Industriarbetarnas tidning

”Vi rapporterar allt”

8 november, 2022

Skrivet av

Magnus Thor AB Skogsvårdsbolaget är Sveriges farligaste industriarbetsplats. Företagets säsongsanställda rumäner har de senaste åren drabbats av mer än dubbelt så många olyckor än arbetstagare på någon annan stor industriarbetsplats i landet.

Ni har högst olycksfrekvens i Sverige. Vad beror det på?

– Jag har ingen aning. Vad är det för typ av olyckor som finns med där?

Det är de som ni själva har bedömt som så allvarliga att de faller under lagkravet att anmäla till Arbetsmiljöverket. Det är till exempel grenar och träd som faller ner på folk, det har varit bilolyckor med både älgkalvar och bärplockare, det är folk som snavar och bryter knäskålar och fötter.

– Jag tror att en stor orsak är att vi har ett väldigt noga arbetsmiljöarbete och att vi rapporterar allt som händer.

Tror du att andra stora industri­arbetsplatser inte rapporterar?

– Det vet jag inte.

Kan det vara så att ni helt enkelt har fler olyckor än de andra?

– Så kan det väl också vara. Jag vet inte det. Jag tycker vi försöker ha förebyggande arbete och skyddsronder. Det är klart att det inte är roligt att veta att man ligger högst i olycksfrekvens. Det är inte roligt att det är så. Vi tycker ju själva att det inte är så mycket olyckor, men visst förekommer det.

Är skogen en farlig arbetsplats?

– Jag vet inte det. Det får väl statistiken säga. Det är klart, motormanuellt arbete innebär lite risker. Vi har även stora skogsmaskiner. Men där har vi varit förskonade från allvarliga olyckor, mig veterligen.

Hur ska ni få ner olyckstalen?

– Ja det är väl bättre riskbedömningar som behöver göras av arbetslaget och ihop med arbetsledaren. Att man pratar igenom och påtalar de här riskerna. De här arbetena är också ackordsarbeten, sånt kan också spela in.

Att det blir en stress i det?

– Ja, att man trycker på och vill hinna så mycket som möjligt och i sämsta fall inte är noggrann med säkerheten.

– En av de största farorna vi har är trafiken, eftersom vi har mycket transporter till och från arbetet. Där har vi ett problem. De har en tendens att köra väldigt fort våra arbetare, i många fall långt över hastighetsbegränsningarna. Det är en fara för både dem själva och för andra.

Hur ska man som arbetsgivare jobba mot det?

– Vi försöker ha en kommunikation med våra arbetare. Och bryter man mot det vi bestämt så får man en reprimand.

Era arbetare är inte organiserade fackligt och ert skyddsombud är en av arbetsledarna, är det en brist?

– Ja, så kan det vara. Det allra bästa vore om de utsåg sina egna, att man har någon som är ute i verkligheten och jobbar. Men det är svårt att få till eftersom vi nästan bara har säsongsanställda.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.