Industriarbetarnas tidning

Debattartiklar är texter som tar ställning. Åsikterna är skribenternas egna.

”Man ska inte bli missgynnad för att man tar bilen”

19 april, 2022

DEBATT Många industriarbetarna har lång väg till jobbet och det blir dyrt att ta sig dit. Nu vill vi höja reseavdraget och ändra så att det helt baseras på avstånd, oavsett hur man tar sig dit, skriver finansminister Mikael Damberg (S).

Foto: TT Nyhetsbyrån.

Om skribenten:

Mikael Damberg (S) är Sveriges finansminister.

Sverige är ett rikt land, med en stark välfärd och robust ekonomi. Alla industriarbetare runt om i landet är helt avgörande för Sveriges tillväxt och välstånd. Utan det som ni producerar, som sedan används i hela vårt land och som exporteras över hela världen, skulle Sverige inte vara Sverige.

Jag vet att den politiska debatten går hög hos er just nu. Det tycker jag är riktigt bra. Politiken måste diskuteras, vi måste vända och vrida på perspektiven. Det har vi gjort i arbetarrörelsen i över hundra år. Den facklig-politiska samverkan är en nyckel till att Sverige har blivit världens bästa land för vanligt folk.

Just nu stiger priserna på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Priserna går upp på bensin, på el och på mat. Just bränslepriserna slår väldigt hårt. Särskilt för industriarbetare som har långt till jobbet och som inte kan använda kollektivtrafiken. Bilen är livsviktig för stora delar av vårt land, och då märks höga bränslepriser direkt.

Ni kan känna er trygga med att den socialdemokratiska regeringen hör vad ni säger – och att vi kommer att agera. Den 17 mars lade jag och regeringen fram ett nytt system för reseavdraget. Tanken med det är att fler ska kunna få mer stöd för att ta sig till och från jobbet. Vi höjer nivåerna, från dagens 18,50 kr per mil till nivåer som motsvarar 25 kronor milen. En rejäl höjning.

Dessutom gör vi om systemet så att det baseras helt på avstånd och blir oberoende av vilket färdmedel man tar till jobbet. Man ska inte bli missgynnad för att man tar bilen, och man ska inte heller bli missgynnad om man kan ta tåget. Vi vill dessutom ha en tydligare landsbygdsprofil, så att systemet blir mer generöst utanför storstadsområdena. Det är riktigt bra socialdemokratisk politik, och det har varit ett tydligt önskemål från flera fackliga jag mött runt om i landet.

Den 11 september är det val. Kanske ett av de viktigaste i vår livstid. Ska vi rulla tillbaka fackliga rättigheter, försämra tryggheten för vanligt folk och urholka välfärden? Ska Sverige bli ett svagare, mer splittrat samhälle? Det är det som väntar, om de högerkonservativa får makten. En arbetarfientlig kurs för Sverige.

Jag är övertygad om att vi kan välja en annan väg tillsammans. Ett samhälle där vi investerar i det som bygger oss starkare. I en industri i världsklass, som fortsätter exportera framtiden varor och gröna teknik över hela världen samtidigt som vi skapar tusentals nya jobb här i Sverige. I ett samhälle som håller ihop, där det blir enklare att ta sig till och från jobbet, där vi satsar på välfärden och fler vägar till jobb. Där vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Där vi tar tillbaka kontrollen över vår välfärd.

Om ni ger Socialdemokraterna ert förtroende i valet i höst så kan jag lova att vi kommer att fortsätta göra livet bättre för vanligt folk – och det kan vi inte göra utan alla industriarbetares hjälp. För vi vet att Sverige kan bättre.

3 kommentarer till “Man ska inte bli missgynnad för att man tar bilen

  • Tydligen är det lättare att ge pengar till den som väljer att bo och arbeta där man väljer att vara och måste ha bil som ett obligatorium, men när sjuka, arbetslösa och arbetsskadade väntar på sin rätt blir det kalla handen och man för över dessa inbetalda pengar till jobbskatteavdragen.

    Hur kommer det sig att man värnar dem som frivilligt väljer ett dyrt alternativ medans den som skadas eller blir sjuk av sitt arbete blir utan sin rätt?

    Jag menar om man nu har bil och bor på landsbygden, så får man dra in på annat om man vill köra bil överallt.

    • Två saker:
      Jobbskatteavdragen infördes av Alliansregeringen (2006 – 2014) och finansierades genom bland annat försämringar för sjuka, arbetslösa och pensionärer.
      Vi har inte haft en S-regering med egen majoritet under de senaste 40 åren, vilket innebär att förslag om förbättringar för dessa röstats ner av de borgerliga partierna som innehar över 60 procent av mandaten.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mer åsiktsmaterial

Skulle matbutikerna acceptera Samhalls prispress?

Skulle matbutikerna acceptera Samhalls prispress?

Om det nu är okej att sätta konkurrensen ur spel så kan Samhall lika gärna starta en matbutik, skriver Ulrica Persson, ordförande i intresseorganisationen Skoopi, som ser med oro på Samhalls planer att ge sig in på fler marknader.

Räven finns där ute i natten

Räven finns där ute i natten

På natten blir tankarna sega. Men vi är inte ensamma om att vara vakna, skriver Johan Airijoki.

Därför får vi inte missa att ställa om

Därför får vi inte missa att ställa om

Klimatomställningen är helt avgörande för våra jobb, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Vi kräver mer makt över tiden

Vi kräver mer makt över tiden

Arbetsgivarnas krav visar att de helst ser anställda som livegna, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Dags för företagen att ta ansvar

Dags för företagen att ta ansvar

Löntagarna gör sin del för att komma till rätta med inflationen, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Det är vår tur att få det bättre”

”Det är vår tur att få det bättre”

Vi LO-medlemmar måste få kompensation för det vi stått tillbaka för under de senaste åren, skriver Rainor Melander, Pappers avdelningsordförande på Väja bruk.

Kampen går vidare men nu tackar jag för mig

Kampen går vidare men nu tackar jag för mig

Helle Klein: Under tio år har jag haft äran att leda er tidning. Stort tack för förtroendet!

”Stärkt skydd mot farliga kemikalier är en jämställdhetsfråga”

”Stärkt skydd mot farliga kemikalier är en jämställdhetsfråga”

Det är dags att jämställdhet och kvinnors rätt till ett jämlikt skydd prioriteras och tar utrymme i debatten, skriver Europaparlamentarikern Ilan De Basso (S).

Jämställdheten backar när skydds­ombuden blir färre

Jämställdheten backar när skydds­ombuden blir färre

Kvinnor i arbetaryrken har fler sjukdagar och avslutar sitt arbetsliv tidigare. Därför är skyddsombuden avgörande även för jämställdheten, skriver Lina Stenberg på tankesmedjan Katalys.

Nu krävs fanimej proportioner

Nu krävs fanimej proportioner

Kommunens förskoleanställda fick en hundring i belöning efter pandemin. Postnords vd fick lite mer, skriver författaren Anneli Jordahl.

Du kanske också vill läsa…

”Valet handlar om respekt för folk med vanliga jobb”

”Valet handlar om respekt för folk med vanliga jobb”

M och SD har i åratal blockerat förslag som skulle göra livet bättre för Sveriges industriarbetare, skriver Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

Rätt att lyssna på Adrian

Rätt att lyssna på Adrian

När Magdalena Andersson höll tal i Almedalen hamnade industriarbetaren och numera ordförande för verkstadsklubben på Volvo, Adrian Avdullahu i centrum. Helt rätt, statsministern!

Arbetarnas frågor som S ska driva efter valet

Arbetarnas frågor som S ska driva efter valet

Industriarbetarna bidrar till samhällets resurser – samhället ska också finnas där för arbetarna, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson och Jim Svensk Larm, pappersarbetare som kandiderar till riksdagen för S.

Lite vila innan utmaningarna

Efter en intensiv kongress kommer ett viktigt val och en ny avtalsrörelse. Nu samlar vi krafterna, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Rösta på en industri­arbetare

En industriarbetare vet hur hårt jobb påverkar kroppen och hur en osäker anställning påverkar själen, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Därför ska vi jobba för en s-ledd regering”

”Därför ska vi jobba för en s-ledd regering”

För att vi verkligen ska kunna leverera trygghet i arbetslivet behöver vi också engagera oss partipolitiskt, skriver fyra förtroendevalda i GS-facket.

LO: ”Högern hindrar krafttag mot brott i arbetslivet”

LO: ”Högern hindrar krafttag mot brott i arbetslivet”

Den mest växande formen av kriminalitet, arbetslivskriminaliteten, har understötts av borgerlig politik, skriver LO:s ordförande Susanna Gideonsson.

L: ”Så kan vi stoppa växande skugg­samhällen”

L: ”Så kan vi stoppa växande skugg­samhällen”

Nationell folkräkning, mer resurser till gränspolisen och krafttag mot fusket. Så kan vi stoppa skuggsamhället, skriver Liberalernas Roger Haddad och Malin Danielsson.

Vi är med och bygger ett hållbart samhälle

Vi är med och bygger ett hållbart samhälle

Som industriarbetare ser jag att det är Socialdemokraterna som bär våra frågor. Och det är upp till oss att hjälpa dem att driva dem ännu bättre, skriver pappersarbetaren Jim Svensk Larm.

”Varför är ett ökat inflytande dåligt?”

”Varför är ett ökat inflytande dåligt?”

”Låt oss ha en seriös debatt om hur den svenska modellen kan utvecklas i ett modernt samhälle”, skriver riksdagsledamoten Lars Beckman, M, i en replik till Tomas With och Veli-Pekka Säikkälä.

Avtal 2023

Facken säger nej till första avtalsförslaget

Facken säger nej till första avtalsförslaget

”Nivåerna måste upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Strejkar vi svenskar för lite?

Strejkar vi svenskar för lite?

Samförstånd före strejk har länge varit den svenska modellen i praktiken. Men är fackens hot om strejk en nödvändig muskelträning för att hålla sig i trim? Och vilka frågor är så viktiga att facket bör gå ut i strejk?

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

”Det är vår tur att få det bättre”

Vi LO-medlemmar måste få kompensation för det vi stått tillbaka för under de senaste åren, skriver Rainor Melander, Pappers avdelningsordförande på Väja bruk.

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Många minns hur en kraschad bank på andra sidan jordklotet kan stoppa produktionen och skicka ut tusentals i arbetslöshet. Är det annorlunda den här gången?

Så lyckades tyska facket få högre löner

Så lyckades tyska facket få högre löner

Hur lönerna ökar i konkurrentlandet Tyskland påverkar svensk avtalsrörelse. Men vad betyder de siffror som slungas nedifrån kontinenten? DA reder ut vad som hände när 3,9 miljoner tyska verkstadsarbetare fick ett nytt kollektivavtal.

Missnöje med lågt lönekrav

Missnöje med lågt lönekrav

Inflationen äter upp löneökningarna. På industrier runt om i landet frågar sig många: Varför är det vi arbetare som ska ta smällen?

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Ett ettårigt avtal med löneökningar på 4,4 procent. Mer till de med lägst löner, och ytterligare avsättningar till flexpension. Det föreslår Facken inom industrin ska vara kraven i avtalsrörelsen.

NATTENS ARBETE

Pusslet går ihop tack vare nattis

Pusslet går ihop tack vare nattis

Allt färre kommuner erbjuder barnomsorg som har öppet på kvällar och nätter. Men gjuteriarbetaren Jenny Fredin har haft tur. ”Tack vare nattis. Annars vet jag inte hur det hade gått”, säger hon.

Trettio år av sent sällskap

Trettio år av sent sällskap

En del har musik i öronen när de jobbar. Andra har Karlavagnen.

Här är bästa nattkäket

Här är bästa nattkäket

Skift- eller nattarbete? Forskaren Maria Lennernäs Wiklund tipsar om vad du bör äta – och när.

Hur ska skiftgåtan lösas?

Hur ska skiftgåtan lösas?

På en skiftlagsträff i Skoghall försöker man skruva till det perfekta schemat. Kan man ha dygnet runt-drift utan att det går ut över de anställdas hälsa? Sveriges ledande forskare har svaret.

Så skapas det bästa skiftschemat

Så skapas det bästa skiftschemat

Du riskerar hälsan när du jobbar skift. Men det finns en effektiv lösning: arbetstidsförkortning.
Det anser Göran Kecklund, professor vid stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

Vad händer i kroppen vid nattjobb?

Vad händer i kroppen vid nattjobb?

Hur påverkas kroppen – och knoppen – när man är vaken på natten? DA:s expert reder ut det du behöver veta om återhämtning, dygnsrytm och den biologiska klockan.

Pappers­arbetaren drev igenom nattis i Hudiksvall

Pappers­arbetaren drev igenom nattis i Hudiksvall

Alla föräldrar borde ha lagstadgad rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid. Det tycker både röda och blå i riksdagen. Men där får de inget gehör.

Kvällsjobb i skogen – inget för mörkrädda

Kvällsjobb i skogen – inget för mörkrädda

I dag jobbar många maskinförare tvåskift. Arbetet är detsamma kvällstid, men känslan en annan. Mats Lind och Patrik Olson kör utanför Skinnskatteberg en mörk och snöfri kväll i februari.

”Vi kommer hitta andra livsformer”

”Vi kommer hitta andra livsformer”

Mekanikern Jim Gage har byggt teleskop och konstruerat maskiner som gör att han kan fotografera och filma fenomen i rymden.

Nattens rytm

Nattens rytm

Ulf Isacson började att fotografera när han arbetade som taxichaufför. Bilderna i reportaget är från hans bok Jag valde bort dagen.