Industriarbetarnas tidning

Industrislakt eller nya möjligheter?

3 juni, 2021

Skrivet av

Omställning Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

Branschen står inför en stor omställning. Redan år 2025 väntas nio av tio nysålda bilar i Europa vara elektrifierade i någon form.

Elektrifieringen tvingar företagen att tänka om. Vad kan vi producera till elbilen? Hur många jobb behövs? Vilka kompetenser krävs?

En elektrisk bilmotor är betydligt enklare att montera än en förbränningsmotor. Elmotorn har betydligt färre delar och påstås kräva mindre underhåll.

Det här påverkar jobben i bilindustrins alla led. I synnerhet motorfabrikerna och de fabriker som nu tillverkar resten av drivlinan: växellåda och drivaxlar. Men också alla de underleverantörer som idag tillverkar delar till bensin- och dieselmotorn. Och i förlängningen också bilverkstäderna.

I Europa finns i dag ett 70-tal motor- och drivlinefabriker. Enbart Volkswagen­-gruppen (med Volkswagen, Audi, Skoda, Bentley, Seat, Lamborghini, Porsche, Bugatti, MAN och Scania) och Daimler (med Mercedes person- och lastbilar, Smart och Setra) har tillsammans uppåt ett tjugotal egna motor­fabriker. I Tyskland varnar bilbranschens inflytelserika intresseorganisation VDA att teknikskiftet riskerar att slakta 70 000 biljobb – bara i Tyskland.

Andra röster påpekar att bilföretagen överdriver farorna. Orsak: de vill förlänga produktionen av förbränningsmotorer som de redan har investerat oerhört mycket pengar i.

Industrislakt eller nya möjligheter? De företag som rustar sig tidigt bedöms ha bäst förutsättningar att klara omställningen.

Volvo Cars satsar 700 miljoner krono­r på att ställa om Skövdefabriken till att bli en komplett tillverkare av el­motorer. Ett viktigt och välkommet besked för de 2000 anställda på en av landets största industriarbetsplatser. Utan de pengarna hade Skövdefabriken snart varit i fara.

Enkät: Blir din nästa bil en elbil?

Redan 2025 väntas nio av tio nysålda bilar gå på el och Volvo satsar 700 miljoner i Skövde för att ändra produktionen. DA frågade tre läsare om de har planer på att byta till elbil.

Foto: David Lundmark

Uffe Eriksson, träarbetare, Dialogkraft, Norberg:
”Nej, jag har en rätt så nyinköpt diesel som jag tänker fortsätta med ett bra tag. Det är det mest miljövänliga. Jag tror inte på elbilar heller. Batterierna håller inte tillräckligt länge som det är i dag.” 

Foto: David Lundmark

Virpi Koski, kvalitetskoordinator och skyddsombud på Uponor i Virsbo:
”Nej, än så länge kommer man inte tillräckligt långt med en ’tankning’. Dessutom är jag lite orolig för säkerheten. Tänker på explosionsrisken och hur batterierna ska hanteras.”

Foto: Sören Håkanlind

Philip Källström, regionalt skyddsombud, IF Metall, Göteborg:
”Nej, det blir troligen inte en elbil för jag har inte tänkt köpa en så ny bil när det är dags. Om läget varit annorlunda kunde jag tänka mig en hybrid.”

Enkät: Isak Krantz

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

Förnekandet av klimatkrisen gav Donald Trump en stor del av de amerikanska gruvarbetarnas röster i presidentvalet. Men nu välkomnas president Joe Bidens klimatpolitik av gruvarbetarförbundet som kräver ”en rättvis omställning”.

”Sverige kan visa vägen”

”Sverige kan visa vägen”

Visst, läget är allvarligt. Men det finns också mycket positivt som händer för klimatet. Miljödebattören Stefan Edman vill lyfta fram industrins roll i ny klimatbok.

”Nog är det dags att göra någonting”

”Nog är det dags att göra någonting”

Tjugo minusgrader hindrar inte Urban Lindfors från att ta elbilen till jobbet.

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Globala ledare talar om ett historiskt skifte. Nu ska den gröna industrin byggas, skriver DA:s Harald Gatu.