”Orimligt att ansvaret läggs på den drabbade”Helle Klein, chefredaktör.

”Samhällen behöver inte existera i en nationell tvångströja”Daniel Mathisen om Per Wirténs Augustprisnominerade reportagebok ”Är vi framme snart?”.

Vi måste offra världen för klimatets skull

Malena Ernman är opersångerska och debattör.

KrönikaJag har alltid varit flygrädd. Jag har alltid avskytt precis allt som har med flygresor att göra. Utom när man väl har landat förstås.

När man kliver ut i lättnaden över att det gick ju bra den här gången också! Jag överlevde. Och inte bara det. Jag lyckades med konststycket att vara på flera platser på samma gång. Jag åt frukost i Stockholm, lunch i Paris och middag på Manhattan. Som trolleri. Och det gick ju bra. För mig.

Varje år är vi 3,5 miljarder människor som kliver ut ur de där flygplanen och tänker samma sak: Skönt, det gick ju bra. För mig.

Och där någonstans börjar den verkliga problematiken.

Det finns förstås andra saker som har minst lika stor klimatpåverkan som våra nya resvanor, men det finns ingenting som bättre illustrerar bilden av framgång än den vi förknippar med flygresandets magiska krafter.

Vi har alla sett hur bilder på Facebook får vingar om de är tagna på exotiska platser. Vi gillar och blir gillade. Och det är härligt.

Jag är en kändis. Jag tillhör en yta som många ser och därför är jag också en del av klimatproblemen.
Som kändis får jag ofta erbjudanden om att vara med i olika tv-satsningar.

Bara senaste året har jag tillfrågats om att göra underhållnings-tv i Indien, Florida, Peru och New York …

Och förstå mig rätt nu. Resandet är inte någonting negativt. Tvärtom! Få saker är bättre. Det skapar jobb och tillväxt och vidgar våra vyer.

Problemet är att vi glömde bort hållbarheten. För som det är nu går vi mot en klimatkatastrof med en global uppvärmning långt bortom Parisavtalets mål. Om vi inte ändrar oss …

Så hur skapar vi den opinion som krävs för att våra klimatpolitiker och våra experter ska få sätta i gång med det som måste göras?

Hur påbörjar vi den största kraftsamlingen i världshistorien?

I dagens debattklimat kan man nämligen inte ta ställning för någonting utan att bli avkrävd på ett ”jaha, vad gör du själv då?”

Så stort är vårt förakt mot hyckleri att vi hellre fortsätter frusta mot avgrunden än bejakar vår ofullkomliga goda vilja.
Så för möjligheten att stå upp för klimatet måste vi offra någonting, någonting riktigt stort; någonting mer än hamburgaren och motorbåten – vi måste offra stora världen.

Åtminstone tills tekniken har hunnit i kapp. Och det är inte så lätt nu när vi precis har lärt oss att flyga. Nu när vi alla har erövrat jorden. Nu är det ju vår rättighet att behålla den. Vem vill ge upp den rätten?

Tja … jag gör det gärna. Jag har aldrig sett Grand Canyon, Stora Barriärrevet eller Machu Picchu men det är okej. Jag är nöjd.

5Kommentarer

Ulf Stigson:

Håller helt med Malena om vikten av att nu ta tag i detta kraftfullt!

Rune Westergård, Författare till ETT JORDKLOT RÄCKER:

Att eftersträva mindre flygande är en återvändsgränd som på intet sätt stoppar smältande isberg. Det är ju trots allt utsläppen som är problemet, inte flygresandet i sig.
Det bästa vi kan göra som konsumenter är att påskynda den tekniska utvecklingen. Det kan vi göra dels genom att fortsätta flyga och dels genom att påverka utvecklingen på systemnivå. Hur då?
Genom att påverka politiken och flygbolagen. Det behövs politiska incitament som uppmuntrar till modernisering av flygplansflottan med mindre utsläpp, och så småningom helt CO2-fritt flygande. Vi kan också kräva information av flygbolagen om olika flygplans klimatpåverkan. Med förbättrad vetskap kan vi resekonsumenter genom våra val ge viktiga signaler till rese- och flygindustrin. Vi gynnar de flygbolag som har bränsleeffektiv flotta eller kör på biobränsle. Så blir flyget i världen utsläppsfritt.
Man bör ha högre mål än sin egen utsläppsstatistik för ögonen i den viktiga klimatfrågan som ju inte känner nationella gränser.

Pia Björstrand:

Tyvärr kommer vi inte att komma ifrån den höga energiåtgången för flygplan. Utsläppen har kunnat minskas något med bättre teknik, men har trots det ökat totalt sett pga mer och mer flygande. Att försöka minska utsläppen med ökad konsumtion fungerar inte! Vi står inför katastrofala klimatförändringar om vi inte agerar snabbt. Vi hinner inte vänta på en eventuell teknikutveckling; vi måste ändra vår livsstil!

Thorsten Schütte:

Om man betalade samma ca 15 kr/litern för soppan till flygplanet som på marken till bilen – då skulle en hel del flygresande och därmed utsläpp falla bort.

Rune Westergård, Författare till ETT JORDKLOT RÄCKER:

Flygresenärerna i världen kommer att öka väldigt mycket de närmaste decennierna, vare sig vi vill det eller inte.
Då den stora flygrushen börjar ta fart är det bra om tekniken hunnit utvecklas så långt som möjligt.
Helst betydande andel biodrivmedel. Teknologiförändringen är något vi kan påskynda – men knappast minska globaliseringen och människors enorma reslust.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

”Etablerings­jobb gynnar oss alla"

DEBATT”Nu har vi högkonjunktur och arbetslösheten bland inrikes födda är låg. Då är det ett bra läge för etableringsjobb, skriver IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Ett huvudlöst tekniksprång?

Krönika”Ny teknik ger alltid minst lika mycket skitdåliga saker som bra.” Ändå är den helt nödvändig. DA:s krönikör Stefan Eriksson om huvudtransplantationen som kanske någon gång blir av.

2

Rätt livränta

Endast den starke vinner

LEDARE Det är orimligt att ansvaret läggs på den drabbade. Facket måste hjälpa de arbetsskadade att få rätt livränta.

3

Stick håll på nationalismens bubbla

Krönika”Arbetare i Sverige har mer gemensamt med europeiska löntagare än, säg, Svenskt Näringslivs Leif Östling. Samhällen behöver inte existera i en nationell tvångströja”, skriver Daniel Mathisen.

1

Naivt – eller farligt, Svenskt Näringsliv

KRÖNIKASvenskt Näringsliv förskräcker med sitt inspel om att fackets inflytande över arbetsmiljön bör minska.

Industri och välfärd stärker Sverige

Krönika.Det går inte att tala om den offentliga sektorn som tärande och den privata sektorn som närande. Det är en gammalmodig syn.

Matts Jutterström är förbundsordförande för Pappers.

Timbros fullständiga galenskap

KRÖNIKAEnligt Timbro-högern behöver vi befrias från semestern eftersom den är så oflexibel för oss.

Arbetsmiljöarbetet är viktigare än någonsin

LedarkrönikaDen senaste tidens uppmärksamhet runt #metoo är ett bra exempel på att det systematiska arbetsmiljöarbetet inte fungerar med ett nedmonterat Arbetsmiljöverk, skriver Jeanette Herulf.

Volontären fick pris – men sen då?

Krönika/Malena ErnmanÅrets svensk från 2015 finns kvar, i allra högsta grad. Men jakten på ekonomisk tillväxt fyller hela tiden i de gränser hon suddar ut.

1

Farligt förakt för demokratin

LedareDemokratikampen måste föras både i parlamenten och på arbetsplatserna.

Gud bevare mig för ett nytt Babels Hus

LedarkrönikaSkrytbygget Nya Karolinska sjukhuset i Solna visar hur det blir när pengarna får styra i stället för invånarnas behov av sjukvård. DA:s Jeanette Herulf ser om tv-seriens Babels hus och ser obehagliga paralleller.

Förändringarna på Arbetsmiljöverket

”Inte enklare – inte bättre”

Debatt”Även om vi i Norge bara har ändrat på strukturen – inte innehållet – upplever många människor att det nya regelverket är mer komplicerat”, skriver Edvard Eidhammer Sørensen på norska Fellesförbundet.

Få Dagens Arbetes nyhetsbrev

NyhetsbrevVill du få de bästa nyheterna, granskningarna, berättelserna, bilderna och debattinläggen om arbetslivet – rakt in i din mejlkorg – fyll bara i din adress här.

Utanför det vanliga igen

KRÖNIKAJag tänker för mig själv att det är det här som är att bli medelålders innan båten åker över kanten.

Arbetsmiljöveckan

Du som är skyddsombud – TACK!

Debatt”Hur många liv vi räddat i vårt förebyggande arbete går bara att spekulera i. Men vi behöver bli många fler. Slarvande företag måste straffas hårdare, facken måste bättre på att stå upp för dem som tar fighten.” Det skriver skyddsombudet Claes Thim.

”Saboterar ett bra system”

DebattLO-utredaren Sten Gellerstedt hävdar att Svenskt Näringslivs förslag om att skilja facket från skyddsombuden saboterar ett väl fungerande system, och reducerar skyddsombuden till "ordningsmän för arbetsgivarna".

Metoo-rörelsen kan få facket att vakna

Ledare”I kölvattnet av Metoo-kampanjen är det hög tid för fackförbunden att både kräva arbetsmiljöansvar av arbetsgivarna OCH rensa upp i sina egna unkna kulturer”, skriver chefredaktör Helle Klein.

1

Jag och punkbandet tar adjö

KRÖNIKASka folk betala för musik, då gäller det att packa in den väl, skriver Carl Linnaeus.

Återväxten i industrin

”Lärlings­systemet måste anpassas till små företag”

DebattVid sidan av det avtal som IF Metall och Teknikföretagen tecknat behövs ett system, med eller utan kollektivavtal, som fungerar även för de mindre företagen, skriver Erik Sjölander på Småföretagarnas Riksförbund.

Vart ska vi rikta vreden?

KrönikaVår tids arbetare lever i glesbygden och förorten.

Hobo: Tough Life – pixlar som slår i magen

Krönika”Det mest orättvisa som kan drabba en människa är att födas.” Daniel Mathisen försöker överleva som hemlös i dataspelet Hobo: Tough Life, och spelet dröjer sig kvar.

Ardis flykt från Afrika är en nutida Utvandrarna

LedarkrönikaFörr var det Vilhelm Mobergs epos om Utvandrarna och Invandrarna som berättade om kampen för bättre livsmöjligheter i ett okänt land. Nu är det den farliga flykten hit från Afrikas horn, som skildras i Abdi Elmis och Linn Bursells bok ”Gå bara”. Jeanette Herulf har läst.

Håll fingrarna borta från lönerna!

KrönikaAlliansens förslag om inträdesjobb är ett försök att runda kollektivavtalet och införa lagstadgad ingångslön. Det måste stoppas.

Politiker: Lär er jobbet på jobbet!

KrönikaDet borgerliga förslaget om instegsjobb är bara ytterligare ett i raden av försök att sänka lönerna.

Vi vill så klart att du är med oss

KrönikaMålet är att minst 85 procent av alla industriarbetare ska vara med i IF Metall 2020. Arbetsplatsbesök är metoden som får det att hända.

Integrationens motor heter jämlikhet

LEDARE”Sänkta skatter och nedpressade löner är gammal klassisk Moderatpolitik som nu påstås vara nytänk för integrationen, skriver Helle Klein och hoppas på en fortsatt frejdig debatt om den svenska modellen.”

1

Sluta tjafsa om ”systemkollaps”

LEDARKRÖNIKALäget i dag har många likheter med invandringen under 1900-talet. Med rätt insatser kommer de svenska företagen att ropa efter dagens flyktingar om 10 år. Så låt oss sluta bolla siffror och ”volymer” skriver Jeanette Herulf.

Ja må du leva, Dagens Arbete!

LedareDagens Arbete fyller 20 år. Det är värt att fira i tider av dagspresskris, fake news och hot mot yttrandefriheten. Fackförbundspressen har både historiskt och i dag en betydande roll i värnandet av demokratin.

”Vi har vässat svensk industri­politik”

Debatt”Vi har gått från moderaternas skattesänkningar och nedskärningar till att investera i samhällsbygget och nu börjar resultaten synas, hävdar Patrik Engström och Mattias Jonsson, riksdagsledamöter för S i Näringsutskottet.

Framtidslandet

”Ett årsbloss skapar inte någon framtidstro”

DebattRegeringens försiktiga regionalsatsning skapar inte någon långsiktig framtidstro i Bengtsfors, Älvdalen eller Sorsele. Det skriver Ronny Svensson, forskare i regional planering.

Hämta mer