Enkät: Blir din nästa bil en elbil?

Redan 2025 väntas nio av tio nysålda bilar gå på el och Volvo satsar 700 miljoner i Skövde för att ändra produktionen. DA frågade tre läsare om de har planer på att byta till elbil.

Foto: David Lundmark

Uffe Eriksson, träarbetare, Dialogkraft, Norberg:
”Nej, jag har en rätt så nyinköpt diesel som jag tänker fortsätta med ett bra tag. Det är det mest miljövänliga. Jag tror inte på elbilar heller. Batterierna håller inte tillräckligt länge som det är i dag.” 

Foto: David Lundmark

Virpi Koski, kvalitetskoordinator och skyddsombud på Uponor i Virsbo:
”Nej, än så länge kommer man inte tillräckligt långt med en ’tankning’. Dessutom är jag lite orolig för säkerheten. Tänker på explosionsrisken och hur batterierna ska hanteras.”

Foto: Sören Håkanlind

Philip Källström, regionalt skyddsombud, IF Metall, Göteborg:
”Nej, det blir troligen inte en elbil för jag har inte tänkt köpa en så ny bil när det är dags. Om läget varit annorlunda kunde jag tänka mig en hybrid.”

Enkät: Isak Krantz

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Snurror i vattnet värda miljarder

Snurror i vattnet värda miljarder

Nu vill Europa ha vindkraftverk till havs. Men hur märks satsningarna i svensk industri – och vad krävs för att hänga med i den snabba utvecklingen i Europa?

Många orsaker till det skenande elpriset

Många orsaker till det skenande elpriset

Ekonomin återhämtar sig och då behövs mer el. Men energisystemet hänger inte med. Vi följde elens väg fram till uttaget för att reda ut hur priset sätts.

Små komponenter ger stora problem

Små komponenter ger stora problem

Stopp i produktionen och flyttad semester. Bristen på halvledare tvingar bilindustrin att hanka sig fram.

Europa sent ute med egna batterifabriker

”Europa har hamnat på efterkälken”

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

”Elbilarna lyfter gruv­industrin”

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

”En fruktansvärt snabb omställning”

Volvo Cars ställer om mot el

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Nu ska tusentals hektar skog och åker läggas i blöt

De pluggar diken för klimatets skull - tusentals hektar läggs i blöt

Johan Andersson: ”När jag skulle ut till första jobbet tyckte jag att allt kändes rätt konstig”

Stora investeringar för klimatet

Stora investeringar för klimatet

Utforska kartan: Här är jättesatsningarna som ska skapa en ny, grön industri.

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Tesla hävdar att över 90 procent av personalen arbetar, trots strejken. Nu går IF Metall ut med en egen siffra.

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Tesla får inte genast tillgång till de registreringsskyltar som blockerats av facket.

Så kan Tesla runda postblockaden

Så kan Tesla runda postblockaden

Transportstyrelsens registreringsskyltar får bara skickas via Postnord, men det finns sätt att kringgå stoppet.

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Nu får Teslaägaren svar på tal – ”klart man vill att det ska slå hårt”.

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

De nya uppgifterna får Tesla-ägaren att bryta tystnaden på sin plattform X.

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Snart ökar trycket på Tesla ytterligare när fler stridsåtgärder genomförs.

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren Kurt Eriksson dementerar uppgifterna om att Elon Musk nu ska ha lagt sig i den svenska konflikten.

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

”Det kan påverka konflikten, att den blir längre.”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

”Det måste vara Teslas val”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Byggnads ordförande Johan Lindholm: ”Tror absolut att det är hundraprocentig uppslutning.”

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

”Utan den detaljen kan man inte leverera bilen.”

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

”Har förbundsstyrelsen beslutat om en konflikt så har man en skyldighet att delta i den.”

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

Högre ersättning ska få fler att sluta upp

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Harald Gatu: Teslas strejkbrytare tvingar oss tillbaka till tiden när arbetare ställdes inför frågan: Vilken sida står du på?

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

Målarna varslar om totalstopp för all lackering av Tesla-bilar.

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas  tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken.

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

”Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställd”

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä konstaterar att långt ifrån alla bilmekaniker på Tesla deltar i strejken.

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Så har strejken slagit på Teslas verkstäder runt om i landet.

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

I fredags inleddes en strejk på Teslas alla bilverkstäder i landet. Vi har tagit fram en lista på vad som händer vid en strejk, vad du får och inte får göra.