Industriarbetarnas tidning

Ledarsidan i Dagens Arbete bildar opinion utifrån arbetarrörelsens värderingar.

Nu är det nog – branschen måste agera för att rädda liv

7 november, 2023

Skrivet av

Ledare En allvarligt skadad efter helgens explosion på Northvolt. Och minst tre bränder varje dag i industrin. Ny teknik ökar riskerna. Branschen måste agera, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Eva Burman.

Eva Burman är chefredaktör på Dagens Arbete.

Vid 22-tiden lördagen den 4 november inträffade en explosion inne i Northvolt Ett:s fabrikslokaler.

En man i 25-årsåldern fick livshotande skador och vårdas på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Olyckan inträffade under ett rutinarbete med att byta filter i en maskin. Samtidigt kan DA berätta att det brinner tre gånger per dag i svensk industri. Det motsvarar 6 341 bränder på fem år. Hittills i år har det brunnit 780 gånger. Men mörkertalet är enormt.

Vi har intervjuat brandskyddsföreningens expert Lars Brodin, som tror att siffran är det dubbla. Det skulle alltså i praktiken handla om över 12 000 bränder de senaste fem åren inom industrin.

Det är inte hållbart.

En brand kan få katastrofala konsekvenser. I människoliv, men även i arbetstillfällen. Och självklart chock för dem som drabbas. Det vittnar Johanna Edströms reportage om. Hon har besökt Rönnskärsverken i Skellefteå. Där har hon träffat några av de många arbetare som förlorade sin arbetsplats i en storbrand i somras. 81 tjänster försvinner då elektrolysverket förvandlats till aska.

Men det som var en katastrof hade kunnat bli mycket värre. Den 300 meter långa och 40 meter breda fabrikslokalen totalförstördes. Men resten av verksamheten på Rönnskär kunde räddas. Och därmed jobben för merparten av Rönnskärs anställda.

Nu varnar experter för att denna typ av bränder riskerar att bli vanligare, och värre. Den nya tekniken med batteritillverkning, som sker i stor skala runt landet, innebär stora risker. I tillverkningsprocessen laddas alla batterier med energi, vilket kan leda till kortslutning och termisk rusning med bränder med giftiga gaser och explosioner som följd. Dessutom är denna typ av bränder mer svårsläckta.

Utan tydliga lagar och regler kommer vi sannolikt att få se fler bränder av det här slaget. Därför måste företagen arbeta proaktivt. Och här finns en inneboende risk.

Det finns nämligen inget reglerat brandskydd i industrier med batterilager i dag. Det är alltså dags att företagen själva gör något. De måste tänka efter – före.

För en brand kan bli enormt dyr. För Boliden innebar produktionsstoppet efter branden en kostnad
på 85 miljoner.

Per vecka.

Läs också

Deras jobb försvann i lågorna: ”Det finns inte någon arbetsplats kvar”

Framtiden oviss för de anställda på Rönnskärsverken.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Du kanske också vill läsa…

Deras jobb försvann i lågorna: ”Det finns inte någon arbetsplats kvar”

Deras jobb försvann i lågorna: ”Det finns inte någon arbetsplats kvar”

Framtiden oviss för de anställda på Rönnskärsverken.

Arbetare fick smält metall över sig – Rönnskärsverken stoppade arbetet

Arbetare fick smält metall över sig - Rönnskärsverken stoppade arbetet

Utredningen av vad som orsakade fredagens olycka pågår fortfarande.

Vi kan förändra genom kärlek

Vi kan förändra genom kärlek

Om vi bemöter våra olikheter med nyfikenhet blir både samhället och våra arbetsplatser bättre platser – för alla, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Sören prisad för jobb mot gruvbränder

Sören får 25 000 för sitt jobb mot gruvbränder

Sören Eriksson, huvudskyddsombud i Bolidens gruva i Kristineberg, får branschorganisationen Swemins arbetsmiljöpris för sitt mångåriga jobb mot bränder i gruvor. Han delar priset med brandskyddssamordnaren Johan Holmberg Garpenbergsgruvan.

”Jag är ganska säker på att även Almegas medlemsföretag är intresserade av sund konkurrens”

”Jag är ganska säker på att även Almegas medlemsföretag är intresserade av sund konkurrens”

Pontus Georgsson: För att den svenska modellen ska fungera är rätten till fina sympatiåtgärder en förutsättning

Här vilar Ture – som fick höra att arbetslivet var tryggt

Här vilar Ture – som fick höra att arbetslivet var tryggt

Läsarberättelse: Om en man på ett sågverk som hoppades på livet och litade på Försäkringskassan och våra trygghetssystem.

Almega: Sympativarsel är inget fint, Pontus Georgsson

Almega: Sympativarsel är inget fint, Pontus Georgsson

Att straffa dem som har gällande avtal lockar inte nya företag till den svenska modellen, skriver Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega.

”Arbetsgivarna borde ta Almega i örat när de inte vill följa lönemärket”

En sympatistrejk är som salt – den bidrar till helhet, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

”Kollektivavtal ger trygghet – det är en modell värd att försvara”

”Kollektivavtal ger trygghet – det är en modell värd att försvara”

Krönika Kollektivavtalen ger löntagarna bättre villkor och företagen stabilitet, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson. Kollektivavtalet är hjärtat i vår fackförening. Det är runt det vi kraftsamlar. Och det är i det vi försäkrar oss om goda löner och arbetsvillkor på våra arbetsplatser. Kollektivavtalet kommer till i förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter. Genom att vara så […]

”Är du under 35 – vi behöver dig!”

”Är du under 35 – vi behöver dig!”

Nu satsar vi på att fånga upp våra yngre medlemmars engagemang, skriver Per-Olof Sjöö.

Finskt stopp för svenska Teslabilar: ”Ett enkelt beslut”

Finskt stopp för svenska Teslabilar: ”Ett enkelt beslut”

Finska transportarbetarförbundet AKT ger sig in i konflikten med Tesla.

Ännu ett bakslag för Tesla – Postnord ska inte lämna ut registreringsskyltar

Ännu ett bakslag för Tesla – Postnord ska inte lämna ut registreringsskyltar

”Mycket allvarligt, närmast systemhotande” anser Tesla

Bojkott: Norska facket stoppar alla transporter av Teslabilar till Sverige

Bojkott: Norska facket stoppar alla transporter av Teslabilar till Sverige

”En tydlig signal till Tesla” säger Fellesförbundets Jørn Eggum.

Källa: Stopp för transporter av Teslabilar väntas i hela Norden

Källa: Stopp för transporter av Teslabilar väntas i hela Norden

Nu sluter de nordiska fackförbunden upp bakom IF Metall. Bojkott väntar Tesla.

Hur en kamp för några få blev en storstrid – för alla

Hur en kamp för några få blev en storstrid – för alla

Mikael Färnbo tar oss igenom de senaste fem veckornas strejk för den svenska modellen. Från varsel till sympatiåtgärder.

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Tesla hävdar att över 90 procent av personalen arbetar, trots strejken. Nu går IF Metall ut med en egen siffra.

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Tesla får inte genast tillgång till de registreringsskyltar som blockerats av facket.

Så kan Tesla runda postblockaden

Så kan Tesla runda postblockaden

Transportstyrelsens registreringsskyltar får bara skickas via Postnord, men det finns sätt att kringgå stoppet.

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Nu får Teslaägaren svar på tal – ”klart man vill att det ska slå hårt”.

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

De nya uppgifterna får Tesla-ägaren att bryta tystnaden på sin plattform X.

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Snart ökar trycket på Tesla ytterligare när fler stridsåtgärder genomförs.

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren Kurt Eriksson dementerar uppgifterna om att Elon Musk nu ska ha lagt sig i den svenska konflikten.

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

”Det kan påverka konflikten, att den blir längre.”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

”Det måste vara Teslas val”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Byggnads ordförande Johan Lindholm: ”Tror absolut att det är hundraprocentig uppslutning.”

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

”Utan den detaljen kan man inte leverera bilen.”

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

”Har förbundsstyrelsen beslutat om en konflikt så har man en skyldighet att delta i den.”

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

Högre ersättning ska få fler att sluta upp

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Harald Gatu: Teslas strejkbrytare tvingar oss tillbaka till tiden när arbetare ställdes inför frågan: Vilken sida står du på?

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

Målarna varslar om totalstopp för all lackering av Tesla-bilar.

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas  tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken.

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

”Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställd”

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä konstaterar att långt ifrån alla bilmekaniker på Tesla deltar i strejken.

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Så har strejken slagit på Teslas verkstäder runt om i landet.

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

I fredags inleddes en strejk på Teslas alla bilverkstäder i landet. Vi har tagit fram en lista på vad som händer vid en strejk, vad du får och inte får göra.