"Orättvisorna finns någon annanstans"Jeanette Herulf i en ledare om debatten kring premiepensionen.

"Vi har vant oss vid en ideologisk empatistörning"Krönika, Kristian Lundberg.

Vi måste offra världen för klimatets skull

Malena Ernman är opersångerska och debattör.

KrönikaJag har alltid varit flygrädd. Jag har alltid avskytt precis allt som har med flygresor att göra. Utom när man väl har landat förstås.

När man kliver ut i lättnaden över att det gick ju bra den här gången också! Jag överlevde. Och inte bara det. Jag lyckades med konststycket att vara på flera platser på samma gång. Jag åt frukost i Stockholm, lunch i Paris och middag på Manhattan. Som trolleri. Och det gick ju bra. För mig.

Varje år är vi 3,5 miljarder människor som kliver ut ur de där flygplanen och tänker samma sak: Skönt, det gick ju bra. För mig.

Och där någonstans börjar den verkliga problematiken.

Det finns förstås andra saker som har minst lika stor klimatpåverkan som våra nya resvanor, men det finns ingenting som bättre illustrerar bilden av framgång än den vi förknippar med flygresandets magiska krafter.

Vi har alla sett hur bilder på Facebook får vingar om de är tagna på exotiska platser. Vi gillar och blir gillade. Och det är härligt.

Jag är en kändis. Jag tillhör en yta som många ser och därför är jag också en del av klimatproblemen.
Som kändis får jag ofta erbjudanden om att vara med i olika tv-satsningar.

Bara senaste året har jag tillfrågats om att göra underhållnings-tv i Indien, Florida, Peru och New York …

Och förstå mig rätt nu. Resandet är inte någonting negativt. Tvärtom! Få saker är bättre. Det skapar jobb och tillväxt och vidgar våra vyer.

Problemet är att vi glömde bort hållbarheten. För som det är nu går vi mot en klimatkatastrof med en global uppvärmning långt bortom Parisavtalets mål. Om vi inte ändrar oss …

Så hur skapar vi den opinion som krävs för att våra klimatpolitiker och våra experter ska få sätta i gång med det som måste göras?

Hur påbörjar vi den största kraftsamlingen i världshistorien?

I dagens debattklimat kan man nämligen inte ta ställning för någonting utan att bli avkrävd på ett ”jaha, vad gör du själv då?”

Så stort är vårt förakt mot hyckleri att vi hellre fortsätter frusta mot avgrunden än bejakar vår ofullkomliga goda vilja.
Så för möjligheten att stå upp för klimatet måste vi offra någonting, någonting riktigt stort; någonting mer än hamburgaren och motorbåten – vi måste offra stora världen.

Åtminstone tills tekniken har hunnit i kapp. Och det är inte så lätt nu när vi precis har lärt oss att flyga. Nu när vi alla har erövrat jorden. Nu är det ju vår rättighet att behålla den. Vem vill ge upp den rätten?

Tja … jag gör det gärna. Jag har aldrig sett Grand Canyon, Stora Barriärrevet eller Machu Picchu men det är okej. Jag är nöjd.

5Kommentarer

Ulf Stigson:

Håller helt med Malena om vikten av att nu ta tag i detta kraftfullt!

Rune Westergård, Författare till ETT JORDKLOT RÄCKER:

Att eftersträva mindre flygande är en återvändsgränd som på intet sätt stoppar smältande isberg. Det är ju trots allt utsläppen som är problemet, inte flygresandet i sig.
Det bästa vi kan göra som konsumenter är att påskynda den tekniska utvecklingen. Det kan vi göra dels genom att fortsätta flyga och dels genom att påverka utvecklingen på systemnivå. Hur då?
Genom att påverka politiken och flygbolagen. Det behövs politiska incitament som uppmuntrar till modernisering av flygplansflottan med mindre utsläpp, och så småningom helt CO2-fritt flygande. Vi kan också kräva information av flygbolagen om olika flygplans klimatpåverkan. Med förbättrad vetskap kan vi resekonsumenter genom våra val ge viktiga signaler till rese- och flygindustrin. Vi gynnar de flygbolag som har bränsleeffektiv flotta eller kör på biobränsle. Så blir flyget i världen utsläppsfritt.
Man bör ha högre mål än sin egen utsläppsstatistik för ögonen i den viktiga klimatfrågan som ju inte känner nationella gränser.

Pia Björstrand:

Tyvärr kommer vi inte att komma ifrån den höga energiåtgången för flygplan. Utsläppen har kunnat minskas något med bättre teknik, men har trots det ökat totalt sett pga mer och mer flygande. Att försöka minska utsläppen med ökad konsumtion fungerar inte! Vi står inför katastrofala klimatförändringar om vi inte agerar snabbt. Vi hinner inte vänta på en eventuell teknikutveckling; vi måste ändra vår livsstil!

Thorsten Schütte:

Om man betalade samma ca 15 kr/litern för soppan till flygplanet som på marken till bilen – då skulle en hel del flygresande och därmed utsläpp falla bort.

Rune Westergård, Författare till ETT JORDKLOT RÄCKER:

Flygresenärerna i världen kommer att öka väldigt mycket de närmaste decennierna, vare sig vi vill det eller inte.
Då den stora flygrushen börjar ta fart är det bra om tekniken hunnit utvecklas så långt som möjligt.
Helst betydande andel biodrivmedel. Teknologiförändringen är något vi kan påskynda – men knappast minska globaliseringen och människors enorma reslust.

Vad tycker du?

captcha

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Skriv till oss!

På DA Opinion har vi samlat alla ledare, debattinlägg och krönikor. Vill du också skriva på DA Opinion? Hör av dig till vår webb- och debattredaktör Janna Ayres.

Det nya arbetslivet

Utnyttjandet av unga oacceptabelt

LEDARE"Låt inte inhyrning bli ett sätt för företagen att strunta i dålig arbetsmiljö", skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Debatten om ppm – en storm i ett vattenglas

LedareMånga talar om ppm-pensionen i dag. Men är den så viktig? En mindre del av den allmänna pensionen. Orättvisorna finns någon annanstans, skriver Jeanette Herulf.

Störningen har blivit ideologi

KrönikaVi har steg för steg accepterat att det finns en gräns för hur mycket en människa får kosta, skriver författaren Kristian Lundberg.

1

Striden om tiden

”Det är ingen tvekan om vem som ska böjas”

GÄSTKRÖNIKAFlexibel betyder anpassbar och böjlig och när det gäller arbetstiden är det ingen tvekan om vad det är som ska anpassas och böjas, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

Är du flexibel lille vän?

LedareArbetstid och arbetsmiljö hör ihop. Att kräva makt över sin tid är att säga att man har rätt till sitt eget liv, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Svenskt Näringsliv leker med lego

LEDARESvenskt Näringsliv vill helst att arbetarna ska se sig själva som små formstöpta legobitar som passar in i produktionslinan. Men om du ställer dig själv frågan varför du egentligen arbetar, så är svaret aldrig "för att min arbetsgivares produktionssiffror ska visa på vinst", skriver Sara Flink.

4

Drabbad av blygsel på Dada-caféet

Krönika"Nästa gång ska jag läsa ur kärlekens katekes med mitt eget påhittade språk", skriver Carl-Einar Häckner.

"Jämställdhet – ett modeord som blåst förbi?"

LEDARKRÖNIKAI dag talar många om det växande gapet mellan fattiga och rika, bristen på jämlikhet. Men vem brinner för jämställdhet? Mindre skillnader mellan könen i arbetstider, pension och arbetsmiljö? skriver Jeanette Herulf.

1

Glänta inte på dörren för "enkla jobb"

LEDARKRÖNIKADet ska aldrig vara tillåtet att utnyttja lågutbildade människor för en struntlön, skriver Jeanette Herulf om förslaget om "enkla jobb".

Fackligt arbete i Indien

Facket måste sluta snooza

Ledarkrönika."Det är dags att vakna ur dvalan och börja arbeta mot den förändring som krävs för att återuppväcka fackets idé", skriver Sara Flink och pekar på hur de jobbar i det indiska fackförbundet Sewa.

Inför arbetslivskunskap i skolan

LEDARE"Kunskaper om vad en har för rättigheter, såväl som skyldigheter, är egentligen A och O för att nå ett bra arbetsliv", skriver Sara Flink, som gör praktik som ledarskribent på Dagens Arbete.

Arbetsplatser lider brist på omsorg

Krönika"Få arbetsplatsolyckor får rättsliga efterföljder. Och därför kan det fortsätta. Nya risker tas, eftersom arbetares liv anses väga lätt", skriver författaren Anneli Jordahl.

1

Ta chansen att vara käringen mot strömmen

LedarkrönikaTidigare var Sverige ett land som blev allt mer jämlikt. Vid 80-talet vände utvecklingen. Varför kan fackföreningsrörelsen inte slå näven i bordet? Det är en och en halv miljon människor som kan bromsa en orättvis utveckling", skriver Jeanette Herulf.

4

IF Metalls kongress

Bloggrubrik

Häftigt, IF Metall

"Marie Nilsson har en stolt kvinnohistoria att ta stöd av. För industrins framtid är det avgörande att fler kvinnor lockas att bli industriarbetare", skriver Helle Klein i bloggen.

Strunta i "folket", Löfven

LEDARENär glada spindoktorer i Stefan Löfvens närhet nu ska lansera ”folkets man” gäller det att inte falla för populismens förförelse och i stället spä på föraktet för demokratin, skriver Helle Klein.

6

Arbetsförmedlingens kontroller

"Tuffare regler ger ingen självklar effekt"

DEBATTDet finns en bild av att många arbetslösa inte tillräckligt aktivt söker jobb. Skärpta sanktioner mot "lata" arbetslösa föreslås därför ofta. Tuffare regler verkar dock ha väldigt liten effekt på arbetslösheten, skriver Carlo Michael Knotz, statsvetare på Lunds universitet.

"Det krävs radikala åtgärder"

DEBATTStora belopp, falska och oriktiga intyg, företagskonkurser för att få nytt statligt stöd. Regeringens särskilde utredare Lars-Erik Lövdén anser att den organiserade brottsligheten hotar våra välfärdssystem.

8

"Skattepengarna ska användas rätt"

DebattDagens Arbetes granskning visade att regeringar av olika färger trots flera förslag inte låtit bidragsbrottslagen gälla även fuskande företag. Men Alliansen driver frågan just nu, skriver den tidigare arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson (M) som menar att bollen ligger hos regeringen.

3

Ändra lagen, Ylva Johansson

LEDAREAvskaffa aktivitetsrapporterna och se till att bidragsbrottslagen också omfattar företag.

2

Vilket är mitt skäl att skämmas?

Ledarkrönika"Kan någon snäll person förklara, vad är bidragsberoende i detta? Att jag haft otur? Att försäkringarna – som jag själv varit med och betalat, tvingats utlösas? Ska jag skämmas?", skriver Jeanette Herulf angående att sjuka och arbetslösa misstänkliggörs.

4

Rättegången mot Nordkalk

"Huvudentre­prenören ska ha ansvaret"

Debatt”Olyckan på Nordkalk i Luleå är ett tydligt exempel på hur uppluckringen av arbetsgivarens ansvar kan få ödesdigra konsekvenser”, skriver Ali Esbati, V, och vill bland annat införa lag på att företaget som tar in underleverantörer är ansvarigt för säkerheten, se fler inspektioner och krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

3

"Uppvärdera arbetsmiljöbrotten – reformera rättsväsendet"

LEDAREKnappt tre procent av anmälda arbetsmiljöbrott går vidare till åtal. Oerhört få leder till fällande dom. Åklagarna skyller på att polisutredningarna är för dåliga. Poliser kritiserar i sin tur domstolarna som har för dåliga kunskaper i ämnet. Det här håller inte, skriver Helle Klein med anledning av att rättegången mot Nordkalk nu börjar mer än fem år efter den svåra kalkugnsolyckan i Luleå.

1

Få Dagens Arbetes nyhetsbrev

NyhetsbrevVill du få de bästa nyheterna, granskningarna, berättelserna, bilderna och debattinläggen om arbetslivet – rakt in i din mejlkorg – fyll bara i din adress här.

Den oförlåtliga godheten

Krönika"Vi har inte råd att klaga sönder goda gärningar, bara för att någon tycker att andra gärningar är godare", skriver Orvar Säfström.

1

Du ska inte veta din plats — du ska ta plats

KrönikaVi måste börja med att erkänna att klassamhället inte bara lever utan också förvärrats, skriver Daniel Mathisen.

"Min jul räddades av dem som flytt till oss"

Ledarkrönika"Jag måste nypa mig i armen. Är detta verkligheten? Människor från andra världsdelar som kommer till Sverige och tar hand om oss som är sjuka?" skriver Jeanette Herulf i en ledarkrönika.

"Receptet mot oro heter jämlikhet"

LEDAREOro är ordet för dagen. Årets första partiledardebatt i riksdagen präglades av mörka toner.

Se din mekaniker i ögonen

GästkrönikaSe bortanför våra skitiga brallor – det är vi som ger dig frihet när din koppling är nersliten och katalysatorn har rasat. För väldigt lite pengar, skriver mekanikern Rikke Henriksen.

1

Ett klimatpaket från GS-facket

Debatt"Välj inte bara hållbara gåvor och nyårslöften utan också hållbara paket i ordets alla bemärkelser", skriver GS verkställande utskott i en debattartikel om att utveckla klimatsmarta förpackningar.

Hämta mer
Close